Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Gabriela,mullakin kissa,mutta toxoplasman testaamisesta ei ainakaan mulle olla kertaakaan mainittu. Pitää vissiin kysyä siitä neuvolasta seuraavalla kerralla.
Niin ja keskiraskauden veriseula on periaatteessa samainen kuin alkuraskaudenkin. Siitä katsotaan tiettyjä kromosomipoikkeavuuksia kuten downia tiettyjen arvojen pohjalta. Sitä ei kuitenkaan pysty suoraan yhdistämään np- ultran tulokseen. Mulle tarjottiin siis tämä vaihtoehto,kun alkuraskauden veriseulan sössivät. Kumpikin on vapaaehtoinen. Toiset osallistuvat näihin toiset eivät. Niin ja mulla halusivat siis painoni,np- ultran turvotukse ja silloin olleen rv: n lisäksi tietää punktio päivämäärän, siirtopäivä ja sen tietty oliko tuore vai pakkassiirto ja vielä oliko oma munasolu vai luovutettu,joten jotain merkitystä ivf- hoidoilla näidennperusteella vaikuttaa olevan,koska enpä usko heidän muuten tollasia kyselleen. Np- ultrassahan meillä ei ollut mitään hälyttävää,turvotus viikkoihin nähden oli 1.4 eli vähäinen ja nenäluu,ja sydämmen ja aivojen rakennekkin vaikutti ok: lta sen mitä niillä viikoilla toki pystyi näkemään.

Sebu08,mulla laski esikoiselta hemppa aivan hurjana joskys rv 24 jälkeen,mutta rautakuurilla saatiin kuriin.

Annabel-77, elä vielä huolestu,vaikkei dopplerilla kuulukkaan äänet. Itsellä istukan edessä olon takia vieläkin välillä kovasti hakusessa. Neuvolassakin kuunneltiin pitkään vaan potkuja,kun pakeni aina silleen pois alta,että ei saatu sykettä kuulumaan.

Tänään ehkä jo parempi päivä. Olen yrittänyt ajatella,että jos seula hälyttää,niin eiköhän me siitä selvitä,vaikka rankkaahan se toki tulisi olemaan,mutta turhaapa minä täällä murehdon ennen kuin tiedän varmasti onko häikkää vai ei. Mietitään sitten mitä tehdään ja mille aletaan.

Sannuliinu ja pikkunen rv 17+1(17+6)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Sannuliinu tsempeistä :) Laitoin eilen illalla neuvolan tädillekkin meiliä, ja hän soitteli aamulla "ettei tarvii olla huolissaan vaikkei vielä ääniä kuulukkaan". Olisin sinnekkin päässyt kokeilemaan kuuluuko äänet, mutta kun hän sanoi ettei välttämättä sielläkään kuulu, niin ajattelin että turhaa sitten on mennä kun olisin vaan enemmän paniikissa.... 9+4 viikon ultrassa kätilö sanoi että vähän näyttäis siltä että mulla on istukka edessä, joten se tosiaan voisi selittää tuota äänien kuulumattomuutta. Se on vaan paha kun vertaa tässä raskaudessa kaikkea tuohon esikoisen odotukseen... vaikka jokainen raskaushan on erilainen... Mutta tsemppiä sullekkin seulontojen tulosten odotukseen. Eiköhän kaikki ole hyvin :) Halusivat varmasti vain tarkistaa että kaikki pohjatiedot ovat oikein, koska kyllä ne varmasti vaikuttavat siihen miten tulos lasketaan...

(.) täällä alkaa pahoinvointi hieman hellittää. Kahviakin olen juonut pitkästä aikaa eilen ja tänään, ja nyt tekee makeaakin jo mieli. Kaikki ne ruuat mitä himoitsin vielä tässä pari viikkoa sitten ei todellakaan himoita enää. Jännä miten tilanteet muuttuu!

Annabell ja Ihme 11+1
 
Sannuliinu: kiitos selityksestä! Mulla on siis tuntemattoman luovuttajan IVF-hoidosta alkanut tämä raskaus ja ikäni takia riskiraskaudeksi luokiteltu heti alusta. Suomessa saatiin rv 10+1 "oikein hyvät" tulokset nt-ultrassa ja verikokeissa (Down ja Edwarsin syndroomat) ja täälläkin rv 11+3 gyne tykkäs että nt-ultran tulos (nyt 1,2mm - Suomessa viikkoa aiemmin 1mm) oli loistava. Mutta jostain syystä Downiin liittyven hän kuitenkin halusi lähettää mut esi-rakenneultraan sairaalaan. Mulla on tämä esi-rakenneultra 14.3. Tässä tarkemmalla ultralla tehdyssä tutkimuksessa tutkitaan vielä sitä Downin riskiä (mulla Suomen verikokeen mukaan 1/2100 riski) ja sitten päätetään, tehdäänkö lapsivesipunktio. Jos tehdään, niin haluan sen sitten tehdä Suomessa jossa riski on 0,2% (täällä 1%). On todella inhottavaa epävarma ja huolissaan.. me jokainen voidaan hyvin asettua "housuihisi" tilanteessasi, mutta uskon ja toivon, että teillä on kaikki ihan hyvin vauvalla! :)

Kaikille kissaihmisille: Anteeksi, ei ollut tarkoitus huolestuttaa! Pitää muistaa, että Suomessa on hyvin vähän toxoplasmaa, ja täällä taas hyvin paljon! Täällä on myös maan tapa syödä raakaa lihaa (tartar tyyppisesti, EI ole mulla kylläkään tapana!) Mutta siksi varmaan haluavat tutkia toxovaaran joka kuukausi kun täällä se vaara on todellinen.

Annabell-77 yritä pysyä rauhallisena vaan :) Jokainen raskaus todellakin on erilainen, eikä niitä voi samalla äidilläkään verrata. Luonon ihmeellisyyksiä nämä.
 
Täällä nt-ultra takana ja siellä oli vikkelä pikkuinen:heart: Hieman olin peloissani kun on niitä vuotoja ollut ja dopplerilla en ole edelleenkään ääniä saanut kuuluviin mutta pelkoni olivat turhia siltä osin. Uskomatonta oli nähdä pieni siellä pomppimassa.

Jos hyvää niin jotain huonoakin, eipä mikään tietenkään ole koskaan täysin hyvin.. Nimittäin, istukka olla möllötti kohdunsuun päällä:| Kätilö sanoi kyllä että on hyvinkin mahdollista että kohdun kasvaessa se vielä siirtyisi siitä... Mutta että jos rakenne ultrassa on vielä samassa kohdassa niin sitten otetaan seurantaan, mitä se sitten mahtaa tarkoittaakaan...:confused: Asiasta googletus loppui siihen kun eteeni paukahti jotakin istukan irtoamis/repeämis vaarasta:mad:

Etova olo seuranani edelleen, kaikki tuntuu jatkuvan hyvin samanlaisena...

Tuon nt-ultran jälkeen olen rohjennut kertoa joillekin lähimmille ihmisille tästä raskaudesta.

Annabell-77 Voi ethän huoli enää niistä äänien kuulumattomuudesta, minä edelleenkin ihmettelen miten kukaan saa niin kauhean aikaisin niitä kuuluviin... Varmasti kaveri vain piileksii;)

Wilbe Hienoja Uutisia=)

Mörkötys+Mörökölli rv 12+5
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08
sannuliinu miten oireilit kun hb laski? Mäkin olen aikaisemmin aloittanut rautalisän näillä viikoilla mutta viimeksi arvo oli vielä hyvä, 127. Nyt voisin tosiaan vaan maata ja nukkua ja syödä makeata.

Sebu 25+4
 
Mä oon jäänyt hieman tämmöiseksi taustailijaksi. Voin pysyä listoilla tai sitten ei tarvitse mukana roikottaa, ihan kuinka vaan =)
Mä en ehdi niin usein täällä käydä ja sitten on aina monta sivua tullut tekstiä ja aina ehtii jo unohtaa 80% jutuista mihin piti kommentoida, niin jää sit kommentoimatta. Kaikki viestit olen kyllä ennemmin tai myöhemmin lukenut ja ollut erittäin onnellinen jokaisista hyvistä ultrakuulumisista ja uusista plussanneista :heart:

Esikoisen aikaan meillä oli täällä semmoinen pieni ryhmä, jossa kirjoittelivat about samaan aikaan hoidoista plussan saaneet yhdessä ketjussa ja sit seuraavaan vuodenaikaan hoitoja tehtailleet ja plussanneet omassaan. Siinä ehti pysyä vähän kärryilläkin ja kun kaikki meni suunnilleen samoilla viikoilla, niin oli paljon asiaa aina (j tietty sekin, että silloin odotti esikoistaan, nyt ei tahdo ehtiä tehdä mitään töiden ja perusarjen lisäksi). Että tämä ketju on kenties liian "laaja" minulle näin pidemmän päälle.

Mutta vaikka listalta poistaisittekin, niin tulen varmasti lukemaan kuulumisianne hamaan synnytykseen saakka :D Ihanaa odotusta kaikille tasapuolisesti :heart:
Toivottelee PP ja beibi rv 29
 
Iltaa :)
en varsinaisesti ilmottaudu listoille, vaikkaa olenkin käynyt teitä täällä vakoilemassa oman plussani (10.2.) jälkeen. Te ootta täällä melkein kaikki jo nii kovasti pitemmällä, ettei ihan sitä ensikäden vertaistukea ehkä niin löydy, kuitenkaan. Ei toki noista perus mammaketjuistakaan tunnu ihan olevan seuraksi, siellä kun vain "tullaan tiineiksi".
No anyway, kyllä teidän menneistä jutusteluista on silti mielenrauhaa saanut näille alkupäiville:)
raskausviikkojen laskemisesta haluaisin kuitenkin teiltä kysyä. Ainoastaan pas:sta raskautuneet kun voivat kai tässä auttaa. Eli kun ar-ultraa tilatessani hoitaja laski raskausviikot pakastealkion siirtopäivä+2 viikkoa. Itse vähän hämäännyin, kun alkiohan on jo ainakin parin päivän ikäinen jne..? Arvata saattaa, että tämä on minun ensimmäinen plussa. Ikinä:) mutta siis, miten te, joilla passista lähtenyt, on rv:t laskettu?
 
Täällä kauhun hetkiä... Juuri kun kuvittelin että ollaan jo hieman "varmemmilla" vesillä kun riskein aika ohi ja nt-ultrassa oli tyyppi kunnossa... Niin nyt viime yönä alkoi vuotoa tulla holahtelemalla:O Kävin päivystyksessä, kuvittelin että gyne voisi katsoa onko siellä kaveri vielä kunnossa mutta en päässyt yleislääkäriä pidemmälle. Laittoivat vain lähetteen et arkena ultrattavaksi. Vuoto laantuikin hetkeksi ja ajattelin et jos ei tuliskaan enempää mutta nyt taas tulee kunnolla kirkasta verta:'( Olen kauhusta kankeana.. Kuinka meille voisi taas käydä huonosti.. ei mitään järkeä ole tässä.

