Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Nyt kun täällä ollaan käyty tätä ruokakeskustelua,niin siirrytään ruuasta aiheutuneisiin oireisiin.Eli onko kellään närästystä?ja miten olette sen pois saaneet?Viime yö meni valvoessa kun oli kauhea närästys.Yritin juoda maitoa ja vettä,että lähtisi veks,mutta ei.Uskaltaako Rennietä ottaa?Kaipailen kipeästi vinkkejä!!

risto rv 13+0
 
Närästys:

Mua on närästäny 2 kuukautta. Rennietä menee 1-6 tablettia päivässä. Apteekissa sanottiin että rennie on AINUT jota tohtii ns. huoletta ottaa raskausaikana.
Gaviscone on toinen jota tiedän monen ottavan raskausaikanakin ja jotkut lääkäritki suosiis sitä, mutta mä en ottaisi sitä koska sisältää jotain alumiini(johdannaista) joka saattaa kertyä elimistöön. Varsinkin jos on munuaisvika yms. Mä en ota sitä riskiä siitä et muksut on alumiinifoliolla päällystettyjä syntyes... :p

Nojoo, mut siis närästää ja usein ja paljo.

Ps. Mintun makunen rennie on toooooodella hyvää. Gaviscone maistuu mun mielestä P*skalta...
 
Olisin kyselly teiltä superonnistujilta, että oliko teistä kellään IVF-hoidon loppupäivinä rusehtavaa vuotoa, siis ennen kuin plussasitte? Meillä siis eka IVF-hoito ja nyt pp 11 ja rusehtavaa vuotoa on nyt illalla ollut... Vieläköhän on toivoa :ashamed: vai liekkö menkat tekee tulojaan? Verikoe olisi kuitenkin vasta torstaina... Suuri kiitos vastanneille =)
 
Tervehdys kaikille!

Pitkään olen taustaillut ja lukenut teidän kuulumisia, mutta enpä ole vaan aikaiseksi saanu kirjoiteltua. Paljon on myös uusia tullu mukaan joten lämpimät onnittelut.

Sitten taasen omiin kuulumisiin: Tänään lääkärineuvola ja saikkua pätkähti kesälomaan saakka. Kohdunsuu hieman pehmenny joten lääkäri kehotti ottamaan rennommin. Minä kun olen niin pönttö etten oikein ole erottanu noita nippailuja supisteluiksi. Mutta hyvä näin kun että joutuisi sairaalaan makoileen. Vauva voi hyvin ja kasvaa. Potkutkin tuntuu mutta isä ei ole oikeinn vielä niitä kunnolla tuntenu johtuneeko siitä et istukka on etuseinässä.

Hankintoja olette kovasti jo tehneet itse en ole mitään hankkinu paitsi pinniksen ja sukulaisilta vaatteita hieman saanu. Eiköhän tässä kerkiä hidas hämäläinen kun on :LOL: .

Mari ja asukki 25+1

 
Retulille: Meillä pömppisten puolella oli monta plussaajaa, jolla tuhrua oli nimenomaan pp10-11 paikkeilla. Älä siis vielä siitä huolestu, päinvastoin. Pidetään kovasti peukkuja!

Myös täällä jouduttiin imeskelemään Rennietä viikonloppuna. Täytyy tunnustaa, että tähän ikään (33) mennessä en vieläkään osaa sanoa, mitä on närästys :ashamed: Mutta ylävatsaa poltteli ikävästi erityisesti aina kun jotain oli suuhun laittanut. Samoin hirveitä röyhyjä kokoajan..ja Rennie auttoi ainakin hieman.

