Lapsettomuuslääkkeiden sivuvaikutukset/kromosomitutkimukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikuisesti lapseton vm1982
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ikuisesti lapseton vm1982

Vieras
Hei!

Ollaan kärsitty lapsettomuudesta reilu 1,5 vuotta. Raskaaksi olen tullut parikin kertaa, mutta aina on raskaudet menneet kesken. Nyt sitten viimeisimmästä kaavinnasta on jo aikaa puoli vuotta eikä raskautta vieläkään kuulu eikä näy. Olemme päässeet lapsettomuushoitoihin ja yksi inssi takana femareiden, fostimonin, pregnylin, lugesteronien ja disperiinien kanssa. Disperiinejä syön, koska aiemmin olen saanut e-pillereistä veritulpan, vaikka geenivirhettä ei ole löytynyt.

Nyt olen huomannut, että minulle on ilmaantunut kipeitäkin mustelmia, enkä tiedä mistä. Voiko mustelmat aiheutua jostain noista lääkkeistä?

Parina iltana nukkumaan mennessä (siis olen ollut pitkällään jo jonkin aikaa) on tullut viiltävää kipua vasemmalle puolelle rintakehää ja tämä on kestänyt ehkä minuutin verran. Onko tämä vain tästä lapsettomuuden aiheuttamasta stressistä, vai voiko johtua noista lääkkeistä? En ole uskaltanut mainita asiasta lääkärille, koska lääkärillä on aina kiire ja toisaalta pelkään, että jos tuo on vaarallista, ottavat minulta lääkkeet pois. Ilman lääkkeitä tuskin tulen raskaaksi vaikka selittämättömästi lapsettomia ollaan. Ja yhden inssikokeilun jälkeen olemme vihdoin pääsemässä ivf hoitoon tahdostamme, enkä halua ottaa sitä riskiä, että emme pääsisi tuonne ivf hoitoihin. Veritulppa kuitenkin kummittelee koko ajan mielessä, koska useiden lääkkeiden haittavaikutuksissa manitaan tämä riski.

Kiitos!

Vielä jatkoa viestiini, eli saimme lähetteet kromosomitutkimuksiin, koska kaksi keskenmenoa takana, eikä yhtään onnistunutta raskautta. Mitä näistä tutkimuksista voi selvitä? Voiko niistä tutkia, että onko meillä edes mahdollisuuttakaan onnistua?

Kiitos!

Oletko julkisella puolella hoidossa, koska mainitsit ettei lääkärillä ole aikaa jutella? vaadi, että lääkäri selvittää mm. kromisomitestien tuloksia teille. Jos voit niin käänny yksityisen klinikan puoleen, jossa hoitoon saatetaan keskittyä paremmin...

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä sinun kannattaa rohkeasti uskaltaa kertoa lääkärillesi oireista, mitä sinulla esiintyy hoitojen tai lääkkeiden käytön aikana. Tuo oireesi ei kuitenkaa kuulosta mitenkään vaaralliselta eikä sinun tarvitse pelätä, että lääkitys sinulta lopetetaan. Jos jokin lääke ei sinulle sitten sovi, etsitään tilalle joku toinen. Vaikka sinusta tuntuu, että lääkärillä on aina kiire, kysy silti mitä mieltäsi painaa, on tärkeää, että hoitavan lääkärin kanssa toimii myös keskusteluyhteys ja näin myös luottamus puolin ja toisin säilyy. Potilaiden kysymyksiin pitää aina löytää aikaa vastata, se on osa hoidon kokonaisuutta!
Kromosomitutkimuksissa selvitetään löytyisikö taustalta jotain sellaista poikkeamaa kromosomeissa, joka voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista tai sen jatkumista. Usein toistuviin keskenmenoihin liittyviin tutkimuksiin liittyy myös hyytymistekijöiden ja vasta-aineiden tutkimuksia. Näistäkin saattaa löytyä selityksiä lapsettomuudelle tms.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä