Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Hei ja kiitos paljon ystävällisestä vastaanotosta mm. Eemiliina, sebu08, pikku_karhu, Annabell-77, Ambrosia85 ja Helmimama! :)

Noista oireista, mulla on aika vähän. Välillä huolestun, kun ei ole oireita ja sitten helpotun kun kuvotus palaa tai alavatsalla nippaisee vaikka kerrankin vaan.. ;) Rv 6 alkoi kuvotus, mutta olen vain kerran oksentanut. Rv7 tuli aivan sietämättömät, ilmeisesti ummetuksesta johtuvat ylävatsa- ja yläselkäkivut, mutta kun niistä pääsin, niin nyt tällainen jokapäivänen aaltomaisesti tuleva ja menevä kuvotus on ihan siedettävää. Toisin kuin ilmeisesti sulla Eemiliina, mulla taas auttaa kuvotukseen hampaiden pesu! :D Ja kuvotus menee nopeasti ohi syömällä jotain pientä.

Niin ja levon tarve on toinen selvä oire. Kun tulen töistä ja syön, niin sammun syvään uneen sohvalle joka ilta. Ja sitten valvon aamuyön tunteina... Unettomuus alkoi jo ennen plussaa, aloin heräillä virkeänä kukonlaulun aikaan (TODELLA epätavallista!) Olin odottanut mielialan muutoksia ja kiukkuja/surua, mutta on lähes kokoajan hyvä, rauhallinen ja iloinen mieli. Johtuiskohan noista hormoneista joita käytän?? Mulla alkoi hormonilääkitys (estrogeeni ja keltarauhashormoni, molempia 3 x päivässä) jo pari päivää ennen punktiota ja niitä jatketaan seuraavaan ultraan (täällä) asti, eli rv 11+2. Onko muilla ollut hormonilääkitys kuinka pitkään?

Sitten kysymyst painosta: Olin just ja just BMI normaali 25 ennen raskautta. En tiedä siksikö, etten ole hoikempi vai miksi uusi gyneni antoi ohjeet, että max 10kg saa tulla painoa koko raskauden aikana! Huh huh, kuulostaa aika vähältä! Mitenkähän siitä selvitään??? Toisaalta ehkä hyvinkin, kun en oikeen uskalla syödä mitään toxoplasman ja listerian pelossa :(

Vaikka mulle IVF-klinikan hoitava gyne painotti joka tapaamisella, että tärkeintä on yrittää olla stressaamatta mistään, ja niin olen yrittänytkin elää, niin välillä tuntuu, että se on helpommin sanottu kuin tehty! Olen esim aika ihmeissäni syömisen kanssa.. Mitä sitä uskaltaa syödä??

Normaaliruokavalioni ennen raskautta oli paljon salaatteja, kasviksia, lihaa ja joskus kalaa. Kun kuulin olevani raskaana, ja näin ensimmäiset pitkät listat kielletyistä ja ei-suositelluista ruoista, aloin hätäpäissäni syödä pastaa ja leipää kun ajattelin niitten olevan "vaarattomia" - ja aiheutin tällä itselleni aivan järkyttävän hirveät ummetuskivut.. :( Ongelma on, että syön paljon ulkona, työpaikan ruokalassa lounasta ja/tai illalla ravintolassa. Nyt en uskalla syödä ravintolassa enää salaatteja :( Minun ikäiselläni riski saada toxoplasma on kuulemma raskaanaollessa aika suuri :( Tietysti mulla on 3 kissaa... Olenkin ekstravarovainen kun tyhjennän kertakäyttöhanskat käsissä niitten vessoja, ja olen varovainen muutenkin, onneksi ne eivät raavi. Mutta toi ruokapuoli onkin se vaikeampi. Kypsää lihaa on tietysti helppo tilata ja tsekata, että se myös on kypsää, mutta mistä tietää, että kasvikset ovat tarpeeksi kuumassa käyneet? Myöskään juustoja en uskalla syödä samalla tavalla kuin varmaan Suomessa uskaltaisin. Siis selvästi stressaa tää syömispuoli kyllä.. Mitens muilla? Mitä te syötte? Tietysti yksi (ainoa?) vaihtoehto on, että alan laittaa itse kotona ruokaa..

Toistaiseksi paino on (ehkä kuvotuksesta johtuen?) laskenut vähän, mutta mullakin maha tuntuu pullahtaneen ulos - näyttää "läskimahalta" ei vauvamahalta ;) En moneen viikkoon ole halunnut pitää mitään vaatetta joka painaa (tuntuu) vatsalla. Vaikka täällä on talvi ja lunta sataa nytkin, olen ollut mekoissa ja hameissa (ja kävelylenkillä verkkareissa), kuten aina..


En tiedä miten Suomessa, mutta täällä kuului IVF-hoitoon 2 raskaustestiä verikokeesta (mulla ne oli dpo 14 ja rv 6+2). Sitten kävin alkuraskauden ultrassa rv 7+0. Siellä oli siis yksi papunen (vaikka kaksi alkiota laitettiin punktiossa) ja sydän sykki hienosti :heart: Jouduin sitten etsimään uuden gynen, koska IVF-klinikan palvelu loppui siihen.. Uusi gyneni on tosi suloinen ja charmantti mies, joka olisi normaalisti sitten myös synnytyslääkärini, jos siis jäisin tänne synnyttämään. Ultrassa kävin rv 8+3, syke oli 160 ja kuulemma kaikki oikein hyvin :)

Jos siis kaikki menee hyvin, olen muuttamassa Suomeen kesällä ja tarkoitus on synnyttää siellä. En yhtään tiedä missä sairaalassa, Helsinkiin keskustaan olen muuttamassa.. Millähän perusteella se sairaala määräytyy vai saako itse valita? Toi on mielenkiintoista, että joissain sairaaloissa (kaikissa?) voi tulla opiskelijoita mukaan tutkimuksiin.. Täytyy sanoa, että ainakaan vielä ei tunnu yhtään siltä, että kieltäisin.. Voin mielihyvin olla koekaniini heille ;)

Koska en kuulu (enkä tule kuulumaan) Suomen sosiaaliturvan piiriin, niin en suureksi harmikseni pääse Suomessa neuvolaan :( Mutta onneksi siellä on yksityinen neuvolamahdollisuus! :) Sitä jotenkin kaipaa oman kielistä apua ja oppia tällaisessa tilanteessa kuin ensikertaa raskaana.. En saa myöskään ostaa äitiyspakkausta, jonka kyllä haluaisin, joten jos joku olis valmis myymään omansa niin ostaisin mielellään! Olen miettinyt myös dopplerin ostamista, mutta mietityttää, että stressanko sitten vaan enemmän jos en saakaan sydänääniä kuuluviin? Mielipiteitä dopplerista?

Annabell-77, olen ystäviltäni ymmärtänyt, että imetyksen lopetus on aina äidille rankempaa kuin lapselle.. Ole siis itsellesi armollinen, älä itseäsi piskaa jos se tuntuu pahalta, vaan itke luopumistuska pois vaan. Se mitä koet on varmasti aivan normaalia, olisi vaikka et olisi raskaanakaan ja kun olet niin kaikki tunteethan voivat voimistua vaikka 1000%:ksi!

Pikkukarhulle ihanaa etelän lomaa! Olen aivan kade! :D

Mulla tulee myös jäämään yli noita hormoneja, luultavasti. En ole vielä miettinyt mitä niillä tehdä, olis kyllä kiva, että niistä olis jollekin toiselle naiselle apua!

Tulipas pitkä ja lähes omanaamainen vuodatus, pahoittelut.. Ensi kerralla enemmän teidän juttuja!

Kivaa sunnuntaita kaikille!
t. Gabriela rv 8+6

PS. Mulla siis seuraavana tulossa ultra rakkaalla tutulla Suomen gynelläni 29.1. Samalla on mahdollisti nt-arviointiam vaikka on vasta rv 10+1. Sitten seuraava sovittu on virallinen np-ultra ja siihen liittyvä verikoe täällä 6.2. Rakenneultraankin yritän tulla taas Suomessa kun se osuisi siihen pääsiäisloman lähistöön. Jos siis kaikki menee hyvin.. kyllä sitä NIIN kovasti toivon!!! Olen haaveillut äitiydestä yli 26vuotta... ja joka päivä pitää nipistää, oi tätä onnea, että näinkin pitkällä vihdoin olen! :D
 
  • Tykkää
Reactions: helmimama
Heippa Gabriela!

En ole tähän ketjuun kirjoitellut vaikka lukemassa aina käyn sillon tällöin. Itsekin yli 40v. ja esikoista odottelen ulkomailla IVFn seurauksena, tosin minulla on mies mukana, mutta muuten saman tyyppinen tausta kuin sinullakin.

Jos voin udella niin missä maassa asustelet nyt? Itse olen ollut Itävalta/Tanska akselilla raskauden ajan. Nyt on viikkoja kasassa 33+4 ja todellakin kaiken pitäisi olla ok, vaikka olen "ulkomaisia" ruokia joutunut syömään. Eli, älä liikaa panikoi noista ruuista! Mutta esim Keski-Euroopassa toksoplasma on paljon yleisempi kuin pohjoisessa. Tosin 80% naisista on jo sen saanut ennen raskaaksi tulemista ja jos sen on kerran saanut se on vaaraton sikiölle. Tärkeintä on, jos sitä ei ole saanut aikaisemmin, niin sitten pitää olla varovainen. Voit käydä yksinkertaisessa veritestissä lääkärissä, jossa katsotaan oletko sen jo saanut. Jos on niin, ettei ole sitä aikaisemmin saanut (kuten minulla) niin aloin syömään ravintoloissameaim kanaa/possua/kalaa, jotka pitää olla well done. Kasviksiien suhteen en ole stressanut, muuta kuin katsonut, että raa'at porkkanat ja perunat yms ovat olleet kuorittuja. Multa on se, joka voi kasviksista aiheuttaa toksoplasmaa. Salaattejakin olen syönyt ravintoloissa silloin tällöin (yleensä kuitenkin tilannut lämpimän ruuan varmuuden vuoksi).

Mitä listeriaan tulee, niin mahdollisuudet siihen ovat aika pienet (ainakin Euroopassa, jossa melkein kaikki maitotuotteet ovat pastöituja). Omassa elämässä suurin muutos oli pehmeitä juustoista luopuminen. Kovia juustoja voi syödä huoletta koska niissä ei listeria voi elää. Odotankin innolla, että pääsen herkuttelemaan taas lasillisella punkkua juustoineen :) niin ja juustokakkua on ikävä...

Jos kerran muutat Suomeen kesällä niin mikset kirjaudu sinne niin pääset Suomen sosiaaliturvaan? Vai menetkö vain synnyttämään? Itse synnytään Tanskassa, jossa olen kirjoilla.. Ostin muuten äitiyspakkauksen, jonka löysin näiden sivujen kautta. Laita vaan viestiä, että halutaan ostaa pakkaus. Monet eivät sitä ota koska heillä on jo vaatteet yms valmiina..

Doppleri osoittautui mulle ainakin hyväksi, en liikaa stressannut kun tiesin, että voin aina kaivaa dopplerin esiin ja kuunnella sydänäänet. Muutaman kerran ei ääniä löytynyt ihan heti, mutta pienen etsinnän jälkeen aina onnistui. Kyllä siinä tosin kylmä hiki aina pukkasi päälle muutamaksi minuutiksi. Ostin sen dopplerin vasta aika myöhään (viikolla 16) kun odottelin, että liikkeet alkaisi tuntua ja tarvitsin vahvistusta että kaikki ok..

Anyway, toivottavasti saat jotain irti sepustuksestani! Ja onnea odotukseen!

Rena ja poju 33+4
 
^ multa otettiin myös verinäyte RV 10 ennen etelänmatkaa, sen perusteella tiesin olla erityisen varovainen multaisten vihannesten suhteen. Sinulla kun on kissoja, niin voisiko olla että olet sen jo saanut?

Mä voin ilomielin myydä äitiyspakkaukseni ja asun pääkaupunkiseudulla, joten helpottaa asiaa. :)

synnytyssairaalan saa itse valita täällä (kätilöopisto, jorvi tai naistenklinikka). Naistenklinikka menee tosin remonttiin toukokuun alussa ja silloin synnytykset keskitetään nuohon kahteen muuhun. Tilanteeseen avataan oma päivystysnumero josta selviää missä milloinkin tilaa. Itse olin Viimeksi menossa naistenklinikalle ja kun ilmoitin että olen tulossa, niin siellä olikin sulku kun kaikki paikat käytössä. Pääsin sinne kuitenkin kun supistelut taukosi pariksi tunniksi. Anyway.. Itse voi valita synnytyssairaalan ja pääasiassa kaikki menee normaalisti sen valinnan mukaan mutta tulevan remontin takia voi olla että synnyttäjiä joudutaan ohjaamaan sairaaloihin jossa eniten vapaita paikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Oi miten nopeasti tänne on tullut vastauksia, kiitos paljon Rena ja Sebu08!

Onpas hauskaa Rena, että meillä on tässä näinkin "samanlaiset" lähtötilanteet! :) Sattumalta mun nimetön luovuttajani on vielä tanskalainen, vaikka asunkin Belgiassa. Gyneni valitsi tämän herran, koska hän on "minun näköiseni", eli pitkä, vaalea ja sinisilmäinen. Minulle olis käynyt kuka vaan - viimeinen miesystäväni, suuri rakkauteni, jonka kanssa yritettiin lasta koko seurustelun ajan on keski-Amerikasta ja liki kolmen vuoden ajan olin valmistautunut siihen että minun lapseni tulee olemaan latino... Mutta tuolla IVF-klinikalla sanottiin heti, että on isättömän lapsen etu, että hän olisi mahdollisimman paljon äitinsä näköinen. Ja kun minä en ole ihan perinteisen belgialaisen näköinen, niin tämä huippuluovuttaja Tanskasta sitten valittiin.. :)

Ihan mielellääni synnyttäisinkin täällä, koska täällä suhtaudutaan erittäin myönteisesti kaikkeen kivunlievitykseen synnyttäessä.. :flower: "Emmehän elä mustassa Afrikassa" oli gynen kommentti kun vähän kysyin. Mulla on supermatala kipukynnys ja siksi kysyin jo. Toivottavasti Suomessa saa myös kaiken mahdollisen kivunlievityksen sitten...... Olen siis muuttamassa Suomeen, koska kun minun lapsellani ei ole isää, vähin mitä voin hänelle antaa on koko äitinsä rakastavan suvun.. Koko suku odottaakin uutta tulokasta ihanan innolla! :) Olen asunut täällä jo toistakymmentä vuotta, mutta nyt tuntuu että oikea ratkaisu on meidän molempienkin kannalta tulla Suomeen. Toistaiseksi olen kuitenkin jäämässä nykyisen sairasvakuutuksen piiriin, pidän takaportin auki, jos mahdollisesti haluan palata tänne muutaman vuoden kuluttua.

Täällä tuo toxoplasman vaara on käsittääkseni kyllä tosi :( Multa otettiin jo se verikoe, ja se sanoo, että mulla ei ole immuniteettia, harmillista!! Myös joku cytomegalovirus (tms) testattiin - siitä en edes tiedä miten voin yrittää välttyä saamasta sen? Tiedättekö te joku? Täytyykin kysyä kun käyn seur.kerran gynellä. Mun eläinlääkäri sanoi jo aiemmin, että voidaan testata mun kissat toxoplasman varalta - itse en jaksa uskoa, että niillä olis kun ovat aina olleet ihan sisäkissoja ja viimeisestä näyttelystäkin on jo vierähtänyt pari vuotta, jolloin näkivät edes muita kissoja. En usko, että kissoistani olis vaaraa, mutta olen valppaana ruokailujen suhteen.. Mä kaipaan jo nyt tuorejuustoa... :p mutta voin kyllä elää ilmankin, tää on niin maailman paras syy!! :) Samoin alkoholi ja tupakka jäivät aivan suosiolla ja superhelposti ensimmäisen positiivisen raskaustestin jälkeisenä päivänä. Niitä en kaipaakaan yhtään :) Yritän siis nyt ihan vaan rauhottua, niinhän se eka gynelääkärikin niin määräsi alusta alkaen ;) Kiitos vielä kaikista vinkeistä!

Tosi kiva kuulla, että synnärin saa itse valita! :D Minä valitsisin sitten Kättärin mielelläni, siellä syntyi suloinen veljentyttäreni ja oli käsittääkseni oikein kiva sairaala!

Ja vielä Sebu08 olis ihan mahtava jos saisin ostaa äitiyspakkauksesi, kiitos!! :D
 
Viimeksi muokattu:
Ja anteeksi että taas kyselen :ashamed: mutta onko teillä muilla tullut limaa alkuraskaudessa? itsellä tuli äsken vessakäynnin yhteydessä iso klöntti vaaleaa limaa?! Mietityttää että mitä ihmettä se voi olla. En tollasta limaa muista esikoisen odotuksesta muuta kuin silloin kun limatulppa irtosi vähän ennen synnytystä... :O
No, mulla tuli juur tänään viimeksi :) ja välillä jopa vähän hailakan rusehtavan sekaista. Mutta uskon sen olevan ok ja tulevan limakalvoilta. Muutenkin oireet aaltoilee, just tossa alussa oli pitkiä pätkiä että esim rinnat ei reagoinu mitenkään vaikka olisi hyppiny ja pomppinu (edellisissä raskauksissa taas oireilleet voimakkaammin). Vasta nyt 10-11+ viikoilla rinnat selvästi "pyöreämmät" ja pysyvämmin sellaiset erilaiset. Mitään oksenteluja tms ei ole muutenkaan ollu.

Muoks. Doblerista. Mä taas olen sitä mieltä, että ennemmin kannattaa vaikka juosta neuvolassa joka päivä, jos arveluttaa, kuin ostaa mitään laitteita kotiin. Mulla on monta kertaa aiemmin käyny niin että neuvolassakin ollu vaikeuksia saada ääniä kuuluviin, jopa isommilla viikoilla. Ja ne laitteet on kuitenkin kymmeniä kertoja tehokkaampia. Joten mitä iloa on kotilaitteesta jos sitten paniikissa alkaa pelätä jos äänet ei kuulukaan joku kerta? Mut tää on vain mun mielipide.. Ja se aika liikkeiden tuntumiseen on sitte loppujen lopuks todella lyhyt siitä, kun kotidoblerit alkaa antaa sykeääniä "luotettavasti".. Toki mä ymmärrän sen, että hyvin toimiessaan tollanen laite voi olla "ihan kiva" tapa rauhoittaa mieltä..nimimerkillä jatkuva panikoija..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille jotka ootte kommentoinut näitä tissi/lima yms. Juttuja :)

Gabriela Mä en ole kamalasti stressannut syömisiä. Normaalisti olen kamala salaattifriikki, siis syön sitä kaksin käsin joka pv, mutta tällä hetkellä se ei oikein maistu. Ainoat mitä oikeasti olen välttänyt on maksa, tuorejuustot, ja sit tietysti etten syö liikaa lohta. Muuta kalaa en syökkään. Kissoja on meilläkin joten se toksoplasma vähän tietysti pelottaa :(

Täällä on kohta sitten totuuden hetki. AR-ultra kutsuu. Toivon niin todella paljon että kaikki olisi hyvin!! Pahoinvointi on tullut takaisin ( en tosin ole oksentanut vielä), joten sen suhteen hieman parempi mieli. Esikoisesta pahoinvointi alkoi vasta viikolla 8, ja nyt menossa kaiketi jotain 7+2 tai 7+3.

Pitäkäähän mulle peukkuja!!!

Paniikissa oleva Annabell....
 
Gabriela- vielä piti tulla sanomaan noista ruuista, että ainakin Italia, Itävalta, Saksa akselilla pateet ja leikkeleet (kuten salamit ja ilmakuivattu kinkku) ovat toksoplasmoosi riskejä... Pohjoismaissa ei näin ole, koska siellä kuulemma pakastetaan nämä yleensä, mutta monissa muissa maissa ei näin ole..

Anyway, toivottavasti ruokapaniikki helpottaa!!
 
Minä olen ollut supertyytyväinen doppleriini, näillä viikoilla sykekin kuuluu samantien, kun sen asettaa vatsalle ja on ihana kuunnella sitä ääntä aina kun haluaa. :heart: Olen kyllä ymmärtänyt, että nykyään kotidopplereissa ei ole kovin suurta tehoeroa neuvolan laitteisiin mutta voin olla väärässäkin. Olen kyllä muutenkin sellainen ihminen, joka vierastaa lääkäreitä yms. joten en todellakaan haluaisi juosta neuvolassa yhtään kertaa pakollisia enempää... ;)

Täällä kärsitään jäätävästä päänsärystä. Ei paljon grammainen panadol auta, eikä kyllä lepo/hieronta tai mikään muukaan. Tätä on nyt jatkunut 4 päivää ja olen jo aivan kypsä, enkä kyllä kestä, jos tätä jatkuu viikkotolkulla!! :stick: On jäänyt tämä kirjoittelukin nyt vähän vähiin, kun koko ajan vaan jomottaa, eikä huvita tuijottaa ruutua. Nyt töissä on tietysti pakko...

Vienda 14+4, joka odottelee sitä oireetonta ja energistä keskiraskautta...
 
Mäkin olen vähän toista mieltä tosta dopplerista, mulle se ainakin oli alku- ja keskiraskauden pelastus!! Ilman sitä olisin kyllä tullut hulluks, sillon alussa tiesin hyvin ettei äänet välttämättä kuulu enkä siks panikoinu, mut sittenkun alkoivat kuulua niin kyllä ne ihan joka kerta sai kuuluviin, sai mielenrauhan monen monta kertaa :heart: Mut kukin tyylillään, kyllä mä alkuun sen hankkimista epäröin mutta en kyllä kadu yhtään sen hankittuani!

Annabell noista rinnoista vielä et itellä ei kasvanut alkuun yhtään, ehkä joskus puolenvälin tienoilla hieman huomasi että oli kasvanut mutta ei mitenkään merkittävästi, nykyään vanhat rintaliivit kiristää ja puristaa, lähinnä ton rinnanympäryksen takia kun maha alkaa tissien alta heti... Kuppi on kasvanut ehkä yhdellä isommaks. Ja kipuilu oli täälläkin aaltomaista, välillä ei voinut ollenkaan koskea kun olivat niin arat ja välillä piti ihan runnoa kun kun halusi jotain tuntemusta aikaan, juurikin sen pelon takia kun kipu välillä hävisi :D
Tsemppiä Annabell ultraan, peukut pystyssä!! :)

Ihanaa lomaa pikku_karhulle, täälläkin yks kateellinen!! :)

Nukkumisapuna mulla on toiminut jo pitkään imetystyyny, toimii! =)

Lilalle tsempit rakenneultraan!!

Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille! =)

Helmimama 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

14.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi

3.9.
Nuppuska81 / 31 / 1. lapsi / KYS

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL



Neuvolat & ultrat
Nuppu81 ~ varhaisultra 22.1.
Vienda ~ neuvolalääkäri 22.1.
Ambrosia85 ~ varhaisultra 24.1
helmimama ~ "lastenhoito-opetus-neuvolakäynti" 24.1.
Sebu08~ neuvola 24.1
Lumi72 ~ neuvola 25.1.
Scarleth ~ eka perhevalmennus 28.1
-Gabriela_ ~ ultra 29.1.
jadekivi ~ neuvola 30.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.
meriann ~ neuvola 1.2.
nuppuska ~ neuvola 1.2.
pikku_karhu ~ nt-ultra 4.2.
-Gabriela- ~ nt-ultra 6.2.
Sebu08~ lääkärineuvola 7.2
Lila13 ~ neuvola 7.2.
amele ~ neuvola 8.2.
miles ~ rakenneultra/4D-ultra 11.2.
Sannuliinu ~ neuvola 11.2.
miles ~ neuvola 12.2.
Lumi72 ~ lääkärineuvola + rakenneultra 14.2.
Scarleth ~ neuvola 15.2
Ambrosia85 ~ neuvola 18.2
TanZZZku ~ rakenneultra 19.2.
sekundamamma ~ kontrolliultra 26.2.
Vienda ~ rakenneultra 7.3.
Sannuliinu ~ rakenneultra 15.3.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Hei kaikille vanhoille ja uusille.

Dopplerista,itse olisin tullut jo monedti hulluksi paniikista ilman laitetta,vaikken ääniä kovin helposti kuulekkaan,kun istukka edessä,joten vilahtelee sykkeet välillä pois piiloon.

Vienda mullakin pääkipu vaivannut jo pari viikkoa melkein päivittäin.

Onko muilla vielä vaikeuksia nousta ylös ja liikkuessa? Olen siis rv 13+4 (rv14+2) ,ja jo nyt kovia nivus- alavatsakipuja noustessa ylös ja kävelykin vaatii tovin vetreytymistä. Esikoiselta ei ollut mitään tällaista.

Pikku-karhulle mukavaa lomaa.

Mä en ole ruokien suhteen ollut mitenkään neuroottinen,jos näin voi sanoa. Välttänyt tiettyjä ruokia ja se siinä. Meillä on kissa,joten senkään suhteen en panikoi.

Sannuliinu ja pikkunen rv 13+4 (14+2)
 
Viimeksi muokattu:
Mäkään en ole ollut mitenkään ylivarovainen ruokien suhteen, mutta jonkun verran kyllä katsonut mitä suuhuni laitan. Mm. kotimaisia pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja ja fetaa olen syönyt, mutta ulkomaalaiset jättänyt kaupan hyllyyn, samoin homejuustot. Enkä ole syönyt ilmakuivattuja kinkkuja tai vakuumissa olevia graavi/kylmäsavukaloja, muuten menee kyllä kaikkea.

Gabriela mä ainakin koin saaneeni synnytyksessä just niin paljon kipulääkitystä kuin tarvitsin. Riippuuhan tuo tietty sairaalasta ja kätilöstäkin, mutta uskoisin että kyllä synnyttäjää aika hyvin kuunnellaan. Ja vaikka kuinka lääkitään, niin täysin kivutonta hommaahan siitä ei saa mitenkään. Mutta mulla toimi ainakin "positiivinen kipu"-ajatus ja se että tuleehan niiden supistusten välillä taukoja jolloin saa huilata. Äläkä nyt sitten kuvittele, että oon joku kipulääkkeiden vastainen luomusynnyttäjä, no way in hell!! :D Mä kuulun myöskin siihen ihmisryhmään jolla on maailman alhaisin kipukynnys ja joka ottaa rohtoa sangen herkästi kolotukseen kuin kolotukseen.

Sannuliinu ja Vienda tsemppiä päänsäryn kanssa. Toivottavasti siihen löytyy joku helpotus. : /

Annabellin ultra-uutisia jänskään, kaikki ok??
Mullakin on koko raskauden ajan tullut ihme limaista valkovuotoa, tuli kans ekana mieleen siitä limatulppa. Mutta koostumukset on kyllä vaihdelleet päivästä toiseen sen verran, että oon päättänyt sen kuuluvan asiaan. Mäkään en muista esikoisen odotusajalta samanlaista valkovuodon lorahtelua. (Jos tähän vielä ihan näin sulkeissa uskaltaudun mainitsemaan, että tuhruvuotoa ei ole näkynyt viikkoon, niin silloinhan se ei palaakaan eihän?!;))

Täällä poksuu 19+0!! Ja masuasukki myllää välillä jo siihen malliin, ettei varmaan mene kauaa kun liikkeitä alkaa tuntea masun päältäkin. Tosin toisina päivinä ei tunnu kuin muutamia hipaisuja, jos vekara sattuu olemaan niin päin majoittunut, että potkut osuu edessä olevaan istukkaan...
 
Gabrielalle tervetuloa minunkin puolestani! Ja onnea plussasta tietysti :)
Mulla oli ennen raskautta painon suhteen sama tilanne, eli painoindeksi ihan karvan verran alle 25. Neuvolassa suositeltiin minullekin muistaakseni, että painonnousu olisi hyvä saada pysymään tuossa 10-13 kg haarukassa. Mutta painoasiat on kuitenkin niin yksilöllisiä, että en sinunakaan suhtautuisi tuohon mitenkään liian orjuuttavasti :) Jos ruokavalio on kunnossa, syöt kasviksia paljon ja muutenkin laadukkaasti, niin sen enempää ei mielestäni voi itse vaikuttaa. Nesteen kertyminen ym. painoa nostavat asiat kun eivät sitten ole paljolti itse vaikutettavissa. Tottakai määrissä ja herkutteluissa on hyvä muistaa pitää kohtuus :) Yleisesti ottaen painostressaus on mun mielestä aivan turhaa, KUNHAN huolehtii siitä että syömisissä on laatu kohdillaan :)

Ja noista ruokarajoitteista; mikset voisi edelleen syödä esim. salaatteja? Kanasalaattia (tm. kypsää lihaa sisältävää salaattia) uskaltaa huoletta syödä, lohisalaattejakin jos tarkistaa ettei lohi ole ollut vakuumipakattuja, ja ainakin minä syön fetasalaattiakin silloin tällöin (jos mahdollista, tarkistan onko feta jonkun isomman suomalaisen meijerin kuten Valion valmistamaa). Pakastekasviksia olen itse vältellyt, mutta esim. ravintolassa voi kyllä varmistaa onko annoksessa käytetty tuoreita vai pakastettuja kasviksia, jos ruuassa on esim. lämmin kasvislisuke. Aika paljon joutuu kyselemään ravintoloissa, mutta hei, asiakkaitahan tässä ollaan joten itse ainakin olen ottanut sen asenteen, että kysyn rohkeasti! Uskoisin kuitenkin että niin kauan kuin eurooppalaisissa sivistysvaltioissa ollaan, listerian tai toksoplasman riskin välttää kuitenkin kohtuullisen pienillä varotoimilla. Stressi pois nyt vaan :)

Rintojen kasvusta; mulla kasvoi heti pian plussaamisen jälkeen rinnat yhdellä kuppikoolla, nyt ne on ajan kuluessa vielä kasvaneet toisella. Ja kun ihan pienestä ei lähdetty liikkeellekään, niin vähän pelottaa loppuuko maailmasta imetysaikana kuppikoot kesken... rinnanympärys on ehkä ihan rippusen kasvanut mutta alkuraskaudessa ostetut joustavakuppiset liivit menee kyllä rinnanympäryksen puolesta ihan hyvin vielä kiinni.

Täällä on taas ihan hirveästi tullut tekstiä, oli kiva lukea kaikki mutta en edes yritä pysyä kommentoinnin kanssa perässä :) Tulee piipahdeltua täällä niin nopeasti ja harvakseltaan, kun tuntuu että omassa raskaudessa ei nyt juuri varsinaisesti tapahdu mitään. Tuntuu vaan oudolta, kun mielestäni plussasin just, ja nyt tuolla kuukausiketjuissa on jo syyskuiset ja varmaan kohta lokakuisetkin, ja täälläkin osalla on lasketut ajat vasta alkusyksyllä. Niin se aika menee.

Hassua, mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä paremmin mä voin :) Olen ihan elämäni kunnossa, mitä nyt vähän tavallista helpommin väsyy eikä kuntoilla jaksa läheskään samoilla tehoilla, mutta muuten vointi on ihan mainio. Viikonloppuna käytiin ostamassa vaunut ja matkarattaat, ja tänään on tarkoitus mennä tekemään kasa pienempiä hankintoja. Sänky ja turvakaukalot molempiin autoihin on jo tiedossa. Ja äitiyspakkaus saapunee postissa ihan näinä päivinä!!!

Vauva liikkuu koko ajan enemmän ja enemmän, potkuja tuntuu vähän pitkin päivää. Doppleriakaan ei ole tarvetta käytellä kovin usein, kun liikkeet jo rauhoittaa mielen.


Voikaahan kaikki hyvin ja paksusti!

Scarleth ja Sintti 23+3
 
Gabriela tervetuloa.

Annabellin kuulumisia minäkin kurkin..

Viendalle ja Sannuliinille jaksamisia päänsäryn kanssa. Tiedän kuinka inhottavaa se voi olla. Ja varsinkin kun kunnon lääkkeitä ei saa ottaa. Onneksi itselläni ei ole vähään aikaan ollut.

Doppleri on minullakin odottamassa. En tiedä koska kokeilisi ensimmäisen kerran. Esikoisen aikana se oli korvaamaton tälläiselle panikoijalle. Ostin sen vasta rv 10+ ja sain heti äänet kuuluviin.
 
Rakenneultrassa kaikki oli niin kuin pitääkin :heart: Ihanaa, taas yksi merkittävä etappi ohitettu. Oli kyllä aivan uskomattoman mahtavaa nähdä pieni ihminen siellä uipottelemassa :heart: Ja eipä osannut tuleva isukkikaan ultranäkymää tulkita eli salaisuutena säilyi sukupuoli niinkuin oli suunniteltukin ;)

Mites Annabell teidän ultra?

Ja Nuppu sun huomisia ultrakuulumisia kovasti täällä nyt jo jännäilen, tsemppiä! Muista tulle heti kertomaan :)

Palaan paremmalla aikaa kirjoittelemaan lisää. Nyt ei ajatus yhtään luista...Heräsin yöllä klo.4 enkä saanu sen jälkeen enää unta, pikkusen kuitenkin jännitti tuo ultra ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Nuppu81 ja sebu08
:wave: Täällä ollaan raskaana 7+4 ja kaikki on hyvin!! :) ultrassa näkyi miten meidän pienen katkaravun sydän pampatti vimmatusti :) :heart: Olen niiiiiiiin onnellinen! :) Laskettu aika laskettiin viimeisistä kuukautisista koska alkion koko täsmäsi siihen. Ovulaatioajankohdankin tiestin, mutta alkio oli pari pv suurempi siihen nähden, joten päädyttiin tuohon toiseen lukemaan.

Unohdin sitten onnen huumassani kysyä siitä limastakin! :headwall: Neuvolakin tuli varattua ensi viikon keskiviikolle. Meidän ihana neuvolatäti on vaihtunut :( Toivottavasti uuden kanssa synkkaa yhtä hyvin...:)

Annabell ja Ihme 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08 ja Nuppu81
Lila Onnittelut sullekkin ihanista ultrakuulumisista! :)

Ja Dopplereista niin mulla on esikoisen ajoilta sellainen perus malli olemassa. Ja varmasti kokeilen sen käyttöä joskus 10 viikolla.

Helmimama Voisitko päivittää mulle tiedot tonne että laskettu aika 5.9 mun ikä 35 v ja 2. lapsi :)
 
Heippa kaikille ja tervetuloa uudet minunkin puolestani :wave:

Huomenna on tuomiopäivä (ar-ultra) ja innolla odotan että mitä löytyy vai ammutaanko minut korkealta pilvilinnoistani alas. Hui! Järkyttävää.

Pahoinvointi on täälläkin vaihdellut ja pari viikkoa sitten oli ihan hirveää. En oksentanut mutta kuvotuksissani väkisin änkesin ruokaa sisälle ettei tule vielä pahempi olo. Nyt on vaan sellaista että jotkut tuoksut kuvottaa mutta mitään varsinaista pahaa oloa ei ole.
Tämän tilalle olen sitten saanut korkean sykkeen ja rinnassakin muljahtelee välillä ikävästi. Pitää lääkäriltä kysyä että tutkitaanko tarkemmin.

Valumat aina vähän yllättää ja joka kerta vessassa käydessä ajattelen että onko siellä jotain ylimääräistä, mutta toistaiseksi olen vain valunut lugea ja valkkaria senkin eestä.

Dopplerin ostin minäkin :ashamed: vaikka en ole vielä edes käynyt ultrassa, mutta kun se oli niin halpa, että aattelin pääseväni siitä kyllä eroon jos en tarvitsekaan.

Lila ja Annabell Onnea ultrakuulumisista, ihanaa että kaikki hyvin :flower:

Sorry omanapainen teksti mutta hitto kun mua jännittää. Apua apua...
Tähän asti olen vain "nautiskellut" ja haaveillut mutta nyt se tuomiopäivä on niin lähellä että HUI! :stick:
 
Onnea Lila ja Annabell hyvistä ultrakuulumisista. :heart:

Annabell mietinkin että mitenköhän sinun imetyksen lopettamisen kanssa kävi. On se aina vaan yhtä haikeaa ja kamalaa, vaikka jälkeenpäin se on osittain myös helpottavaa.

Miten TanZZkunvointi?

Täällä vaivaa edelleen yläselkäsärky, joka on pahinta aina illalla. Tänään jouduin turvautumaan särkylääkkeeseen, toivottavasti helpottaisi jossain vaiheessa. Mulla on jo ihan tarpeeksi kökkö fiilis siitä unilääkkeestä jota joudun syömään. Ensi yönä yritän olla ilman, saa nähdä valvonko taas puolet yöstä.

Oli mulla jotakin muutakin.. mutta en nyt muista.

Muoks! Nyt muistan. :) Käytiin viime viikolla 4D-ultrassa Femedassa. Saatiin A4:en lausunto pikkuisesta ja kaikki oli hyvin. Lääkäri oli myös 100% varma siitä että meille on tyttö tulossa. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

14.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi

3.9.
Nuppuska81 / 31 / 1. lapsi / KYS

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL

5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi



Neuvolat & ultrat
Nuppu81 ~ varhaisultra 22.1.
Vienda ~ neuvolalääkäri 22.1.
Ambrosia85 ~ varhaisultra 24.1
helmimama ~ "lastenhoito-opetus-neuvolakäynti" 24.1.
Sebu08~ neuvola 24.1
Lumi72 ~ neuvola 25.1.
Scarleth ~ eka perhevalmennus 28.1
-Gabriela_ ~ ultra 29.1.
jadekivi ~ neuvola 30.1.
Eemiliina ~ rakenneultra 31.1.
Inkkunen ~ rakenneultra 31.1.
meriann ~ neuvola 1.2.
nuppuska ~ neuvola 1.2.
pikku_karhu ~ nt-ultra 4.2.
-Gabriela- ~ nt-ultra 6.2.
Sebu08~ lääkärineuvola 7.2
Lila13 ~ neuvola 7.2.
amele ~ neuvola 8.2.
miles ~ rakenneultra/4D-ultra 11.2.
Sannuliinu ~ neuvola 11.2.
miles ~ neuvola 12.2.
Lumi72 ~ lääkärineuvola + rakenneultra 14.2.
Scarleth ~ neuvola 15.2
Ambrosia85 ~ neuvola 18.2
TanZZZku ~ rakenneultra 19.2.
sekundamamma ~ kontrolliultra 26.2.
Vienda ~ rakenneultra 7.3.
Sannuliinu ~ rakenneultra 15.3.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista.

Sebu08, mulla esikoiselta tunsin hikottelut hyvinkin selkeästi. Poika oli kova hikottelemaan masussa. Nyt ei ole vielä tuntunut edes liikkeitä,ja varmaan kestääkin etuseinämä istukan takia.

Täällä vatsavaivat ja liikkuminen helpottanut. Olen tullut siihen tulokseen,että ummetus aiheuttaa mulle näitä kipuja. Soitin kyllä neuvolaankin vielä varmuuden vuoksi soittoajan,mutta koska eilen illasta vatsa pitkästä aikaa suostui kunnolla toimimaan ja ylös nouseminen ja kävelykivut helpotti sen jälkeen,niin eiköhän mun suolistossa ole vika kipuihin.

Ensi viikolla olisi sitten aika ravintoterapeutille raskausdiabeteksen takia.
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08
Tervetuloa Gabriela ja onnea Annabellille ja Lilalle rauhoittavista ultrakuulumisista.

Mulla ei oo muita isoja muutoksia tullut kroppaan, kuin pyöristyvä maha. Kuppikokokin on vielä ihan sama :D Ja paino edelleen noin kilon alle lähtöpainosta.

Mulla on ollut tässä raskaudessa tosi vaihtelevia oireita. Alussa kesti aika pitkään ennen kuin paha olo iski ja sen jälkeen sitä on pääasiassa riittänyt, mutta välillä on saattanut olla jopa viikon-parin jaksoja ettei yhtään mitään oireita ole ollut. Varsinkin alussa se oli aika ikävää, kun keskenmeno pelotti... Vaikka keskimäärin olo on ollut aika varma ja luottavainen. Esim. noin viikko pas:n jälkeen tajusin olevani aivan varma, että tärppäsi, vaikka en osaa sitä millään järkisyyllä selittää. Tein raskaustestinkin pari päivää myöhässä, kun pääsi unohtumaan :O

sebu08, luulen että olen bongannut yhden hikan. Aika ihanaa :) Saanko myös udella sulta mitä unilääkettä syöt....?

Mua on vaivannut aivan törkeä unettomuus jo reilut kaksi kuukautta ja mä kuolen kohta, jos en pysty nukkumaan... Keskimäärin menee nyt sellainen 4-5 tuntia yössä, joka ei riitä. Neuvolalääkäri kieltäytyi lääkkeiden kirjoittamisesta ja suositteli vain keskustelua neuvolatädin kanssa, mutta mä vihaan sitä ämmää ja sen lässytystä, enkä halua keskustella, vaan NUKKUA! :mad:

Painosta joku kirjoittikin ja mulla on tosiaan edelleen about lähtöpainossa, (hyvällä) kotivaa'alla punnittujen aamupainojen mukaan, mutta neuvolassa oltiin taas eri huoneessa ja eri vaa'alla ja sen mukaan mun paino oli noussut kuukaudessa 6 kiloa!! Lässyttävä ämmä (TM) tietenkin pillastui asiasta omaan lässyttävään tyyliinsä ja mun piti jo kivahtaa sille, että jos käyttävät sellaisia ajan raiskaamia anttilan vaakoja ja punnitsevat ihmisiä eri aikoihin päivästä, eri vaatteilla, niin ottaisivat vähän toleranssia lukuihin. Ärsyttää koko painon kyttääminen, kun tosiaan meidän neuvolassa ei ole edes mitään terveydenhuoltoon tarkoitettuja, kalibroituja vaakoja, vaan sellaisia normikotivaakoja, jotka näyttävät kaikki eri lukuja.

Mulla kuuluu edelleen aamurituaaleihin oksentelu, jonka koitan hoitaa ennen aamiaista vaikka välillä tulee sitten uusi kierros syönnin jälkeen. Näin entisenä bulimikkona osaa vihdoin, vuosia myöhemmin, iloita hiljaa oksentamisen taidosta! Ei ole töissäkään jäänyt kiinni :LOL:
Tosin nyt olen viikon-parin ajan saanut pitkiä katseita vatsan seudulle. Ehkä kohta joku uskaltaa jo avata suunsa. Parin viikon päästä on jo pakkokin kertoa, kun vissiin 2kk ennen ä-loman alkua pitää ilmoittaa :x

Jeanna, 23 vko ja risat
 
^Jeanna syön sellaista lääkettä kuin opamox 15mg. Käytän sitä puolikkaan päivässä ja lääkäri sanoi että voin turvallisesti nostaa annosta vaikka 2/ilta. Lääke on enemminkin joku ahdistuslääke: "Opamoxia käytetään ahdistuneisuuden, jännitys- ja pelkotilojen sekä unettomuuden hoitoon".

Viime neuvolakäynnin yhteydessä mainitsin että voin muuten hyvin, mutta en nuku. En edes kysynyt lääkitystä, vaan terkkari ehdotti sitä itse minulle. Sain samantien reseptin mukaan ja lääkäri oli sitä mieltä että annos on turvallinen ja pienempi paha kuin jatkuva stressitilani sikiölle.

On mulla tästä kyllä morkkis ja meinaan taas puhua siitä ylihuomenna neuvolassa.. Huomaan kuitenkin nyt kun olen sitä syönyt että olen aika Onnellinen odottaja. :) Viime yön kokeilin olla ilman ja tää päivä on ollu jotain ihan kamalaa!! Olisin voinut vaan itkeä, huutaa, nukkua, syödä suklaata ja tuijottaa kaukaisuuteen. Viime yönä nukuin 23-24, olin hereillä 00.00-03.30 ja heräsin uuteen päivään noin 8.00 aikaan. Olen syönyt nyt lääkettä muutaman viikon ja se on ollut suurin helpotus tähän mennessä.

Missä sinulle tehtiin hoidot? Itse käyn Fertiovassa yksityisesti neuvolakäynnit ja se saattaa myös vaikuttaa lääkkeen saantiin?! Tuntuu että julkisella tällaiseen suhtaudutaan kielteisemmin. Voisitko varata ajan klinikallesi ja tutulle lapsettomuuslääkärille?

Lohdullista kuulla etten ole ainut tämän vaivan kanssa, vaikka en tätä kyllä kenellekään toivo. Syy tähän on luultavasti kuitenkin hormonaalinen, koska mieltäni ei paina mikään erityinen asia. Tämä tulisi olemaan tätä vielä 17 viikkoa ellen saisi lääkettä. Alkuun oli tarkoitus laukaista tilanne nukkumalla muutamilla öitä hyvin, nyt kun kahden viikon jälkeen en saakaan nukuttua ilman lääkettä niin kyse on luultavasti näistä hormoneista.

Tulipas pitkä sepostus.. Mutta voimia tilanteeseesi! :hug: Koita vielä toista kautta saada lääkkeitä, hulluksihan sinä muuten tulet. Monet joutuu kuitenkin syömään voimakkaampiakin masennuslääkkeitä koko raskauden, eikä niistäkään ole tulut mitään. Yritän siis olla luottavainen asian suhteen.

Sebu 22+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä