Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

19.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / NKL/Kättäri



Neuvolat & ultrat
helmimama ~ neuvola 17.12.
Miles ~ neuvola + nt-ultra 17.12.
TanZZZku ~ nt-ultra 18.12.
nuppuska ~ neuvola 19.12.
astrolabe ~ ultra 20.12.
TanZZZku ~ neuvola 20.12.
Sekundamamma ~ rakenneultra 20.12.
Scarleth ~ neuvola 20.12.
pikku_karhu ~ ar-ultra 21.12.
Scarleth ~ rakenneultra 4.1.
Vienda ~ nt-ultra 8.1.
Scarleth ~ neuvola 11.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Vienda, onnea mahtavista ultrauutisista, ihana tapa aloittaa viikonloppu ja päästä kertomaan läheisillekin :heart:

Ulkona käymisestä, mä oon nyt ollu selvinpäin ja pois baareista sen 7kk ja voin sanoa että ei kyllä oo kertaakaan harmittanut, viikonloput on saanu ihan uuden merkityksen ja siis krapulaa ei ole ikävä pätkääkään, voi olla et menee viel pitkä aika synnytyksestäkin ennenkun mieli tekee edes ulos lähteä, voihan olla ettei mieli tee enää ollenkaan?? :D

nuppuska mä niin muistan sillon alussa kun olin joutunut ravaamaan joka yö plussasta asti ainakin kerran vessassa, yleensä useamman kerran ja sitten tuli yks yö kun ei tullut hätä ollenkaan, arvaa olinko paniikissa et nonni, nyt siellä on jotain huonosti :D Jälkeenpäin nauratti että ehkä se keskenmeno ei olis ilmennyt ekana sillä että pissahätäoire ois kadonnut yön aikana :LOL: Mut ymmärrän myös paremmin kun hyvin noi pelot, niille ei mitään voi vaikka kuin järjellä yrittäs ajatella, eikä se varmuus ainakaan omalle kohdalle ole ikinä vielä iskostunut mitenkään sataprosenttisesti, vieläkin sitä on vähän väliä sydänsyrjällään jos liikkeitä on tuntunut liian vähän tai jos ei ole tuntunut ollenkaan ja jos tulee jotain vuotelua tms... Siihen asti kunnes vauva on ulkona ja sylissä niin saa olla huolissaan, paitsi että siitä ne todelliset huolet taitaa vasta alkaakin?? :D

Ihanaa viikonloppua kaikille =)

helmimama ja Tyttönen 31+0 POKSS :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Heippa!

En ole hetkeen uskaltanut kirjoittaa mitään, kun pelkään manaavani keskenmenon tai jotain. Eilen vuoto ilmestyi tännekin, mutta oli kuitenkin lyhytaikainen vieras. Tänään sitten on pahoinvointi ollut melkein poissa, ja edellisten kommenttien perusteella mun paniikki-ajatukset eivät ole teille muillekaan vieraita :D Kuitenkin nukahdin töiden jälkeen sohvalle, vaikka esikoinen kiipeili mun päällä, sen voinee laskea kuitenkin raskausoireeksi, heh. Mulla olikin kummallisen seesteinen olo ennen sitä vuotelua, mutta nyt, hello hysteria!

Joku kyseli, että onko neuvola ollut kiinnostunut hoidoista, no ei. Äitiyskortissa se on lukenut kyllä. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen kätilön kanssa juteltiin asiasta, hänellä oli joku kaveri parhaillaan hoidoissa.

Ulkona käymistä mulla on vähän ikävä, mutta arvostan nykyään niin paljon yöuniani, ettei ole huvittanut käydä. Menisi ihan turhaan koko viikonloppu pilalle... se vähän rasittaa, kun haluaisi tehdä jotain yhdessä miehen kanssa, mutta ihan turha suunnitella mitään iltaisin, kun haluaisin vain nukkua ja nukkua! Mutta tämä ei ole sitten oikeasti mitään valitusta ;)

Supistuksistakin joku kyseli, mulla oli ekalla kerralla niitä alkaen rv12 ja rv18 soittelin jo neuvolaan, kun niitä tuli levossakin useampia tunnissa. Rv26 alkaen olin saikulla, kun olivat mokomat niin kipeitä, mutta vauva syntyi vasta 39+1.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille!

Flunssainen Pikku_karhu 5+5 (vielä viikko ultraan!)
 
sannuliinu onneks ultrassa oli kaikki hyvin, kivuista huolimatta... vieläkö on kipuja vai onko hellittäny?

