Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Huomenta ihanat naiset,

Voimia TanZZZku hautajaisjärjestelyihin. Kurjaa, että sulla vuotelut ja kipuilut jatkuu. Mullahan oli silloin vuotelujen yhteydessä kipuja, mutta se oli enemmänkin sellaista jatkuvaa menkkakivun tyyppistä särkyä / jomotusta. Noita kohdunkasvukipuja oli myös alkuviikoilla, tai ainakin ajattelin niiden olevan sellaisia: eli aaltoilevia melko voimakkaita pistävää kipua, joka kesti aina muutaman minuutin. Kivut eivät koskaan olleet kovin tuskaisia. Minulle sanottiin liikunnan suhteen silloin, kun "vain vuotelin" ilman mitään ihmeempää syytä, että saa liikkua normaalisti. Sitten, kun kohdunkaulan tilanne oli huolestuttava, niin silloin en saanut kahteen viikkoon liikkua juuri lainkaan. Toi on kurjaa, jos eri puolilta saa ristiriitaista tietoa, eikä enää tiedä mihin pitäisi uskoa. Toivottavasti saat lääkäriltä ja neuvolasta jotain selvyyttä noihin kipuiluihin ja toivon tosiaan, että vuotelutkin siellä ymmärtäis vihdoin loppua!

Ambrosia meillä ei pieni kaveri ole aina vastannut ultrassa täysin viikkoja, vaikka onkin IVF-alkuinen ollut tämä raskaus ja hedelmöityspäivä tiedetään siis tarkalleen. Varhaisultrassa taisi olla muutaman päivän pienempi ja nt-ultrassa taas neljä päivää suurempi. Mutta tosiaan alkuviikoilla päivien heitot on niin pienestä kiinni, että jo eri mittauskerralla saadaan helposti hiukan eri tuloksia.

Jeanna ihana ajatus tuo kirje lapselle. Täytyy itsekin ottaa harkintaan. :) Minä olen nyt raskausaikana koittanut pitää hiukan päiväkirjaa, mutta olen aika laiskasti siihen muistanut kirjoitella, täytyykin ryhdistäytyä sen suhteen.

Hankinnoista täällä oli keskustelua. Me emme ole hankkineet juuri mitään isompaa vielä, ei jotenkin uskalla. Ensi viikolla on rakenneultra ja jos siellä on kaikki kunnossa, niin ehkä hiljalleen sitten. Jonkun bodyn ostin kirpparilta ja joululahjaksi saatiin anopin kutomat ihanat pienet villasukat ja siskoltani söpö body sekä sellainen vauvanlelu. <3 Mutta tosiaan mitään meillä ei ole ennestään, mutta varmasti käytettynä ostetaan osa ja osa sitten ehkä uutena.

Minä päätin jättää influenssa-rokotteen väliin, toivottavasti ei iske sitten tuo ikävä tauti...

Mulla on huomenna neuvola, kiva päästä taas vähän vaihtamaan ajatuksia, vaikka mitään erityistä ei olekaan nyt tapahtunut. Liikkeitä en ole tuntenut vieläkään, mutta koitan nyt malttaa asian suhteen, koska sydänäänet kuitenkin kuuluvat kotidopplerilla hyvin. Hauskaa huomata, että vatsakin on alkanut pyöristymään. :)

Mukavaa viikkoa kaikille!
Amele 19+0
 
Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

19.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

14.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

3.9.
Nuppuska81 / 31 / 1. lapsi / KYS

4.9.
meriann



Neuvolat & ultrat
Amele ~ neuvola 8.1.
astrolabe ~ neuvola 8.1.
helmimama ~ neuvola + perhevalmennus 8.1.
sekundamamma ~ neuvola 8.1.
Vienda ~ nt-ultra 8.1.
jadekivi ~ rakenneultra 9.1.
Ambrosia85 ~ neuvola 10.1.
Sannuliinu ~ neuvolalääkäri 10.1.
Scarleth ~ neuvola 11.1.
meriann ~ varhaisultra 15.1.
TanZZZku ~ lääkäri+neuvola 15.1.
Amele ~ rakenneultra 16.1.
Sannuliinu ~ nt-ultra 16.1.
Lila13 ~ rakenneultra 21.1.
Nuppu81 ~ varhaisultra 22.1.
Lumi72 ~ neuvola 25.1.
jadekivi ~ neuvola 30.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.
nuppuska ~ neuvola 1.2.
pikku_karhu ~ nt-ultra 4.2.
Lila13 ~ neuvola 7.2.
Lumi72 ~ lääkärineuvola + rakenneultra 14.2.
TanZZZku ~ rakenneultra 19.2.
sekundamamma ~ kontrolliultra 26.2.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Onnea kaikillie hyviä ultrauutisia saaneille! :heart:

Ja tsemppiä edelleen teille kaikille vuotelijoille ja tuhruttelijoille :hug: On se kyllä niin piinaavaa että vuotojen pitää säikytellä ja lisätä stressiä, ihankun tässä ei olis tarpeeks jo ollut stressiä näiden hoitojen tiimoilta...

Meriann itse olin varhaisultrassa rv 6+5 tai 7+0, riippuu lasketaanko hedelmöityspäivästä vai siirtopäivästä, mutta joka tapauksessa syke näkyi silloin ainakin jo vahvana... Ehkä kuitenkin malttaisin mieleni sen muutaman päivän ettei tule turhaa huolta jos syke ei vielä sattuisikaan näkemään, täälläkin oon ohjeistus että 7+0 viikolla ois hyvä mennä vasta ultraan...

Jeanna kuulostaa kyllä todella hienolta ajatukselta noi sun kirjeet! :)

Painosta, mulle tullut nyt 34+3 viikkoon mennessä n. 10kg. Syönyt oon entiseen tapaan, toki jättänyt "kielletyt" jutut pois mutta muuten "antanut" mennä, en millekään superterveelliselle ruokavaliolle oo ryhtynyt raskauden takia, normaalia ruokaa siis syönyt :) Ja myös herkutellut välillä :p

Hankinnoista meillä alkaa olemaan kaikki jo hankittuna, muutamia pienempiä juttuja vielä uupuu mutta niitä katon sitten sen mukaan että tarvitseeko edes hommata ollenkaan, kovin vaikeeta on miettiä joidenkin hankintojen kohdalla että tuleeko tarpeeseen vai ei ku on ekasta lapsesta kysymys eikä mitään tietoa miten kaikki tulee menemään, ei sillä että toisen lapsen kohdalla kaikki menis samalla tavalla mutta sitten sitä osaa vähän miettiä erilailla millä tarpein vauvan kanssa pärjää ja mikä on turhaa jne...

TanZZZku osanottoni anopin poismenon johdosta :hug: Sulla ei kyllä todellakaan oo ollu helpoin vuoden alotus :( Kuulostaa tosi paskamaisilta noi sun kivutkin ja ihan perseestä ettei niihin sitten tartuta tosissaan! Jospa ne siellä neuvolassa sitten ottais vähän totisemmin... Mut toisaalta jos ne on niitä kasvukipuja niin eihän niille mitään voi tehdäkään muutakun napsia kipulääkkeitä. Ja toivotaan tosiaan et kivut helppaa tässä, tuskin ne ainakaan loppuunasti noin rajuina kestää, jospa sulla nyt vaan kohtu ottanu jonkun kasvuspurtin? :)

Sannuliinu kuulostais kyllä että pikkusen sykkeet siellä on kuulunu, usein ne just häviää nopeestikin kun pieni sieltä livahtaa karkuun :D

Influenssarokotus outoa kyllä mut mulle sitä ei ole edes tarjottu, ei sanallakaan mainintaa neuvolassa... Ei sillä, en olis sitä edes ottanut mut olishan ne nyt voinut edes tarjota? :D

Mullakin ois huomenna neuvola ja sitä oon odottanut kun kuuta nousevaa, en tiedä miksi, jotenkin vaan turvallisempi mieli kun pääsee tsekkauttamaan noi perusjutut. Ja olo on alkanut olemaan tosi tukala, vauva on selkeesti jo aikas iso jössikkä ja painaa tuolla kaikkea mahdollista, ylämaha, alamaha, yläselkä, alaselkä, kaikki kipuilee koko ajan... :( Sitten olen ottanut ahdistusta aiheesta yliaikaisuus, pelottaa tosi paljon että raskaus menee yliajalle, pelkään että vauva kuolee kohtuun tai kasvaa jotenkin tosi isoks tms. Mut sit mietittiin yhden ystävän kanssa että kun "normaalissa" raskaudessa la lasketaan kuukautiskierron mukaan, eli kierron 1. päivästä josta vasta muuaman viikon päästä hedelmöitys tapahtuu, niin meillä IVF-alkuisissa raskauksissa tarkka hedelmöityspäivä ja aikakin on tiedossa, niin olisko yliaikaisuuden riski jotenkin pienempi?? Kun normaalisti alkaneissa raskauksissa on toi muutaman viikon heitto ja ei ole tarkkaa tietoä hedelmöitysajankohdasta? Toiveajattelua ehkä, mutta tuo lohtua mulle :LOL: Millä viikoilla teillä on aiemmat lapset syntyneet jos on ollut IVF-alkuisia raskauksia?? Onko näissä meidän ajatuksissa mitään järkeä vai ihan vaan sitä toiveajattelua?

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille =)

Helmimama ja maha 34+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Mulla alkoi taas vaihteen vuoksi harvinaisen paskasti viikko, kun kumpikaan herätyskelloista (=puhelimista) ei herättänyt :mad: Aamupalaveri alkoi kahdeksalta, niin heräsin vähän puolen jälkeen omin päin. Aamut on muutenkin nykyään niin vaikeita, kun nukkuminen on überhuonoa ja piti päästä liikkeelle kymmenessä minuutissa.

Mulla on edelleen pahaa oloa sen verran, että oksennan joka aamu. Olen ottanut tavaksi odottaa yrjöä ennen kuin syön, niin se tulee nopeammin ja itse toimituskin on pikaisempi kun ei ole mitään mitä oksentaa, vaikka suuhun jääkin pahempi maku. Eikä mene aamiainen hukkaan silleen :kieh: Nytkin kiersi vatsassa koko ajan ja odotin vaan, että tulisi oksu niin pääsisin kiiruhtamaan töihin. Tulihan se lopulta ja ehdin palaveriinkin ajoissa, tosin paha maku suussa...

Meillä ei ole muuten tehty mitään hankintoja. Esikoiselle (tyttö) saatiin paljon käytettyjä vaatteita ja niillä pärjätään nytkin. Ihan pienimmät koot mitä meillä on jemmassa, ovat kovin poikavärisiä ja isommat sitten tyttövärejä. Niillä saa tulokaskin mennä. Itseasiassa mua inhottaa, kun lastenvaatteet on niin kovin sukupuolisidonnaisia. Vauvojen vaatteita vielä löytää neutraaleina väreinä, mutta vähänkään isommat on jo selvästi tyttöjen tai poikien vaatteita; on pinkkiä tai sinistä ja röyhelöitä tai hirviöiden kuvia. Pöh.

Äitiyspakkausta tuskin otetaan, kun kamaa on ihan riittävästi. Esikoinen syntyi ulkomailla, niin silloinkaan ei sellaista tullut. En oikein tiedä mitä sellaista siellä olisi, että tarvitsisin.

Painostakin oli puhetta. Mulla on ylipainoa ennestään jo vähäsen joten toiveissa ei ole lisäkiloja saada paljoa. Nyt olen vielä lähtöpainon alle noin kilon tai pari. Viikkoja 21+5, muistaakseni.

Esikoista odottaessa mulle tuli jotain 7-8 kiloa, tarkkaan en tiedä kun siellä ei punnittu enää viimeisten viikkojen aikaan eikä meillä ollut silloin kotona vaakaa. Söin ihan kuin ennenkin ja tunnustan että herkkujakin meni... Pari viikkoa synnytyksestä mulla oli paino kuusi kiloa alle lähtöpainon. Ei vaan kertynyt mihinkään ne syömiset.

Imetysaikana taas sain menetetyn kuusi kiloa takaisin ja vielä kympin päälle :mad: Mun kohdalla oli ihan bullshittiä, että imetys veisi kiloja! Söin alkuun kuin ennenkin, mutta tajusin nopeasti että paino vaan nousee ja nousee, niin aloin vähentää syömistä ja lopulta laskin jopa kaloreita orjallisesti ja lisäsin liikuntaa, mutta mikään ei auttanut. Turposin ihan hulluna ja painonnousu lakkasti vasta kun lopetin imettämisen lapsen ollessa 8kk. Saattaa siis mennä samaa rataa nytkin, raskausaikana ei tartu mikään ja sen jälkeen kaikki.

Influenssarokotusta en ole ottanut ja tuskin otankaan. En ole itseasiassa koskaan ottanut enkä myöskään koskaan sairastanut sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tanzzzkulle :hug: menetyksen ja noiden kipujen takia.

Jeanna kurjaa, että voit vieläkin pahoin :( Itsekin oksensin tänä aamuna, mutta en pahoinvoinnin vuoksi, vaan siksi, että en ollut tarpeeksi varovainen hampaita pestessäni. Aamuisin tuo hammaskaluston puhdistus on varsinaista rakettitiedettä. Jos ei ehdi ottaa harjaa tarpeeksi ajoissa pois suusta, niin yökkäysrefleksi tulee välittömästi. Samoin kävi pari viikkoa sitten, kun yskin kovasti. Oli pakko pysähtyä autolla ja yrjötä ovesta ulos, kun yskä sai tuon refleksin taas vauhtiin :| Muuten en ole oksentanut tässä raskaudessa ja esikoista odottaessani en kertaakaan.

Helmimama ikävää olla tämmöinen "ilonpilaaja", mutta minä synnytin esikoiseni 42+0. Ja raskaus oli IVF-alkuinen.
 
:wave: Hei kaikille! Huolisittekohan minutkin tänne kirjoittelemaan? :) Meidän masu-asukki ei kyllä tällä kertaa saanut alkuansa hoidoista, vaan on ihan luomuihme. Esikko syntyi ICSIn tuoresiirrosta 2010, mutta nyt meillä oli kahden epäonnistuneen PAS:n jälkeen menossa 2 välikiertoa, josta plussasin 29.12. Olo on todella epäuskoinen, että voiko näin onnekas ollakkaan? Ja tietysti hirmuinen pelko että onko tuolla vatsassa kaikki hyvin? Cb:n digi antoi eilen "raskaana 3+" mikä on ok siihennähden että viikkoja pitäisi tänään olla kasassa 5+2 tai 5+3 omien laskujeni mukaan. AR-ultra on 21.1.

