Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Gabriela, mulla oli alkuun päänsärkyä, ja on ollu välillä vieläki. Vähän tollasta migreeni tyyppistä just. Ja lisäks mulla on ollu myös kuivat nenän limakalvot, mut mulla on kyllä aina talvella... Yhtenä aamuna tuli ihan verta nenästä, ja olin aika ihmeissäni, muita ri nimittäin ole ikinä elämässäni tullu aiemmin verta nenästä!!! Mun mielestä luin sit tältä palstalta, että jollain muullakin oli ollu nenäverenvuotoa, ja et olis ihan r-oire?? Olisko ollu sannuliinu joka tästä puhui??? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!!!!!
Poks tv perässä tarkoittaa et r-viikko on tullu päätökseen, ja uusi alkaa. Eli mulla alko Tänää 18. Vko, eli poks, 17+0. :)
 
Täällä kans kuivat nenän limakalvot, veristä räkää saa aamulla niistellä. Tuttua on tuo päänsärky joka varsinkin työpäivän jälkeen on välillä ollut melkoinen, nyt näyttäisi että olisi menossa ohitse.

Mites dopplerin käyttäjät, kuinka usein kuuntelette sydänääniä? Ite oon yrittänyt pitäytyä että kerran viikossa tai korkeintaan kaks.
 
Päänsärky oli täälläkin pitkään vaivana alkuraskaudessa, monta viikkoa sai kärvistella järjettömän hedarin kanssa mut ihan normaali raskausoire sekin on...

TanZZZku se vaunuviidakko on todellakin loputon, meinasin myös menettää järkeni sillon!! :D Mut sit vaan linjasin kylmästi, mietin tarkkaan mitä ominaisuuksia tarviin eniten ja niin ne vaan löyty ne itelle parhaat, vaikka tosiaan niitä on miljoonia hyviä vaihtoehtoja! Käytettynä kannattaa katsella, sikahintasia noi on uutena ja kun ihmiset myy yhdistelmiä tosi hyväkuntosia kun on ollut vaan vähän aikaa käytössä...
Laitan kuvaa huomenna kun viikot poksuu =)

helmimama 36+6
 
Onnea Annabell ja Nuppu!! Ihania uutisia ultrassa ja Nupulla vielä tuplana.:heart:
Päänsärkyä on ollut täälläkin, mutta mallia "en ole muistanut juoda riittävästi". Kunnon vedenjuomistankkauksella on moni päänsärky mulla mennyt ohi ilman Panadoliakin. Alkuraskaudesta oli kauheat niskajumit ja takaraivoa raastoi melkein joka yö, mutta onneksi jumitukset on helpottanet. Migreeni ei vielä, luojan kiitos, ole ainakaan entisessä muodossaan saapunut sulostuttamaan oloani.

Niskajumituksesta siirrynkin aiheeseen hankinnat, eli olen ajatellut ostaa imetystyynyn ennen kuin vauva syntyy! Esikoista imettäessä olin vaikka millä mutkalla tavallisten tyynyjen tukemana ja lopputulos oli ihan hirveät hartiajumit! Onko kellään kokemusta, onko sillä mitään väliä mimmoinen imetystyyny on ja onko siitä oikeesti apua hyvän asennon löytymisessä alkuun? Sitten kun vauva kasvoi ja imetys sujui, niin sehän sitten kyllä onnistui melkein missä asennossa vaan... :) Tuplarattaatkin pitäisi ostaa jossain vaiheessa, mallia pieneen tilaan menevät, jotta ne mahtuu meidän sedan-mallisen auton takapaksiin. Haastetta siinäkin. ;) Meillä on isot Oran yhdistelmävaunut jotka on muuten ihan loistokkaat, mutta autolla matkustaessa ne on olleet vähän hankalat kun vievät paljon tilaa ja ovat painavat nostella ja kasailla. Siks meillä onkin matkarattaat takapaksissa liikkumista varten, mutta ei niihin tietenkään mahdu kuin yksi lapsonen.