TanZZZku eiköhän sullakin ole kaikki hyvin ens ti ,tosi kurjaa että vielä vuodat.

vienda onnea hyvistä ultra kuulumisista! se on niin veikeetä nähdä pienen liikkuvan, vaikka ei ole vielä kuin muutaman sentin mittanen.

pikku_karhu tsemppiä ultran odotteluun

ON
täällä on poikaolo ja se tulee varmaan siitä että näin yksi yö unta että odotin poikaa..
kauheesti tekee mieli vaan suolaista vaikka normisti olen tosi kova makean perään.
nyt syön noin yhden suklaan suklaakalenterista joka pv. finnejä on mulla tullu olkapäihin ja yläselkään.
mulla itellä ei ole sukupuolitoivetta että kumman haluis mieluummin, kunhan on terve vauva.
ajattelin et mies haluis poikaa, mut olin yllättyny kun sekin sano ettei ole väliä sukupuolella. mun veljellä on niin mainio tyttö et mies on alkanu ajatteleen et myös tyttö olis kiva. =)
me meinataan kysyä sukupuoli, ei jaksais odottaa että saa sen tietoon.

täällä kans välillä miettii että onko kaikki hyvin vaikka just käytiin ultrassa... ei sitä silti voi olla miettimättä.
yritän pitää tota rv12 nyt jonkinlaisena rajana että jos sit vähän yrittäis rauhoittua ja alkaa ajatella et kaikki
menee hyvin, mut saa nähdä et onnistuuko. olis kuitenkin kiva nauttiakin tästä raskaudesta kun nyt ei ole enää ollu pahaa oloa ja eikä tiedä et tulenko olemaan koskaan enää raskaana.

kovasti täällä odotellaan jo ma neuvolaa ja nt-ultraa. su aamuna lennetään jo suomeen ja olen pyytäny mun isää paistaan pienen kinkun ja sit käydään ostaan laatikot ja perunaa ja syödään jouluruokaa sillon lounaaksi.
suomeen ei meinaan mennä nyt jouluks niin kiva saada vähän jouluherkkuja.
kotia en ole laittanu joulukuntoon, vaikka täällä joulu vietetäänkin. ei ole jotenkin ollu energiaa ja laiskottaa. saa nähdä innostunko esim huomen. jotain vois kuitenkin viritellä niin tulis vähän jouluntuntua.
tuntuu myös hassulta ajatella että tämä on viimeinen joulu miehen kanssa kaksin ja ens vuonna onsit pikkunen noin 5kk vauva touhussa mukana. :heart:

ens kesänä lasketunajan tienoilla tulee just 10 vuotta täyteen kun ollaan oltu miehen kans yhdess(naimisiissa ensi kesänä 7v)ä, että hienoa saada vauva näin monen vuoden jälkeen, ei voi sanoa ettei olla saatu viettää aikaa yhdessä
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vienda
oletteko jo kertonu läheisille?
tai koska meinaatte kertoa?


Meidän hoidoista tiesi aika moni ja ne sillon aikoinaan kyseli et miten onnistu ja silloin kun se oli ajankohtaista niin sanoin et keskenmeno. nyt siis moni mun kaveri luulee et on menny kesken.
omalle perheelle ollaan kerrottu että raskaana ollaan, mun veljet ei vielä tiedä mut niille meinasin soittaa ens ma ultran jälknee. ja varmaan silloin ilmoitellaan muutamalle muullekin lähisukulaiselle.
jotenkin musta "turvallisempi" nt-ultran ja rv12 vkon jälkeen kertoo useammalle.
kavereille sit pikkuhiljaa. en olis muuten kavereille ilmotellu vähään aikaan, mut nyt kun luulevat et on menny kesken niin pakko jossain vaiheessa korjata tieto. =)
kiva sit kuulla millasia reaktioita tulee kavereilta.
 
Me ei olla vielä kerrottu, kun on vielä niin pienet viikot. Jos ar-ultrassa on kaikki hyvin, niin jouluna on varmaan pakko kertoa, kun huomaavat kuitenkin ruoka- ja juomarajoitteisuudesta. Me oltiin viime viikonloppuna mun vanhemmilla ja varmaan sielläkin ounasteltiin jo jotain, kun torkuin sohvalla ja kieltäydyin glögistä (alkoholillisesta). Eivät kysyneet silti mitään. Läheisimmille kavereille kerron nt-ultran jälkeen, jos en paljastu sitä ennen, ei-niin läheisille "sitten joskus".
 
Luen palstaa useammin kun kirjoittelen, mukavaa että tänne kuitenkin ahkerasti kirjoitellaan. Toivottavasti kaikilla menee loppuun saakka hyvin ja saadaan syntyneiden vauvojen elämää jakaa täällä sitten ensi vuonna :)

Raskausajan voiteista ja öljyistä on ollut juttua. Itse käytin edellisessä raskaudessa Weledan raskausajan hoitoöljyä, jossa pohjana mm. manteliöljyä. Raskauden loppupuolella käytin Weledan synnytykseen valmistautumisöljyä. Näissä ei mitään lisä/säilöntäaineita ja saa apteekeista ja netistä. Manteliöjlyä saa apteekeista ja isoista marketeista. Käytän tässäkin raskaudessa molempia! Viime synnytyksessä synnytyslääkäri kysyi olenko rasvannut kun väliliha venyi niin hyvin imukuppiavustuksessa. Ei tullut mitään repeämiä eikä raskausarpia, vaikka painoa tuli reilusti, n. 30kg!

