Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

19.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

14.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

3.9.
Nuppuska81 / 31 / 1. lapsi / KYS

4.9.
meriann



Neuvolat & ultrat
Amele ~ neuvola 8.1.
astrolabe ~ neuvola 8.1.
helmimama ~ neuvola + perhevalmennus 8.1.
sekundamamma ~ neuvola 8.1.
Vienda ~ nt-ultra 8.1.
jadekivi ~ rakenneultra 9.1.
Ambrosia85 ~ neuvola 10.1.
Sannuliinu ~ neuvolalääkäri 10.1.
Scarleth ~ neuvola 11.1.
meriann ~ varhaisultra 15.1.
TanZZZku ~ lääkäri+neuvola 15.1.
Amele ~ rakenneultra 16.1.
Sannuliinu ~ nt-ultra 16.1.
Lila13 ~ rakenneultra 21.1.
Nuppu81 ~ varhaisultra 22.1.
Lumi72 ~ neuvola 25.1.
jadekivi ~ neuvola 30.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.
pikku_karhu ~ nt-ultra 4.2.
Lila13 ~ neuvola 7.2.
Lumi72 ~ lääkärineuvola + rakenneultra 14.2.
TanZZZku ~ rakenneultra 19.2.
sekundamamma ~ kontrolliultra 26.2.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Ihana kumpu jadekivi, selkeesti pyöristynyt tokassa kuvassa! =) Oli varmasti ihana käydä vähän lämpösessä pois täältä loskan keskeltä, vähän oon kade kun kauheeta matkakuumetta poden :cool: Ja hienoa että liikkeetkin jo tuntuu!

Lila13 mä en osaa tohon rauta-asiaan mitään sanoa kun ei ole kokemusta, josko ne neuvolassa tietäs mikä ois kaikkein vatsaystävällisin? Ja kannattaa magnesium-lisää syödä noihin suonenvetoihin, nekin vissiin aika yleinen vaiva näin raskauden aikaan :/
Ja tohon sukupuoliasiaan, et onneks se ultra on pian niin tulee selvyys, ehkä kannattaa olla ajattelematta sen kummemmin suuntaan tai toiseen ettei sit tuu totaaliylläriä :D

Nuppu81, tervetuloa ja onnittelut! =) Sulla on siellä sit tuplasti jännitettävää, jospa molemmat ois tarrannut kii? <3 Mulle tosin siirrettiin yks alkio ja mun HCG-lukemat huiteli myös pilvissä ja hoitaja kysyikin et montako alkiota sulle siirrettiin kun jos ois siirretty kaks niin nää luvut tarkottais et molemmat ois tarrannut kiinni, totesin vaan että ihan yks mun tietääkseni siirrettiin :p Sit vähän huolestuinkin että mitä se tarkottaa kun niin huimat luvut oli mutta ilmeisesti tämä sissi oli tarrannut sit vaan niin lujaa kiinni että hormonit nousi huimaa vauhtia alusta asti, ei ollut yks alkio jakaantunut kahdeksi, mitä myös hetken jännättiin :)

Tsemppiä Mörkötys, eiköhän siellä kaikki hyvin ole vaikka oireet heittelehtiikin, onneks se ultra on pian niin saat mielenrauhan. Monilla tuntuu olleen ihan samat huolenaiheet alkuun...

Meriann niin oishan ton sun ultrapäivän voinut tosiaan lukea tosta listasta jota vielä itse päivittelen, ei aina vaan tajua :LOL: Mut siis ihan pian sullakin ultra!!:)

Sannuliinu hyvä että flunssa alkaa helpottamaan, nyt sitä on kyllä niin hurjasti liikkeellä, melkeenpä kaikki ympärillä on vuorotellen joutunut potemaan :/ Ja älä hermostu sen dopplerin kanssa vaikkei heti selkeesti kuuluiskaan, kyllä se syke sieltä sitten ainakin piakkoin alkaa kuulua :)

Jeanna mäkin oon miettinyt tässä viimeaikoina että mahtaako se tuntua oudolta sitten joskus kun lapsi on maailmassa että hänet on saatu alkuun pienessä maljassa :D Ja miten ja milloin se sitten kertoa tälle... Varmaan sitä asiaa tullaan tulevaisuudessa pähkäilemään paljonkin... Ja just se että kun meilläkin on pakkasessa vielä alkio niin jos joskus se käytetään niin mitäköhän he sitten sanoo kun heille kertoo että teidät "tehtiin" yhtäaikaa mutta toinen laitettiin pakkaseen odottelemaan pariksi vuodeksi vuoroaan :LOL:
Mä oon käsittänyt että ne pelkopolikäynnit ois sit vasta vikalla kolmanneksella, tai näin ainakin muutamilla tutuilla... Neuvolassa ne osaa kertoo tarkemmin.
Miten Jeanna ultrassa meni??

Vienda mä tunsin myös tosi aikasessa vaiheessa vähän tollasta tärinän tapasta alamahalla, sellasta elohiirimaista tykytystä ja ihmettelin sitä sillon kovasti... Liikkeet tosiaan alko tuntua vasta 19. viikolla joten mitä lie väristyksiä ollut, tuntu vaan tosi jännältä sillon :)

Scarleth onnea kovasti hienoista uutisista, ihanaa että siellä kaikki oli justiin niinkuin pitääkin :heart: Pidättekö sukupuolen salaisuutena? ;)

Inkkunen kiva että töissä suhtauduttiin hyvin! Muistan kun tärisin ja melkein purskahdin itkuun pomolle kertoessa, onneks hänkin oli vaan iloinen ja onnellinen mun puolesta :)

pikku_karhu onnea sinnekin hienoista ultrauutisista! :)
Kyllä mä saan päivisin nukuttua mut jotenkaan en kauheesti raaski kun sit ne vähäisetkin yöunet on mennyttä :D Nyt oon yrittänyt herätä vähän aiemmin niin yölläkin unii maistuu paremmin, toki miljoona kertaa joutuu pissalle heräämään :mad: Tosiaan, nauti unista!! :D

Täällä poksuttiin tänään taas viikoa lähemmäs, enää 6 viikkoa laskettuunaikaan ja toivottavasti sillon myös alkais jotain tapahtua ettei yli menis, niinkuin pahasti pelkään..... Tässä tämän päivän mahapallo.