Ruoista kommenttia. Mullahan on liha tökkiyt koko raskauden ajan, ja edelleen sama meno jatkuu. Edes kana ei maistu, ei lihapullat, makkarat. Kala maistuisi, muttei sitäkään viitsi päivittäin syödä. Mutta nyt löytyi uusi himon kohde: veriletut ja ryynimakkara! NAM :p Eiköhän se niin mene, että kroppa tietää, mitä pitää syödä ja kun hemoglobiini lähtee laskemaan, on noi aika hyviä raudan läheitä. Lurps ja maiskis :)

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Terveisiä rukalta, siis täältä laelta, juu. Mökillä ei jostain syystä saa elisan liittymä yhteyttä, muut toimis kyllä.

paljon on tapahtumaa ollu.
Kommentti MOSMO vaunuihin, ei kannata, lähetin omat takas kun selkänoja ei toiminut, vaikka vahvan näköiset ne oli todella heppoisen tuntuiset ja kiikkerän oloiset vankkurit. Hankalat käyttää nopeassa tahdissa, työntöaisa ei ollut tukevan tuntuinen jne jne...
Hinta olis ollu kohdillaan.
Juhannut mennyt täällä rauhaisasti auringon paistaessa ja välillä ripasuttaessa rakeita. Kalassa on tullut ravattua erinäisillä erämaajoilla eikä yhtää saalista vielä tullut, eilen kyllä joessa kalat hyppi ja naureskeli mulle mennessään mutta ei käynyt joukkuun ei niin millään. Vieressä yks poika perhollaan vetäs komeen taimenen, vähänkö olin kade.
No niistä maastossa rämpimisistä tuloksena pientä tuhruilua ja lieväst etovaa oloa. Tänään otan ihan rauhallisesti ja löhöän ja leikin siskon pojan (8kk) kans lattialla. Poika vähän ollut kipee ja nuhanen niin annan äitylin nukkua ja alan kohta viidyttämään pientä. Pitää palata takas alkaa tuleen vilu.
Voimia kaikille ja uudelle tulokkaalle, kyllä täällä tais kaikki tuhruilla alussa, hyvä merkki se on, peukkuja pidetään.

tiltalitti ja viuhti kukkulan laelta
 
Hei kaikille =)
Olin eilen neuvolassa ja siellä paljastui hemoglopiini arvoksi 95, joten jollei rupee nousemaan, niin nostetaan verensiirrolla.
Kuulinkin eilen molempien vauvaleiden sydänäänet, jotka olivat 160 ja toisen 165.
Oli se jännää. Viikon päästä on neuvolalääkäri ja siellä sitten selviää jatkuuko sairasloma. Riippuu siitä onko vuotoa. Oli mukava selailla niitä neuvolasta saatuja vauvalehtisiä ja aina se vain naurattaa kun tulee jotenkin kaksoset puheeksi. Se yksi lehtinen Meille tulee vauva 2 ja tuplaonni. :LOL:
Ihana kun olette päässeet jo katselemaan ja ostelemaan kaikkia vauvajuttuloita. B)
 
Eilen käytiin rakenne ultrassa. Kaikki oli pikkuisella hyvin. Paino arvio oli 415g. Istukka on oikealla puolella edessä kuten olen epäillytkin aikani. Sukupuolikin saatiin selville.. Massu jatkaa kasvuaan kunnolla. Kaikki tosin luulevat että siellä on kaksi ja että aika on aiemmin kuin marraskuulla. Masun koosta johtuen.

Tänään taas meinannut supistella. Saas kattoo jos ei hellitä niin sitten täytyy jäädä kotiin lepäilemään. Kannata riskejä ottaa kun vaivalla saatu raskaus alulle.
 
Ei mulla mitään asiaa ole, kunhan nostelen, ettei vallan pudota =)

Miruliini, pistän aurinkolähetyksen pikapostina! Ja lämpöäkin voisin luovuttaa ainakin viisi astetta: täällä kärvennymme jo toista viikkoa 33-35 lämmössä. Johan tänne sulaa B) Mulla muuten ihan sama ongelma: liha ei vaan mene alas, ei millään. Kuivaa grillattua possua sain muutaman palan syötyä jokin aika sitten, mutta muuten oon kyllä pastaa ja salaattia -linjalla. Omituista, sillä mä oon kyllä aina aikaisemmin ollut aikamoinen carnivore! Taidan kasvattaa tuleva vegaania tai muuta hörhöä, heh.

Voi kun ootan että pääsisin ostoksille. Viikonloppuna mies veti katsomaan jättimarketin lastenvaunuosastoa ja jotenkin se oli aika jännä tunne: ihan kuin olisimme tehneet jotain kielletyä! Joka tapauksessa odottelemme reilusti toiselle kolmannekselle ennen kuin alamme suunnitella mitään ostoksia.

Toivottavasti tämä helle tulee välillä sinne pohjoiseenkin!
 
Heippa hei!

Nostelen minäkin vaikka ei oikein mitään asiaa olekaan.. Huomenna rv 22 täynnä eli virallisesti keskenmenon ja synnytyksen raja on ylittymässä. Senköhän kunniaksi tuli tänään eka supistus..? Tai oletan, että oli pieni supistus. Saisivat kyllä toistaiseksi pysyä poissa!

Kohta päästään kuuntelemaan sikiötorvella vauvelia!! Mies odottaa sitä jo innoissaan. Saapi neuvolantäti opettaa, että miten homma sillä toimii ettei suotta jouduta paniikkiin kun mitään ei kuulu.


Ulpis: Mitä maksoi Brion Primot kappaleelta? Täälläpäin kaikkialla 189euroa ja sellainen meilläkin ostoslistalla. Josko löytyisi sieltäpäin halvemmalla.

Näyttääkö tuo lista teistä ajantasaiselta? Puuttuuko siitä joku uusi?
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

30.9
Marimilla................1.IVF/ICSI:n 1. Pas............

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. EKKS

22.10
Bea..............................3. IVF ...................NKL

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

27.10
Elämänperhonen.....Luomu......2.IVF.................

31.10
Raitapaitainen..........1.IVF..................TAYS


MARRASKUU


3.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS.........ru 24.6

8.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI.........

17.11
Marica.................1. IVF......................KOKS


JOULUKUU


1.12
Tiiti-......................1.IVF.....................OYS

15.12
Annuli81.....................1. PAS.................NKL

Kati231.................1.Pas...........................JS

22.12
Miruliini...................1. IVF...Kaksoset...........PHKS

24.12
tiltalitti.....................2. IVF............................TAYS

26.12
Maria83......................Clomit..................EKKS

30.12
risto...........................1. PAS............................OYS

Tammikuu 2009

14.1
Maija-mamma...............3. IVF......................Maailmalla

27.1
Sahranami......Luomuihme hoitojen jälkeen, kaksoset...NKL


Ilman laskettua aikaa

Adette...................luomuihme IVF:n jälkeen.......

Marli..........................Kaksoset..........................

Kipatsu........................1. IVF:n 1.PAS...................

Heksamiina.................................................

Enniv............................1. IVF:n 2. PAS.................
[/quote]

 
Raittis:

Ne Briot oli täälläkin 189e telakalla kappale, mutta se hinta vähän laski ku ostettiin kaikki samasta paikasta. n. 100e saatiin kokosummasta pois.

Eipä muuta tälläkertaa.

Jaa niin saikkua hain, annettiin vain 2päivää kun kuulemma ei kuulu vielä supistella näillä viikoilla joten sen takia saikkua ei voi enempää antaa... :eek: Siis mitä...? En aiva ymmärtäny tohtoria mutta taidan hakea lisää sitä saikkua... :kieh:
 
Ulpis täh?? WTF? Sanopas sille kohdullesi, ettei kato vielä kuulu supistella ni eiköhän se lopu siihen. Luulisi, että siitä syystä juuri määrättäisiin kahta kauheammin saikkua, kun alkaa niin varhain supistelemaan?! Ja varsinkin tuplamammalle. Ei ymmärrä.

Mites muuten muut tuplaodottajat. Oletteleko liittyneet Suomen monikkoperheet ry:n jäseneksi? Sillä saa lähes kaikista lastentarvikeliikkeistä 10-15 prossaa samoin kuin äitiysvaatteista muutamassa paikassa. Meille tuli eilen postissa jäsenkortit, mutta tuota tarvikeostelua ei aloiteta ennen kuin siellä varmaan 20 ja rapiat viikoilla.