Ulkonakäymistä ei ole yhtään ikävä. Menin nuorempana tarpeeksi ja nyt olen ollut ennen rakkauttakin lähes absolutisti. Mukavuudenhalusta, en jaksaisi myöhään ja sitten seuraavan päivän krapulaa. Ja perhekeskeisenä en oikein osaa sisällyttää alkoholia lapsiperheeseen. Toki ruuan kanssa on ollut viiniä/olutta, mutta nyt ei niitäkään kun mieskään ei mielellään juo urheiluharrastuksensa takia. Mun lapsuudenkodissa ei juotu koskaan, joten varmaan sieltä perua tää mun nykyinen alkottomuus ;)

Ensi viikolla rakenneultra, mies haluaisi tietää kumpi on tulossa, tyttö vai poika. Itse en ole vielä lämmennyt enkä oikein haluaisi vielä tietää. Saas nähdä herääkö uteliaisuus ensi viikolla ;)

Tänään rv 19+5 :heart:
 
Kiitos Miles[/B kysymästä. Kivut on hellittäneet onneksi. Pissatulehduksenhan ne multa bongas,joten se ilmeisesti aiheutti kovat kivut ja krampit. Oireili kyllä ihan oudolla tavalla. Nyt on vaan sitten minun vanha selkävaiva alkanut oireilemaan tympeästi. Saas nähdä miten tässä käy töitten teon kanssa,jos kovin alkaa ärtymään.

Me ollaan kerrottu raskaudesta vain yhdelle mun kaverille,joka on tiennyt hoidoista ja muista epäonnistumisista. Vanhemmille ja sisaruksille täytyy varmaan kertoa jouluna,vaikka haluaisin kertoa vasta np- ultran jälkeen. Olen niin varovainen ja pelkään valitettavasti koko ajan pahinta. Milloinhan sitä osais/uskaltais ottaa rennosti tän raskauden kanssa.

Mulla ei ole yhtään ikävä baareihin. Nuorempa tullut juostua ympäri maita ja mantuja ja juotua ja biletettyä ihan tarpeeksi. Muutenkin olen melkein absolutisti,kun juon nykyisin niin harvoin.

Jos käy samoin kuin meidän pojan raskaudessa niin saan raskausajan diabeteksen ja sen myötä ultria ja kontrolleja niin usein,että silloin on aika hankala välttyä tiedolta kumpi on tulossa. Muussa tapauksessa ei varmaan erikseen udella. Pääasia,että vauva olisi terve,kun tuota ikääkin alkaa jo aikasta paljon olemaan.

Niin ja mulle vois päivittää eka neuvolakäynti 21.12.

Sannuliinu ja papunen 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

19.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / NKL/Kättäri



Neuvolat & ultrat
helmimama ~ neuvola 17.12.
Miles ~ neuvola + nt-ultra 17.12.
TanZZZku ~ nt-ultra 18.12.
nuppuska ~ neuvola 19.12.
astrolabe ~ ultra 20.12.
Sekundamamma ~ rakenneultra 20.12.
Scarleth ~ neuvola 20.12.
TanZZZku ~ neuvola 20.12.
pikku_karhu ~ ar-ultra 21.12.
Sannuliinu ~ neuvola 21.12.
Scarleth ~ rakenneultra 4.1.
Vienda ~ nt-ultra 8.1.
Scarleth ~ neuvola 11.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Käyn täällä nykyään melko harvakseltaan lähinnä lueskelemassa muiden kuulumisia. Ja kiva lukeakin, että kaikille kuuluu pääasiassa hyvää!

Omakin vointi on oikein hyvä, mitä nyt viikko sitten kuvioihin tupsahtanut jalkojen turvotus, joka iltaa kohti alkaa joskus vähän tuntua kipeältäkin. Mahassa ja selässä tietysti kuuluu ihan asiaankuuluvia jomotteluita ajoittain, ja selkä alkaa joskus pitkän päivän päätteeksi hieman väsymään. Vauva liikuskelee erityisesti iltaisin, aika hentojahan ne liikkeet vielä ovat enkä tunne niitä kuin silloin, kun rauhassa makailen rentona vaikka sohvalla ja jaksan kuulostella liikkeitä tarpeeksi kauan. Dopplerilla kuuntelen yhä sydänääniä silloin tällöin, ja ihan terhakalta syke kuulostaa eli olen tuudittautunut siihen, että vauvalla olisi nyt kaikki niin hyvin kuin olla voi. Rakenneultraan on onneksi alle kolme viikkoa.

Akuuttina ongelmana tällä hetkellä on vihkisormuksen valinta :) Onko joku keksinyt omaansa jonkin ihanan idean tai löytänyt ihan superhienon mallin, jonka haluaisi vaikkapa esitellä täällä? :) Tai kultasepän, jossa on idearikas ja hyvä palvelu?

Jäi perjantaina poksumattakin joten menkööt nyt ;) :
Scarleth 18+2 *POKS*
 
Viimeksi muokattu:
Heissan. Epäaktiivi taustailija täällä kirjoittaa ketjuun ekaa kertaa :wave: Kiva, että niin monella on tärpännyt ja odotus onnellisesti pitkällä.

Mulla toisen odotus menossa (18 + pari päivää), sai alkunsa ICSI:stä, kuten parivuotias esikoinenkin. Melko pitkällä siis mennään ja vointi on ollut ihan ok, vaikka unettomuus ja levottomat jalat onkin riesana. Ja törkeä ummetus, mutta en mene siihen nyt...

Me ei olla kerrottu odotuksesta vielä kenellekään, kun jotenkin vaan ei ole tuntunut sellaiselta. Esikoisestakaan ei kerrottu kuin puolivälin jälkeen. Nyt on maha pullahtanut sen verran esiin etten ehkä enää joululomien jälkeen pysty sitä piilottelemaan.

Pitää vielä palata tyty86:n purkaukseen, kun mulla on ollut vähän samoja fiiliksiä. Ekaa odottaessa kaikki meni jotenkin uutuuden viehätyksessä, mutta nyt tää raskausaika on tuntunut jotenkin niin... en osaa edes valita sanaa. Rasittavalta? Ärsyttävältä? Ikävältä? Jos kaikki menee ok, niin tämä raskaus jää mun viimeiseksi mutta siltikään en osaa nauttia. Odotan vaan, että tämä on ohi ja vauva sylissä. Sitä pikkuistahan toki rakastan jo nyt ja tiedän mitä se onnen tunne tulee olemaan, mutta raskausaika on niin paskaa. Ja synnytystä en halua edes ajatella vielä :ashamed: Toki hienoa, että moni muu osaa ajatella positiivisemmin, mutta mehän ollaan kaikki erilaisia ja koitetaan antaa kaikkien kukkien kukkia, siskot.

Kun nyt marmatuslinjalle lähdin, niin pitää vielä tunnustaa, etten mä myöskään ymmärrä sitä neuvolassa asioista keskustelua, kun tuntuu ettei sieltä sinällään mitään apua saa, pelkkää empatiaa vaan, eikä mulla ole sille käyttöä... Ehkä mä olen jotenkin poikkeava tai viallinen naiseksi, mutta mua vaan v*tuttaa sen ämmän lässyttävä äänensävy ja tapa yrittää koskea puhuessaan (inhoan kun vieraat tuppautuu liian lähelle). Olen "keskustellut" sen kanssa nukkumisongelmista ja levottomista jaloista ja se tarjoaa vaan sitä voi-voi-lätinää ja kuuntelemista. Lääkärille pääsin lopulta kun vaadin, mutta se taas ei uskaltanut kirjoittaa mitään lääkkeitä raskaanaolevalle ja kehotti vaan hakemaan keskusteluapua ja henkistä tukea neuvolasta. Argh! :mad:

Menipäs vähän negapuolelle, mutta olen kyllä oikeasti ihan mukava ja iloinen ihminen, joten olisko tuossa ollut marinat vähäksi aikaa :D Nyt pitää mennä esikoisen kanssa jatkamaan jouluaskarteluja, kivaa joulunodotusta kaikille!
 
Helmimama Olin perjantaina siellä joogassa, oli kyllä tosi ihanaa.Vaikka hiukan tuntui olo vielä ulkopuoliseslta siellä valtavien vatsojen keskellä, mutta eiköhän se itelläkin pikkuhiljaa kasva:)Siellä keskitytään just sellasiin liikkeisiin mitkä auttaa "raskausvaivoihin", kuten tuohon selkäkipuun.Ja ihanan rentouttava tunnelma.Loppurentoutus viltin alla oli iha parasta:LOL:Alaselkää edelleen jomottaa ja vihloo, hankin myös sellasen lämmitettävän kaurapussin ja eilen makoilin sohvalla se alaselän alla.Tuntui että se ainakin vähäksi aikaa helpotti.

Viendalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Mulla on neuvola-aika perjantaille sydänäänien kuunteluun.Sain "ekstrakerran" kun kerroin keskenmenopeloistani.Onhan siitä nt ultrastakin jo kaks viikkoa kohta eli tarvis vähän vahvistusta että siellä vielä voidaan hyvin:)Sit voi hyvillä mielin lähteä joulun viettoon.Joulujutuista täällä on ollut puhetta, en tiedä mikä muhun meni viikonloppuna mut leivoin elämäni ekan piparitalon:attn:En todellakaan ole mikään kodin hengetär joten se on saavutus multa:DMutta kyllä siitä ihan talon näkönen tuli.Kynttelikön virittelin ikkunaan viikko sitten, muuten en oikein tykkää että on kauheasti mitään koristehässäkkää.Kynttilät riittää aika pitkälle:)

Raskausarpivoiteista täällä oli kans puhetta, itse menin ostaan apteekista Vichyn raskausarpivoidetta ja aloitin jo tissien rasvauksen , ne kun sen verran jo venyneet.Kaippa sitä vois alkaa vatsaankin pikkuhiljaa hieromaan...

Baariin ei ole mullakaan kyllä yhtään ikävä, eikä varsinkaan krapula-aamuja.Viimeviikonlopun pikkujouluissa sain toimittaa juoppokuskin virkaa ja se kyllä riitti:LOL:Mutta oli siinä kyllä kiva seuraavana aamuna katsella kun muut yritti saada aamiaista alas, valkosena kun lakanat, ei käyny kateeks...:)

Enää yks työaamu ja sit lomaa!Oon niiiin loman tarpeessa.Vaikka välipäiviksi täytyy kyllä palata töihin mutta tuo reilu viikko on kyllä ihan ruhtinaallista, itse kun en ole oikein syksyn aikana lomia pidellyt.

TanZZZkulle vielä toivottelen täältä hermoja ultran odotteluun ja muille myös kenellä se on lähiaikoina edessä!

Eilen muuten poksui 14+0!:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda ja helmimama
Heipsan kaikki! Taas maanantai ja enää viikko jouluun, aika onkin mennyt tosi nopsaan! Tänään saan myös poksua, eli 16+0. :)

Scarleth aa vihkisormuksen valintaa, siinä onkin valkkaamista. :) Onko sulla kihlasormusta olemassa / käytössä?

Jeanna tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. Kurjuus, että sulla on ollut noita vaivoja, tsempit lähettelen! Ja harmi tosiaan, ettei neuvolantätin kanssa oikein kemiat pelaa yhteen. Meille sattui onneksi sellainen neuvolantätsy, joka ei lässyttele, vaikka muutoin saattaakin jotain töksäytellä.

Joku täällä (olisko ollut helmimama) kyseli, että miten neuvolassa on huomioitu / onko huomioitu lapsettomuustausta. Meillä asiasta juteltiin ensimmäisellä neuvolakerralla, mutta muuten sen suhteen ei mitään ihmeellistä. Tosiaan sokerirasitukseen neuvolasta passitettiin, syynä pco-tyyppiset munasarjat. Kävinkin tänään tuossa testissä ja ei ollut mitenkään inhottava. Ensin yksi paastoverikoe ja sitten join sokerilitkun, jonka jälkeen tunnin päästä uusi verikoe ja taas siitä tunnin päästä kolmas verikoe. Aikaa tk:ssa kului reilut kaksi tuntia, mulla oli työkone mukana, joten siinä samalla sai mukavasti töitäkin tehtyä. :)

Me ollaan kerrottu raskaudesta omille vanhemmille ja sisaruksille sekä pikkuhiljaa myös joillekin ystäville. Perheitä lukuunottamatta sukulaiset eivät tiedä ja on toki vielä paljon sellaisia kavereita, jotka eivät tiedä. Töissä kerroin viime viikolla omalla tiimilleni. Kaikkialta olen saanut iloisen ja kannustavan vastaanoton. :)
 
Olen monilta kuullut, ettei lapsettomuustaustaa ole neuvolakäynneillä sivuttu mitenkään, eikä sitä ole välttämättä huomioitu vaikka olisi itse sen nostanut esiin ja halunnut aiheesta keskustella.

Mun neuvolakäynnit nyt eroaa kaiketi hitusen julkisen puolen vastaavista, kun käytämme maksullisia palveluita. Kätilömme on seurannut matkaamme jo pari vuotta vierestä ja ollut paijaamassa mua punktioista toipuessani ja opastanut pistoksissa yms. Ei juurikaan olla lapsettomuudesta noilla lyhyillä käynneillä puhuttu, mutta lapsettomuuskokemus on kuitenkin mun mielestä huomioitu hyvin esim. antamalla ylimääräinen pikakäyntiaika sydänäänten kuunteluun kun ensimmäisen neuvolakäynnin ja nt-ultran välissä olisi muuten ollut neljä viikkoa piinaavaa odotusta.


Ylihuomenna hypätäänkin jo 18. viikolle ja puoliväli alkaa lähestyä kovaa vauhtia. Liikkeitä ei tunnu vieläkään. Ei vaikka kuinka se istukka olikin siellä takaseinässä. Noh, elättelen toivoa, että huomaisin ensimmäiset hipaisut reissussa. Perjantaina ollaan jo lämpimässä ja palaillaan vasta ensi vuoden puolella! :cool:

Tänään pitäisi vielä soitella neuvolaan ja yrittää sopia rakenneultra-aikaa. Viime käynnillä ei ollut vielä työvuorolistoja ensi vuodelle, joten aika jäi varaamatta. Seuraavalla neuvolakäynnillä saankin jo raskaustodistuksen KELAa varten. Hui kuinka aika menee nopeasti! Vauvavakuutuksenkin ajattelin tilata vielä ennen matkaa.
 
Miten milesin ultra tänään meni??? =)

Scarleth onko teillä häät ihan lähiaikoina tiedossa vai? Voi se oli niin ihanaa ja jännää aikaa, usein mietin että kunpa pääsis vielä siihen päivään takasin käymään joskus =) Ehkä pitää jenkkityyliin joskus järjestää vihkivalojen uusiminen :D Mut tsemppiä etsintöihin, toivottavasti löytyy mieluiset sormukset!