Helmimama & maha 34+0
 
Ihania masuja helmimama ja jadekivi :) Mä oon nyt samoilla kuin jadekiven eka kuva eli 11+6 ja musta tuntuu, että mulla ei näy mitään, ehkä vähän turvonneen näkönen maha.. Toivon, että jo kohta vähän pullahtais ulos :)

Pakko heti alkuun kertoa meidän uutisia: nt-ultra oli eilen ja kaikki oli niinkuin pitääkin :heart: Kokoa pikkuisella 4,8cm ja nt oli 1,1mm. Aivojen rakenteestakin kätilö mainitsi, että on hyvä. Päätettiin miehen kanssa jättää veriseula väliin. En kuitenkaan olisi ollut valmis mihinkään istukka/lapsivesitutkimuksiin, joten todettiin, ettei niillä tuloksilla mitään tehdä. Kätilö sanoi, että niskaturvotusta mittaamalla löydetään puolet downista ja meillä oli se kunnossa.

Jottei tämä ihan huoletonta odotusaikaa olisi, kauhistuksekseni ultra-aamuna tuli vähän tuhrua ja säikähdin jo aikalailla, mutta ultrassa ja sisätutkimuksessa kaikki oli ok (kävin siis lääkärilläkin sisätutkimuksessa mieltä rauhoittaakseni). Tulehduksetkin poissuljettiin, lääkäri arvioi, että ollut jotain hormonaalista vuotoa. Onneksi vuotoa ei enää tänään ole tullut!

Scarleth ihanaa, että kaikki oli hyvin. Uskoisin, että itselläkin rakenneultran jälkeen alkaa hieman mieli rauhoittua.. tai sitten ei, saa nähdä!

Pikku_karhu onnea iloisista ultrakuulumisista myö sinne :)

Nuppu81 onnea ja tervetuloa mukaan! Aikamoinen hcg, itsellä samoihin aikoihin 504 ja hoitsu siitäkin sanoi, että on melko korkea..

Mörkötys mä niin ymmärrän, mä olin itse alussa (ja ehkä vähän vieläkin) aivan vauhkona oireiden heittelyistä. Ja se tuhruttelu on ihan kauheeta, mullakin tuhrutteli ennen ar-ultraa, sit joskus 8+ja 9+viikoilla, mutta niin sitä huomenna poksuu 12+0! Tsemppiä ja toivotaan, että kaikki on hyvin :)

Mulla oliskin sitten seuraavaksi neuvola 1.2. Saa nähdä juoksenko vielä johonkin hermoraunioultraan tässä ennen sitä? Jos maha vaikka pullahtaisi vähän ulos, niin tuntuisi vähän taas todellisemmalta :)
 
Täällä taas omaa napaa sen verran, että luulin jo päässeeni selville viikoille. Kunnes toissa yönä tuli yllättäen kunnon vuoto vessanpönttöön, hyytymineen kaikkineen. Täytyy sanoa että säikähdin ihan kamalasti, soittoa päivystykseen sieltä vaan sanoivat että odottelua aamuun ja omaan tk:hon näytille sitten, sekä kaiken huippu että tarjosivat kriisikeskuksen puhelinnumeroa! Jos en ois ollu niin järkyttynyt niin ois pitänyt sanoa että niilläkö se ultra tai dopleri on jolla voi vauvan tilan tarkastaa:headwall:

Menin sitten aamulla omaan neuvolaan ja siellä ihana täti kuunteli sydänäänet, siellä ne kuului tasaisesti :heart: Kävin sitten kuitenkin vielä tarkistus ultrassa yksityisellä, siellä näkyi että istukan reuna vuotaa, koska on niin lähellä kohdun suuta, nyt sitten vaan pitäisi ottaa rauhallisesti ja toivoa että istukka siitä nousisi. Täytyy kyllä sanoa että hiukan jännittää mitä vielä tulee!

Häivähdys ja Onniunelma, taitaa olla tasan rv 14 poks!
 
Häivähdys :hug:. Varmasti säikäyttänyt noinkin reilu vuoto, toivotaan että jäi yhteen kertaan! Ja ikävä kuulla että säkin olet saanut yhtä kylmää kyytiä päivystyksessä. Mahtaa olla arvokas ja helposti kuluva laite se doppleri päivystyspolilla, kun ei sitä voi kenenkään tutkimiseksi käyttää.:mad:
Mun vuotelu on ollut pelkkää tuhruttelua, mutta silti stressaa ihan hirveästi. Kait sitä luuli että on jo "turvallisilla vesillä" näillä viikoilla, eikä tarvisi enää huolehtia niin hirveästi, mutta sitte käykin tälleen. Ja jännittää alkaako jossain kohtaa vuotaa isommin tuo istukka. Mutta eiköhän ne istukat ehdi siirtyä meillä molemmilla paremmille paikoille. Tavallistahan se kuulemma on, istukasta johtuva vuotelu siis, mutta pirusti se pelästyttää. Loppuis jo!! Mä vaan lasken päiviä ja mietiskelen milläköhän viikolla se olis ehkä noussut ettei tarvis tuota tuhruvuotoa katsella. Tsemppiä sinne!!!:)
 
Ihania massukuvia helmimamalla ja jadekivellä. <3

Nuppu81 tervetuloa mukaan ja onnea. :)

Joku täällä kyseli rautavalmisteesta, joka ei rasittais vatsaa. Mulla oli laskenut hemppa lähelle sataa, joten aloitin joitain viikkoja sitten Elivon rautavalmisteen (tabletti 25mg). Mulla on aikaisemmin kipeytynyt vatsa, kun olen rautaa syönyt (esim. verenluovutusten jälkeen) ja sen takia halusin kokeilla nyt ensin tuollaista miedompaa valmistetta. Halusin kuitenkin tabletit, enkä nestemäistä, kun mun mielestä nuo on kätsympiä. Tuosta ei maha ole kipeytynyt ainakaan täällä yhtään, mutta saa nähdä onko mitään vaikutustaan hempan kannalta, kun on noin alhainen määrä.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista pikku_karhu, nuppuska, scarleth...ja olikohan vielä joku muukin? :) Ja ihanaa, että sielläkin Häivähdys vuodosta huolimatta kaikki kunnossa. Eemiliina toivottavasti sielläkin suunnilla tuhruttelut ymmärtäis loppua. Huh, miksi meitä säikytellään.

Ihanaa viikonloppua kaikille.
 
Onpas tullut paljon tekstiä

pikku karhulle onnittelut ultra kuulumisista. Samoin nuppuskalle ja scarlethille

Häivähdys sulla on ollut jännittäviä päiviä. Ärsyttävää toimintaa päivystykseltä. Tuommoinen varmasti pelästyttää. Toivotaan, että istukka siirtyy pian eikä tarvi moista enää kokea.

Täällä pari päivää meni hyvin. Oireet oli vahvana ja rinnatkin palasivat todella aroiksi. Tänään taas paljon miedommat oireet ja valkkaria valuu niin, että luulen sen olevan jotain muuta.. Voiskohan siihen ultraan mennä jo rv 6+2? Se olisi ensi viikon perjantai eli vajaan viikon päästä. Kokemuksia ultrasta tuossa vaiheessa?
 
Kiitos kaikille tsempeistä!

Meriannmulla ainakin näkyi rv 6+1 ultrassa syke, luulisi että sinullakin jo näkyisi silloin. Alakautta toki silloin pitää ultrata.

Eemiliina kyllä suakin koetellaan, loppuis jo tuo vuotelu ni saisit hieman hengähtää.
 
Tsemppihalit Häivähdykselle, Eemiliinalle ja Nuppuskalle :hug: Kurjaa, että vielä noin koetellaan plussan jälkeenkin ja joutuu sinnittelemään stressissä.

Ja kiitos pikku_karhulle kirjavinkistä! Täytyypä hankkia käsiini tuo väestöliiton teos ja katsoa jos siitä saisi vinkkejä lapselle - tai toivottavasti lapsille - kertomisesta. Olin ajatellut esikoisen kohdalla, että kertoisin asiasta sitten kun on jo ns. iso ja ymmärtää asioista. Mutta voisi sitä aiemminkin jo kertoa.

Menee vähän aiheen viereen, mutta sivuaa kuitenkin, niin kerrotaan: mä olen esikoiselle kirjoittanut kirjeen jo pian syntymän jälkeen, jonka se saa avata 18-vuotiaana. Siihen kirjoitin jo tästäkin aiheesta (lapsettomuudesta ja hoidoista siis), kaiken muun lisäksi. Olen lisännyt kirjeeseen sivuja lapsen täyttäessä vuoden ja kaksi vuotta. Tiedän, että tää koko homma kuulostaa tosi oudolta, mutta itse olen elänyt erittäin tunneköyhässä ja kylmässä kodissa ja olen ilmeisesti sitä perua aika huono avaamaan omia tunteitani, niin olen halunnut varmistaa että mun lapsi (toivottavasti lapset) saavat edes jotenkin tietää kaiken sen mitä heitä kohtaan tunnen... Samaten olen saanut jo aikoja sitten tiedostaa miten hauras ja arvaamaton elämä on, joten olen halunnut myös kirjoittaa fiiliksiä ja faktoja ylös, jos vaikka en itse ole näkemässä lapsieni aikuistumista. Toki asioita ja tunnetiloja myös unohtaa ja oli aika mielenkiintoista avata taas kirje lisätäkseni sinne uusia sivuja ja samalla lukaista mitä olen sinne aiemmin kirjoittanut. Aika siirappisia oli ainakin vauva-ajan tarinat ja jutut, toivottavasti esikoinen ymmärtää mua sitten kun sen on aika saada ne käsiinsä :LOL:

Omaa napaa sen verran, että eilisestä rakenneultrasta tuli ihan hyviä uutisia. Kaikki oli ok ja pikkuinen siellä jumppasi kovasti. Sain myös kinuttua lasketun ajan takaisin siihen mihin se kuuluukin. Olin aivan umpisekavassa mielentilassa siellä ultrassa, ihan niinkuin muutenkin nykyään, kun mua vaivaa edelleen ihan järkky unettomuus... Nukun n. 3-5 tuntia yössä ja se ei todellakaan riitä mulle :mad: Haukottelin koko ultran ajan ja koitin sinnitellä silmät auki, etten sentään nukahtaisi kesken kaiken. Unohtui siinä koomassa sitten kysyä, että olisiko sukupuoli näkynyt eikä ultraajakaan sitä tarjonnut, niin jäi sitten salaisuudeksi koko asia :)

Puhun muuten edelleen vauvasta ehtolauseilla, että JOS meille tulee vauva ja JOS kaikki menee hyvin jne. Lumin blogissa taisi taannoin olla joku hieno lyhenne näille lauseille. Voisi sitä jo varmaan luottaa, että todennäköisesti kaikki menee myös loppuun asti ok, mutta kyllä on ihmismieli erikoinen ettei suostu uskomaan vieläkään että kaikki voi myös mennä ihan hyvin!

Vaan jospa lähtisi lueskelemaan sänkyyn, muu perhe nukkuu jo, mutta mun ei kannata haaveilla nukahtamisesta vielä muutamaan tuntiin. Sitä ennen vielä kaliumit ja magnesiumit naamaan, niin pysyy levottomat jalat kurissa edes jotenkin.

Hyvää yötä :wave:
 
Voiskohan siihen ultraan mennä jo rv 6+2? Se olisi ensi viikon perjantai eli vajaan viikon päästä. Kokemuksia ultrasta tuossa vaiheessa?
Meriann, kaikilla ei syke näy vielä tuossa vaiheessa. Meilläpäin ei tehdä varhaisultria (julkisella puolella siis) ainakaan yhtään ennen kuin rv 7+0 on täynnä, juuri siitä syystä että jos sykettä ei näy, se aiheuttaa ehkä turhaa huolta ja yhteiskunnalle yhden ylimääräisen sairaalakäynnin. Yksityisellä tietysti pääsee ultraan koska tahansa kun sen itse maksaa. Eli 6+ -viikolla syke voi näkyä jo mutta välttämättä ei näy. Käsittääkseni vasta joskus 8-viikon tultua täyteen voi varmasti odottaa, että syke näkyy jos ylipäätään on näkyäkseen. Itse olin varhaisultrassa muistaakseni 7+2, ja silloin syke näkyi jo. Jos sulla on nyt mahdollisuus valita ultran ajankohta itse, niin yrittäisin odotella ainakin tuohon seiskaviikon täyttymiseen saakka (tiedän, todella "helppoa" se odottelu tuossa vaiheessa.... :) )

Mites muilla on nuo omat painokäyrät kehittyneet? :) Ja miten muuten ootte suhtautuneet syömiseen, pyrittekö tavallista isompaan terveellisyyteen vai annatteko surutta mennä? Mulla on nyt 22. viikolle mennessä tullut reilut viitisen kiloa painoa ja nestemäärä tuntuu lisäksi heittelevän tuohon vielä + - 1 kg. Turvotusta on ajoittain pohkeissa. Yritän kyllä katsoa syömisteni laatua aika tarkkaankin, nyt kun alkuraskauden pahoinvoinnit on ohi ja pystyy taas syömään monipuolisesti. Maha tuntuu ottavan melkoista kasvuspurttia ja alkaa hiljalleen tuntua iltaa kohti vähän painavalta, samoin alaselkä on joskus iltaisin hiukan väsynyt. Ja toisen jalan vanha rasitusvamma ärähti tästä nopeasta painontulosta, sen kanssa on ollut hieman kikkailemista mutta sille nyt ei varmaan mitään voi, ennen kuin saa taas painon synnytyksen jälkeen alaspäin. Hommasin jo jokusia viikkoja sitten tukivyön, ja esim. kävelylenkeillä useinkin käytän sitä, nyt varmaan saa hiljalleen harkita sen ottamista päivittäiseen käyttöön.

Minkä verran olette vielä tehneet vauvahankintoja? Meillä alkaa olla vaunujen ostaminen ajankohtaista, jotain pienempää (muutama vaate ja lelu) on tullut ostettua mutta kaikki isommat jutut on vielä ostamatta. Alkavalla viikolla saan laittaa äitiyspakkaushakemuksen vetämään, ja ajattelin katsoa vielä mitä kaikke siellä onkaan, ja tehdä loppuja vaateostoksia sitten hiljalleen vasta sen jälkeen.
 
Hei kaikille, ja parempaa tätä vuotta!!
Oon kyllä lukenu teijän kuulumisia mut en ole jaksanu kirjottaa tai kommentoida mitään, koska oma elämä on ollu kovin ressaavaa!! En ees tiä mistä aloittaisin!! Eli tulossa kunnon valitusvirttä!!!
Noh, ensin tervetuloa uudet ja onnea plussasta!! :) Sekä onnittelut hyvistä ultrauutisista niitä saaneille, sairastelijoille tsemppiä ja vuotelijoilta kysyn tässä jossain kohti neuvoa!!
No niin, mistä sitä alottas...huoh... noh, itestäni.
Vuotelu on saatanasta. Mulla on ollu koko ajan tuhrua, enemmän ja vähemmän. Uutena vuotena sokrurasituksessa huomasin et sitä tulee, ja enemmän, ja selkeää pelkkää verta. Soitin päivystykseen, ja sain luvan mennä sinne näytille. Tosin ehkä hieman liioittelin vuodon määrää, ja oikeasti luulin et se siitä yltyy mut lekurin mukaan oli niukkaa. Kaikki oli hyvin, vuoto saattoi tulla istukasta, joka oli osittain kohdunkaulan päällä, tai kohdunkaulankanavasta...En tiä.
Illalla kuultiin suru-uutisia.. Anoppi kuoli. jep, sillon uutena vuotena. Oli kyllä odotettavissa mutta eihän tollaseen pysty varautumaan täysin ikinä ennakkoon!! Nyt ollaan hautajaisasioita, perunkirjotusjuttuja ja ym tässä parhaamme mukaan yritetty selvittää miehen veljen perheen kanssa, + lisäksi katsoo vähä appiukon perään, joka on odotetusti ihan shokissa ja tunteiden myllerryksessä ja muutenki iha kuutamolla.... huoh....

Onkos muilla ollu KOVIA kohdun kasvukipuja???? Mulla on!! Uutta vuotta edeltävästä viikonlopusta lähtien, ja voimistuen nyt tähän ke ja to. Päivisin on suht ok, mut pitkään ei pysty olee jaloillaa. Sit iltaa kohden kipu kasvaa ja yltyy ja on sellaista aaltomaista, eli kipuaalto kestää n. 10min ja alkaa sit alusta. Menkkakivun tyyppistä, uuvuttavaa, ärsyttävää ja lamauttavaa, ei voi tehä muuta kun maata hiljaa paikoillaan ja toivoa että menee ohi!!! Ilman särkylääkkeitä ei pärjää!!!
Oon siis kahtena yönä valvonu näiden takia, ja ke-to välisenä yönä soitin jo sairaalaan, ku oli niin tuskaista olla. to aamusta taas näytille, ja kaikki hyvin. kohdun kaula kiinni ja riittävän pitkä, ei näkynyt sellaisia merkkejä että kivut olis ollu supistuksia.. Vuotoa oli jo vähän vähemmän tuolloin, mutta aina öisin ja iltaisin sitä tulee eniten, ja tosiaan nyt viikonloppuna alko lisääntyä taas... toissayönä eniten..mua itseäni huolestuttaa, ku vuoto on viime aikoina liittynyt pääasiassa kipuihin, mut ei tätä tunnuta ottavan kuuleviin korviin, missään!!! sanovat aina vaan et joillekin vaan noita saattaa tulla, nyt to tutkittaessa, kaiken huippu, ku kerroin siis kivuista ja mainitsin et mun mensukivut on sellasii et oksennan, lekuri tokaisi et ehkä sinä olet sitten sellainen joka reagoi kipuihin herkemmin. No, kiva. Vittu että lohdutti. Siistii ku vatsa on tuntunusiltä aamusin et joku olis käyny sotaa sen päällä ja sisällä, niin aristaa et voi helvetti. Nyt taas aamusella ei tunnu niin pahalta, ja eilen illallaki olis muka helpommat kivut jo ollu, tai sit ehin ottaa droppia vaan ajoissa... Mä varmaan kuolen loppuraskaudessa, jos sinne asti päästään. Et jos musta ei kuulu niin oon delannu. Okei, huono läppä...