Toinen kysymys ihan kaikille muillekin. Oletteko vertailleet lapsivakuutuksia ja voitteko suositella jotain? Keskosuuden vaaraa kun kuitenkin kahden kanssa on niin täytyy hyvissä ajoin näitäkin miettiä, että on sitten tarvittaessa vakuutukset kunnossa.

Tänään piti sitten soittaa neuvolaan ja tarkistaa tuo verilettuasia, kun työkaverit on vähän siihen suuntaan kommentoineet, että eiks se oo sama kuin maksa. Ei oo, saa syödä ja hyvä, jos maistuu niin saa rautaa. Suolaahan noissa on kuten kaikissa valmisruoissa, täytyy sitten muuten koettaa välttää.

Aika hiljaista täällä tuntuu olevan, toivottavasti kaikki voitte paksusti ja nautitte kesästä täysin rinnoin ;)
 
No olipa huono perustelu Ulpiksen lääkäriltä! :|

Miru: Meillä on Tapiolasta kun siellä on kaikki muutkin vakuutukset. Moni yhtiö vaatii, että kotivakuutus pitää olla samassa paikassa kuin lapsivakuutus. Mitä nopeammin saa paperit sisään niin sitä varmemmin saa vakuutuksen ilman kommervenkkejä. Jos tulee ylimääräisiä ultria niin ne vaatii kaikista tarkan selvityksen. Ja jos lapsesta löytyy jotain poikkeavaa ultrissa niin yhtiö saattaa jättää ne "viat" korvattavien listan ulkopuolelle.

Minä nautin kesästä olemalla koko kesän kaikki arkipäivät töissä.. B)
Onneksi mun työ sisältää paljon pieniä vauvoja. Se auttaa kummasti jaksamaan! :D
 
Hei kaikille ja onnea plussista :flower:
Tulen tuolta kesäkuun 2007 lapsettomuushoitojen ketjusta urkkimaan tänne. Jotenkin tuntuu ihanalta lukea onnistuneista hoidoista =) . Teillähän on useat kaksosten odottajatkin.
Itse sain ihanat kaksospojat 18.2 ivf hoidolla. Vuosia oli ihmettä odotettu.
Itseasiassa miksi kirjoitan on nuo lapsivakuutukset. Otimme itse syntymättömän lapsen vakuutukset IF.stä ja emme lukeneet tarpeeksi tarkkaan ehtoja.
IF on ainut yhtiö jossa vakuutus katkeaa syntymän jälkeen ja uuden vakuutuksen saa vasta kun vauva on 2kk.tta. Meillä toinen pojista kärsi kovista vatsavaivoista ja epäiltiin maitoallergiaa,emme saaneet korvauksia if.stä. Korvaa vain tapaturmat ja synnynäiset viat!
Nyt meillä kaikki vakuutukset pohjantähdessä ja olemme tosi tyytyväisiä. Ainut yhtiö joka korvaa erityisäidinmaitovastikkeet!!

Ihanaa odotusta kaikille ja aurinkoista kesää B) B)

Roosa ja pojat 4kk
 
Moikka,
Itse en ole vakuutusasiaa vielä lähtenyt selvittämään, mutta yksi tuttuni niitä selvitteli pari kk sitten, ja kuulemma Fenniasta lähti kaikkein edullisimmin. Pohjola oli ainakin kallis. Varmaan kans Tapiola ja Pohjantähti ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. IF:ä en ainakaan edes harkitse.

Arvatkaa mitä, mulla alkaa nyt jo näkymään linea negra alavatsalla. Oikeastaan mies sen huomasi, enkä minä itse. Aluksi luulin sen olevan jokin painauma, mutta ei se taidakaan sitä olla. Kaipa se näillä viikoilla alkaakin tulemaan.

Kati & Pablo rv 15+4
 
Heissan!

Täälläkin linea negra näkyvissä=) Miksi se muuten ilmestyy, ei mitään hajua?!

Lapsivakuutuksissa kannattaa kuulemma olla tarkkana myös noissa omavastuuosuuksissa. Omavastuu voi olla per sairaus tai voi olla vain yksi omavastuu koko vuoden aikana. Tai omavastuu per käyntikerta. Hyvä tietää, että vakuutus kannattaa ottaa ajoissa jos vaikka jotain poikkeavaa löytyisikin ultrissa. 3kk ennen laskettua aikaa se pitääkin ottaa jos meinaa ottaa.

Vai, että ei voi supistella kuin tietyn rv jälkeen, justjoo!! Todellakin voi! Hitto kun pistää vihaksi tollaiset idioottilääkärit. Kerroitko Ulpis taustan, että on lapsi on saatu alulle hoidoilla ja tuplat on tulossa joten mitään riskejä EI VOI ottaa. Mä olen suunnitellut jo "saarnan" etukäteen työpaikkalekurille jos saikkua ei irtoaisi. Tämä nainen nostaisi aikamoisen metakan! Meillä ainakin toistaiseksi oltu ymmärtäväisiä.

Onko kaikilla muutes rokotukset kunnossa? Itsellä jäykkäkouristus ei ole voimassa ja sitä ei mielellään pistetä nyt eikä edes imetysaikana koska vaikutuksista ei ole juurikaan tutkimustuloksia. Nyt saa sitten varoa, etten saa esim. tikkua sormeeni tai esim. koira puraise tai edes raapaise ihoa vahingossa verille. Ja kaikki pihahommat on pannassa, koska jäykkis tulee maasta, kuulemma. Ja mullassa on kovasti bakteereja. Meillä on 2 koiraa ja aina saa olla varuillaan, ettei joku vieras koira hyökkää punttiin. Näin meinasi käydä yhtenä päivänä kun naapurin koira oli irrallaan ja hyökkäsi meidän koirien kimppuun. Olepa siinä rytäkässä sitten välikädessä. Onneksi tilanne laukesi nopeasti kun naapuri tajusi huutaa koiransa pihaansa. Jos olisin tämän tiennyt niin olisin hoitanut rokotukset ajoissa kuntoon. Jos joskus hankitaan/yritetään hankkia toinen lapsi niin olen kyllä viisaampi.

Mä taidan nyt köllähtää masun viereen katsomaan töllöä =) Mies hekottelee aina tätä valtaa palloa =)

Marica ja vauveli rv 20 (aikamoisia potkuja antelee tämä vaavi=)
 
Heips kaikki!

Kyllä noita lääkäreitä mahtuu tosiaan moneen junaan! Kummallista.

Nyt täytyy heti kertoa vähän omaa napaa, kun oltiin eilen np-ultrassa jossa kaikki näytti oikein hyvältä. Molemmat tyypit siellä köllötteli melko rauhallisina, mutta kuitenkin liikuskellen. VÄhän niitä tökittiin, että saatiin niskaturvotukset mitattua. Ja silläkin saralla kaikki ok. Eli lisätutkimuksia ei meillä nyt sitten tehdä. Vähän ihmetytti kun kätilö vaikutti hiukan kireältä. Sanoi kyllä, että on tässä vähän kiire kun ajan varaaja ei ollut huomioinut että on kaksos-raskaus kyseessä. Mutta sitä on jotenkin niin jännittynyt ja herkillä noissa tilanteissa, että kaikki pienetkin seikat jää vaivaamaan. Mutta pääasia tietysti, että kaikki pikku-tyypeillä kaikki hyvin! Tuntuu, että nyt pystyy taas paremmin hengähtämään, kun tietää että kyllä ne siellä kasvaa ja kehittyy.