Tää ilmoittautuu sekä veristä räkää aamusin niistävien, että unettomia öitä viettävien kerhoihin. Jälkimmäinen on tosi ärsyttävää ja raskasta. Onneksi en ole töissä, niin jaksan vielä jotenkuten. Jos saan yön nukuttua, uni on tosi pinnallista ja havahdun vähän väliä. Vaihtoehto b on että herään aamuyöllä kolmen-neljän aikaan, enkä sitten saa enää unen päästä kiinni. Kuuden maissa ehkä alkaa uudestaan väsyttää -tenava tietty herää viimeistään puoli kahdeksalta, yleensä seitsemältä, ja niin sitä sit mennään 5-6tunnin yöunilla. Voi perse. Ei riitä meikäläiselle!!:headwall: Ja kiukuttaa kommentit, että valmistaudutaan mukamas jo vauvan tuloon. Johan mulla on synnytyksen jälkeinen masennus ennen synnytystä jos kukun tälleen vielä viis kuukautta!!
 
Nupulle onnea kaksosista! :)

TanZZZkulle voimia ikävien oireiden vuoksi. Kyllä se kaveri on sitkeä ja pysyy matkassa! :) Mullakin on muuten ollut tuota nenäverenvuotoa ja samoin ikenet vuotaa, kun pesee hampaita. On minusta ihan yleinen raskausoire, kun limakalvot jotenkin muuttuu.

Kiitos tsempeistä päänsäryn kanssa Eemiliina ja Meriann! :flower: Onneksi tällä kertaa se loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin, 5 päivää kesti mutta nyt on taas ihan ok. Vähän särkee välillä mutta ei sellaista jomotusta yhtään.

Eemiliinalle vielä tsemppiä yövalvomisten kanssa! :hug: Kuulostaa tosi ikävältä. Itse herään monta kertaa yössä pissalle mutta saan melko hyvin aina uudelleen unta onneksi. Silti väsyttää aamuisin tosi kovasti.

Gabriela: Mullakin päänsärky on just sellaista migreenityyppistä mutta ei noin pahana. Sellaista tosi ärsyttävää ja inhottavaa vain, ettei oikein jaksa tehdä mitään ja kirkkaat valot + kovat äänet pahentaa. On luullakseni ihan hormoniperäistä, koska hieronta tms. mitkä yleensä helpottavat, eivät tähän auta.

Jeannalla ikävä tilanne ja hurjan pitkä matka synnyttämään! :O

Annabell: Tsemppiä pelkojen kanssa ja onnea ultrakuulumisista! :hug: Muistan itsekin pelänneeni alkuraskauden koko ajan jotain ja se oli kamalaa! Jos joku onnitteli niin totesin vaan, että "katsotaan nyt, mitä tästä tulee" tms. Nyt pystyn jo vähän nauttimaankin, kun kaikki on ollut tähän asti kunnossa.

Ihanaa, että Häivähdys tuntee jo potkuja ja Meriann sykkeen! :heart: :heart: Häivähdykselle vielä, että itse kuuntelen dopplerilla noin kahdesti viikossa, paitsi jos iskee joku huolipäivä... :whistle: Nykyään riittää, kun doppleria kostuttaa vähän, ei tarvi geeliäkään enää, kun kuuluu niin selvästi syke.

Meillä on seuraava neuvola 19.2.

Lisää omaa napaa:
Neuvolalääkäri oli tiistaina, aika turha käynti omaan makuun... Kesti n. 10-15 min, verenpaine ja hb oli ok, pissa puhdas, syke kuultiin (ei laskettu) ja sisätutkimus sattui täälläkin, vaikka niihin olen kyllä tottunut. En edes tiedä, mitä ne sieltä katsoi, kun ei puhunut mitään. Painoa oli tullut 4 kg (tästä suurin osa kyllä viime vuoden puolella).

Koitin vähän valitella jotain oireita/mieltä askarruttavia juttuja niin lääkäri vaan istui ja totesi, että "nii-i, se on sellasta"... Just. No jos tää on vaan tällasta, niin miks hemmetissä siellä pitää koko ajan rampata? Sillä soi kännykkäkin kesken käynnin. Taitaa olla noi kunnallisen puolen tyypit aika leipääntyneitä hommiinsa. Itse kuitenkin olin alusta loppuun ystävällinen ja hymyileväinen.
Menisin mielelläni yksityiselle neuvolaan mutta ei tässä kunnassa ole niitä, enkä jaksa ajaa lähimpään kaupunkiinkaan, kun tuo nykyinen neuvola on ihan kodin vieressä.

Onneksi on nämä ihanat nettipalstat, joista saa paljon parempia neuvoja kuin neuvolasta! ;)

Vienda 15+0 (POKS!!)
 
Voi kiitos teille ihanat monista nopeista vastauksista!

Olen hirmukiireessä joten ihan pikaisesti tulin vaan kertomaan yleislääkärin uutiset: hänestä mun eilinen hirmupäänsärky oli estrogeenin aiheuttama migreenikohtaus. Mähän syön edelleen estregeeniä ja keltarauhashormonia, ja vaikuttaa siltä, että nyt kroppani tekee estrogeeniä tarpeeksi itsekin ja siitä "yliannostuksesta" johtui se hirvittävä migreenikohtaus, joka siis kesti päivän. Nyt vähän jännittää, että ennenkuin saan paikallisen gynen kiinni (olen jättänyt soittopyynnön) ja saan luvan vähentää annosta, ettei vaan uusi kohtaus iskisi.. Peukut on pystyssä. Olen kuitenkin tosi paljon paremmalla mielellä, koska tuttu kuvotus on palannut, jota eilen ei ollut lainkaan, ja ehdottomasti koska kipua ei tällä hetkellä ole yhtään ja pakkaan nyt kiireenvilkkaa ja lähden huojentuneena Suomeen. Onneksi ei ollut poskiontelontulehdus - se on niin tappavaa lentokoneessa! Ja onneksi tälle kivulle löytyi noin järkevä selitys, se huojentaa hirveesti! :)

Niille, joilla on ennestään taipumus saada migreeni: hyviä uutisia! Raskausaikana kuulema 80-90% migreenipotilaista kärsii vähemmän oireista kuin yleensä!

Kiitos vielä hirmuisesti teille kaikille ja voikaapa hyvin!

t. erittäin huojentunut Gabriela
 
CVAD Kiitos vastauksesta! Tuo tieto helpotti vähän. Joskus neuvolassa on kysyttykin, että haittaako jos harjoittelija on paikalla. Mutta kiva, että sen voi kieltää.

Meillä oli tänään eka neuvola, ja mieskin oli sitä mieltä, että joo, meitä ei tuolla enää näy, että Fertsuun mennään.

Mites usein sebu08 olet sitten Fertsussa käynyt? Julkisellahan seuraava neuvola olisi vasta viikolla 22. Tuleeko siihen hinnastossa mainittavaan kolmeenkymppiin muuten vielä se toimistomaksukin?

Wau Nuppu, ihanaa, onnea kaksosista! :)

Edelleen huutelen täällä, että olisiko jollakin innostusta sihen fb-ryhmään? Minä voisin perustaa sen, jos joku muukin lähtisi modeksi ja pitäisi olla ensin joku jonka lisätä ryhmään.
 
Viimeksi muokattu:
^Yoslene olen käynyt siellä noin neljän viikon välein. Useamminkin pääsisi jos haluaisi, mutta kerran kuussa ne tarjoaa käyntiä. On kyllä helppoa kun viimeksikin kerroin unettomuudesta ja Riitta (kätilö, joka neuvolaa pitää) kysyi heti Niklakselta ja sain samantien reseptin käteen. Eli kaikki asiat hoituu siellä heti ja jos on tarvetta ultralle/lääkärikäynnille niin se onnistuu aina saman päivän aikana kun sinne soittelee tai siellä käy.

Ennen maksuja sai kerätä kolme kk peräkkäin ja maksaa yhdellä omavastuulla ja toimistomaksulla. Nyt KELAn korvausperusteet on muuttuneet eikä tämä luultavasti onnistu jatkossa. Mulla odottaa siellä nyt kaksi maksua. Viimeksi kun maksoin yksittäisen käynnin niin se oli 32,- kaikkineen päivineen. En usko että se siitä kauheasti muuttuu. 7.2 mulla onkin siellä sitten Annikalle (meidän oma lääkäri hoitojen ajoilta) lääkärineuvola ja samalla käyn siellä sokerirasituksessa.

Jäi kyllä niin hyvä fiilis tänään taas käynnin jälkeen. Se ei ole mitään turhaa kiloista lässyttämistä tai muuta diipadaapaa. Hoitotausta ja sen aiheuttamat jäljet ovat läsnä, vaikka ei sanoisi mitään. Joka kerta olen niistä kuitenkin puhunut ja saanut ymmärrystä, enemmän kuin mistään muualta. Riitta on moneen otteeseen vielä todennut kuinka ihanaa ja palkitsevaa heille on nähdä "omat äidit" siellä vatsat pyöreinä. Siinä heille suurin konkreettinen työn tulos. :heart: Itseä harmittaa että kävin aikasiemmin kunnallisella neuvolassa. Tuntui kun oma tausta olisi asia mistä vaiettiin, eikä terkkari osannut kyllä olla yhtään empaattinen asian suhteen. Suosittelen kyllä Fertinovan neuvolapalveluja teille, varsinkin jos paikka on jo ennestään tuttu. :)

Facebook-ryhmästä mun piti vastata siihen jo aikaisemmin mutta unohdin. Onko se siis salainen ja vain kutsutuille? Näkyykö ryhmä mun kavereille/näkyykö mun statuspäivitykset ryhmäläisille? Voisin olla kiinnostunut jos tietäisin siitä vähän enemmän.
 
Kiitti sebu08 ja Vienda vastauksista.
Kyllä me varataan aika sinne Fertsuun sitten, kun siellä hoitokin tehtiin.
Eipä tuolla tavallisessa neuvolassa kommentoitu taustaa millään tavalla.

Ja siitä ryhmästä sitten. Joo, ihan salainen perustettaisiin ja vain kutsutuille. Ryhmä ei näy muille kuin ryhmäläisille, eikä sen päivityksetkään. Edes ryhmään kuuluminen ei näy ulkopuolisille. Ensin tarvitsisi vain jonkun ryhmään aikovan olla minun kaverini, jotta voin perustaa ryhmän ja lisätä ensimmäisen jäsenen. (Vain kavereita voi lisätä ryhmään, mutta poistan sitten saman tien kavereistani, kun on ryhmässä mukana).

Jos joku haluaa mukaan, niin laittakaa minulle viestiä, niin laitan linkin profiiliini, niin voitte lisätä minut kaveriksi ja sen jälkeen perustan ryhmän ja lisään teidät ryhmään.

Olipas monimutkainen sepustus. :whistle:
 
fb:stä mä en valitettavasti halua näkyä kenellekkään edes salatussa ryhmässä..

Meillä tyttö sairasti influenssan, miehellä jalka murtunut ja mulla poski ja keuhkoputkentulehdus..eli kaikki mun energia menee muiden ja kodin hoitamiseen sekä itteni hengissä pitämiseen..oon todella väsynyt ja huonolla tuulella ollut.

tyty rv22+0
 
Laitoin Yoslene sulle yksityisviestillä tulemaan fb-profiilini tiedot, mä olen ainakin kiinnostunut salaisesta ryhmästä :)

Onnea helmimamalle täysiaikaisuudesta!

Hui, 124pv ois itsellä enää laskettuun aikaan ja sehän menee ihan hurauksessa. Ei ole ihan iskostunut vielä kaaliin, että loppuraskautta tässä tosiaan elellään ja vauva voi syntyä jo muutama viikko ennen laskettua aikaa (tai vieläkin aiemmin jos huonosti käy) :O Apuva!

Mä otin edellisen raskausviikon aikana kaksi kuvaa, kun oli pakko tarkistaa, että onko maha kasvanut ihan kohisten kun olo muuttui ihan yhdessä yössä todella tukalaksi. Melkoinen spurtti oli kyllä tapahtunut kasvussa:


rv21+1 / rv21+5
 
Itselle ei mitään uutta. Seesteistä keskivaihetta elellään. Paitsi äsken kävin oksentamassa,joten näyttää välillä olevan pahoinvointia vieläkin.

Nenäveren vuotelusta,niin itselläni voidaan lukea raskausoireeseen,koska todellakaan kuin raskaudessa ei nenäni ole verta vuotanyt. Äsken viimeksi tiputteli pönttöön samalla,kun oksensin. Ihanaa infoa.

Päänsärky mulla on pientä jomotusta,ei todellakaan normaaliin migreeniini verrattavissa. Esikoiselta kärsin aluksi pääkivuista ja loppu raskaus oli pääkivutonta. Toivottavasti nytkin menee niin. Ainakin toivon kuuluvani tälläkin kertaa siihennporukkaan kellä raskaus vie migreenin pois ainakin raskauden ajaksi.

Kivoja masuja jo teillä. Omanikin on kyllä jo aika iso,mutta pidtetöön vielä läskin ja turvotuksen piikkiin. Kuvaa en halua vielä läskeistäni laittaa.

En ole kiinnostunut fb- ryhmästä. Täälläkin kirjoittelu sen verran vähäistä.

Mukavaa viikonloppua kaikille.

Sannuliinu ja pikkunen rv 14+1(14+6)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee vaan omaa napaa.
MÄ EN JAKSA TÄTÄ VITUN JATKUVAA PAINAJAISTA!!!!!! :'( vuoto lähtee välillä pois ja muuttuu tuhruksi, vain tullakseen takaisin, ja nyt kahtena viime kertana huomattavasti voimakkaampana ja runsaampana!!! Eli tätä edellinen vuoto joka alko alkoi, sillon 1,5 vkoa sitten, oli runsaampaa ku aiemmin.
Viime yönä alkanu vuoto, joka jatkuu edelleen, on tähän mennessä pahin mitä on /ollut!! Pikkuhousunsuoja, jonka yöllä laitoin, oli lähes kokonaan veressä, side, jonka aamul laitoin, olen vaihtanu, siitä kyllä vain 1/3 oli veressä, tosin ihan täynnä.
Soitin päivystykseen, ja koska mulla on tällanen vuoto historia, ja lekuri päivystyksessä muisti mut, antoi ohjeeksi että tarkkailen vuotoa, ja jos ei ala niukkenemaan, ja jos en pärjää vuodon kanssa, nii sit viikonlopun aikana päivystykseen.
Jos en pärjää vuodon kanssa...??? Mitä helvettiä se tarkoittaa??? Kipuja on myös, sellasta mun mittakaavassa pientä, koko ajan päällä olevaa tasasta menkkajomoo.
En tiedä, Millon tää on sellasta et lähtisin näytille??? Nyt kyl tää ei ota rauhottuakseen, niin ku yedellisillä kerroilla on ollu...
En oikeesti tiedä... Mä oon jo niin loppu resaaamiseen ja vollottamiseen, et enää ei tuu ees itkua. Ressiksikään tätä tunnetilaa ei voi sanoa, ehkä vaan odotan et alkas tapahtua nyt jotain, suuntaan tai toiseen, kuhan tapahtuisi jotai ratkaisevaa!!!
Mä vihaan epätietoisuutta!!!! (Kukapa ei vihais)
Mietin välil et olis ollu varmaa helpompaa jos ei olis tärpänny..Kauheeta sanoo näin. Mut oikeesti, tää eipäs juupas on nii hemmetin paljon kuluttavampaa!!!

Mitä te tekisitte, lähtisittekö näytille??
Anteex valitus jälleen.
 
TanZZZku Voi kamala :(
Jos ainoa tie mielenrauhaan on mennä näytille, niin mene ihmeessä. Hurjaltahan tuo kuulostaa. Sinua koetellaan nyt ihan todella. :hug:

Epätietoisuutta on niin vaikea kestää ja käsitellä ja tottahan sitä ihminen toivoo edes jotain ratkaisua johonkin suuntaan. Toivotaan että kaikki on kunnossa. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: TanZZZku
Hei TanZZZku!

Minä menisin ilman muuta näytille samantien! Senhän takia ne lääkärit siellä ON, että he meitä auttavat!! En pysty ymmärtämään enkä hyväksymään Suomessa valitettavan aika yleisesti näköjään vallitsevaa mentaliteettia, vähän että "pure hammasta ja pärjää". Sinulla on elämäsi tärkeimmät ajat käsillä, vauvaa tärkeämpää ei monikaan asia, korjaan mikään ole! En voi ymmärtää miksi sinun jo todeksi koetulla vaikeushistorialla pitäisi vieläkin vaan odottaa ja pärjätä?? Mars mars sinne päivystykseen pää pystyssä - herranjesta sulla on kyllä täysi oikeus saada pyytää ja saada apua!!!!!

Hengessä mukana, peukut ja varpaat pystyssä! Varmaan kaikki on ihan hyvin, kun on ollut tähänkin asti, mutta kyllä haluat kuulla se lääkäriltä eikä vaan täältä. Voimia!!

t. Gabriela 9+4

PS. Ihania vauvamassukuvia tänne on ilmestynyt!!! :) Odottelen innolla, että omakin alkais näkyä...
 
Kiitos kaikilke vastauksista!!!
Niin... Nyt ei vuoto ole ehtinyt suojaan asti mut tulee kuiteki ilusti ku käy vessas..
Senki takia nyt on jotenki korkeempi kynnys lähteä sinne lekuriin ja Six huutelinki täällä, ku just nimenomaan ku menny sinne, nii yleensä on asiat ollu hyvin, nii sit tuntuu jotenki hölmöx ittensä ky henkilökunta jo suunnilleen muistaa ulkoo mut.. :( :ashamed:
Ja koska olevinaan nyt on hieman mukamas rauhoittunut niin en lähteny mihkää.
Jos huomen jatkuu samalla lailla, et ei ala rauhottuu, nii sit painelen sinne lekurille.

Migreenistä vielä.. et mul on kans, ja en muista Olof se aurallinen vai se toinen? Näköharhaa toispuilista särkyy valoarkuutta jne se versio. Ni luo oli pitkää ennen raskautta et ei ollu, ni raskauden aikana on puhjennu tosi herkästi.
Mulle alussa lekuri sano, et raskauden aikana kahvikupillinenkin voi laukaista migreenin.
Voisko olla nii, et ne kellä ei raskaana harvemmin, saa raskaana ollessa helpommin, ja ne joilla eu raskaana on aina migreeni ni rask
 
No hyvä, että mielesi on vähän rauhoittunut :)

Mutta oikeasti, jos vähänkin epäilyttää niin ota vaikka se täysi pikkuhousunsuoja mukaan, että voit näyttää todistusaineistona, jos epäilevät sanojasi! Eihän ne voi epäillä! Kukaan ei saisi saada sua tuntemaan oloasia hölmöksi, kun olet raskaana ja sulla on huoli vauvasta! Toistan itseäni, mutta meitä kaikkia varten hoitohenkilökunta ON. He ovat siellä meitä auttaakseen.

Tsemppiä vielä!

Ja joo, mun lääkäri ainakin sanoi, että liki 90% niistä, kenellä on muutenkin migreeniä, kärsii siitä raskausaikana huomattavasti vähemmän. Ja taas raskaushormonit voivat aiheuttaa migreenityyppisiä kohtauksia (kuten mulla oli) niille, joilla ei migreeniä yleensä esiinny. Mulla ei ollut auroja, mutta kipu oli jotain infernaalista, lähinnä vois ehkä kuvata pahaksi poskiontelontulehdukseksi? Mutta ilmeisesti estrogeenin vähentäminen auttoi, nyt onneksi ei ole mitään muuta kuin tuttua väsymystä, levon tarvetta ja kuvotusta.
 
  • Tykkää
Reactions: TanZZZku

Yhteistyössä