Sitten kysyisin rakkaat vuotelevat kanssasiskoni, mitä teille on sanottu miten pitää olla ku vuotaa???
Onko käsketty ottaa rauhassa ja välttämään rasitusta vai ootteko saanu olla niinkuin ennenkin???
Mulle to aamun tsekkauksessa, lekuri sanoi, et liiku vaan, ja et pitää liikkuu..
Kivut oli tässä tsekkauksessa se pointti miks sinne menin, ja vuotoo vähä vähemmän sillon. Mainitsin myös lekurille et mietin kaikki maholliset, et onko mun lihakset liian heikot et ne ei jaksa kannatella kohtua, liitoskivut, supistukset???? Näihin tarttuen ilmeisesti lekuri sit sano et joo liiku, reipas kävely, ja kuntosali on hyvä, ku kerroin et mulle on tulossa ohjelma joka vahvistaa lihaksia just raskautta ja synnytystä ajatellen..
Ei siis sanonu et ota rauhas, vaan nimenomaan kehotti liikkumaan.
Mun ystävä, oli hieman kauhuissaan, ja sanoi, et kun hänellä oli istukkavuotoa ja vuotoa ylipäätään raskaudessa, niin hänen piti ottaa rauhassa. : / To aamun lekuri sanoi et kyllä se maha sit automaattisesti estää liikkumisen ja mitää pallopeliä ei kande alottaa. joltai kysyin aiemmin zumbasta, ni sano et mee vaan. Personal traineri salilta, joka mulle ohjelman tekee, oli sitä mieltä et mulle sopii sali ja pilates, et joutusin zumbassaki himmaamaan.
Ehkä mä keskityn nyt sit saliin ja uskon liikunnan ammattilaista.
Mut kertokaa et miten teijän on käsketty olla vuotojen kans?? Ku tuntuu et julkisen puolen lekurit ym jättää paljon juttuja kertomatta, oon paljon asioita oppinu ja lukenu täältä...

Anteex täää hillitön valitus. On ollu parina viime viikkona vaan harteilla aika paljon.
Väsynyt TanZZZku ja Toivo, 14+4
 
TanZZZkulle osanottoni. Kuolema on aina ikävä vieras vaikka sen tuloa olisi osattu odottaa :hug:

Kurjaa myös vuotelut. Ammattilaisetkin on vain ihmisiä ja varmasti saa eri vastauksen jokaiselta keltä kysyy. On tää aikamoinen viidakko ja kun aina ei selviä mistä vuoto johtuu niin ohjeet voi olla mitä vaan... Itse olen aina mennyt viime kädessä omien tuntemusten mukaan, kun luotan että kroppa kertoo jos sitä kuunnellaan. Tsemppiä.
 
Häivähdys,kylläpä siellä on tympeästi säikäytellyt vuoto. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin.

Jeanne, hyvä että ultrassa kaikki ok. Harmillista tuo sun unettomuus. Itsekkin kyllä joutunut valvomaan tällä viikolla tän yskän takia,mutta yhden viikon aina jaksaa. Meiän esikoinenhan valvotti mua n.kaks vuotta,joten unettomista öistä on kokemusta ihan kiitettäbvästä:).

Meriann, meilläkin suositeltiin ar-ultraa vasta lähemmäs rv 7. Itse kävin 6+6 ja syke näkyi silloin.

Scarleth,mun paino ei ole vielä noussut hoidoista. Itseasiassa laskenut 3 kiloa,jos katsoo painoa niistä piikitysajoista. Ja koska lähtö paino on jo k
Pituuteeni nähdän korkea ei tarttis nousta oikastaan yhtään. Onnekso ei ole ainakaan näiden flunssien takia ollut edes ruokahalua.

Vauvatavaroita ei meidän tartte hankkia. Esikoiselta on vielä kaikki muut paitsi turvakaukalo tallella,joka hankitaan sitten joskus hamassa tulevaisuudessa,jos kaikki menee hyvin ja sinne asti päästään.

TanZZZku,todella harmillista tuo sun kipuily. Itellä ollut viimeksi tuon kuuloisia kovia kipuja silliin rv 7+5, mutten vuotanut silloin,mutta kivut oli kovat. Niin silloinhan mulla oli piilevänä pissatulehdus,joka siis oireili kovina kramppeina. Rv 9+1-rv 9+3 kun tuhrutin papruun,niin kivut oli liikkuessa kovempia. Maatessa ei laisinkaan. Esikoiselta mulla oli just sun raskausviikoilla todella kovia kasvukipuja. Muistan soittaneeni useasti neuvolaan. Vuotoa ei kyllä ollut silloin. Joten voipi olla ihan normaaliakin tuo sun kipuilu. Mulla on kyllä alavatsalla erinäisten leikkausten takia paljon isompia ja pienempiä arpia,jotka aiheuttaa kohdun kasvaessa kipuiluja.

Omaa napaa. Viime yö meni taas yskiessä keuhkot pihalle. Saapa nähdä miten pikkunen jakseleen tätä yskän katkutusta. Muuten olo suht ok. Kuuntelin eilen taas dopplerilla ja nyt luulen tunnistaneeni oman sykkeen ja istuhan suhina huminat,sekä sellasen kovan pauh pauh sykkeen,joka kuuluu oikialta häpyluun kulmalta ja välillä katoaa,joten kait se on meiän pikkunen. Tuskin mun omat suonet häviäis välillä pois:). Muuten oma syke on jotain 80 ja tää pauh pauh pauh syke oli jotain 120. Noh ens viikollahan sen sitten neuvolassa lopulta kuulee olenko kuunnellut vain omaa sykettä,joka välillä kuullostaa eriltä ja nopeemmalta :)).

Sannuliinu ja papunen rv 11+3
 
Viimeksi muokattu:
Tanzzzkulla ollu hyvin syvältä kyllä vuoden vaihde!!
Tsemppiä noitten hautajaiskuvioiden ja perunkirjotusten keskelle!

Vuotoihin
en tosiaan osaa sanoa yhtään mitään - siitä onnelliessa asemassa olen ettei (vielä ainakaan) ole mitään vuotoja ollut.

Oireet muutenkin edelleen vähäiset; väsyneenä tai jos syö liikaa niin on tosi paha olo, mutta muuten vähän vaan ehkä kuvottaa. Rinnat on kasvanu ja arat mut tällä hetkellä aikalailla siinä on mun oireet.
Yritän nyt kovasti nauttia tästä raskaudesta siis kun ei tartte vielä posliinia moikkailla ;)

Meriann saattaa olla että syke näkyis tuolloin.
Meillä oli ultra menkoista laskettuna viikolla 8+2 (ovisplussasta & ovitrellesta 8+0) mutta alkio vastas kokoa 7+2. Jos oltais menty ennen joulua kuten isosti pohdittiin (menkoista laskettuna 6+4 - oviksesta 6+2 ) niin tokkoa olis mitään näkynyt ja tällöin olis meillä ollut joulu pilalla mun stressaamisen ym takia :)

Miten muuten teillä muilla hoidoista plussanneet, onko alkio varhaisultrassa vastannut viikkoja ?

Koska kyllähän hedelmöitysajankohdan pitäis suht tiedossa olla?
Tiedän ettei pitäis alkaa stressaamaan tästä että pikkuinen oli vajaa viikonpienempi, mutta kyllähän tämä tottakai mielessä pyörii...

Tosin, aivan varmasti olisi ultraava lääkäri sanonut jos pitäisi jostian huolissaan olla.
Nyt sanoi vaan että kaikki näyttää todella hyvältä, mutta hedelmöitys on vaan tapahtunut myöhemmin..

huoh, järkihän tässä hommassa menee :LOL:

Lisäks en yhtään tiedä millä viikoilla ihan oikeasti olen...
Menkoista laskettuna nyt ois 8+6
Oviksesta laskettuna olis 8+4
Alkion koon mukaan nyt olis 7+6

Menkoista lasketun mukaan oli kyllä äippäkortiin merkattu käynnnit.. meneeköhän nää nyt sen mukaan ?
 
Anteeksi, kun kirjoittelen tänne niin kovin harvoin :ashamed:
Lukemassa käyn kyllä todella usein, mutta aina ei ole aikaa kommentoida, joten jää sitten kirjoittamatta. Lisäksi olen huomannut, että tämä kakkosen odotus menee jotenkin "siinä sivussa" vaan, eikä ole aikaa tai innostusta olla niin aktiivinen vauva-asioissa kuin ensimmäisellä kerralla. Tavallaan kurjaakin, tämä on varmasti mun viimeinen raskaus ja tuntuu etten ehdi siitä edes nauttia, kun arjen täyttää työt ja taaperon tarharumba. Sitten kun äitiysloma alkaa, niin ollaan jo niin loppumetreillä, että se aivan hujahtaa silmissä se aika.

Kaikille vuotelijoille haluan antaa halit :hug: Se on kyllä varmasti niin kamalaa, kun jatkuvasti tiputtelee tai holahtelee. Lisää sitä jo ennestään olevaa epävarmuutta.

Onneksi täällä oli monia hienoja ultrakuulumisia :heart: Yhtään huonoa uutista ei tarvitsisikaan tähän ketjuun enää tulla. Kaikki ollaan kuljettu niin pitkä tie tämän lapsihaaveen kanssa.

Monta uutta plussaajaakin on ketjuun ilmestynyt. Ihanaa ja tervetuloa :flower:

Meriann Itse kävin ultrassa jo 6+5 aikaisemman verisen vuodon vuoksi. Normaalitilanteessa olisin mennyt ultraan vasta kun 7. viikkoa on täynnä, mutta vuodon takia tahdoin tilannekatsauksen aiemmin. Heti näiin itsekin ruudulta alkion ja selvän sykkeen, eli meillä näkyi tosi hienosti. Mutta noilla viikoilla parikin päivää tekee jo ihmeitä, voi olla, että esim. 6+2 ei olisikaan näkynyt vielä mitään. Kehottaisin siis odottamaan vielä hetken, jos vaan suinkin pystyt :hug:

Ambrosia meillä on esikoinen ja tämä vauva vastannut kaikissa ultrissa aina viikkoja. Mutta käsitin, että teillä oli kyseessä inssi vai? Silloinhan hedelmöittymispäivässä on todennäköisemmin enemmän heittoja ja kiinnittyminenkin vie aikansa.

Scarleth kyseli painokäyristä. Mulla on tullut nyt rv 23 mennessä yli 6kg. Mä sain laihdutettua itseni karppaamalla esikoisen odotuksen lähtöpainoon juuri ennen tätä raskautta. Sitten voin niin pahoin kuukausitolkulla, että söin kaikkea mikä meni alas. Tähän ryhmään eivät kuuluneet kasvikset tai salaatit :ashamed: Nyt vasta puolivälin jälkeen olen alkanut syömään paremmin ja enemmän kasviksia perunoiden tilalle jne. Karppausta en nyt meinaa tässä tilassa toteuttaa, syön täysjyväleipääkin tosi paljon. Mutta siis jonkinsortin hyväkarppausta sitten kai. Toki niitä herkkujakin menee, jos niitä on tarjolla (kuten eilen synttärikahvilla). Esikoisesta tuli painoa aika samaan tahtiin ja lopputulos oli +17kg. Kunhan nyt alle kahdenkympin jäätäis, niin ihan jees. Mulla ei kilot lähde imetykselläkään oikein, että kamalan työn saan sitten taas joskus tehdä. Imetysaikana en voi karpata yhtään, koska vaikuttaa heti maidontuloon vähentävästi.

Hankinnoista Meillä on esikoiselta oikeastaan kaikki jäljellä. Ainoastaan jotain vaatteita olen ostellut, mutta tosi vähän vielä tässä vaiheessa. Tuplarattaat ehkä sitten joskus hankitaan myös.

Rakenneultrassa käytiin ja kaikki oli vauvalla hienosti. Sukupuoli on sitten yllätys, vaikka kovasti tahtoisin tietää etukäteen. Olen nyt ostellut vain molemmille sopivia vaatteita. Itsellä on voimakas tyttöolo, samoin miehellä, mutta kaikki muut veikkaavat meille poikaa. Jännä nähdä miten käy =)

Pikkuperho ja beibi rv23 :heart:
 
tanzzku musta kuulostaa jotenkin oudoilta noi sun kivut..ja lääkäreiden välinpitämättömyys. Toki kohdun kasvukivut osaavat olla todella kovia, mutta eikai niiden kovin pitkin pitäisi kestää ( siis viikkoja )..en tiedä..fiksummat kertokoot..onko tulehdukset pois suljettu? Mullahan pn mahakipuja / supisteluja ollut koko ajan enemmän ja vähemmän. Juuri ennen joulua kävin kusitesteissä eikä mitään löytynyt kun supistelee. Nyt itse olen kuitenkin huomannut selkäkipujen iaheuttavan supisteluja. Nyt kun viikkoja jo 19+2 huomaan vauvan olevan mahassa oudossa asennossa aika ajoin ja se aiheuttaa kipuja..en tiedä venytteleekö se jotenkin rakkoa vasten vai miten, mut tuntuu et joku repisi alavatsaa ja rakkoa eri suuntiin.