Lentämisestä olisin halunnut kysyä: me kun varasimme matkan ja maksoimme lennon jo ennen tätä raskausuutista. Nyt sitten vasta tuli mieleeni, että onkohan tässä kaksosraskaudessa jotenkin suuremmat riskit kuin yksöstapauksissa. Ystävätteret on ainakin lennelleet mannertenkin välisiä lentoja vaikka ovat olleet raskaana. Tietenkään loppuvaiheessa ei enää voi lentää, mutta kun lähdemme matkalle, olisi viikkoja kasassa 14. Onko joku muuten lukenut tästä lentämisestä jotain "virallisempia" suosituksia, kun itse en ole sellaisiin törmännyt ja neuvolastakaan eivät ottaneet mitään selkeää kantaa. Eivät kyllä kieltäneetkään. Mietin vain, että olisiko tässä syytä konsultoida lääkäriä ihan mahdollisista riskeistä?

Huh, nyt tuli joku pahoinvointi kohtaus. Tätä pahaa oloa ei nimittäin ole ollut pitkään aikaan! Toivottavasti tämä liittyy tähän raskauteen eikä mihinkään tautiin. Niitä kun tuntuu oleva yllättävästi liikkeellä. Täytyy mennä mehujään kanssa sohvalle pötköttämään, mutta kuullaan taas.

Ja voikaahan tosiaan paksusti!
 
Iltaa!
Huh, tuli syötyä hieman liikaa iltapalaa, ja nyt masu on kirjaimellisesti kuin pallo. :D Muuten on kyllä aika pieni vielä, mutta kaippa se sieltä vielä kunnolla esille pompsahtaa.
Marica kyseli rokotuksista. Mulla on aikoinaan jätetty kokonaan antamatta kolmoisrokotteen vahvistusrokoitus (siis se missä mm. vihurirokko), koska olen saanut niin pahan allergisen reaktion ekasta. Pari vuotta sitten kun jätettiin pillerit pois, kävin verikokeissa tarkistuttamassa onko vielä vasta-aineita vihurirokolle, ja pikkaisen oli kuitenkin jäljellä. Vihurirokkohan voi olla vaarallinen raskauden aikana, sen takia tällaisia tarkistelin.

Mulla on linea negran sijasta tullut tummahko karvavana rintojen välistä navan alapuolella saakka, kaikkea ne hormonit teettää.Normaalisti olisin varmaan vähän kauhuissani, ja vahaisin karvat pois, mutta nyt ne on musta vaan ihan söötit. :D Samanlaiset kuulema kun miehelläni 12-vuotiaana. :LOL:
Tietääkseni linea negra johtuu muuten raskaushormonien aiheuttamista pigmenttimuutoksista, joita tulee joillekin. Neuvolatädin mukaan auringossa kannattaa olla tarkkana, joillekin tulee helposti niitä iholle.

muoks. Onnea Enni hyvistä ultrakuulumisista!
Mukavaa viikonloppua kaikille. =)
 
Ihana lukea teidän edellä menevien juttuja! Kiva, että jaksatte kaikki kirjoitella. Itsellä on tiukka putki töissä takana, joten palstailut jääneet vähemmälle. Mutta sitä ihanammalta tuntuu se, että tänään on ensimmäinen lomapäivä!! Aaahhhh....

Tosi hyödyllistä tietoa noista lapsivakuutuksista. Kirjoitelkaahan muutkin, jos teillä on vinkkejä tai kokemuksia, jooko? Miten aikaisin ja milloin viimeistään tuollainen vakuutus kannattaa ottaa?

Meillä myös yksi ultra takana pari päivää sitten. Käytiin vähän hassuun aikaan (9+1), jolloin aika vähän vielä näkyy, mutta klinikka on menossa kesätauolle ja haluttiin nähdä tilanne noilla hyvillä laitteilla vielä ennen lomia. Tällä hetkellä kaikki juuri niin kuin pitäisi ja seuraava suunniteltu etappi on sitten nt-ultra.

Miru, olen kyllä kolunnut läpi Monikkoperheyhdistyksen sivuja ja suunnittelen liittyväni. Mutta ei vielä... joskus sitten... Miehen kanssa ollaan molemmat aika tiukasti sitä mieltä, että ekan kolmanneksen aikana ei vielä mitään hankintoja tai muuta konkreettista. Katselin myös jo, että pk-seudulla olisi monikkoperhevalmennusta alkusyksystä. Sinne olisi tarkoitus mennä mukaan, jos vielä sit mahtuu.

Onko kukaan muuten tehnyt koskaan verilettuja kotona, ihan siis perusraaka-aineista? :) Voisit Miruliini kokeilla tuollaista, jos einesten suola kauhistuttaa. Mulla alkaa vähitellen huonon olon vaihe helpottaa. Nyt on lähinnä yksittäisiä kauhistuttavia päiviä, mutta enimmäkseen ruoka maistuu. Ja jännä miten yksilöllisiä nämäkin jutut on: just pari täällä sanonut, että liha ei maistu, mutta mä taas himoitsen sitä ihan hulluna. Yleensä syön kohtalaisen kevyesti ja kasvispainotteisesti, mutta nyt tekee mieli monta kertaa päivässä lämmintä, tuhtia ruokaa - lihapatoja, erityisesti mausteista ja kermaista intialaista ruokaa, pasta carbonaraa, chili con carnea... :LOL: Ruokailu on muuttunut niin paljon entisestä pipertämisestä, että pari työkaveriakin on huomauttanut paljosta syömisestä lounaalla. :LOL: Mutta kukaan ei ole vielä katsellut tai kysellyt siihen malliin, että mitään arvaisi. Onneksi.

Ihanaa kesäistä viikonloppua kaikille urheille odottajille! :heart:
 
Voi Ulpis tuota sun lääkäriä. Jotkut kun ei vaan ymmärrä, niin ei ymmärrä... Ihan kuin raskautta varten olisi olemassa sellainen käsikirja, jossa sanotaan, että "tällä viikolla voi alkaa supistelemaan ja tällä viikolla ei...". Että pistää vihaksi tuollainen yleistäminen.

Enni, onneksi teillä oli pienillä kaikki hyvin tylystä kätilöstä huolimatta. Ehkä nämä "palvelualan" ihmiset ei vaan tajua, että todella monelle raskaus on uusi ja ihmeellinen asia, ja sitä haluaa saada parasta mahdollista palvelua. Luulisi, että voisi sen verran edes tsempata, että on asiakkaalle ystävällinen. Eihän se sun vikas ole, jos joku varaa lyhyemmän ajan kuin piti. Mä oon kans törmännyt siihen, että julkisella kätilöt moittii ja syyttelee neuvolantätejä, kun ei ne neuvolassa mitään tiedä. Olen jo kahdesti törmännyt samaan asiaan.

Moi Annuli! Kaikkea se raskaus tuntuukin teettävän... ;) Pääasia tietenkin, että kaikki on hyvin. Onko sulla olo yhtään parantunut viime aikoina?

Sahranami, en ole ihan varma, mutta muistaisin kuulleeni, että syntymättömän lapsen vakuutus tulisi ottaa (ainakin joissain yhtiöissä) ennen rv 26. Muistaako kukaan tarkemmin? Syömisistä sen verran, että mulle on koko raskausajan ruoka maistunut tosi hyvin. Vähän liiankin hyvin välillä. Kun on oikein nälkä, niin mäkin kaipaan tulista ja mausteista ruokaa (muutenkin siis syön chiliä ym. ihan reippaasti ruuissa). Ei kai voimakkailla mausteilla voi olla mitään haittaa vauvalle? Voisikohan siinä olla perää, että jos äiti syö raskausaikana tulisia ruokia ja mausteita, niin lapsikin oppii niistä tykkäämään, kun sen aika on?

Viikonloppuja kaikille! B)

Kati & Pablo rv 15+5
 
Ulpikselle on taas sattunut kaikenlaista; lääkäri kuulostaa ihan pöntöltä, lisää saikkua vaan, jos supistelut jatkuu. Onneksi kotirintamalla on asiat rauhoittuneet ja vaaveleillakin ultrassa kaikki kunnossa! Moni on taas käynyt ultrassa - onnea hyvistä uutisista :heart: Raitis, mikä on sikiötorvi?!!

Useimmissa vakuutusyhtiöissä syntymättömän vakuutus on haettava kolme kuukautta ennen laskettua aikaa, poikkeuksena ilmeisesti Turva, jossa raja on kaksi kuukautta ennen. Milloin sen aikaisintaan voi hakea vaihtelee, jossain se on raskauden toteamisesta ja toisissa ultraäänitutkimus täytyy olla tehty; yleensä kuitenkin hakemuksen liitteeksi vaaditaan kopiot äitiyskortista. Meille vakuutus haettiin Nordeasta, kun muutkin vakuutukset on sieltä. Useimmista paikoista ei voi ottaa pelkästään vauvavakuutuusta, vaan esim. kotivakuutus täytyy olla samassa yhtiössä. Tää on ihan valaiseva vertailu, vaikka onkin jo vuosi sitten tehty: http://www.vakuutusneuvonta.fi/pdffiles/lvve2007.pdf

Liikkeistä on ollut puhetta; miulla alkoivat tuntua rv 16 ja seuraavalla viikolla ei ollut enää mitään epäilystä. Taisi olla jo viikolla 18+ kun mies tunsi ensimmäisen pienen muksauksen vatsan päältä, joten ei välttämättä tarvitse odotella sinne rv28 asti. Nyt muksinnat alkaa olla jo melkoisia ja maha senkun pompahtelee :D Tällä viikolla muutamana päivänä oli hiljaisempaa ja ke-to yönä tuli ihan paniikki, kun vauva oli ollut jo illankin ihan hiljaa - itkin ihan hysteerisenä ja aamulla heti soitettiin klinikalle pääsisikö ultraan. Onneksi päästiin heti ja kaikki oli kunnossa - bebe vaan siellä rauhassa nukkui poikittain masussa. Ja parin huilipäivän jälkeen onkin ollut taas kunnon myllerrystä!

Ja taas mahaa :D


Kati taisi kysellä mahan kasvusta; viikolta 13 eteenpäin se selkeästi alkoi kasvaa ja samoihin aikoihin piti siirtyä mammahousuihin, yksiä normifarkkuja voin hiuslenkkivirityksillä käyttää edelleen pidemmän paidan kanssa :D Kuvakollaasia olen edelleen päivitellyt parin viikon välein.

Tulinen ruoka maistuu täälläkin, on maistunut koko raskauden ja varsinkin ensimmäisella kolmanneksella oli ihan himo. En ole ainakaan lukenut, että olisi vauvalle haittaa raskausaikana, joillakin äideillä voi kai käydä vatsaan. Imetysaikana ymmärtääkseni suositellaan välttämään, ettei aiheuttaisi vatsavaivoja vauvalle. Tulee varmaan kamalat vieroitusoireet...

geri rv 23+5
 
Hieno massu Gerillä!!

Sikiötorvi on tälläinen vanhanajan keksintö, jolla kätilöt kuuntelee sydänääniä. Tosin löytyy näitä vielä esim. Taysin synnäriltäkin. Sillä pitäisi kuunnella äänet vauvan selän puolelta ja kuulostaa kuulemma ihan erilaiselta kuin dopplerilla. Vielä ei ole saatu aikaiseksi kokeilla uudelleen kun ekalla kertaa ei kuulunut mitään. Ja onhan tuo vauveli vielä niin pieni, että en osaa sanoa missä milloinkin on selkä ja missä pää.



Mutta on se vaan ihanaa kun potkut tuntuu jo päällepäinkin. Saa mieskin vähän enemmän taas käsitystä asiasta.


Alkaako muilla olla jo ongelmia "henkilökohtaisissa puutarhahommissa"?

Tuntuu niin hurjalta höylätä alapäätä kun yhtään ei näe mitä tekee ja vaikka kuinka vetää vatsaa sisään niin eihän se mihinkään litisty!


Ja yhtä hurjalta musta tuntuu päästää mies sinne höylän kanssa!! :eek:
Mieluummin itse vaikka epilaattorilla.. Auts!
 

Yhteistyössä