Oireina on rintojen arkuus, ja hillitön väsymys. Heti plussattua oli järjetön paineen tunne alavatsalla, ja kuvottavaa oloa. Esikoisesta varsinainen pahoinvointi alkoi vasta 8+ viikolla.

Te olettekin täällä kaikki jo tosi pitkällä raskauksissanne, Meriann taitaa mennä aika lähellä meikäläistä. :)

Annabell ja ihme 5+2
 
Hyvin alkoi tämäkin viikko, työmatkalla liukastuin ja lensin polvilleni, ei nyt kovasti täräyttänyt mutta säikähdin kamalasti. Nyt sitten selkä tuntuu että on jotenkin jumissa, ja toki ajattelen miten pikkuinen voi masussa sekä mitenkäs istukka kun sekin on siinä kohdun suulla. Hitsit kun ihmisen pitää olla typerys kun menee kaatumaan:headwall: Millon tää kamala ressi loppuu, haluan nauttia tästä raskausajasta enkä pelätä koko ajan pahinta.
 
Helmimama: mulla esikoinen syntyi rv 39+1. Mietinkin, että kun hän oli sekä nt- että rakenneultrassa melkein viikon edellä mittojen mukaan, että oliko se merkki että on valmis syntymäänkin viikkoa aiemmin :D

Tottahan me sut huolitaan mukaan Annabell-77! Onnea ja tervetuloa!

Painosta vielä, mulla imetys taas karsi kiloja tosi tehokkaasti. Söin kuin hevonen, tyyliin kaksi pihviä ja 7 perunaa kerralla ja päälle pullaa (joo tosi terveellistä), silti paino keikkui koko ajan n. kilon verran lähtöpainon alapuolella.

Mua väsyttää ihan älyttömästi mutta pahoinvointi loistaa poissaolollaan! En uskalla kuitenkaan ihan vielä juhlia...
 
TanZZZku:lle ja tyty86:lle ja mahd. muillekin kipuilijoille paljon voimia kipujen kanssa selviytymiseen! Ikävältä kuulostaa. :( Täällä on vasta ollut niitä menkkamaisia pieniä jomotuksia. Tosin jos hetken on kyykyssä, on vaikea päästä ylös, kun mahaa meinaa repiä.

Häivähdys: Uskon, että pikkukaveri on ihan kunnossa, vaikka varmasti säikäyttää. Itsekin pelkään kaatumista koko ajan. Ja uskon kyllä, ettei se stressi lopu ikinä, ei varmasti lapsen synnyttyäkään... :/ Jotkut meistä vaan on tällaisia stressaajia luonteeltaan.

Annabell-77: Tervetuloa ja paljon onnea luomuihmeestä! :)

sekundamamma:lle onnea uusista kengistä. ;) Ne on kyllä ihan ykköset näillä keleillä!

helmimama:lla on ihana maha! =)

Meriann: Meillä oli varhaisultra 6+6 ja tällöin näki hyvin sykkeen. Meidän klinikka ei yleensä ota edes aikoja ennen 7+0 mutta olin niin malttamaton ja seuraava mahdollisuus olisi ollut vasta 7+3 niin sain ajan tuohon. Syynä, ettei aiemmin anneta aikoja, on tosiaan se, ettei ole varmaa, näkyykö syke ja se aiheuttaisi kuitenkin vaan rahanmenoa uusintaultran takia sekä paljon turhaa huolta.

Influenssarokotusta en aio ottaa. En ole koskaan ottanutkaan. Toivottavasti ko. tautiin en sairastu.

Haluaisin jo tehdä hankintoja vauvalle myös. Mutta en millään vielä uskalla. Taidan pysytellä vielä äitiysvaatteissa... Meillä on tulossa eräät hautajaiset, kun olen rv 15, joten luulen, että sitä varten on jotain hankittava. Mustat suorat housuni eivät enää todellakaan mene kiinni ja joku ihana musta äitiysmekko houkuttelisi... ;) Tosin samalla tämä asia varmaan selkiää koko suvulle, mitä en vielä haluaisi. : /

(.): Soittelin tänään verikokeen tuloksista neuvolaan, kun ei mitään ollut kuulunut. Sain ne kaksi seula-arvoa ja huomenna np-ultrassa lasketaan niiden avulla sitten riskiä. Pikaisella googletuksella nuo arvot on kai kohtuullisen normaaleilla käyrillä, vaikka ei kai niistä pelkästään voi mitään päätellä...(?)
Nyt alkoi vähän jännittää huominen! Varsinkin, kun olen lueskellut muiden mielipiteitä seuloihin osallistumisesta. Meillä kun jotenkin oli asenne, että kaikkihan niihin menee ja ilman muuta mennään, eikä tullut edes mieleen kieltäytyä. No, näillä mennään nyt ja toivotaan, että saadaan hyviä uutisia. Ihana nähdä pikkuinen, vitsi, että se on varmaan kasvanut! :heart:

Uutena oireena on ilmaantunut nenäverenvuoto... Jo kolmas kerta viikon sisään. Vähän inhottavaa mutta ilmeisesti yleistä. Pahoinvointi alkaa kuitenkin hellittää! Jostain ihmeen syystä juuri 12+0 päivänä se melkein kokonaan loppui, eikä ole tullut takaisin (vielä ainakaan). Väsymystä on kuitenkin edelleen. Onneksi painokin on pysynyt nyt samoissa lukemissa, olen koittanut vähän järkeistää syömistä, kun pahoinvointia ei ole. Aiemmin söin ihan hirveästi ja koko ajan.

Koska äitiyspakkauksen saa tilata? :D Ei nyt tietenkän vielä mutta haluaisin sen hypisteltäväksi heti kun mahdollista... :p

Vienda 12+3
 
Nyt tulee pelkästään omaa napaa. Mullahan ollut tämä yskä jo viikon ja välillä tuntuu,että kohta kait mää yskin kohdunkin pihalle. No tänä aamuna vessassa käydessä tulikin sitten aika reippaalla kädellä vaaleanpunaista hyytelömistä limaa ihan pönttöön asti. Kipuja ei ole,kuin hyvin pieniä menkkajomotuksia aina välillä. Nyt sitten mietinkin,että tuliko osa limatulpasta ulos,vai mitä ihmettä. En tahdo uskaltaa yskiä ja yötä odotan kauhulla,kun silloin yskä on pahimmillaan.

Torstaina olis neuvolalääkäri. Saapa nähdä onko kohdunsuu alkanut aukeamaan vai mitä tämä on. Sykkeitä en ole kahteen päivään kuunnellut. Enkä tiedä uskallanko edes yrittää.

Olen todella väsynyt tähän epävarmuuteen niin kuin TaZZZkukin ja en tiedä kuinka kauan kestän tätä ainaista huolen aihetta,ja uskallanko enää edes nauttia tästä raskaudesta:(
 
Varmistusultrassa kaikki oli ok viime viikolla. Pikkuinen oli elossa ja sydän sykki. Mutta..
Nyt sitten on alkanut täälläkin tuhruttaa :( sellasta punertavaa, beigeä vuotoa lugemössön seassa. Aikaisemmin tässä raskaudessa ei ole vuotanut. Eli samassa epävarmuudessa täälläkin eletään, etenkin kun raskauoireita ei juurikaan ole..

Millasta teillä muilla vuoto on jos sitä on?

-R 9+6
 
Raastinrauta: mulla on ollut ruskeaa tuhruvuotoa, jonka tulkitsin olevan muisto endokystistani. Mutta siita saikahtaneeni tulin sitten pyortaneeksi puheeni ja ostin kuin ostinkin kotidopplerin (Amazonilta, 25 puntaa). Kolme kertaa olen nyt silla kuunnellut sydanaania ja kahdesti ne kuullutkin. Eli juu, myonnan, etta se rauhoittaa, ja anteeksi epailykseni. ;) Ja mullahan oli sekin sama kuin sulla, etta ei mitaan raskausoireita. Eli kylmia hermoja sinne!

Tsemppia Sannuliinulle... Onneksi neuvolasi on noin pian, toivottavasti antavat sielta ohjeistusta yskaasi ja tuohon limaprobleemaan.

Vienda
: Kelan sivuilla sanotaan, etta aitiyspakkauksen saa tilata, kun raskaus on kestanyt 154 paivaa ja on kaynyt neuvolassa ennen 4. raskauskuukauden paattymista.

Jeanna: ota se aitiyspakkaus ja myy mulle! Maksan vahan vaivanpalkkaakin (siis enemman kuin se 140 euron aitiysraha on). Sita ei nimittain enaa saa ostaa ulkomaille Kelalta, niinkuin viela ennen sai, ja olen ihan nyrpeana siita, musta kun tuo tamanvuotinen on aivan ihana. Jos kiinnostaa, voit lahettaa mulle sahkopostia
os. katieofnorthlondon (a) gmail.com.

Haivahdys: varmasti saikahdytti, mutta kylla se beibe varmaan on kaatumisesta huolimatta kunnossa - silla on hyvat pehmusteet siella, ja olisithan jo vuotanut ihan kunnolla verta, jos istukka vaikka olisi irronnut...

Mullekin taalla Englannissa tarjotaan influenssarokotusta... En ole viela hakenut, arvon kahden vaiheilla. Yleensa en saa lenssuja helposti (se raivoisa immuunisysteemini) mutta JOS en nyt sita ota, otanko turhan riskin? Hankalaa...

TanZZZkulle voimia kipujen kestamiseen! Joku jo mainitsikin, etta onkohan kaikki tulehduksen mahikset tsekattu? Kuulostaa nimittain aika ankealta. :( On mullakin kohdun kasvukipuja, muttei mitaan tuonkaltaista...

Voimia ja hyvia hermoja kaikille! :wave:

t. Lumi 72 + Hiutale 14+4
 
Lumi72:[/B] Muistan, että ihmettelin ensimmäisessä raskaudessa elohiirtä virtsarakon seudussa vähän ennen kuin liikkeet alkoivat tuntua. En tiedä mistä mahtoi johtua, liekö samaa kuin sinulla?
Hauska idea, elohiiri! Mutta mulla se tuntuu kylla joka kerta, kun maltan rauhoittua tunnustelemaan. Tuskin elohiiri tulisi niin kaskysta? Viendallakin taisi olla jotain samansuuntaisia varistyksia, eiko? Ehkapa ma tasta rohkaistuneena kysaisen katilolta ensi kerralla, voiko ne sikion sydanaanet oikeasti tuntea...
 
Annabell tervetuloa!! Ja hirveästi onnea luomuplussasta.:heart: Mä olen maailman skeptisin luomuplussien suhteen, joten olen niin iloinen että saan taas todisteita niidenkin mahdollisuuksien puolesta. :) Ihana saada sutkin tälle puolelle!

Tanzzzku mullakin oli esikoisen odotusaikana tosi kovia vatsakipuja vasta joskus viikolla 20 ja risat. Niitä tutkittiinkin ja poissuljettiin tulehdukset sun muut, mutta ei niille mitään syytä löytynyt. Luultavasti siis johtuivat vaan kohdun kasvamisesta nekin. Eli kyllä niitä vatsakipuja voi olla myöhemminkin kuin ihan alkuraskaudessa. Ja nytkin mulla on sellaisia jomottelupäiviä, että tekisi mieli ottaa särkylääkettä. Kutsunkin niitä "mahankasvatuspäiviksi" :). Uskotaan että ne ovat ihan viattomia kipuja sullakin. Mun lapsettomuuslääkäri sanoi mulle eka raskauden alussa, että "raskaus ei ole kivutonta aikaa". Sen olen yrittänyt pitää mielessä, vaikka ymmärrän toki huolesi. Muistan kyllä ekaraskaudessa itkeneeni paniikissa miehen kainalossa kerran jos toisenkin keskenmenoa pelätessäni.
Liikkumisesta vuotelun aikana kyselit myös. Mä soitin tänään mun ihanalle omalle neuvolantädille ja juttelin hänen kanssaan pitkät pätkät muun muassa justiin tuosta liikkumisjutusta. Ohjeeksi sain että mitään rankkoja jumppia tai punttitreeniä ei nyt kannata harrastaa, muuten voi liikkua ja elää normaalisti. Uimistakin hätävarjelun liioitteluna nyt vältellään, tietty en muutenkaan vuotelevana ollut uimahalliin menossa. :D Eli reippaita kävelylenkkejä ja äitiysjoogaa on mulla suunnitelmissa. Toivottavasti jossain kohtaa tää vuoto loppuis, niin saisi jotain lihaskuntoakin ohjelmaan. Tsemppiä kipujen ja vuotelun kanssa ja iso osanotto anopin poismenon johdosta.:hug:

Sannuliinulle myös tsemppiä. Mä en usko että yskimällä saa keskenmenoa aikaiseksi, mutta tietenkin kaikki verinen alakerrasta raskaana ollessa saa pelästymään. Toivotaan että sielläkin vuodolle löytyy joku viattomampi syy. Koita jaksaa torstaihin asti.

Helmimamalla ihana vatsa jo! Mäkin joudun valitettavasti toteamaan että se laskettu aika on näissä ivf-alkuisissakin vain arvio... Meillä meni 9 päivää yli la:n ennen kuin herra suvaitsi saapua meidän ihmeteltäväksi. Vauvat vaan taitaa syntyä just silloin kun niille itselleen sopii.:D Muakin pelotti se yliaikaisuus ja kohtukuoleman riski, mutta kyllähän niitä raskauksia yliajalla sit seurataan tarkasti. Ja mä olen siinä käsityksessä, ettei lapsi enää viimeisillä viikoilla juurikaan kasva, joten ei sen yliaikaisuuden pitäisi vaikuttaa vauvan kokoonkaan. Meillä oli ihan simpsakka poika syntyessään: vajaa 3,5kiloa.

Pikkuperho kuulostaa tosi tutulta toi hampaidenharjaustaiteilu. Mäkin saan olla tooosi varovainen, eikä pahoinvointia saa ajatella yhtään, muuten on aamupalat lavuaarissa. Onneksi mullakaan ei ole enää kuin vähän kuvotusta aamuisin. Jeanna toivottavasti sunkin yrjöily loppuu pian!

Häivähdys eiköhän kaikki ole hyvin masuasukilla. Toivottavasti selkäkään ei enempää kipeydy.

Influenssarokotuksen meinaan ottaa jos tarjotaan, kun se suojaa sitten vauvaakin sen ekan puoli vuotta. Otin myös edellisessä raskaudessa, eikä siitä seurannut mitään ongelmia.
Painosta. Mulle on tullut kai tähän mennessä kaks tai kolme kiloa, mutta kun lähtöpainoa oli tällä kertaa enemmän, painan nyt jo yhtä paljon kuin ed.raskauden puolivälissä. Hitto!! No, loppuikä aikaa laihduttaa. Ja mulla imetys onneksi pudotti painoa tosi tehokkasti. Toivotaan että tälläkin kertaa kävisi niin. En mä kauheasti ole syömisiäni kontrolloinut, tosin en kyllä herkutellutkaan edes joulun aikaan, kun ei oikein sattuneesta syystä maittanut...

Tänään on ollut vähän positiivisempi mieliala tuhruttelusta huolimatta. Se mun oma terkkarini sai luotua muhun toivoa ja pyyhittyä huolta mielestäni. Tekisi mieli jopa tilailla vähän mammavaatetta ja uudet rintsikat tarvisin myös, sen verran on toi varustus kasvanut. Imetysliivit meinasin ostaa jo, mutta en haluaisi mitään "tylsiä" sporttimallisia. Oisko kellään mitään hyviä merkkejä mielessä??

Eemiliina 17+o POKS!!
 
Te ootte nii ihanii :') kiitos kaikille osanotoista ja kiitos myös lohdutuksesta tän vuoto-kipuongelman keskellä!!
Multa otettiin viikolla 7+ kaikki mahdolliset kokeet, ja ne oli kaikki puhtaita.. en t pitäiskö niit ottaa uusix...??? Vai onko lie kohta turhaa, mun vuoto nimittäin tuntuu yltyvän.. vaik luulin et se olis jo lähös poispäin ehkä, mut paskat!!! Yltyy vaan!! Ja nyt tippu jo vessan pönttöön asti, jota ei oo tapahtunu viel kertaakaa!!! Mies toi dopplerin niin kerron koht kuuluuko mitään...
 

Vienda: Kelan sivuilla sanotaan, etta aitiyspakkauksen saa tilata, kun raskaus on kestanyt 154 paivaa ja on kaynyt neuvolassa ennen 4. raskauskuukauden paattymista.


Viendalle vielä tästä; käytännössä tuo 154 päivää tarkoittaa siis 22 viikkoa. Eli kun on rv 22+0 täynnä, neuvolasta saa tarvittavat paperit äitiypakkauksen hakemiseen. Hakemus laitetaan Kelaan, josta pakkaus sitten tulee käsittääkseni vähän vaihtelevalla toimitusajalla. Mulla on tuo rv 22 neuvola perjantaina ja ryntään kyllä laittamaan äitiyspakkaushakemuksen saman tien! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda ja Lumi72
Kiitos kaikille kannustuksista. Äsken kuuntelin sykkeen ja nyt kuulin eka kertaa todellakin sen ihan oikean sykkeen ja juuri oikiasta paikasta:). Kova oli meno vatsassa pikkusella.

Vienda,mullakin on nenäverenvuotoa viikottain. Tänään viimeksi. Se on varmaan mun ainut oire:).

Nyt vaan toivon,ettei kivut ja vuoto ylly. Vielä ainakin pikkunen oli matkassa.

Sannuliinu ja papunen rv 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda ja helmimama
Kiitos vastauksista liittyen noihin IVF-raskauksien kestoon, niinhän mä vähän uumoilinkin että toiveajatteluahan se vaan varmasti on :LOL: Täytyy ehkäpä alkaa henkisesti valmistautumaan siihen että yli saattaa mennä :|

Tervetuloa Annabell ja onnea luomuplussasta!! :flower:

Tsemppiä Viendalle tämänpäiväiseen ultraan! :)

Onneks sulla on TanZZZku se lääkäri ja neuvola ensi viikolla, jos sinne asti jaksat odotella... Hyvä että sulla on kuitenkin se doppleri siellä rauhoittamassa edes vähän mieltä :hug:

helmimama 34+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Raastinrauta voi ei sullakin :( Tää löyhässä hirressä eläminen on aivan kamalaa.

Annabel onneksi olkoon luomuplussasta ja tervetuloa. Aika samoilla mennään.

Näin taas viime yönä unta keskenmenosta. Nyt pelkään tuulimunaa koska kai se on aika harvinaista, että saisi kaksi keskeytynyttä peräkkäin. Tosin tässä on tullut moneen kertaan todistettua, että taidan olla joku tilasto poikkeavuus. Eli eikai se keskeytynytkään ole pois suljettu. Tekisi mieli mennä ultraan vaan näkeäkseen ettei ole tuulimuna. Heti herättyäni vatsassa vellonut ja äsken oli tosi lähellä etten oksentanut. Eli kai se on hyvä merkki.
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista. Tännehän tulee tekstiä ihan hirmuista vauhtia. :)
Ja tuplathan siellä voi tosiaan olla tulossa HCG-arvosta päätellen :O mutta katsotaan nyt mitä ultra sanoo kunhan sinne asti päästään.

Kipuilijoille ja tuhruttelijoille tsempit. Kurjaa kun tuommoiset asiat aiheuttaa vielä lisähuolta odotusaikaan. Itse olen tuhrutellut pitkään ihan normikierroissa ennen kuin aloitettiin raskautumisyritykset ja lääkäreitä ei juurikaan kiinnostanut miksi tuhruttelen 1-2 vkoa ennen menkkoja. Tuli jotenkin tyhmä ja voimaton olo, kun minusta ei vaan ole normaalia vuotaa 2 viikkoa kuukaudesta.

TanZZZku Osanotot ja voimia hautajaisjuttuihin. :hug:
Toivottavasti vuodot ovat harmittomia.

Onnea Annabell-77 luomuplussasta ja tervetuloa. Samoilla viikoilla mennään ;)

Ihania masuja teillä kuvan laittaneilla. Minulla on turvotusta, joka ei punktion jälkeen ole ollenkaan laskenut, joten näytän jo nyt siltä että vatsa pollottaa raskausmaisesti :D

(.)
Vaikka alussa mennään, niin sallin jo itselleni vauvanvaatteiden hypistelyä eilen kaupoilla. :heart:
Pahoinvointi on liittynyt seuraamme ja heti kun verensokerit laskee nälän tasolle tulee huono-olokin. Huonon olon takia ei meinaa saada mitään alas, mutta kun vähän väkisellä pakottaa niin olo kyllä hetken päästä helpottaa. Mutta toisaalta se tekeekin tämän raskauden todellisemmaksi vaikka inhottaakin.
Toissa aamuna heräsin vihlaisuun vatsalla ja ajattelinkin jo että -"tässäkö tämä nyt on", mutta vuotoa ei ainakaan ole tullut ja vihlaisut on satunnaisia.

Pari viikkoa olisi vielä piinattavaa varhaisultraan.

Nuppu ja tähdenlennot :heart: :heart:
5+6
 
Tervetuloa uusille! Ihanaa kun porukka kasvaa :)

---

Mä en aio influenssarokotusta ottaa. Olen muutenkin vähän varovainen rokotusten kanssa, enkä tiedä tullaanko lapseemmekaan tunkemaan kaikkia tarjottavia piikkejä, ainakaan tuolla rokotusohjelman suosittamalla aikataululla.

Uskon vakaasti siihen, että ihmisen elimistön kuuluu kohdata erilaisia taudinaiheuttajia (pl. todella vakavat tartuntataudit!), ellei taustalla ole jotain terveysongelmaa joka tekee immuunipuolustuksesta jo valmiiksi heikomman kuin perustallaajalla. Nyt kun alkuraskauskin on jo ohi, niin kuumeilukaan ei ole niin suuri riski enää, joten jos flunssa on iskeäkseen niin sitten iskee. On siitä ennenkin selvitty.

Sikaflunssan aikaan muistan useamman myöhäisen keskenmenon ja pari kohtukuolemaa toisella palstalla, ja kaikki olivat ymmärtääkseni ottaneet rokotteen. Ei sitä yhteyttä kaiketi ikinä todistettu (en ainakaan muista lukeneeni), mutta mä en tätä kauan toivottua raskautta uskalla riskeerata, ja otan "varman päälle".

---

Tänään illalla rakenneultraan. Jännittää ihan hirveästi :$
Huomenna ois puoliväli, ja vaunuja pitäisi kyllä tosissaan lähteä pikkuhiljaa katselemaan, koska ovat niin iso sijoitus, ettei meillä sormia napsauttamalla ole varaa sellaisia rahoja pyöritellä.
 
Annabell tervetuloa mukaan porukkaan! Onnea myös luomuplussasta, varmasti ihmeellisen ihanaa.

Voitais yhdessä nyt päättää, että kaikilta loppuu kaikki tyhmän typerä vuotelu ja kipuilu, joka säikyttelee ja aiheuttaa epävarmuutta! Voi kun voiskin näin vaan päättää...Täällä vieläkin välillä sydän hyppää kurkkuun, kun pelkään vuodon alkaneen, vaikkei sitä ole ollutkaan moneen viikkoon (vuotelin viikot 7+4-12+2), joten tsemppihalit kaikille!

Täällä käyty tänään neuvolassa ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Syke löytyi, sf-mitta otettiin nyt ekaa kertaa ja se oli juuri "käyrän keskellä", hemppa oli noussut (nyt 113). :) Verenpaineet oli matalat edelleen, niin kuin mulla aina, joten salmiakkia saapi kuulemma popsia. Tänään olikin aika monella neuvolaa / ultraa, joten tsemppiä kaikille niihin. Ensi viikolla onkin sitten rakenneultra, jee. Eli, kun listaa päivitellään, niin mulle voi laittaa rakenneultra 16.1. ja neuvola 8.2.

Ilmoittauduin muuten mukaan äitiysjoogaan, sunnuntaina alkaa ja tuota kurssia on 13 kertaa. :)

Ootteko muuten ajatellu selvittää lapsen sukupuolta etukäteen? Mä en oikein tiedä, miten sen suhteen haluaisin tehdä. Jotenkin mulla on sellainen olo, että olisi kiva pitää asia yllätyksenä, mutta mies haluaisi tietää käytännön syistä. Hänestä salaisuutena pitäminen ei tuo asiaan mitään "lisäarvoa".
 

Yhteistyössä