Täällä siis oma olo kanssa aivan perseestä..ihan hervottomat selkäkivut tästä reumasta:kieh:.. joudun aamuisin ja iltaisin kävelemään kumarassa kun selkä on niin jäykkä etten pysty suoristamaan. Kävely koskee, nukkuminen, istuminen ihan kaikki..särkylääkkeellä pystyn jotenkin päivän sinnittelee. mä en oikeesti tiedä miten mä jaksan loppuajan..kun vasta puoliväli häämöttää..tää on yhtä helvettiä jo nyt..sit kun selkää koskee rupee supistelemaan. Oma reumalääkäri on aika välinpitämätön ja haluis vaan kortisoonia kortisooni ja kortisoonia tunkee selkään vaikka mulla on jo pingis pallon kokoiset kraaterit niissä kohdissa mihin lääkettä pistetään. Mä en pysty liikkumaan yhtään..ainoastaan pakolliset kotihommat ja tytön sekä koiran kaa ulkoilu sen 2km. Töihin pitäs taas lähtee ensviikolla..en tiiä miten selviin..opintoja kun pitäs pystyy viel kevät jatkamaan..oisin jo ihan valmis jäämään kotiin. Oon lihonu melkein 10kg:ashamed: kun en voi liikkua..imurointikin käy selkään ja supistaa. 1,5vk vielä rakenne ultraan..huoh..

Väsynyt ja kivulias tyty rv19+2

[/URL][/IMG]
 
Mitenkäs te muut odottajat ootte tehneet ton influenssa rokotteen kanssa? Ite en oo vielä sitä ottanut, toki mietityttää onko se oikea ratkaisu, kun lehdet ja muu media toitottaa että se pahin influenssa kausi on tulossa :/

Ambrosia85 neuvolassa mulla laskevat viikot kuukautisten mukaan, vaikka meillä lääkkeellinen alkion siirto. Nt ultrassakaan eivät lähteneet laskettua aikaa muuttamaan. Mulla on tosin sekin tässä että sectiolla syntyy tämä pikkuinen jos sinne asti päästään, eli yleensä leikkaavat viimeistään 39+ jotain.

Mites sitten sellaiset odottajat jolla on eläimiä kotitaloudessa, ootteko jotenkin "vältelleet" kissojen laatikoiden siivousta tai jyrsijöiden häkkien putsausta? Tuntuu että mää oon jotenkin heikkohermo tän asian kanssa. Pelkään aivan kamalasti sitä toksoa :ashamed:
 
Tyty nuo sun kivut kuulostaa kyllä ihan järjettömän kamalilta :( Mulla särkee selkää töissä ja sen olon kanssa taistelu on jo yhtä tuskaa mulle, niin en osaa edes kuvitella miten kipeä sinun täytyy olla ja ihan jatkuvasti. Voimia, en osaa muutakaan sanoa :hug:

Meillä on kissa, mutta se on siitä fiksu, että käy jopa kovilla pakkasilla hoitamassa ulkona asiansa :D Laatikko sillä kyllä on sisälläkin, mutta ei ole käyttänyt sitä vuosikausiin. Paitsi silloin, jos on ollut toipumassa jostain kauluri kaulassa ja pakko pitää sisätiloissa useempi päivä. Tosin silloinkin se panttaa pissaa ensin kaks vuorokautta ja elää toivossa, että voisi livahtaa sen tötterönsä kanssa muka ovenraosta ulos, kunnes lopulta nöyrtyy ja käy lootalla pissalla.

Influenssarokotteesta ei olla mulle edes puhuttu neuvolassa tällä kertaa. Enkä varmaan sitä ottaisikaan. Mä en ole tietääkseni influenssaa sairastanut koskaan, korkeintaan joskus muksuna. Kaveri sairasti sen aikoinaan ihan loppuraskaudessa ja oli niin kipeä ja pitkään, että sanoi, että ottaisi ilomielin rokotteen, jos olisi tuon tiennyt silloin. Mutta pahahan se on jossitella jälkikäteen. Esikoista viimeisilläni odottaessani kysyivät kyllä tuosta rokotteesta, mutta koska silloin raskaanaolevat olivat ekaa kertaa ylipäätään mukana rokotteen kohderyhmässä, jätin väliin (tämä siis talvella 2010-2011).
 
Häivähdys, meillä on kissa muuten en välttele kisua. Vessan siivouksen hoitaa vaan nykyisin mieheni.

Influenssarokotetta ,tuskin otan,kun olen jo sairastellut tässä kahteenotteeseen, ja viimeksi kun otin monta vuotta sitten sen. Sairastuin. Kuulun siis siihen ryhmään,joka saa rokotteistä sitten sen mutä vastaan ne on. Toki yleensä lievempänä.

Ambrosia85, meille kun tehtiin inssejä kolme aikoinaan. Joista kummastakin raskauduin. Eka vaan oli varhainen keskenmeno ja toka kohdunulkoinen,niin silliin laskettiin oviksesta,koska mulla ainakin hoidot on pitkittäneet kiertoa niin,että menkoista laskettuna olisi tullut ihan väärät lukemat. Paljon pidemmät siis. Alkion siirroissa ,joista tämä toinen ivf/ icsi onnistuis hoitaja laski mulle puhelimessa siirtopäivästä. Neuvolaan sanoinkin suoraan,että ivf-hoifoilla tehty,joten mun viimesillä menkoilla ei väluä,eikä edes kysynyt niistä sen jälkeen enään kummemmin,vaan merkkas mun sanoman rv:n ja lasketunajan. Niin ja tässä onnistuneessa siirrossa vastasi viikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanat masut helmimamalla ja tytyllä!

Onnea ultrakuulumisista nuppuska, Jeanna ja pikkuperho!

Varhaisultrasta, itse olen käynyt 7+0, 6+6 ja 6+5 ja aina on syke löytynyt heti. Nyt viimeisimmässä alkio oli todella pieni ja vaikeampi oli mitatakin, vastasi kuitenkin 6+3 eli normaalia. Kävin uusintaultrassa 8+4 ja silloin oli jo ihan eri näkymä :) Meidän klinikalla suositellaan 7+ ar-ultraa, viimeksi kävin noin aikaisin siksi, kun joulunpyhien takia klinikka oli 2 viikkoa kiinni, ja edellisen kerran, koska kätilö laski viikot väärin ;)
Ambrosia, sulla on tosiaan varmaan hedelmöitys vain tapahtunut myöhemmin. Ei kannata verrata meihin, joilla alkionsiirron hetki tunnetaan minuutilleen :)

Jeannan kirje lapselle kuulostaa musta tosi ihanalta ajatukselta. Jotain ajatuksia olen itse kirjoittanut vauvakirjaan, muttei siihen kehtaa mitään kovin kummallisia laittaa, kun sitä lukee kuka milloinkin.