Mörkötys ja Mörökölli?? rv 13+
 
Pitkästä aikaa täällä! Kuulumiset tulee edelleen päivittäin luettuun mut vastaamiseen/omien kuulumisten kirjoittamiseen tuntuu olevan hirmu hankala löytää aikaa :/ Siinä mielessä oiva paikka tuo FB :)

Wilbe aivan ihania uutisia, onnea, ja toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti :heart:

Helmimama kiva lukea, että vauva-arki on lähtenyt mukavasti sujumaan :) Jos kerkiät niin käyhän aina kertomassa kuulumisia :)

Kissoista ollut kanssa täällä puhe. Meillä "elämää muutettu" raskauden myötä siten, että mies hoitaa hiekkalaatikon puhdistuksen. Mä oonkin reilun viis vuotta laatikkoa pääsääntösesti putsannut, että joutaa ukko nyt vuorostaan "kissanterveisiä" putsaamaan :D

Onnea kaikille hyviä ultra etc kuulumisia saaneille :heart: Ja tsempit mm. noita veriseuloja odotteleville!

ON: Mä oon (edelleen) ollu ihan loistokunnossa :) No, oksennustaudin sairastin tuossa viikko sitten (ei yhtään kiva!), mut pääsääntöisesti ei väsymystä, ei kolotusta...Vauvanvaatetta on kertyny isot pinot, vaunut tuli eilen ja äitiyspakkaus vois vaikka tulla ensi viikolla. Pienet konkreettiset asiat saa tajuamaan, että kyllä meille taitaa ihan aikuisten oikeesti syntyy vauva :heart:

Mulle vois joku päivitellä neuvola plus lääkäri 6.3 ja äippälomalle jääminen 29.4
 
Viimeksi muokattu:
Sebu08,mulla alhainen hemppa oireili väsymyksenä ja heikotuksena. En juo normaalusti oikeastaan kahvia,mutta tuolloin hain joka päivä työpaikan vierestä kioskista niitä kylmiä maitokahveja.

Voi Mörkötys,ompa outoa,etteivät alkaneet ultraamaan,no ilmeisesti pääset huomenna ultraan. Peukut,että kaikki olisi hyvin ja vuoto olisi harmitonta. Eihän sulla ole kipuiluja niin sehän pitäisi olla hyvä merkki. Niin ja eikö sulla ollut kohdunsuulla istukka,niin sehän on herkkä vuotelemaan ihan harmittomasti.

Lila13,sullakin äippäloma vaan lähenee. Itsellä siihen vielä niin pitkä aika. Eikä raskauskaan tunnu edelleenkään todelta. Ehkäpä sitten tosiaan jo nuilla viikoilla,jos sinne asti päästään.

]Slit85 en pysty vastaamaan kysymykseesi,koska minulle on tehty tuoresiirto.

Sannuliinu ja pikkunen rv 17+3(18+1)
 
Viimeksi muokattu:
Mörkötys :hug: jos se vuoto vaan jatkuu, niin voithan mennä uudelleen päivystykseen ja vaatimalla vaatia, että joku ultraa tai kuuntelee dopplerilla. Eivät ne tietenkään yleensä ajattele odottajan huolen määrää, mutta jospa taipuisivat laittamaan sut heti eteenpäin. Kieltäydy vaikka poistumasta jos ei muu auta.

Split85, mullekin tehtiin pas, josta raskauduin ja olen ymmärtänyt, että laskutavat voi hiukan poiketa ja tulokset parilla päivällä. Yleensähän ovulaatio ja hedelmöitys on noin puolivälissä kiertoa, eli keskimäärin 2 viikkoa menkoista, joten hedelmöitysvaiheessa raskausviikkoja jo 2+0. Koska alkiot siirretään parin-kolmen päivän ikäisinä, niin ne päivät lasketaan yleensä mukaan. Eli siirtopäivä miinus alkion ikä päivinä miinus kaksi viikkoa (tai oman kuukautiskierron päivät jaettuna kahdella) on se päivä, josta raskausviikkojen laskeminen aloitetaan.

Osasinkohan muuta kuin sekoittaa lisää :LOL:

Mulla tosin halusivat neuvolassa laskea kuukautisten mukaan raskausviikot, mutta meikäläisten neuvola nyt on muutenkin hieman omituinen paikka.

Täällä ollaan muuten tosi nuivia lääkkeiden määräämisen suhteen, jos olet raskaana. Mulla on ollut kohta jo pari viikkoa aikamoinen flunssa, jonka kylkiäisenä poskiontelo- ja korvatulehdus, mutta antibiootteja en ole saanut. Korvia varsinkin särkee aika lailla ja panadol ei auta kipuun. Hermot menee kohta :mad:
 
Omanapainen päivitys..

Tulin takasin nykyiseen kotimaahani to ja ilmeisesti sain Suomesta jonku viruksen.
Eilen kuumetta 38,2 aamulla ja tosi tukkonen olo. Nenä aivan tukossa ja kurkku kipeenä. Sain kuumeen laskettua 37,4 mut varasin kuitenki lääkäriin ajan. En olis muuten varannu mut raskauden takia halusin mahd nopeasti. No, lääkärissä kuume oli taas noussu 38,5 ja sain lääkettä. Ei ole tulehdusta kun katsoivat verikokeet eli virusperäinen.
Ottivat sisään sairaalaan tarkkailuun, olin tiputuksessa ja ihan hyvä koska viime yönä kuume taas nousi 38,6! pelottavan korkee jo raskaana olevalle.
No nyt tänään oli 37 aamulla, mutta lääkäri piti parempana et jään viel yhdeksi yöksi.
Nenä on niin turvoksissa sisältä ja punainen, siel on niinku painetta koko ajan samoin kurkku viel tosi kipee.
Mies tulee käymään ja hakee lääkettä apteekista millä koitetan lieventää tota nenän ja kurkun kipua.

Mulla on ollu nuhaa oikeestaan melkein koko raskausajan ja lääkäri sanoikin et joillakin raskaana olevilla nenän limakalvot on turvoksis koko raskauden ajan :(
Et saa nähä, ite ajattelin et johtuis talvesta, mut ilmeisesti joutuukin nyt sit raskaudesta kun ei mulla normisti ole näin pitkään nuhaa.

Vähän on huoli pikkusesta, onneks tunnen kuitenkin sen liikkeet välillä. Joko tänään tai viimeistään huomen gyne tarkistaa vauvan et siel on kaikki hyvin.
Jospa tää tästä...
 
Jeanne, outoa,ettet saa poskiontelotulehdukseen lääkettä. Oulussa ollaan ainakin sillä linjalka,että parempi hoitaa tukehdukset äkkiä pois alta jo raskaudenki takia. Itselöä loppui juuri eilen keuhkokuumeesern antibioottikuuri ja influenssaan tamiflukuuri. Kumpaakin saa käyttää raskaana. Jos en ois nuita kuureja syönyt olisin varmasti vieläkin vuoteen oma ja kenties sairaalassa.

Miles,tsemppiä sulle. Täällä suomessa jyllää kaiken maailman pöpöt nyt. Itselläkin keuhkokuumern ja influenssan takia nousi kuume pariksi päiväksi yli 38 ja olo oli kamala,mutta ainakin tälläkin hetkellä pikkunen möyryää masussa,joten eiköjän sielläkin voida hyvin sun masussa. Levähtelehän niin eiköhän se siitä ohitse mene.
 
Nuppuska
Sokrutesti tehdään yleensä rv 24-26 mut esim mulla se oli sen takia jo rv20 kun olin suomes käymäs ja katottiin se siel.

Mörkötys
Onnea hyvästä nt- ultra kuulumisista!
Mulla ei istukka olla ihan kohdunsuun päällä mut tosi lähellä nt- ultrassa. oli kuitenkin nyt noussu rakenneultrassa ylöspäin kun kohtu oli kasvanu joten eiköhän se mene näin myös sinulla.
Kurjaa toi sun vuotelu ei ihme että olet kauhuissaan.. Tsemppiä!

Jeanna
Onpa omituista ettet ole saanu antibioottia. Ei kait ne tulehdukset parane muuten.
 
Lääkekuureista vielä, että itseänikin kiusaa ajatus jälkitaudeista tai tämän pitkittymisestä, mutta en ole saanut lääkärien päätä käännettyä. Tulehdukset kyllä menee itsestäänkin ohi, mutta kestää kauemmin ja sattuu enemmän. Täällä nyt vaan on noi pari tk-lääkäriä jostain syystä lääkevastaisia. Nukahtamislääkkeetkin hain yksityiseltä, kun olin pari kuukautta valvonut. Onneksi nyt on kuitenkin hiihtosesonki alkanut, niin täällä tunturiseudullakin on yksityislääkäreitä kohtuullisen ajomatkan päässä. Ei olla täysin kunnallisen armoilla.
 
Pisti silmään tuo mileksen nenän tukkoisuus ja oli pakko tulla sitä kommentoimaan. Mulla oli esikoisen aikaan vähäsen nenä tukossa koko ajan, mutta ei ihan hirveen häiritsevästi. Joskus piti käyttää avaavia suihkeita, mut tosi harvoin.
No tässä raskaudessa sit räjähti käsiin tuo tukkoisuus, jos nyt näin voi sanoa. Olin koko ajan ihan ummessa ja avaavia suihkeita meni päivittäin (ja sit niihin jäi "koukkuun", kun niitä ei sais käyttää pitkään jne) ja siitä tuli ihan kauhee kierre. Mä vaan ajattelin, et tää nyt pitää kestää ja se loppuu sit taas synnytyssalissa. No terkkarikin jo huolestui, että ootko sä ihan oikeesti noin tukossa koko ajan. Sanoin, että joo-o.. mä oon vaan funtsinu, että tää pitää nyt kärsiä vaan, eikä tähän mikään auta. Se tuumas, että höpöhöpö ja laittoi mut lääkärille seuraavaksi päiväksi. Lekuri määräs mulle Nasonex nimistä suihketta, joka on reseptillä, mutta sitä saa käyttää raskauden aikana. Monille on määrätty tota. Pari suihketta aamuisin ja helpotus saapui parissa päivässä. Välistä saattaa mennä monta päivää, etten tarvi tuota ollenkaan, mut sit taas tulee huonompi jakso ja tuo kyllä auttaa! Suosittelen kysymään lääkäriltä apua, jos saisit jonkun vastaavan tuotteen käyttöösi. Ei tarvi turhaan kärsiä.
 
Helmimamalle onnea vauvasta ja ihana kuulla, että vauvan kanssa menee hyvin :heart:

30. raskausviikko lähti tänään käyntiin eli 29+0. Vauva on liikkunut ja potkinut oikein urakalla. Neuvolassa terveydenhoitaja tunnusteli, että vauva "istuu" eli on vielä pää ylöspäin ja lapsivettä on runsaasti. Sen huomaa ja tuntee, että vauvalla on hyvin tilaa liikkua. Välillä tuntuu oikein kunnon kuperkeikat ja kääntymiset :)

Viime yönä pelästyin oikein kunnolla, kun heräsin vaihtaessani kyljeltä toiselle selän kautta. Siinä jostain syystä putkahti mahan sisältö suuhun ja ennen kun tajusin oksentavani, vedin oksennuksen henkeen ennen kuin ehdin kääntyä toiselle kyljelle. En saanut vedettyä henkeä sisään enkä ulos ja paniikissa pääsin jotenkin sängystä ylös ja koitin seisoma-asennossa vetää henkeä. Ei onnistunut, kun hengitystiet olivat niin tukossa. Jotenkin pääsin liikkumaan ja koetin hengittää ja yskäistä moneen kertaan. Siinä ehdin jo miettiä että tältäkö se tukehtuminen tuntuu. Jotenkin pelko sai minut kokeilemaan huutamista ja sain pihistyä jotain ja samalla oksennus lensi lattialle. Sain huudettua / herätettyä miehen apuun, vaikka oksensin ja yskin samaan aikaan. Kyllä siitä sitten tokenin ja soitin päivystykseen, mitä tulisi tehdä jos aspiroin keuhkoihin saakka oksennusta. Ei mitään hätää ollut sen jälkeen, mutta mahdollinen aspiraatio voi aiheuttaa keuhkokuumetta tms. jälkikäteen. Närästystä eikä refluksia ole ollut koko raskausaikana eikö muulloinkaan, mutta taisin mennä iltapalan jälkeen liian pian nukkumaan maha täynnä ja join vielä lopuksi hiilihapollista kivennäisvettä. Eli ei enää ikinä täydellä mahalla nukkumaan :(

Viikon päästä kontrolliultra ja sitten seuraava onkin vasta rv 37 painoarvioultra. Tässä vaiheessa tuntuu, että raskaus etenee hurjaa vauhtia! :)
 
Huomenta Naiset!!
Sannuliinulle :hug: ja supertsempit tulosten odotteluun!! Toivottavasti kaikki on hyvin!! Joko muuten alat toipumaan???
Hienoa jotta Annabellillä pahoinvointi helpottaa!
Gabriela, anteex uteluni ja tajuamattomuuteni, kun kirjoitit että "tuntemattoman luovuttajan IVF-hoidosta alkanut raskaus", niin tarkoitatko luovutettua alkiota???
Mörkötykselle onnittelut hyvistä nt-ultrakuulumisista mutta samaan hengenvetoon myös pahoittelut vuoteluista :(
Itse olen kärsinyt erinäisistä vuodoista käytännössä koko tän raskauden keston. itse asiassa loppuivat viikolla 19, ja nyt mennään 20+5. Eli voivat vielä tulla ihan hyvin takaisin, aiemminkin oli niin että saattoi olla n. pari viikkoa ettei ollut vuotoa ja sitten taas alkoi, ja aina aiemmin oli vähintään kuitenkin tuhrua, nyt ei ole ollut sitäkään, täytyypä koputtaa puuta...
Ja etenkin, jos istukka on kohdunsuun päällä, niin se sieltä helposti vuotelee. Mullakin oli jossain kohti istukka osittain kohdunsuun lähettyvillä ainakin... Ja milloin oli mitäkin syytä....
Jos kovasti ahdistaa, päivystykseen naistentautien polille/ äitipolille, (mihin paikkakunnallasi kuuluu mennä), ainakin kun itse menin muutaman kerran sinne suoraan päivystykseen, niin eivät käännyttäneet. Toivottavasti kaikki on hyvin :) Ja siihen uskotaan kovasti :hug:
Splitlle en osaa sanoa mitään miten ne noi laskee... Siihen varmaan vaikuttaa lääkkeellinen tai lääkkeetön PAS kanssa..
Mulle vaan ilmotettiin että plussapäivä olis rv 4+0, sen mukaan sitten olen mennyt.. Mulla oli lääkkeellinen PAS ja kahden päivän ikäinen alkio. Onneksi olkoon kovasti muuten plussasta :) Toivottavasti kaikki menee hyvin :)
Ja todella myöhään, mutta Suurensuuret onnittelut Willbelle!!! Taisimme kirjotella tais sit mä taustailin "hoidot jatkuu 2012" pinossa. . Ja sitten olen täällä ennen kuin aloin kirjotella tähän ketjuun taustaillu ja teidänkin tarinaa seuraillut.. Toivottavasti tällä kertaa pääsisitte loppuun asti :)
Milesille ja Jeannalle Toipumisia!!
Sokrurasituksesta, niin mulla piti olla eka viikoilla12-16, (tehtiin rv 14). Toinen koe tehdään (jos sinne asti päästään), n. viikoilla 26-28. Siksi 2 kertaa, kun munlla on niin vahvana sukurasitteena, olen itse kovasti ylipainoinen ja on ollut parin v. takaa yksi sokrukoe sillä lailla että hieman heikentynyt sietokyky (vai miten se sanotaan?).
ihanaa Lila että voit hyvin :)
sebulle tsempit hemoglobiinin kanssa!! Toivottavasti rauta auttaa!!
Sekundamammalla ollu tiukka tilanne :( Voin kuvitella miten tossa tulee paniikki.. hui :( on muuten komeet viikot sinullakin kasassa!! :)

Itselle kuuluu aika samanlaista... Luulin jo tossa että ehkä olen tuntenut liikkeitä, mutta en sitten ole varma, koska eilen illalla dopplerilla kuuntelin, niin tyyppi pakosti liikkui, koska sykeäänten paikka vaihtui koko ajan, ja en tuntenu mitää..
Varmaan neki mitä luulin aiemmin olevan liikkeitä, ovat olleet jotai suolistoperäisiä tai jotai jotai, en tiä...
Ärsyttää ku en ole varma niistä, ja olen hieman kade ku tuntuu et muut kaikki tuntee ne jo ja ovat tunteneet jo niiiiiin paljon aiemmin :(
Onhan tässä vielä aikaa siihen tasan 22+0, mut silti!! Vois alkaa jo pikkuhiljaa tulla niit tuntemuksia!!!
Olo on aika jees. Ummetusta vaan meinaa olla aika ajoin, ja se onki ollu mukana koko tän raskauden ajan.. Pegorin lääke auttaa kyllä ihan kiitettävästi.
Sain viime viikolla neuvolareissulla luvan koittaa alkaa hissun kissun kokeilemalla urheilemaan, jeeee!!! :) mutta urheilun tulee silti olla rauhallista, ja kuntoa ylläpitävää, ei kuntoa kohottavaa.
Ajattelin aloittaa sillä et menen taas pidemmille lenkeille koiran kanssa, ja sit jos roppa kestää ni salille tahi/ ja uimaan. Oujee :)
Ja sitten minulle saisi päivittää 12.3. 4D-ultra ja neuvola 7.3..
Sit ihan muuta asiaa....
Ärsyttää, auto meinaa mennä rikki :( Juu, saa sen korjattua, mutta miksi näiden pitää tapahtua aina silloin kun rahat ovat tiukilla????? mieheni on siis edelleen sairaslomalla jalkansa takia ja kelan rahoilla tällä hetkellä...
Auton korjaus tulee maksamaan varmaankin n. 1500€... Pahemmassa tapauksessa enemmänkin, mikäli siellä pari muuta juttua vielä rikki..
Aika hanurista.
Ei kai se auta ku maksaa ja koittaa jostai nyhtää ne rahat....

Mukavaa viikkoa kaikille!!

TanZZZku ja Toivo, 20+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa maanantaita!

Mulla piti olla neuvola aamulla ja menin sinne, niin ketään ei näkynyt missään. Lopulta kysäisin naapurihuoneen tädiltä, niin mun neukkutäti, The Lässyttävä Ämmä, oli lomalla. Oli kuitenkin ainakin mulle antanut ajan lomapäivälleen, että silleen.

Tää naapurin täti oli onneksi tosi kiva ja kirjoitti mulle raskaustodistuksen, että pääsen vihdoin hakemaan kelan juttuja.

Jos tämä raskaus päätyy onnellisesti, niin se jää mun viimeiseksi ja mun ei tarvitse enää IKINÄ mennä yhteenkään äitiysneuvolaan. Luojan kiitos! :kieh:
 
Kiitos kaikille myötä elämisestä... Tutkimuksessa käyty, kaksi lääkäriä tutki, ensin nähtiin et sikiö on kunnossa, liikkuu ja syke näkyy. Ei löytynyt vuodolle syytä, paitsi epäili että jos siitä osin kohdun suulla olevasta istukasta johtuu. Toinen kokeneempi lääkäri tuli katsomaan ja havaitsi heti istukassa hematooman, pienen sellaisen. Liekö ollut iso ja vuotamisen jälkeen on pienempi. Sanoi että kun on istukan kokoon nähden niin pieni niin ei aiheuta keskenmenoa. Kaikki voi mennä hyvin jos ei muuta tule:|
Kun oli niin pienestä hematoomasta kyse niin ei automaattista kontrollia, jos isoja vuotoja niin sitten yhteyttä että tarkistetaan taas tilanne...

Tuo vuoto laantui eilen jo ja siitä asti vain tuhrua ja lääkärikin näki vain pientä vuotoa. Nyt kun olen kotona ollut parisen tuntia ja kävin vessassa äsken niin verta oikein holahti:headwall: Saakeli soikoon...

TanZZZku Mietinkin et sullakin kun oli niitä aika reiluja? vuotoja niin oliko sulla myös kipua/epämiellyttäviä tuntemuksia niiden aikaan? menkkakipumaisia jomotuksia, joskin hieman erilaisia... Mulla on ollut jos jonkinmoista jomotusta joka lisännee huolta. Onneksi sulla on kaikki mennyt hyvin kuitenkin näistä vuodoista huolimatta, luo hieman uskoa minullekin=) Täältä perästä tullaan:)

Mörkötys + Mörökölli 13+1
 
Pikkuperho, sepäs on kiva kuulla, että Nasonexia voi käyttää myös raskaanaollessa! Mulle on määrätty sitä jo vuosia sitten poskiontelontulehduksen ennakolta torjuntaan. Ja on kyllä auttanutkin! En vaan uskaltanut käyttää sitä sen jälkeen kun tulin raskaaksi, hyvä tietää että voi! Minä niiskutan ihan joka päivä, erityisesti aamulla ja olen ajatellut että tää liittyy jotenkin raskauteen. Välillä mietin ettei olis allergia puhjennut mutta koska niiskutusta ja aamupärskintää on aamuisin myös Suomessa vieraillessani, paikoissa joissa ei ole kissoja tai muita eläimiä, niin luulen, että tämä on vain aamuallergiaa..

Split85: En osaa sanoa PASista.. Mulla tehtiin tuoresiirto, eli punktiopäivä on myös nk.ovulaatio- ja hedelmöittymispäivä. Mulle sanottiin että se on sitten rv2 (vaikka menkoista se olis ollut vasta rv1+5).

Wilbe: paljon onnea odotukseen!

Lila13: Kissojen vessojen siivouksesta: Niin! Tässä(kin) asiassa olis niin kiva, että olis mies, joka voisi auttaa.. ;) Vaan kun olen yksin, niin on itse siivottava vessat... ;) Käytän aina kertakäyttöhanskoja ja pyrin olemaan tosi varovainen ja pesemään kädet hyvin jälkeenpäin. Lisäksi olen pyytänyt siivoojaani tekemään kunnon vessasiivoukset ja hiekkojen kokonaan vaihdot.

Sekundamamma: Hyi kauheeta, mikä yöllinen herätys, huh!!! Oletko muuten paljon oksennellut?

Tsemppiä ja paranemisia, Jeanna ja Miles!!

Mörkötys: Kirjoitettiinkin samaan aikaan. Hyvä, että pääsit ultraan ja vaikka pelottavalta vähän kuulostaa vielä niin aika hyvältä myös, kun lääkärit olivat rauhallisia. Tsemppiä ja yritä pysyä rauhallisena, vaikka onkin varmasti tosi pelottavaa kun vuotaa. Mutta aika monilla sitä tuntuu olevan alkuraskaudessa, eikä silti vauvalla mitään hätää. Pidän peukkuja!

TanZZZku: Tottakai saa kysyä! :) Siis minähän olen tässä yksin, ilman miestä. Vietin ne parhaat lapsensaantivuodet väärien miesten kanssa... Kolme miestä, kolme pitkää avoliittoa. Jokaisessa suhteessa mies ei vaan "ihan vielä" ollut valmis lapsiin. ja sitten tuli ero. Sitten meni monta vuotta sinkkuna. Viimeiset 4,5 vuotta olen jo ajatellut yksin hankkiutuvani äidiksi, mutta annoin vielä elämälle mahdollisuuden että löytäisin miehen, joka haluaa perustaa kanssani perheen. Sitten oli pakko toimia, koska olen yli 40-vuotias jo. Menin siis klinikalle yksinäisenä naisena ja eurooppalaisten lakien mukaan yksinäinen nainen saa käyttää luovutettuja siittiöitä. Minun tapauksessani lääkäri valitsi tanskalaisen huipputasoisen luovuttajan, joka olisi mahdollisimman paljon näköiseni (pitkä, vaalea, pohjoismaalaisen näköinen). Klinikalla selitettiin, että on isättömän lapsen etu, että hän näyttäisi mahdollisimman paljon äidiltään. Alkio ei siis ollut luovutettu vaan ihan minun omista munasoluistani ja luovuttajan siittiöistä alkunsa saanut ihmisen alku :)

Joka tänään täyttää 13 viikkoa POKS! Ja kuin sen kunniaksi sain kivalta työkaverilta vauvan ensimmäisen lahjan!! Olen ihan kyynelissä liikutuksesta, paketista löytyi pieni vaaleankeltaraidallinen pipo! Minun vauvani ensimmäinen vaate! En ole uskaltanut vielä ajatellakaan vaatteita, mutta pikkuhiljaa sitä saa alkaa ajatella :) Jollais tasolla konkretisoitui taas vähän enemmän, että minulle on tulossa pieni vauva! :heart:

Oma olo on edelleen enimmäkseen kuvottava, mutta jotain uuttakin: viime to ja pe kävin kantabaarissa ekaa kertaa 2 kuukauteen!!! Siis jaksoin illalla muutakin kuin kaatua sohvalle ja uneen! :) Oli todella kiva nähdä tuttuja joista monet kummastelivat missä olen ollut ;) En kertonut kuin ihan muutamalle vasta. Mutta oli todella kiva huomata että pysyin hereillä puoleen yöhön jopa! En luonnollisesti juonut alkoholia, mutta ilmankin voi olla tosi hauskaa! :)

Ja eilen oli ensimmäinen päivä, että huomasin selvästi, että kuvotus ei vaivaa koko ajan! Oh joy!! Jospa tää alkas tästä helpottaa?? Paino on edelleen alempi kuin hommaan ryhtyessäni.. mutta kuten lääkäri sanoi, mulla oli riittävästi reservejä, joten vauva kyllä kasvaa hyvin, vaikka minä laihdunkin.. Huvittavaa kyllä, vaikka minusta vauvamaha alkaa näkyä mahamakkarani "alta", niin viime päivinä on todella monet sanonut tietämättään päinvastoin, että olen selvästi laihtunut! No, poskista olen kyllä nyt aika kapea kyllä..

Siivoojani (vanhempi puolalainen nainen) mielestä juuri mun kasvot (finnittömät, ei turvonneet) paljastaa että odotan poikaa. Kaksi muutakin läheistä on veikanneet poikaa ultrakuvan perusteella, josta ei oikeasti voi vielä näkyä... Tämä on ehkä vaikuttanut niin , että en ole uskaltanut täysin luottavaisesti toivoa enää sitä tyttöä vaan olen miettinyt vähän myös pojan nimiä.. Onko teillä muilla muitten sanomiset vaikuttaneet omaan tyttö- tai poikaoloon?

Aurinkoista kevätmaanantaita (ainakin täällä keski-Euroopassa paistaa kirkkaasti) ja hyviä vointeja kaikille!!

t. Gabriela ja bebetje 13+0 POKS! :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TanZZZku
Okei Gabriela, nyt selkisi!! Mulla on vahvasti vaikuttanut muiden olotilat mun omaan tyttöpoikaoloon :D
Mulle on ennen raskautumista eräs ystävä hokenu, itseasiassa jo muutaman vuoden, että tulen saamaan ensin tytön ja sitten pojan??!! siis hoitojen aikaan, ja ennen ku päästiin IVF, hän on mulle sitä hokenut :O
Ennen kun päästiin IVF (clomeja + inssiä kokeiltu 2010, meni siis n. pari v et ei tapahtunu mitää), synkinpinä aikoina, taisin useammin kuin kerran pillittää kaverilleni ongelmastamme, että en ikinä saa omia lapsia, niin tuntui todella uskomattomalt ja välillä vissiin vedin pinnatkin kun hän vain hoki että saat saat, siihen menee hieman aikaa.. ja jne...
Myös toinen ystäväni, joka ei ole suoranaisia veikkauksia kertonut, näki unta että meillä oli pieni tyttö.
Myös äitini on aina meinannut että saan tytön.
Näissä veikkauksissa/ arvauksissa on jänskää se, että kaikki nämä 3 hlöä omaa jotain noitimislahjoja...
Kävin myös ennustajalla :D Jonka korteista ei kyllä saanut selvää, tyttöä ja poikaa näytti :D
Hänen intuitionsa tai siis "mielensä" taas sanoo että tyttö olisi tulossa.
Mieheni oli alussa sitä mieltä että tyttö tulee, mutta muutti mieltään ja uskoi vahvasti että poika tulee..