Jeanna tervetuloa mukaan! Se on kyllä harmi että ei voi etukäteen valita millasen neuvolatädin saa :D Aika tuuripeliä se on... Harmi että sun kohdalle on osunut tollanen lässyttäjä, voin kuvitella kuin rasittavaa tollanen on ja jos vielä iholle pyrkii..... Eikö se tajua että suomalaiset tarvii oman reviriinsä ja sitä ei ylitetä ilman lupaa :D

Inkkunen se jooga kuulostaa kyllä ihanalta! Eikös siellä sit myös harjoitella sitä hengitystekniikkaa josta on hyötyä synnytyksessä? Kivaa että neuvolassa huomioidaan noin että saat tollasen extrakäynnin sydänäänten kuuntelemiseen, rauhoittaa mieltä kummasti! :)

Amele kiva että oot saanut kannustavan vastaanoton töissä, olishan se nyt aika tökeröä jos joku suhtautuis jotenkin muuten :/

jadekivi varmasti pian alkaa liikkeet tuntua! :) Mulla alko tuntua rv 18+5, ja vissiin jo hieman aiemmin mut en niitä osannu rekisteröidä liikkeiksi kunnes ne alko tiheentyä...

Mulla tänään neuvolakäynti takana, ei vieläkään kauheesti käynnit tihene, tähän mennessä ollut siis 4-6 viikon välein, nyt seuraava on reilun 3 viikon päästä... Kaikki oli kunnossa ja vauva edelleen pääalaspäin raivotarjonnassa :) Kovasti potki neuvolatätiä kun ei tykännyt tämän paineluista :D Sykkeet oli siinä 146 pintaan niinku aina ennenkin... Saatiin kotiin muutama dvd jotka hoitaa osaltaan meille synnytysvalmennuksen koska meidän alueella ei järjestetä tammikuussa valmennusta koska liian vähän porukkaa olis tulossa :/ Sit seuraavalla kerralla neuvolassa meille pidetään henk. koht. valmennus ja sit on vielä joku sellanen vauvanhoitoneuvolakäynti jossa opetetaan miten sitä vauvaa sitten hoidetaan :)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille =)

helmimama ja Tyttönen 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen noista jutuista miten lapsettomuus ja hoidot on huomioitu neuvolassa, että mulla menivät keskussairaalassa muuttamaan laskettua aikaa viikolla sikiön koon vuoksi. Nt-ultrassa sanoivat vain, että sikiö on päiviään isompi ja vasta lähdettyäni huomasin, että laskettu aika oli muutettu neuvolakorttiin. Ja mulle on siis tehty pas, joten tarkka hedelmöityspäivää vastaava päivä on tiedossa. En tajua :confused:

La muutettiin LKS:ssa, jossa ultra tehtiin, eikä neuvolassa ja nyt neuvola ei voi muuttaa sitä takaisin, kun niillä "ei riitä valtuudet". Muutenkaan ketään ei ole kiinnostanut hoidot ja huomasin nyt ettei neuvolakortissa edes lue niistä mitään.

Kaiken lisäksi sikiön pää-peppu-mitta oli nt-ultrassa n. 13,5cm (mulla on tästä mustaa valkoisella) ja tämä alkoi kuulostaa minusta oudolta, kun muistelin esikoisen olleen paaaljon pienempi. Kävin sitten viikkoa myöhemmin työmatkalla yksityisellä omin päin uudelleen ja siellä sikiö oli mystisesti kutistunut 8,2 senttiin päästä pyllyyn mitattuna.

Sellaista täällä periferiassa. Kiitti muuten kaikille tsempeistä neuvolatätiä koskien :D
 
En jaksanu konetta avata, nopeasti kuulumiset ipadilla.
Eka neuvolakäynti takana, sain kysyttyä listan kysymyksiä ja oli kiva käydä siellä klinikalla missä myös hoito tehtiin, ei tarvinnu kaikkee selittää alusta asti.
Nt- ultra meni myös hyvin, pikkunen oli kasvanu ok ja nähtiin taas kun liikkui.
Niskaturvotus oli 1,4 mm eli ei paljo mitään. Verikoetulokset pitäis tulla viim perj niin saadaan tietää ne ennen joulua.
Ihan huippua! :heart:
Nyt tosi väsy ja huono olo matkustamisesta niin ei meinaa saada unen päästä kiinni.

Miles + sitkeä sissi 11+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: helmimama
Jeanna, kuulostaa kyllä todelta oudolta :eek: Ne ei sitten ilmeisesti tiennyt siellä sairaalassa sun hoitotaustaa?? Mulle neuvolatäti kirjotti ekalla käynnillä siihen korttiin sen IVF-taustan ja myös sanoin nt-ultraan mennessä lääkärille et raskaus on ivf-alkuinen... Ja siis todella todella outoa toi mittauskin, mikäköhän puoskari siellä on ollu sua ultraamassa :D

miles hienoa että edelleen kaikki hyvin siellä sissillä =) <3

TanZZZkulle tsempit huomiseen ultraan!!! =)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

19.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / NKL/Kättäri



Neuvolat & ultrat
TanZZZku ~ nt-ultra 18.12.
nuppuska ~ neuvola 19.12.
astrolabe ~ ultra 20.12.
Sekundamamma ~ rakenneultra 20.12.
Scarleth ~ neuvola 20.12.
TanZZZku ~ neuvola 20.12.
pikku_karhu ~ ar-ultra 21.12.
Sannuliinu ~ neuvola 21.12.
Scarleth ~ rakenneultra 4.1.
Vienda ~ nt-ultra 8.1.
Scarleth ~ neuvola 11.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Scarleth onnea sormuksen metsästykseen. Meillä on ihan kaupasta ostetut perussormukset ei mitää ihmeempiä tai mittatilaustyönä tehtyjä,joten en voi kyllä sormus asiassa auttaa.

Jeanne,mulla on just tuosta lasketunajan vekslaamisesta kokemusta ekasta onnistuneesta raskaudesta. Raskaus oli ihan luomuraskaus silloin.Laskettuaika heijasi rakenneultraan asti,kunnes lääkäri silloin sanoi,että miksi laskettua aikaa oli ylipäätänsä muuteltu edes takas ultrien perusteella. Oli siis 8 päivän heitosta kyse.

Täällä ollaan kovan flunssan kourissa ja vuoteen omana. Olo ei ole tällä hetkellä yhtään hehkeä ja meinaan edelleenkin unohdella koko ajan olevani raskaana,kun niin oireetonna mennään.

Perjantaina olisi sitten eka neuvola. Itse sanoin aikaa varatessa plussan tulleen ivf- hoidoista. Saapa nähdä mitennottavat huomioon asian neuvolassa vai ottavatko. Ainakin raskauksien lukumäärästä olivat kiinnostuneita. Meni täti hiukan hiljaiseksi,kun meinasi puhelimessa,että tämäkö on sinun toinen raskaus ja minä siihen,että itse asiassa kuudes,mutta yhden terveen lapsen olen synnyttänyt.

Voisikohan sydänääniä jo kuulla silloin rv 9+1 Esikoiselta kyllä kuunneltiin vasta rv 12+0.

Sannuliinu ja papunen rv 8+5
 
Viimeksi muokattu:
helmimama tylsää, ettei teillä järjestetä synnytysvalmennusta porukan vähäisyyden vuoksi, mutta onneksi henkilökohtainen opetus sentään järjestyy. :) Kuinka paljon ennen synnytystä tuo valmennus yleensä järjestetään? Onko kaikkien saatava sitä?

jadekivi välillä itsekin ajattelen, olisiko pitänyt ottaa neuvolapalvelulut lapsettomuusklinikan kautta. Siellä saimme niin hyvää palvelua ja pidän sen henkilökunnasta tosi paljon. Rahakysymykset vaan tuli vastaan, kun jo noihin hoitoihin paloi aika mukavasti. Minkähintaisia nuo neuvolapalvelut teillä on?

Jeanna outoa, ettei lapsettomuushoitoja ole huomioitu raskauden seurannassa mitenkään. Meillä lukee neuvolakortissa, että IVF-alkuinen, tämän vuoksi eivät tosiaan lähteneet nt-ultrassakaan muuttamaan laskettua aikaa, vaikka kaveri olikin neljä päivää oletettua suurempi. Ihmeellisiä mittaustuloksia myös siellä saatu...kyllä tässä saa itse aika tarkkana olla, kun kaikenmoista sattuu. Toki terveydenhuollon ammattilaisetkin ovat vain ihmisiä ja inhimillisiä pikkumokia sattuu (kunhan ei satu mitään isompaa :LOL:).

TanZZZku tsemppiä ultraan! Tulehan sitten kertomaan kuulumiset.

Neuvolasta soitettiin eilen heti sokerirasituskokeen tulokset, jotka olivat täysin kunnossa. :) Hemoglobiini oli vain valahtanut lähemmäksi sataa, joten rautakuurille laittoivat. Matala hemppa ja matala verenpaine, ei ihme että välillä väsyttää ja huippaa.

Kun joku seuraavan kerran päivittelee, niin mulle voi laittaa: neuvola 8.1. ja rakenneultra 16.1.
 
Huomenta kaikille!!! :)
Iso kiitos myöskin kaikillle tsempityksistä!! :heart: :) Tulen kyllä oitis kertomaan missä mennään!!!
Pakko myöntää, että pelottaa ja hermostuttaa... : / Jotenki, mulla on "hyvä fiilis", mutta mun vaisto voi olla myös väärässä... No, muutaman tunnin kuluttua se selviää...Oon aika hyvin saanu pidettyy tätä lekurikäyntii pois mielestä, mut nyt tuntuu vaikeelt... no, katsellaan.

Jeannalla on kyllä, pakko myöntää, ihme säätöä la ja ultra mittauksessa.. :confused: Mutta, onhan se myös niinkin miten Amele sanoi, että lääkärit ja hoitajat ovat myöskin vain ihmisiä. Pääasia kuitenkin että kaikki on kunnossa. Ja voihan se olla että on sairaalakohtaisia eroja la muuttamisesta??? vaikka hedelmöitysajankohta onki tiedossa..
Ja meilläkin vain neuvolakortissa merkintä että IVF-hoidolla alkanut raskaus, pakastetun alkion siirto, sekä tukilääkityksen purkamisesta.

Helmimama, harmi että ette pääse valmennukseen :( Toivottavasti dvd:t ja yksityisopetus kuitenki olisi riittävät. Mites, onko siinä lähellä toista paikkakuntaa johon vois mennä...??? Vai tuntuux iha vieraalta??