Painokäyristä, mun pitäisi todellakin ottaa itseäni niskasta kiinni. Pahoinvoinnin ja väsytyksen ja kaiken maailman himotusten takia on tullut syötyä ihan mitä sattuu. Siihen päälle liikkumattomuus, niin en ole todellakaan neuvolantädin ihanneodottaja :D Mulle ei onneksi kerry helposti painoa, esikoisesta tuli n. 10kg ja kaikki lähti kahdessa viikossa. Mutta mua odottaa se perhanan raskausdiabetes ja sen takia herkkujen puputus pitäisi ihan aikuisten oikeesti saada kuriin! Samoin sohvalta pitäsi päästä pikkuhiljaa ylös! Töissäkin on ollut joka päivä uusi konvehtirasia kutsumassa mua puoleensa :whistle:

Vauvahankintoja ei olla tehty eikä juuri mitään tarvitse tehdäkään, kaikki on esikoiselta tallessa. Jos tulokas osoittautuisi tytöksi, niin jotain pientä vaaleanpunaista toki aion hankkia, sitten joskus lähempänä.

Kasvukivuista: Mulla on just viime viikolla ollut niitä tosi paljon, ja välillä aika koviakin. Yhtenä iltana olin jo ihan varma, että ulos se tulee, kun kipu tuli juuri niin kuin TanZZZku kuvaili (ei tosin niin pitkään), aaltoina enkä saanut nukuttua. Pamol auttoi kuitenkin ja sain unesta kiinni. Muuten ne ovat olleet vähän lievempinä ja makaaminen yleensä auttaa. Mulla ei onneksi ole niiden yhteydessä ollut vuotoa, vaikka aiemmin vuoteli muutamaan otteeseen. Mulle ei vuodoista ole sanottu yhtään mitään, kuin että "niitä voi olla alkuraskaudessa". Ei ne ammattilaisetkaan varmaan ihan tarkasti tiedä, että miten pitäisi kenenkin olla, jos ei selvää syytä näy. Mielipiteitäkin on yhtä monta kuin lääkäreitä.

Influenssarokotuksen otin melkein heti plussattuani, samalla kun esikoiselle käytiin hakemassa.

Uskomatonta, että jossain neuvolassa lasketaan viikot menkkojen mukaan, vaikka ultra sanoisi muuta, tai että on vielä IVF ollut kysymyksessä. Minä olen aina sanonut, etten edes muista koska viimeiset menkat oli, kun ei sillä ole mitään väliä...

Tsemppiä kaikille kivulaille ja vuotojen kanssa kamppaileville!

Pikku_Karhu 9+0 POKS!
 
TanZZZku voimia hautajais järjestelyihin. Tiedän kuinka p****a homma se on. Jouduin itse viime vuonna järjestämään kahdelle läheiselle hautajaiset. Siihen päälle omat murheet lapsettomuushoidoista.. Sinulla lisäksi huonoa kohtelua lääkärissä ja huoli vauvasta.

tytyllä komia maha =)

Influenssarokotusta en aio ottaa. Otin esikoista odottaessa sikaroketteen ja kun paljastui sen kauheudet olin ihan paniikissa. En kyllä ole ikinä sairastanut kausi influenssaa (koputtaa puuta).

Itse olen tänään kärsinyt kohtuu kovista vatsa ja selkäkivuista. Lääkettä ei ole tarvinnut ottaa mutta kovempaa kipua kuin aikaisemmin. Mietin, että jos soittaisin huomenna terkkariin niin tekisivätköhän jotain?! Yksityiselle en viitsi mennä kun vielä turhan aikaista kalliiseen ultraan.
 
huomenta!!
Tää mun kirjoittelu on kyl nyt tälläki kertaa kovin omanapasta... :( :ashamed:
Kiitos kaikille kipuiluasioihin vastanneille!!! Kun ei ole mihin verrata kipuja niin senkin takia on ihan pihalla et voiko näinkin olla??? Ja pakko myöntää, en ollu edes kuullu ikinä kenenkään valittavan kasvukivuista, aina vaan puhuttu ar oireista, pahasta olosta ja väsymyksestä!!!
Vielä pieni selvennys: Eli mulla on tässä pitkin raskautta ollu noita kasvukipuja, mutta ei noin voimakkaina mitä viime viikolla. Ja aiemmin kipu on ollu tasasta jomotusta, menkkakipumaista mutta tosiaan huomattavasti miedompana. Kipuilua on kestäny noin viikon, ja sit ei moneen viikkoon mitään.
Toivottavasti alkas nyt helpottaa pikkuhiljaa....
Mulla on ens viikolla neuvola+neuvolalääkäri. Ajattelin että kysyn heidän mielipidettään kipuiluun ja sen kanssa esiintyvään vuotoon, sekä noiden aikana mahdollisesta harrastetusta liikunnasta.
Mun mielestä ja mun järjellä, pitäs sillon ottaa rauhallisesti, jos on kipua ja vuotoa samaan aikaan. Toki jos on näin kovat kivut mitä nyt on ollu, nii en edes pystyis harrastaa liikuntaa...
Vuotoa on siis edelleen, ja kipuiluakin. Mun mielestä ei niin paljon ku viime viikolla mutta on kuitenkin. Vuotoa on eniten yöaikaan ja aamusta ku menee vessaan...
näppärästi myös sain jostain jotain vatsan väänteitä, ja heräsin aamuyöstä ku kiersi ja kiersi.. :ashamed: toivottavasti oli kertaluontonen et pakki oli sekasin... ei nyt viittis mitää vatsatautii tähän päälle...
Anteeks tää valitus, mut ei jaksa olla positiivinen ku koko ajan särkee :( Alan olee pikkuhiljaa sitä mieltä et en oo ikinä ollu näin raihnainen ku nyt raskaana ollessa!!! Siltikin, toivon niin paljon että loppuun asti päästään, ja otan vastaan vaikka millaset kivut, et se pieni meille saatais, vaikka tuntuuki vähä vaikeelta välillä.
Jos tästä selviin, niin lupaan etten jatkossa valita niin paljon!!!
Mukavaa viikkoa kaikille :) Mä alotin työt tänään kahen viikon loman jälkeen....
 

Yhteistyössä