lapsi 2v2kk kun vauva syntyy, mietin tarvitaanko tuplia?

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja g:
me ei tarvittu, hommasin seisomalaudan ja kantoliinan. jos esikoinen ei jaksanu seistä laudalla laitoin vaunuihin ja vauva liinaan. :) kaveri osti tuplat samalla ikäerolla oleville ja sanoi että oli kyllä niin turha ostos kun esikoinen ei viihtynykkään enää rattaissa... möi melkein käyttämättöminä eteenpäin ne vaunut.
Näin meilläkin. Tai siis kuopus ei oo vielä syntynyt, mutta tämä on suunnitelma :D Esikoinenkin oli puhtaasti liina/kantoreppulapsi ihan pienenä, ja noilla kuomurattailla pärjätään varmasti tän kakkosenkin kanssa. Esikoinen on aina kävellyt mieluummin itse (siis siitä lähtien kun oppi kävelemään), ja hoitovapaallahan sitä on aika käpötellä pienen tahtiin.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Käveleekö joku seisomalaudan kanssa oikeasti pitkiä matkoja, vaikkapa 10km? Itsellä ei ole kokemusta, mutta luulisi että se olisi raskasta. Vaikka se isompi ehkä pari kilometriä niistä kävelisikin itse.
Meillä on max. matka n. 2km, lähikauppaan. Pidemmät reissut mennään pyörällä tai bussilla - ei oo koiria joita kävelyttää tms. Oman kuntoiluni hoidan ihan yksin silloin kun mies/mummu on lapsen kanssa.

Lissu
ja hommattiin tuplat. Pelkäsi että esikoinen ei seisomalaudalla pysy. Eikä alkuun pysytkäään, innoissaan vapaudestaan kirmaili kaupassa eessuntaas.
Äkkiä kuitenkin oppi miten käyttäydytään, joten tuplien käyttöikä jäi lyhyeksi, varmaan alta 10 x niitä käytettiin loppujen lopuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Käveleekö joku seisomalaudan kanssa oikeasti pitkiä matkoja, vaikkapa 10km? Itsellä ei ole kokemusta, mutta luulisi että se olisi raskasta. Vaikka se isompi ehkä pari kilometriä niistä kävelisikin itse.
Meillä on max. matka n. 2km, lähikauppaan. Pidemmät reissut mennään pyörällä tai bussilla - ei oo koiria joita kävelyttää tms. Oman kuntoiluni hoidan ihan yksin silloin kun mies/mummu on lapsen kanssa.
2 kilsaa on todella lyhyt matka. Sen toki jaksaa nopeasti pienikin lapsi kävellä. Tuolla ei meillä edes pääse kivalle metsänläpi kulkevalle polulle, saa vaihtelua leikkikentistä tai no ei oikein mitään järkevää. Toki lähimmälle Siwalle ja leikkikentälle pääsee. Pidemmän päälle aika tylsää elämää päivisin kun samalla alueella aina pörräisi.

Meillä työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin lenkit on 5-10km ja vielä kohta 3.5 veelle otetaan rattaat mukaan. Osan toki kävelee, mutta ei nyt kaikkea. Pyörällä ei ole vielä ihan tuota 5km matkaa kokeiltu, vain 3-4km.

-s-
Meillä ikäeroa tulee aikalailla sama 2v1kk ja tuplat on odottamassa. Poika istuu rattaissa vielä mielellään ja ei kovin pitkiä matkoja jaksa kävellä ainakaan kovin reippaasti. Ostin ne ihan siitä syystä että pääsee joskus kävelylenkillekin lasten kans. Kauppareissuja niillä ei tarvii hoitaa. Mietin eka jotain seisomalautaa ja sisaristuinta, mutta maalle kun muutetaan niin sorateillä tuo seisomalauta ei vissiin oikein toimi ja meijän yksöisrattaat on sen verran painavat että en kyllä enää 15kg esikoista niihin ota lisäpainoksi. Meijän tuplat on huomattavasti yksöisrattaita kevyemmät.

Jenis
2 kilsaa on todella lyhyt matka. Sen toki jaksaa nopeasti pienikin lapsi kävellä. Tuolla ei meillä edes pääse kivalle metsänläpi kulkevalle polulle, saa vaihtelua leikkikentistä tai no ei oikein mitään järkevää. Toki lähimmälle Siwalle ja leikkikentälle pääsee. Pidemmän päälle aika tylsää elämää päivisin kun samalla alueella aina pörräisi.
Jos huomasit, niin sanoin että pidemmät matkat kuljetaan pyörällä tai bussilla ;)

Me ei todellakaan pörrätä 2 kilsan säteellä kodista kaikkia päiviä, vaan tuo on se matka mikä maksimissaan kuljetaan RATTAILLA. Meillä tosin pääsee metsään kun kävelee tien toiselle puolelle, 2 kilsan säteellä on 3 leikkipuistoa ja perhekahvila jne, että tekemistä löytyisi vaikkei ikinä kotoaan kauemmas lähtisi.

oooo
Riippuu lapsesta, meillä oli tuplat käytössä puo.lisen vuotta kakkosen syntymän jälkeen, esikoisella kakkosen syntyessä ikää 2v7kk. Rattaita käytettiin uhmaiän takia, välillä piti saada ipana köytettyä kiinni johonkin.
Nyt jos olisi vauva tulossa, en hankkisi enää tuplia koska kuopus pärjäisi ihan hyvin ilmankin, ikää hänellä on nyt 2v8kk.

vieras
Tämähän riippuu ihan lapsesta ja myös vaunulenkeistä. Meillä ikäero 1v11kk ja tuplat oli tarpeen. Ne on käytössä edelleen päivittäin ja ikää tytöillä nyt 1v ja 3v. Meillä on koira, jonka kanssa lenkkeilemme. Esikoinen kävelee ja juoksee jo paljon, mutta välillä kipuaa rattaisiin. Myös liikenteessä todella hyvät, kun esikoinen niin vilkas.

meillä
Meillä isompien lapsien ikäero tasan 2v, eikä ollut tuplia. En kyllä kokenut tarpeellisena, kun asuttiin keskellä kaupunkia, tiet oli hyväkulkuiset eikä nyt ihan kymmeniä kilometrejä tarvinnut kävellä. 2v jaksoi ihan hyvin kävellä, kun kuljettiin sopivaa vauhtia.

Aika paljon kiinni siitä onko isompi oppinut käveleen, vai onko "rataslapsi". Villin vekaran kanssa voi olla myös tekemistä. Ja tietty jos tarvii paljon kulkea joka päivä tai paljon soratietä, niin silloin tuplat on kätevät, vaikka käyttöikä ei kovin pitkä olisikaan.

Ootteko käyttäny kantoliinaa talvella ulkona? Mua hirvittää et jos satun kaatumaan vauva liinassa... :eek: Oon kyllä liinan hommaamassa mutta lähinnä sisä, harrastus ja reissu käyttöön. :) Kesällä vois sitten ulkoillakkin niin. Tietty liukuesteet kun laittaa jalkoihin niin on turvallisempaa ulkonakin.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Ootteko käyttäny kantoliinaa talvella ulkona? Mua hirvittää et jos satun kaatumaan vauva liinassa... :eek: Oon kyllä liinan hommaamassa mutta lähinnä sisä, harrastus ja reissu käyttöön. :) Kesällä vois sitten ulkoillakkin niin. Tietty liukuesteet kun laittaa jalkoihin niin on turvallisempaa ulkonakin.
Mulla oli rengasliina ja kantoreppu, ja noista tota reppua tuli käytettyä ulkona enempi kun se on niin paljon tukevampi. Pitkästä liinasta ei oo kokemusta. En kyllä pelännyt kaatumista, enhän mä normaalistikaan kaatuile tosta vaan :) Tiet on hiekoitettu, mulla on kunnon talvikengät ja hyvä tasapaino, ja refleksinähän sitä vetää kädet maahan jos on kaatumassa. Aika iso takki pitää vaan olla, jos on kovat pakkaset, että saa vauvan reppuineen takin alle suojaan.

ompus
Meillä nuoremmille tulee ikäeroa 2 v 8 kk, vanhin tällöin 5 v 10 kk. Ja ajattelin todellakin hommata jotkut käytetyt tuplat, joilla tarvittava aika mennään. Seisomalaudat on kauheita talvella, harvoin on aurattu niin hyvin, että ne toimii ja loskakelit on vielä asia ihan erikseen. Ajokorttikin löytyy, mutta silti liikutaan paljon kävellen. Sinuna siis ostaisin tuplat

Meidän lapsilla on ikäeroa 1v 11kk ja molemmat syntyneet syksyllä. Ostin vaunuihin sisaristuimen, oli talvella hyvä. Välillä eskoinen istui pulkassa ja välillä istuimessa. Mun mielestä se oli ihan käytännöllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
joka säällä tuli käytettyä. kunnon kengät ja nastat kengänpohjaan niin ei ongelmia. mulla oli myös kantovaatteita (poncho, kantofleece, kantosuoja ja kantosadetakki) jotka oli käteviä eri keleillä kantamiseen. ja nyt saa onneksi jo myydä niitä pois :D

kpb
Ilman muuta tarttee tuplarattaat. Meidän 2v poika tosi reipas ja motorisesti ketterä, muttee ei jaksanut seisoa pitkiä matkoi. Vain 5min, sitten halus istuu tai lähti juokseen karkuun. Kun hommattiin tuplat oli tosi iloinen. Meillä ei autoa ja kävellään tai mennään julkisilla kaikkialle. Ostettiin seellaet tuplat, jos lapset päällekkäin. Ei vie yhtään enempää tilaa kun edellisetkään.

suosittelen tuplarattaiden ostamista.

Yhteistyössä