Miles ihanaaaaaa!!! :heart::heart::heart: Onnea hyvistä ultrakuulumisista :)
Toivottavasti perässä tullaan ;)

Sannuliinu, pikaista paranemista!!! Toivottavasti helpottaisi vielä ennen joulua. Ihan hanurista olla kipeenä jouluna... Mulla ei kuunneltu sydänäänia sillo ekassa neuvolassa, tosin silloin oli vasta 7+2, mut neuvolatäti sanoi että hänen laitteella ei kuulu ne äänet kuin vasta 12+ viikoilta. Mut kai sitä voi kysyä et voisko koittaa kuunnella, luulis et ei olis sille iso vaiva...???

Hienoa Ameleettä sulla ei ole sitä raskausdiabetesta!!! Mun ystävällä oli se, ja aika kurjalta tuntui, ku kaveri piti 1 herkkupäivän, ja se herkku oli 1 viineri, jonka jälkeen nous sokrut niin paljon, et hän veti parin tunnin päikkärit : / Muuten hän noudatti todella orjallisesti ruokavaliota...
mä joudun myös itse siihen, siis mikäli tänää kaikki hyvin. Mulla on kakkostyypin diabetes sukurasitteena, ja mullakin on ollu sokrut pari vuotta sitten ylä rajoilla. Laihdutuksen tueksi sain diformiinit, ja ne on käytössä mulla vieläkin.

Voi että!!! Pakko vähä panikoida vielä!!! :D oon koittanu pitää itseni positiivisena ja koittanu unohtaa koko tän päivän mut kyllähän tää hermostuttaa ni maan perusteellisesti...
Haluisin niin jatkaa teijän kans taivalta täällä ja en tosiaa tiedä miten alas sitä romahtaa jos kaikki ei ookkaa hyvin... : / Ei se auta... Pitää koittaa ny rauhottuu ja olla luottavaisin mielin. Ei kenellekään anneta enempää kuin mitä se jaksaa kantaa!!
Toivon parasta ja pelkään pahinta!!!
Pitäkäähän peukkuja naiset!! :)
TanZZZku ja Toivo, 11+6
 
Amele,
en mä niitä neuvolapalveluita pidä hirvittävän kalliina. 30min käynti maksaa muistaakseni about 40e, tunnin käynti reilun 80e. Ja kätilöllä on tosiaan ultra käytössä huoneessaan ja sitä voidaan käyttää vaikka joka kerta jos siltä tuntuu. Näistä saa vielä jonkun pienen summan takaisin, kun lähettää vaan korvaushakemuksen KELAan. Meidän kätilö kerää meille jonkun paketin ilmeisesti seuraavaan kertaan mennessä, jolloin voidaan laittaa kaikki kuitit ja lippulappuset samalla kuorella menemään, niin tulee sitten korvaukset yhdessä köntissä.

Mutta ne verikokeet oli ihan pirun kalliit. Nt-ultra + veriseula maksoi lähemmäs 300e, ja siihen vielä muut verikokeet päälle niin summa oli aika järkyttävä.


Mullekin voi päivitellä listaan:
rakenneultra 09.01.
neuvola 30.1.
 
Ainii, Scarleth, vihkisormuksista...
Mä en myöskää ole teettämällä teettänyt mun sormusta, mut mulla on tosi erikoinen kihlasormus, ja se on tosi leveä, niin se toi omat haasteensa vihkisormuksen etsimiseen. Mun kihlasormus on myös reunoiltaan "neliskanttinen", ei sellainen pyöreä, eli sen piti olla samanlainen sen vihkisormuksen.
Kävi niin, et löysin mieleiseni vihkisormuksen, mut se oli reunoiltaan pyöreä. mun kaaso oli mukana kattomassa rinkuloita, ja se ehdotti, että sitä muutettaisiin siitä reunoilta, ja kulta seppä sano et se on mahdollista. niin mä sit sain mun täydellisen sormuksen :)
pointtina tässä km pitusessa jutussa oli että jos muuten on ihana ja muita parempia ei löydy nii kantsii muistaa tuunaus ja tarkastaa sekin vaihtoehto :).
Pidättekö isotkin juhlat??? Ja millon?? :) mä haluan pitää vielä toiset juhlat, ja ne olis isot bileet, kunnon hääjuhla. Sillon ku mentiin naikkariin ni oli ihan tosi pienet juhlat, vain läheisimmät paikalla...
 
Scarleth onko teillä häät ihan lähiaikoina tiedossa vai? Voi se oli niin ihanaa ja jännää aikaa, usein mietin että kunpa pääsis vielä siihen päivään takasin käymään joskus =) Ehkä pitää jenkkityyliin joskus järjestää vihkivalojen uusiminen :D Mut tsemppiä etsintöihin, toivottavasti löytyy mieluiset sormukset!
Helmimama, tarkoitus on tuossa suht alkuvuodesta avioitua, mutta me ei siis vietetä varsinaisesti mitään hääjuhlaa, lähdetään vaan viikonlopuksi kahdestaan reissuun. Sukulaisille ajateltiin sitten joskus myöhemmin pitää pienet kahvikekkerit, eli todella matalan profiilin juttu kaikenkaikkiaan. Mua ei kiinnosta pätkääkään mikään hääjuhlinta, ja onneksi miehelle sopii tällainen järjestely ihan hyvin :)
 

Yhteistyössä