Itse olen alusta asti miettinyt enemmän tytön nimiä kuin poikien, kumpiakin siis kuitenkin, mutta kun mieheni vahvasti ilmoitti että tulokas olisi poika, niin olen miettinyt enemmän myös poikien nimiä.
Ja jotenkin ehkä tuo mieheni milelipide vaikutti omaan kovasti, sillä muutama päivä ennen r-ultraa jostain tuli vain fiilis että siellä on poika. :)
R-ultrassa kun oltiin, lääkäri meinasi ensin että kyllä täällä kivekset näyttäisi olevan... Kätilö tuli katsomaan kanssa ja siinä lekurin kanssa ihmettelivät yhdessä, niin kätilö alkoi sitten juttelemaan että ei täällä kyllä pippeliä näy, johon lekuri, että häpyhuulet saattavat olla niin turvoksissa että niitä luulee kiveksiksi.. ja lopulta he sitten VEIKKASIVAT että tulokas olisi tyttö.
Mun poikafilis on pikkuhiljaa muuttunut epävarmaksi. En enää tosiaan tiedä mitä mieltä olen :LOL: Sen takia varasin 4D, haluan tietää :D
Ja juu, olen hörhö joka uskoo kaikkeen tällaiseen.... :D
Mulle on ihan sama kumpi tulee, olen aina halunnut kummatkin :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hauskoja kaikki tyttö- ja poikaolot, mitä ihmisillä on. Itse olin alkuun siinä mielikuvassa, että meille tulee tyttö, mutta se hiipui aika pian ja nyt ei ole mitään.... Mies on ihan 101% varma, että tulokas on poika.

Rakenneultrassa tosiaan olin ajatellut kysyä, että näkyykö sukupuoli, mutta se kertakaikkiaan unohtui, koska olin pitkään jatkuneen unettomuuden jäljiltä niiiiiin sekava.

Mitäs kaikkia vauvan sukupuolen ennustuskikkoja tiedätte?? Olen kuullut joistain neula-, sormus- yms. jutuista ja mahan muodosta ennustamisesta, mutta en tiedä mitä ne tarkoittavat oikeastaan. Kiinnostaisi kaikki tällainen hyväntahtoinen hömppä juuri nyt, että laittakaapa vinkkejä jakoon! :popcorn:
 
Pikkuperho
Sain just la iltana vai olikohan eilen kans lääkäriltä reseptin tohon nenäsuihkeeseen nasonex. Nyt alkaa jo vähän tukkosuus helpottaa ja pystyy jopa hengittään nenän kautta. Sain myös puhdistavan suihkeen otettavaks ennen sitä nimeltään quixx

Sekundamamma
Oot jo ihanan pitkällä raskauden suhteen. Onko ne liikkeet jo kovinkin kivuliaita tossa vaiheessa?
Olipa sulla tukalat paikat, jospa ei nyt tulis mitään keuhkokuumetta tms

TanZZZku
Ei mullakaan alussa liikkeet tuntunu juuri miltään, nopea kupla tai "kutitus" eli jos on yksittäisiä niin ne tosiaan huomaa vasta jälkikäteen. Sillon vasta mäkin kunnolla tajusin et on liikkeitä kun niitä tuli sarjana. Mut kyllä sä kohta rupeet niitä tunteen kun vauva alkaa olla isompi ja vahvempi ja siten myös lpotkut vahvemmat.
Varasitko 4D ultran femedaan?

Mörkötys
Tsemppiä edelleen!

Gabriela
Mulla oli jotenkin itelläki poikaolo alussa ja sitä vaan vahvisti se että mulle kans sanottiin että kun ei ole finnejä ja näytän tosi hehkeältä ( vaikkei itestä tunnu siltä) että tulis poika sen perusteella. Myös se oli yksi peruste pojalle että söin alkuraskaudessa vain suolaista. Ite en nyt välttämättä usko noihin uskomuksiin, mutta kiva niitä oli kuulla.

ON
Tänään tajusin nyt sit vihdoin lääkäriltä kysyä, eli mulla on sikainfluenssa!
En voi uskoo, miks just nyt kun olen raskaana. En ole koskaan ennen tätä sairastanu, aivan karsee tauti ja pelottaa kun raskaana olevilla isompi riski saada jotain vakavampaakin tautia.
Mut siinä mielessä olen onnekas et tajusin heti ekana oirepäivänä lähtee lääkäriin ja siitä sitten ottivatkin jo osastolle. En vaan tosiaan arvannu et se just tää virus.
Eli 2 päivää kuume sahannut ees ja taas, eilen illalla nousi jopa 39,2 asti. Se kyllä laittoi huolestuun vauvasta ja rupesin itkeen, mut koittivat vakuuttaa et kaikki varmasti ok.
No tänään oli siis ultra ja kaikki hyvin ja kaveri liikkui sekä sydän sykki.
Nyt pitää vaan saada itteni kuntoon.
Tänään ei ole ollut enää kuumetta eikä sen pitäisi enää nousta kun olen saanu jotain lääkettä siihen. Samoin mulla oli joku arvo kohollaan ja antoivat antibioottia. Että kunnon lääkekuurilla tässä nyt sit ollaan.
Sairaalassa olen niin kauan kunnes kaikki verikokeen arvot ovat kohdillaan että saattaa mennä vielä pari päivää. Mutta jospa tää tästä..

Muoks. Kysyin vaikuttaako tämä vauvaan niin sanoivat että olen sen suhteen hyvillä viikoilla kun on keskiraskaus että ei pitäisi olla mitään hätää. Isommat riskit on sillon jos on raskaus alussa tai lopussa. Eli keskiraskaus kaikkein riskittömintä aikaa. No vähän helpotti toi tieto, mut kyllä silti vähän huolettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä