Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Astrid, mulla on kans ollut päänsärkyä.. ei onneks migreeniä kuitenkaan. Selvästi siis on raskausoire tuo päänsärky.

Mulla on taas tänään palanut pahoivointi, vaikka luulin sen jo loppuneen. Yöks... tekis mieli käydä oksentaa jos se vaikka auttais.

Ootteko jaksanut tehdä lantionpohjan lihasten treeniä? Sain neuvolasta lapun, missä neuvotaan että treeniä tehtäisiin alkuun 2 krt päivässä.. mä oon tosi laiska ollut niiden suhteen, mutta nyt ajattelin aloittaa treenit.

Neljä yötä np-ultraan.. iiiks..

fifiris 11+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifiris:
Ootteko jaksanut tehdä lantionpohjan lihasten treeniä? Sain neuvolasta lapun, missä neuvotaan että treeniä tehtäisiin alkuun 2 krt päivässä.. mä oon tosi laiska ollut niiden suhteen, mutta nyt ajattelin aloittaa treenit.

Neljä yötä np-ultraan.. iiiks..

fifiris 11+1
tsemppii ultran odotteluun.

noista lantiopohjan lihaksista???!! - mistä tietää, että ne olis huonos kunnos??
en mä viimeksikään tuplaraskaudessa niitä muistaakseni treenaillut, eikä mitään ongelmii oo ollut. mulla on kyllä (mielestäni) ollut hyvät lihakset alapäässä. :whistle: - no, toisaalta - viime aikoina niitä ei oo tullu harjotettuu mitenkään...
Dreamer sekä hipsunipsut rv15
 
dreamer: varmaan jotain pidätysongelmia tms. ja ilmeisesti sit kun ne on hyvässä kunnossa niin mieskin huomaa sen :D

Ei mulle olla kyllä neuvolassa ikinä tollasia puhuttu, vasta synnytyksen jälkeen sain sairaalassa fysioterapeutilta jotkut ohjeet. Mutta hyvähän se vaan on
 
ei pelkästään pidätys ongelmia .. mulla sanottiin heti edellisen synnytyksen jälkeen että pitäisi alkaa kunnolla treenaamaan lantion pohjalihaksia .. no enhän mä niitä ole juurikaan vieläkään treenannut ..
Hyvät lihakset auttaa ponnistusvaiheessa sekä muutenkin pitämään vaavia sisällä , auttaa myös pidätysongelmiin ja varsinkin odotusaikana sekä tietenkin tuossa seksissä sen huomaa että mitenkäs kovasti sitä toista oikein rutistaakaan :saint:


*muoks* Jokainen raskaus ja alapääsynnytys löysentää lihaksia ja sanoi vaan että jos ei treenaa niin saattaa jo jälkeen 30 alkaa tulemaan noita virtsan pidätys ongelmia .. huoh ... *

neitim
 
Niin noista lantionpohjan lihaksista. Mä ihmettelin kans neuvolassa että miksi näin aikaisin pitää aloittaa niiden treenaus, ja se sanoi että tässä vaiheessa on helpompi aloittaa kun sitten synnytyksen jälkeen.. En sit tiedä. Sain siis sen infopaketin mukana tulosteen, missä oli ohjeet kolmelle erilaiselle treenille.

 
Sarma
Tervehdys pitkästä aikaa..

On ollu nyt töissä kiirettä (ei ole joutanut netissä pyörimään työaikana..) Ja kotiin kun on päässy niin oon vaan käyttäny koiran ja melkeinpä nukkunu loppuajan. Eli ei ole ehtiny tännekään kirjottelemaan mitään.. Tänään kun oli np-ultra puolilta päivin niin ilmoitin töihin, että loppupäivän pidän sitten vapaata.

Ultrassa kaikki ok ja sikiö vastasi viikkoja 11+6. Siitä siis olen erittäin onnellinen.. :) Seuraavan parin viikon jännityksen aihe onkin sitten se veriseulan tulos.. Näin hermoheikolle ihmiselle niinku minä, se on tuskaa ootella ja pelätä jos puhelin soi..

Kätilö oli kättärillä vähän.. hmm.. töykeähkö. Mitään se ei kertonut, ei edes niskaturvotusta, sanoi vaan happamasti ku kysyin, et no on se alle 3. Papereistani näin sitten et se oli 1,3. Mutta kyllä mä ehdin jo hätääntyä, et onko se sitten jotain 2,99 tms..

Mulla on tullut myös migreeni mukaan kuvioihin nyt raskaana. Elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen sain kun aloitin joskus muinoin e-pillerit ja monia vuosia meni, etten saanut yhtään kohtausta. Nyt kuukauden sisällä on ollu jo kaks kertaa.. Naproxenia saa kuulemma ottaa jos tuntuu et taju lähtee, eikä kertaluontoinen käyttö ole vaaraksi. Mutta sitten niitä almograneja, imigraneja yms. kohtauslääkkeitä ei sais mennä ottamaan.
 
On kyllä kurja tuo migreeni todella. Mullakin se on nyt raskauden myötä alkanut oireilemaan. Olenkin nyt saikulla, koska särky ei ota laantuakseen jos ei saa kunnolla levättyä nyt.
[/b]Sarma olipas töykeä kätilö sulla! Muutenkin noita juttuja jännittää ja pelkää niin tuollainen ei asiaa ainakaan paranna...

Tulihan se rakenneultran aikakin postissa, 15.3., yli neljä viikkoa...Onpahan mitä oottaa. =)

Astrid 15+3
 
Kävin tänään lääkärissä kun huolestuin niin kovasti näistä supistuksen kaltasista tuntemuksista. Eilen kun olin hoitolasten kanssa ulkona, meni alamaha ihan kovaksi ja sit alko koskea niin kovin ja polttaa, että piti mennä kyykkyyn ja hengitellä ihan jonkun aikaa.

Soitin neuvolaan ja käski mennä lääkärille varmistamaan tilanteen, ei pitäis olla kipeitä supistuksia näillä viikoilla. No, tänä aamuna menin lääkäriin, hoitaja otti sisään ja kirjas tiedot koneelle, ja vei sitten siihen lääkärin huoneeseen. Lääkäri istu selin minuun päin ja näpytti tekstiviestiä jollekin, kun sai sen lähetettyä niin soitti jollekin potilaalle ja keskusteli hänen hoidosta, näpytti taas tietokonetta ja sitten yhtäkkiä kysy vaan (edelleen selkä minuun päin) "mikäs teitä vaivaa" Vähän aikaa mietin että puhuuko se nyt minulle kun ei ollu edes vilkassukkaan. No, selitin asian ja lääkäri totesi että ei ne oo supistuksia, kuvittelet vaan, se voi olla vaan että on niin paljon ilmaa suolistossa :eek:
Kyllä se sit katto ultralla että kaikki oli kunnossa, mutta jäi kyllä niin paha maku tosta lääkäristä (oli tosi kovakouranenkin), että sanoin miehelle et seuraavan kerran mennään kyllä yksityiselle, omalle gynelle.
En oo ikinä käyny miesgynekologilla, ja tää oli ehkä kyllä ensimmäinen ja viimenen kerta.

Tuli ihan sellanen olo, että oon hölmö kun meen huolestuneena lääkäriin.
Kai sen eron nyt huomaa, että onko kyseessä supistus vai ilmaa mahassa :kieh:
 
Sarma, ihanaa että ultrassa oli kaikki hyvin!! Onnea!!! :heart:
Olipa kyllä tosi tylsää että sattui tollanen tyly kätilö! Ihan uskomattoman huonoa käytästä ja myös huonoa ammattitaitoa. Luulisi että vähän riittäisi intoa jaksaa ajatella potilaan fiiliksiä. Jaksuja migreenien keskelle!

Titityy, no olitpa säkin saanut uskomattoman huonoa kohtelua!! Ei voi olla totta että lääkäri voi käyttäytyä noin törkeästi. Laita valitusta menemään! Mulla on ollut monia mies-gynejä (yksityisillä ) ja kaikki ovat olleet aivan loistavia. Ainut huono mies-gyne oli Leppävaaran terveyskeskuksessa neuvolakäynnin yhteydessä (edellisessä keskenmenneessä raskaudessa) Se äijä oli tosi töykeä ja tuntu jotenkin osaamattomalta..

Mä voisin kans kohta ottaa masukuvan.. Sen verran on jo vatsa kasvanut, että työkaveri joka tietää sanoi tänään että nyt näkyy kyllä selvästi... koitin vielä kävellä töissä maha-sisällä.. Jännä kun on tottunut aina taistelemaan mahan kanssa ja koittanut saada sitä aina litteemmäksi, niin tuntuu jotenkin kummaliselta katsella hyväksyvästi uudennäköistä pyöristyvää masua.. :)

fifiris 11+2
 
titityy :eek: no hoh millasta kohtelua sait :eek:

Noista varhasista supistuksista sen verran, että mulla on tosi supistusherkkä kohtu, se aiheutti ongelmia ihan noissa lapsettomuushoidoissakin, kun alkionsiirrot oli esikoisen kohdalla hankalia muutenkin ja sit tuo supistelu vielä vaikeutti tietenkin sitä alkion kiinnittymistä kohtuun.

Ja molemmissa raskauksissa mulla on ollut paljon (kivuttomia) suppareita, nytkin jo aika paljon liittyen esim.fyysiseen rasitukseen. Niihin ei ole otettu sen enempää koskaan kantaa neuvolassa eikä lääkärissä ja kun tosiaan ei varsinaisesti oo kipuja niin en oo osannut sit ittekään huolestua sen enempää. Toivottavasti sullakin on ihan harmitonta kohdun harjoittelua eikä mitään vakavampaa :hug: mut ehkä menisin minäkin yksityiselle, jos vielä uusii.

Täällä on monella muullakin noita ei-niin-kivoja lääkärikokemuksia ollut, tosi ärsyttävää kyllä!! Ittellä oli ihan (itte maksetulla) yksityislääkärilläkin tosi surkee np-ultrakokemus eli ei aina "kova rahakaan" asiassa auta, ikävä kyllä... ihan on tuurista kiinni.
Mulla muuten parhaat gyne"kokemukset" on nimenomaan miesgyneiltä ;) Niillä on mun mielestä usein tatsi paremmin kohdillaan kun (nuorilla) naislääkäreillä :D

sarmalla oli hyviä ultrakuulumisia, kiva :)

Ittelle ei mitään uutta... selkä vähän vaivailee taas, pitää ottaa se tukivyö taas käyttöön.
Lantionpohjan lihaksia on helpoin muistaa treenata aina pissalla käydessä eli "pysäyttelee" sitä pissaamista pariin kolmeen kertaan siinä niin ei tartte erikseen alkaa varaamaan erikseen aikaa siihen jumppaamiseen. Laiskan ratkaisu :D

Kristiina ja sallukka rv 16+1
 
Heippa teille loppuvuonna plussanneet naiset! Ja Onnea kaikille! :flower:
Olen lueskellut teidänkin kuulumisia, itse plussasin syyskuun lopussa ja tuolla toisessa ketjussa enimmäkseen kirjoittelen.
Mutta hei, piti sen verran kommentoida, että mulle neuvolan th sanoi, että joskus voi testata lantion pohjan lihasten kuntoa niin että saako pissasuihkun katkaistua, mutta sitä ei saisi tehdä jatkuvasti. Sanoi jotain että voi ne bakteerit lähteä ylöspäin tai jotain ja käsitin että vois tulla tulehduksia. Mutta en sitten tiiä kuinka helposti sellaista vois tulla. Mutta ajattelin nyt kertoa saamani tiedon teillekin. Kun näitä kaikenlaisia kremppoja riittää varmasti teilläkin raskauksissa.
Meille muuten valmennuksessa sanottiin että voi testata niinkin että kaksi sormea sisälle ja puristaa. Jos tuntee puristuksen niin ok.
Mutta sellaisia. Nyt mammmavesijumppaan! Itse olen neljättä viikkoa sairaslomalla älyttömän kipeän häpyliitoksen takia. Eikä tietoa helpottaako. Mutta onnellinen olen odotuksesta tietenkin!
Pitää vaan yrittää jaksaa.
Hyviä vointeja ja odotusta teille kaikille!

T.Ripe + Elvis 23+1 :heart:
 
Diodiumilla, Katriinalla ja Uskallankolla olikin oikein hyviä ultrakuulumisia :heart:
astrid: mulle on kyllä ihan selvästi tullut raskausdementia, puhelimet, autonavaimet yms. on viime aikoina unohtunu ihan vääriin paikkoihin yms. Mulla on aikaisemmin ollut runsaasti migreeniä, mutta nyt raskausaikana se on vaihtunut "normaaliin" päänsärkyyn. Tänään olin juuri osteopaatilla, joka avasi selän fasettilukkoja yms. Jospa se helpottais, mäkään en mielellään söis edes panadolia, vaikka se ihan ok onkin.
fifris: Mä oon yrittänyt päivittäin muistaa tehdä niitä lantionpohjan liikkeitä. Olin just 2 pv työmatkalla ja siinä junassa istuessa oli hyvää aikaa treenata :D
Sarma: ikävä kätilö sattui teille. Voisivat olla hieman ymmärtäväisempiä :kieh: Mutta nt-arvohan oli oikein hyvä! Jee :)
Ja titityyllä ikävä lääkäri. Mulla on huonoja kokemuksia vain naisgynestä, jolla kävin 2x ja sitten tuli vaihto toiseen. Jotkut ei vaan osaa toimia ihmisten kanssa.

Haluatteko saada tietää tulokkaan sukupuolen etukäteen? Me halutaan ja lähdettiin Taysiin sellaiseen tutkimukseen mukaan, jossa selvitetään miten tulevien vanhempien suhtautuminen vauvaan muuttuu kun sukupuoli tulee tietoon. Huomenna sitten saadaan tietää, että kuka siellä oikein kasvaa :D Jännittää! Ens viikolla on sitten varsinainen rakenneultrakin, pääsee näkemään kaveria tiheämpään.

verve + hoopi 19+0 (poksis)
 
verve siis mikä toi tollanen tutkimus on? Mäkin oisin halunnu... ei taida enää päästä mukaan?
Mutta siis joo, haluaISIn tietää sukupuolen, koska tosiaan yksi poika on ennestään, niin ihan käytännön syistä :) Viimeks kyllä yritettiin (esikoisen kohdalla siis) kahteenkin kertaan eri ultrassa kattella sitä jalkoväliä mutta hänpä istui niin tiukassa jooga-asennossa, ettei sinne jalkoväliin vaan yksinkertasesti nähnyt :D Eli niinkin voi sit käydä... ;)

Kristiina rv 16+2
 
Helou ladies!

Toivottavasti kaikilla on hyvä vointi ja vatsat senkuin kasvavat! Mä olen niin iloinen tänään kun ihan hirveä flunssa alkaa selkeästi helpottaa ja ehkä muutenkin kuvotus ja pahoinvointi & väsymys helppaa pikkuisen. Ainakin olo on juuri nyt ihmeen pirteä! Mahtavaa, toivottavasti pahoinvointi loppuis nyt kokonaan.

Oon nyt aamuisin kuunnellut dopplerilla pienen sydämen jumpsutuksen, lähtee tosi hyvin ja onnellisesti päivä liikkeelle! :)

Mukavaa päivänjatkoa kaikille! Ja tsemppiä kurjan kohtelun kohteeksi joutuneille, inhottaa kun hoitohenkilökunta on tylyä ja kovakouraista.

Diodium & Obed 15+0 (poksuu!!)
 
verve mua rupesi myös kiinnostamaan, että mikä tuo Taysin tutkimus on? No, siihen nyt on varmaan jo myöhäistä päästä mukaankaan.

Me ollaan vähän kahden vaiheilla tuon sukupuolen tietämisen suhteen, toisaalta kiinnostaisi... =)

Astrid 15+5
 
Me halutaan tietää sukupuoli. Ihan jo nimen keksimisen takiakin, on sitten helpompi miettiä nimeä kun tietää kumpi sieltä tulee. Miehellä on 3 tyttöä edellisestä liitosta, joten hän aika lailla toivoo poikaa. Mutta just eilen sanoi, että ihan sama kumpi sieltä tulee, onnellinen hän on joka tapauksessa. Itse en ole miettinyt kumpaa toivoisin. Ajatuksissa vauva on tällä hetkellä jotenkin ihmeen sukupuoleton, on vaikea ajatella onko siellä masussa tyttö vai poika kasvamassa. Kumpikin ovat yhtä tervetulleita. Niinkuin varmaan kaikille meistä. :heart:

 
Diodium samalla tavalla ajattelen, kuten varmaan kaikki, että ei sukupuolella ole väliä, kunhan on terve lapsi. Mä jotenkin alitajuisesti ajattelen, että mulla masussa kasvaisi poika,en tiedä mistä moinen ajatus... En koe kuitenkaan toivovani sen enempää poikaa kuin tyttöäkään, kumpi vaan käy! :heart:
 
Juu me kans. Jotenkin henk.koht. tuntuu, että saan ehkä paremmin tän homman tajuttua. Kun vieläkin on niin älyttömän vaikeeta. Ja esikosta tiedettiin kans, tosin sillon kromosomi tutkimuksen perusteella oli varma tieto. Nyt on se rakenneultra ja 4d, että toivottavasti kertovat saman sukupuolen :)
 
Voi ei. jäin nololla tavalla kiinni tästä raskaudesta töissä! Mulla oli siirtynyt vahingossa "neuvola" merkintä oman puhelimen kalenterista yleiseen kalenteriin, mistä kaikki näkee mun aikataulun!! :headwall:

Mun pomo oli katsonut mun kalenteria ja huomannut neuvola-merkkinnän.. Oli meinanut pudota kuulemma tuoliltaan (mun työkaveri on nähnyt tän tilanteen ja sanoi että pomo oli vaan haukkonut henkeä ) Olisin halunut odottaa ees sinne huomiseen että np-ultra on ohi!! Voi prkl!

No juttelin äsken pomon kaa ja sanoin että on ollut keskenmenoja ja muuta, että en vielä ollut ajatellut tästä kertoa.. Ja olihan se ihan ymmärtäväinen..

Ainut hyvä puoli tässä on, että jos sit tulee huomenna takaisku, niin ainakaan ei tarvi sit keksiä selityksiä vaan voin reilusti kertoa miksi jään saikulle. Voi kun sitä ei tapahtuis... en tiedä miten saan nukuttuu ens yön.

fifiris 11+4
 
Sarma
fifiris: Auts, just jotain tuon kaltaista mokaa olisin melkein iteltä odottanu.. ;) No, mutta kertominen hoitui ihan itsestään.. :) Onnea huomiseen ultraan ja toivottavasti tuot sieltä hyviä uutisia! Monelta saa tulla lueskelemaan ultrakuulumisia?

Missä vaiheessa te ootte kertonu muille raskaudesta? Me ei olla kerrottu vielä yhtään kenellekään, enkä tiedä koska sitä uskaltais kertoa.. Miestä polttelee jo kovasti kun se tahtois kertoa, mutta mä yritän yhä vieläkin jarrutella sen intoa.. Ehkä odotellaan mitä se veriseula sanoo.. Vieläkään ei oo mitenkään "varma" olo, vaikka sitä luuli sillon rv7-9, että kyllähän sitten osaa jo iloita täysillä kun on ne 12vk takana. Tai no eihän mulla ne 12vk vielä ihan takana ole..

Kävin aamulla puntarilla, taas on kilo karissut ja mä olen syönyt minkä olen pystyny. Enempää en pysty kun alkaa etomaan ja välillä ei pysty syömään ollenkaan kun etoo niin kovasti. Yhteensä lähteny nyt muutaman viikon aikana 4kg pois, enkä ole edes kertaakaan oksentanu. Eihän se muuten haittais, mutta huolettaa saako se sikiö kaiken tarvitsemansa. Suurin osa mun ruokavaliosta koostuu tällä hetkellä viilistä, jogurtista, banaaneista ja juissi sekamehusta, ne on tähän saakka olleet sellaisia mikä aina uppoaa.
 
Sarma, en oo yhtään yllättynyt että sähelsin tän asian kaa... Oon kyllä sellanen säätäjä. B)

Mulla on heti aamusta klo 9 onneks se ultra, niin ei tartte kauaa jännitellä..

Tosta kertomisesta, me ollaan kerrottu jo lähes kaikille ystäville ja vanhemmille.. Niille ollaan puhuttu lapsettomuudestakin, joten tuntu luontevalta kertoa tärpistäkin.

Inhottavaa että sulla on noin pahaolo!! Mulla on pahin ohi, vaikka ei vieläkään varsinaisesti hyvä olo ole..


 
Kristiina ja astrid: Taysin tutkimus on kai viralliselta nimeltään "Tutkimus lapsen sukupuolen selvittämisestä raskausaikana". Meiltä kysyttiin hoitojen onnistuttua (hoidot Taysissa), että haluaisimmeko lähteä siihen mukaan. Ja toki halusimme. Ilmeisesti tutkimus tehdään juurikin näin raskausviikolla 20. Ennen tutkimusta täytimme kyselykaavakkeet ja parin kuukauden päästä täytämme uudet kyselylomakkeet. Meillä siis oli tutkimus tänään, ei ensin meinannut selvitä ultralla kuka hän on, mutta kyllä sieltä selvyys sitten saatiin :) En ihan vielä halua muille paljastaa, täytyy sisäistää asia ensin itse :) Osa lääkäreistä tekee tutkimuksen 4d:llä, mutta meilä oli ihan perinteinen ultra. Varmaan sinne voi olla yhteydessä, jos siihen haluaisi päästä mukaan.

verve + hoopi 19+1
 
Jeeee!! Ultrassa oli kaikki hyvin!!!
Oli ihan mieletön tunne nähdä pienen liikkuvan ja vilkuttelevan meille.. :saint:

Kokoa sillä oli 6cm, pieni nykerö nenä, varpaita ja sormia oikea määrä. :)
Huh, miten helpottunut olo. En tiedä miten tässä voi enää keskittyä töihin?!
Sain matkalla töihin liikutuskohtauksen ja itkin autossa silmät päästäni. Kun sit pääsin työpaikkalle, niin työkaveri sanoi että miten sä näytät noin onnelliselta? Hih..

Niskaturvotus oli 0,6 eli hyvä arvo! Ainut vähän ikävämpi juttu oli verikoe. Mua usein vähän pyörryttää verikokeet ja nyt oli sellanen tosi nuori tyttö ottamassa verta. Ensin se pisti oikeaan käteen, ei saanut verta. Sitten pisti vasempaan käteen ja sai hitaasti verta valumaan. Veri kuitenkin "loppui" hänen sanojen mukaan, yhtäkkiä piikistä kuului pihahdus ja verta ei enää tullut.. Ja sitten taas jatkettiin oikeasta kädestä. Olin aika lähellä pyörtymistä siinä vaiheessa.

Viikoissa mentiinkin nyt sit yksi päivä eteenpäin.
fifiris 11+6.. :heart:
 

Yhteistyössä