Lapsettomuuslääkäriin

  • Viestiketjun aloittaja harmaa Adette
  • Ensimmäinen viesti
harmaa Adette
Tässä ollaan nyt miehen kanssa lasta yritetty tuloksetta 11 kk ja alkaa pikkuhiljaa olemaan tumman tummia pilviä mielessä tämän asian tiimoilta. Jatkuvat epäonnistumiset ja surun kyyneleet, välillä jopa jo välinpitämättömyys koko asiaa kohtaan, painavat mieltä. Eikö me jo voitais onnistua?! on aina päällimmäisenä mielessä kun menkat sitten alkaakin.

Mies oli spermtestissä n. 2kk sitten ja tulokset näytti hyvältä, mutta haluamme vielä lääkärin analyysin tuloksista. Siksi varasinkin ajan oman paikkakuntamme terveyskeskuksesta.

Veikkaan että itsessäni se vika on. Minulla "todettiin" kysta vasemmassa munasarjassa kun jouduin ensiapuun todella kovan kivun vuoksi. Oli ilmeisesti rakkula puhjennut. PCO:ta lääkäri myös aavisteli, mutta ei ollut sen alan ammattilainen niin pyysi minua menemään testeihin omaan TK:hon ja sitten keskussairaalaan lapsettomuuslääkärille. Menin testeihin, odotin yli 3 viikkoa ja soitin että missä tulokset viipyy. Tuli ilmi että olen ollut vääränä kiertopäivänä testeissä ja tuloksista ei voi ilmetä mitään todellista. En saanut mennä uusinta testeihin koska olen heidän mielestään liian nuori (21) ja olimme silloin yrittäneet lasta liian vähän aikaa.

Menkat on tällä hetkellä myöhässä, en edes tiedä miten paljon, mutta nyt on kp 36/28-31. Tein raskustestin - negatiivinen. Odotan vain että kuukautiset alkaisi, se todistaisi jotenkin sitä, että "toimin" vielä, mutta ovulaatio on kyllä hukassa.

No kuitenkin, nyt ollaankin sitten menossa huhtikuun alussa lääkäriin enkä oikein tiedä mitä odottaa. Ottaako lääkäri tosissaan? Jos ottaa niin mitä kamalaa voi tullakaan ilmi? Mitä minun pitäisi odottaa koko käynniltä?

Miten yleensä pitää valmistautua koko lääkäritapaamiseen? Olisi ihana saada neuvoja ja ohjeita ja jopa kertomuksia miten oma ensimmäinen ns. "lapsettomuuslääkäri" käyntinne meni. Olen vain niin hukassa ajatusteni kanssa ja uskoisin siitä olevan apua :)

Kiitos jos jaksoitte lukea koko lorun loppuun :D
 
Moi!!Mulla myös ollu kysta vaivoja jo vuodesta -98 ja endometrioosia pari kertaa.Leikattu on jo 4 kertaa,viimeksi tammikuun alussa jolloin löytyi pieniä endo pesäkkeitä.

Lasta on yritetty jo vuodesta -03 ilman yhtäkään plussaa,masentavaa....
Helmikuussa lähdettiin lapsettomuushoitoihin,käydään yksityisellä klinikalla helsingissä johon aika saatiin tosi nopeesti.Ensin siellä vaan kysyttiin sairaustiedot ja muuten yleistä aiheeseen liittyvää,sit saatiin lähete verikokeisiin jossa käytiin omalla paikakunnalla.Pari kertaa oon käyny ultrassa ja kaikki on toistaiseksi ollu ok.Hoito muotona meillä on IVF,mun endometrioosivaivojen takia.

Viikko sit käytiin suunnittelemassa hoitoohjelmaa ja tänään pääsin alottamaan Primolut kuurin ja seuraavaksi aloitan sumuttelun.Seuraava ultra on 4.4 jolloin katotaan ettei oo kystiä,jos on niin hoito siirtyy kuukaudella...Ja jos kaikki menee hyvin ja suunnitelmien mukaan niin punktio ja siirto on viikolla 17.
 
harmaa Adette
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 22:27 Sara 71 kirjoitti:
Moi!!Mulla myös ollu kysta vaivoja jo vuodesta -98 ja endometrioosia pari kertaa.Leikattu on jo 4 kertaa,viimeksi tammikuun alussa jolloin löytyi pieniä endo pesäkkeitä.

Lasta on yritetty jo vuodesta -03 ilman yhtäkään plussaa,masentavaa....
Helmikuussa lähdettiin lapsettomuushoitoihin,käydään yksityisellä klinikalla helsingissä johon aika saatiin tosi nopeesti.Ensin siellä vaan kysyttiin sairaustiedot ja muuten yleistä aiheeseen liittyvää,sit saatiin lähete verikokeisiin jossa käytiin omalla paikakunnalla.Pari kertaa oon käyny ultrassa ja kaikki on toistaiseksi ollu ok.Hoito muotona meillä on IVF,mun endometrioosivaivojen takia.

Viikko sit käytiin suunnittelemassa hoitoohjelmaa ja tänään pääsin alottamaan Primolut kuurin ja seuraavaksi aloitan sumuttelun.Seuraava ultra on 4.4 jolloin katotaan ettei oo kystiä,jos on niin hoito siirtyy kuukaudella...Ja jos kaikki menee hyvin ja suunnitelmien mukaan niin punktio ja siirto on viikolla 17.
Kävinpä tutkimassa tuon endometrioosin oireita kun en siihen sen kummemmin ole perehtynyt, enemmän PCO:hon. Alkoi kyllä hieman pelottamaan koska oireet tuntuivat tutuilta... Toivottavasti siellä lääkärissä selviäisi jotain, että edes tietäisi miksi lasta ei tule ja voitaisiin edetä eteenpäin hoito-ohjelmiin yms!

Kiitos sinulle vastauksestasi! :flower:
 
Me käytiin ihan neuvolalääkärillä terveyskeskuksessa ja saatiin lähete samantien keskussairaalaan naistentaudeille. Labroissa kävin omalla terveysasemalla ja "vikakin" löytyi heti :) Nyt mennään ultraan tutkituttamaan "vian" vakavuutta. Miulla siis näkyi labroissa alhanen keltarauhashormoni.

Tsemppiä ja kasapäin onnea teille tutkimuksiin :wave:
 

Yhteistyössä