Lapsettomuushoidoissa olevat

Lääkekattoa mietin vielä, onko väliä onko julkisella vai yksityisellä määrätty lääke?

Jotenkin olin vkl chillinä mutta nyt arkipäivä ja heti maisa ja omaposti auki josko siellä olisi mitään. No ei tietenkään ollut 😅 Ihan kauheaa jos täytyy odottaa 5kk edes tietoa ensikäynnistä, miten kestit @haaveillen 🫣 Onneksi Feliciatakseen ja aikoja lyhyellä varoitusajalla, jos ei kuulu mitään hyvin pian varaan ajan heti kun tullaan reissusta. Täytyyköhän puolison olla mukana suunnittelukäynnillä (oli mukana kun oli ekat tutkimukset).

Lääkekattoa mietin vielä, onko väliä onko julkisella vai yksityisellä määrätty lääke?

Jotenkin olin vkl chillinä mutta nyt arkipäivä ja heti maisa ja omaposti auki josko siellä olisi mitään. No ei tietenkään ollut Ihan kauheaa jos täytyy odottaa 5kk edes tietoa ensikäynnistä, miten kestit @haaveillen 🫣 Onneksi Feliciatakseen ja aikoja lyhyellä varoitusajalla, jos ei kuulu mitään hyvin pian varaan ajan heti kun tullaan reissusta. Täytyyköhän puolison olla mukana suunnittelukäynnillä (oli mukana kun oli ekat tutkimukset).
Lääkkeet on samanhintaisia riippumatta siitä käykö julkisella vai yksityisellä 😊

Meillä ainakin Felicitas edellytti miehen tulemista suunnittelukäynnille. Hoidon aikaiset ultrat voi käydä yksinkin. Vinkkinä muuten, siellä yksi lääkäri joustaa ajoissa tosi paljon. Mä oon ollut kerran ultrassa jo klo 6.40 kun ei muuten töiden puolesta saatu sopimaan 😅 Aloittaa muutenkin vastaanoton jo kello 7 niin usein pystyi käymään jo ennen töihin menoa.

Jotenkin olin vkl chillinä mutta nyt arkipäivä ja heti maisa ja omaposti auki josko siellä olisi mitään. No ei tietenkään ollut Ihan kauheaa jos täytyy odottaa 5kk edes tietoa ensikäynnistä, miten kestit @haaveillen 🫣 Onneksi Feliciatakseen ja aikoja lyhyellä varoitusajalla, jos ei kuulu mitään hyvin pian varaan ajan heti kun tullaan reissusta. Täytyyköhän puolison olla mukana suunnittelukäynnillä (oli mukana kun oli ekat tutkimukset).
Mä laskin väärin, alkoi tuo 5kk kuulostaa väärältä 😆 Eli 4kk odotin tietoa ensikäynnistä ja 5kk meni että pääsin ensikäynnille. Hoitotakuuhan lain mukaan on se 3kk, mutta se paukkui tässä yli kahdella kk:lla.. Se vähän helpotti odotteluaikana että oli kesä, niin oli paljon tekemistä ja tapahtumia. Ja samalla oli tietenkin luomuyritys päällä koko ajan, mikä pilkkoi odottelua pienempiin etappeihin 😅 Pitkä se aika oli silti! Mutta kun miettii aikaa taaksepäin, niin en oikeastaan muista viimeisestä vuodesta mitään. Ehkä tässä on jonkinlaisessa sumussa vain suorittanut ja mennyt eteenpäin.

Julkisella oli suunnittelukäynnin kutsussa, että mielellään puoliso mukaan. Ei olisi ollut aivan pakollista, mutta tykkäsin että oltiin molemmat, kun siellä tuli kuitenkin käytännön info mitä seuraavaksi tapahtuu. Oli kiva kun ei tarvinnut selittää ja yrittää muistaa kaikkea jälkikäteen kun molemmat oli paikalla 👍🏼 Suosittelen menemään yhdessä. Lääkäri sanoi että seuraavaan ultraan (eli 0-ultra) voin tulla yksin, mutta sitten siihen seuraavaan taas mielellään puoliso mukaan. Siinä sovitaan punktioajankohta ja annetaan ohjeistukset molemmille punktiopäivää varten.

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
vierailija
Julkisen puolen icsi:n lääkekatto tuli heti täyteen kun pelkkä eka piikki (elionva maksoi vajaa 600e +sumutteet). Sen lisäksi ne polimaksut (nollaultra 2x kun ensin ei oltu varma sumutteet tehosta, 2x folliultra, keräys ja alkion siirto.). Koin että kuitenkin halvemmaksi tuli vrt. Yksityisen ~10h

Lääkkeet on samanhintaisia riippumatta siitä käykö julkisella vai yksityisellä

Meillä ainakin Felicitas edellytti miehen tulemista suunnittelukäynnille. Hoidon aikaiset ultrat voi käydä yksinkin. Vinkkinä muuten, siellä yksi lääkäri joustaa ajoissa tosi paljon. Mä oon ollut kerran ultrassa jo klo 6.40 kun ei muuten töiden puolesta saatu sopimaan Aloittaa muutenkin vastaanoton jo kello 7 niin usein pystyi käymään jo ennen töihin menoa.
Meillä koirat ja esikoisen päikky niin työt saa luvan joustaa, aikaiset aamut ei vain millään sovi ainakaan niin ettei järki lähde 😁 kiitos kuitenkin vinkistä!

vierailija
No ei se julkisellakaan kovin halpaa ole, kiitos kattavasta vastauksesta!

Meillä siis sinänsä ihan hyvä tilanne, molemmilla n 4,5t brutto mutta pk-seudun isot lainat ja esikoisen kanssa olin melkein vuoden hoitovapaalla. Säästössä ihan kivasti (kai) mutta ei nyt tähän tarkoitukseen ollut
Karhurouvanen taas täältä sivusta kommentoi että alhaisen AMH:n tapauksissa pistoslääkkeinä käytetään lähes aina Menopuria ja maximiannoksilla ja itsellä yhden ivf:n Menopurit on maksaneet noin 2000 € eli lääkekatto täyttynee kyllä ihan suorilta ekan ivf:n (ekan apteekkikäynnin yhteydessä), sen jälkeen lääkkeet on käytännössä ilmaisia, paitsi ne mistä ei korvauksia saa eli keltarauhasvalmisteet jne mutta ne nyt ei maksa kuin joitakin kymppejä tai satasen per yritys.

Alhaisen AMH:n tapauksissa alkioita ei usein tule hirveästi pakkaseen ja PASejahan voi tehdä hyvin rivakallakin tahdilla. Itsellä on molempien lasten kohdalla tehty kaksi ivf-kierrosta 3/4 kuukauden aikana eli ainakin jos ei nyt ihan loppuvuoteen satu hoidot alkamaan niin voi hyvin mennä useampi ivf samoihin lääke- ym kattoihin.

Aiemmin taisin jo mainita mutta mainitsen vielä yleisesti kun täällä lahjasoluista ja jonoista puhetta niin itse siis HUS-alueella asuvana hakeuduin hoitoon TAYsiin koska siellä ei ollut (ole?) minkäänlaisia jonoja, ei ensikäynnille, ei IVF:n, ei lahjasoluihin (munasoluihin, siittiöihin tai lahjasoluihin). Lähetteen siirto onnistuu ihan vaan soittamalla ja myös eri sairaanhoitopiirien tilannetta jonojen/lahjasolujen saatavuuden suhteen voi tiedustella soittamalla. Itse pääsin TAYsiin ensikäynille 3. viikon päästä lähetteen hyväksymisestä ja siitä parin viikon päästä oli suunnittelukäynti ja sitten heti seuraavaan alkavaan seuraavaan kiertoon ivf. Tämä v 2022 mutta ilmeisesti TAYSin tilanne on edelleen hyvä. Taysissa on myös Suomen parhaat ivf-tulokset.

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Siis aivan järkyttävän kallista, miten yksi lääke voi maksaa noin paljon...🫣🫠

Olen pohtinut tuota TAYS-vaihtoehtoa paljon. Toisaalta se tarkoittaisi hirveästi poissaoloja töistä ja provisiopalkalla myös se tulisi todella kalliiksi, ja lisäksi olisi aika hankalaa näin arjen kannalta. Vaikka nopea aikataulu tietenkin houkuttelee. Tuntuu, että yksi IVF yksityisellä HUSin jonon aikana ei tulisi kovin paljon kalliimmaksi ja ainakin olisi helpommin järjestettävissä. No ensi kierto menee hoitojen kannalta hukkaan kun olen reissussa mutta maaliskuussa yksityiselle ellei HUS pääsee yllättämään nopealla aikataululla. Tai omat munasolut, tänään ovista joten peukut pystyyn. 😅

Karhurouvanen, oliko niin että myös sinä kuuluit tähän ihanaan matalan AMH-jengiin? 😊 miten teillä nämä hoidot meni?

Me käytiin ensikäynnillä tällä viikolla. Hyvä fiilis jäi sinänsä, paperilla ja tutkimustuloksien valossa kaiken pitäisi olla kunnossa. Eli toistaiseksi "selittämätön lapsettomuus"

Aukiolotutkimus tehdään seuraavaksi, vähän harmittaa että ei ollut mahdollista saada tähän kiertoon aikaa enää ja joudutaan odottaa ainakin kuukausi, että asiat taas etenee. Kuukautiset alkoi käynnin jälkeen vielä samana päivänä. Ajan pystyy varaamaan ensimmäisenä vuotopäivänä ja vaikka vahva tunne oli niiden alusta niin en saanut suoraan varattua vielä käynnillä. Kun varasin, niin ajat oikeaan aikaikkunaan (5.-10.pv kierron alusta) oli ajat jo menneet.

Toivottavasti tilanne ei ole sama vielä myöhemminkin, että ei mahdu listaan ja sen takia asiat viivästyisi jälleen. Suunnitelmat kun ei etene ennen aukiolotutkimusta.

Me käytiin ensikäynnillä tällä viikolla. Hyvä fiilis jäi sinänsä, paperilla ja tutkimustuloksien valossa kaiken pitäisi olla kunnossa. Eli toistaiseksi "selittämätön lapsettomuus"

Aukiolotutkimus tehdään seuraavaksi, vähän harmittaa että ei ollut mahdollista saada tähän kiertoon aikaa enää ja joudutaan odottaa ainakin kuukausi, että asiat taas etenee. Kuukautiset alkoi käynnin jälkeen vielä samana päivänä. Ajan pystyy varaamaan ensimmäisenä vuotopäivänä ja vaikka vahva tunne oli niiden alusta niin en saanut suoraan varattua vielä käynnillä. Kun varasin, niin ajat oikeaan aikaikkunaan (5.-10.pv kierron alusta) oli ajat jo menneet.

Toivottavasti tilanne ei ole sama vielä myöhemminkin, että ei mahdu listaan ja sen takia asiat viivästyisi jälleen. Suunnitelmat kun ei etene ennen aukiolotutkimusta.
Kiva kuulla että jäi hyvä fiilis mutta apua tuo että pitää varata aika ja sitten ei ole aikoja, ihan ahdistaa ajatus. Kun varmaan jokainen on aivan kypsä kaikkeen odotteluun.

Tänään olen ollut niin kypsä esikoiseen että väkisin käy mielessä että hullujako olemme kun haluamme vielä toisen ja vieläkin "väkisin". Ei ole helppo olla 2v eikä myöskään 2v:n äiti😁

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
Miten te hoidossa olevat/pitkään yrittäneet suhtaudutte luomuyritykseen? Vai onko edes yritystä? Nyt DPO1 ja jo nyt tunne että aika on pysähtynyt ja piinailu alkakoon. Vaikka järki sanoo, että miksi nyt yhtäkkiä tällä kertaa olisi tärpännyt, lääkärin mukaan kuitenkin 95% epäonnistua (tai toki sanoi 5% onnistua 😅). En tiedä onko tämä toivo elää hyvä ja mua auttava asia vai olisko vain parempi jos ei edes jaksaisi toivoa jolloin raskautumisasiat olisivat enemmän pois mielestä. Toki jännitän myös tämän kierron pituutta joten siinäkin mielessä piinailua, jos olisi vanha tuttu 26 päivää ehtisin todnäk gynelle ovulaatiopäivänä (haluaisin tietää miltä tilanne näyttää) ja voisi ehkä aloittaa hoidot jo sitä seuraavasta kierrosta(?!?!) + lutaali olisi riittävä. Paitsi silloin jos tärppäisi niin tulis jouluaattovauva - siis tätä luokkaa mun ajatukset laukkaavat 😁

Jos taas jää 24 päiväseksi niin tuntuu vaihdevuosituomiolta ja reissulta palu osuisi just ~dpo2.

@Keltainenkukka92 mä oon yrittänyt olla realisti, mutta kyllä sitä silti herkästi loppukierrosta sortuu elättelemään toiveita luomuylläristä. Ovulaatiota en oo testaillut aikoihin, mutta oireet tunnistan ilmankin ja helposti se piinailu siitä alkaa, halusi tai ei 😅 Tosin tää vika IVF tiputti kunnolla maan pinnalle munasolujen laadun suhteen ja toivon, että pystyisin jotenkin jättämään kierron vaiheen pohtimiset ihan kokonaan taustalle ja keskittyä välillä enemmän muihin juttuihin.

Ja tsemppiä @Keltainenkukka92 2 veen uhmailun kanssa, aivan ihana ikä 😍😆

@pienitoiveemme tosi harmillisia nuo ns. turhat kuukauden odotukset! Toivottavasti ne katsoo jotenkin tasapuolisesti sen suhteen, ettei samat joutuis useampaa kertaa jäädä odottamaan.

Mä kävin IVF:n jälkitarkastuksessa ja hyvin hyperin oireet oli hävinneet. Oli muuten punktion jälkeen yleisestikin oireettomampi kierto ekaan hoitoon verrattuna, lääkkeet siis tehos hyvin! Varattiin myös jo aika lahjasoluneuvontaan ja päästään sen jälkeen jonoon. Vähän vielä vaan arvotaan kahden eri klinikan välillä. Omaan klinikkaan on täysi luotto, mutta toisessa ois lyhyemmät jonot.

@Keltainenkukka92 mä oon yrittänyt olla realisti, mutta kyllä sitä silti herkästi loppukierrosta sortuu elättelemään toiveita luomuylläristä. Ovulaatiota en oo testaillut aikoihin, mutta oireet tunnistan ilmankin ja helposti se piinailu siitä alkaa, halusi tai ei 😅 Tosin tää vika IVF tiputti kunnolla maan pinnalle munasolujen laadun suhteen ja toivon, että pystyisin jotenkin jättämään kierron vaiheen pohtimiset ihan kokonaan taustalle ja keskittyä välillä enemmän muihin juttuihin.

Ja tsemppiä @Keltainenkukka92 2 veen uhmailun kanssa, aivan ihana ikä 😍😆

@pienitoiveemme tosi harmillisia nuo ns. turhat kuukauden odotukset! Toivottavasti ne katsoo jotenkin tasapuolisesti sen suhteen, ettei samat joutuis useampaa kertaa jäädä odottamaan.

Mä kävin IVF:n jälkitarkastuksessa ja hyvin hyperin oireet oli hävinneet. Oli muuten punktion jälkeen yleisestikin oireettomampi kierto ekaan hoitoon verrattuna, lääkkeet siis tehos hyvin! Varattiin myös jo aika lahjasoluneuvontaan ja päästään sen jälkeen jonoon. Vähän vielä vaan arvotaan kahden eri klinikan välillä. Omaan klinikkaan on täysi luotto, mutta toisessa ois lyhyemmät jonot.
Kiitos 😁

Menisin ehdottomasti siihen missä lyhyempi jono. Vai millaisista jonoista kyse ja millainen ero..?

Mä yritän pilkkoa tän piinailun silleen että olen päättänyt soittaa HUSiin ja kysyä aikatauluista yms perjantaina jos siihen mennessä ei kuulu mitään. Siitä sitten korkeintaan viikko niin menkat ja siitä voi sitten päätellä seuraavaa kiertoa ja varata yksityiselle ajan jne

Kiitos

Menisin ehdottomasti siihen missä lyhyempi jono. Vai millaisista jonoista kyse ja millainen ero..?

Mä yritän pilkkoa tän piinailun silleen että olen päättänyt soittaa HUSiin ja kysyä aikatauluista yms perjantaina jos siihen mennessä ei kuulu mitään. Siitä sitten korkeintaan viikko niin menkat ja siitä voi sitten päätellä seuraavaa kiertoa ja varata yksityiselle ajan jne
Toivottavasti HUS pystyy antaa arviota. Helpottais varmasti, kun tietäis jotain arviota jonotusajoista ja pystyy sen mukaan tehdä omat suunnitelmansa.

Ovumian munasolupankin jono on 1-3kk, mutta ne on siis pakastettuja munasoluja. Tuoreisiin on pidempi jono. Joissakin lähteissä sanotaan pakastettujen munasolujen selviytymisen olevan heikompaa pakastettuun alkioon verrattuna. Mun lääkäri sanoi näiden olevan myös yleisesti hieman heikompia hedelmöittymään verrattuna tuoresoluihin. Hintakin on tosin vähän halvempi verrattuna tuoresoluihin. Oma klinikka käyttää taas vaan tuoresoluja ja jono on vaihdellut 3-9kk välillä. Toivon, että tarkempi jonotilanne tarkentuu meille lahjasoluneuvonnan jälkeen. Jos jono menee yli puolen vuoden, luulen että aletaan kallistua Ovumian puolelle.

Okei no onneksi ei niin paha, tuo 3kk kuulostaa suoraan sanottuna lyhyeltä. Kiva, että löytyy vaihtoehtoja 😊

Oma napa kun pakko vuodattaa jonnekin, olen niin helvetin rikki. Olimme äsken perhelounaalla ja tuli vauvauutisia, veljelle tulossa toinen. Heillä melkein saman ikäinen meidän esikoisen kaa. Tein kaikkeni ettei kukaan olisi huomannut mutta ehkä joku kuitenkin hoksas, en tiedä. Miksi toisten onni tuntuu näin pahalta, en haluaisi olla tällainen kauhea ihminen. 😭 Siitä huolimatta räkäitken täällä kotona kun nies otti lapsen mukaan kauppaan kotimatkalla ja mulla on hetki olla yksin

Okei no onneksi ei niin paha, tuo 3kk kuulostaa suoraan sanottuna lyhyeltä. Kiva, että löytyy vaihtoehtoja

Oma napa kun pakko vuodattaa jonnekin, olen niin helvetin rikki. Olimme äsken perhelounaalla ja tuli vauvauutisia, veljelle tulossa toinen. Heillä melkein saman ikäinen meidän esikoisen kaa. Tein kaikkeni ettei kukaan olisi huomannut mutta ehkä joku kuitenkin hoksas, en tiedä. Miksi toisten onni tuntuu näin pahalta, en haluaisi olla tällainen kauhea ihminen. Siitä huolimatta räkäitken täällä kotona kun nies otti lapsen mukaan kauppaan kotimatkalla ja mulla on hetki olla yksin
Voimia ❤ Jos yhtään lohduttaa, niin luulen lähes kaikkien pidempään yrittäneiden käyvän läpi samoja tunteita raskausuutisia kuullessaan. Et ole kauhea ihminen ❤

Kyllä sitä jotenkin kierron eri vaiheissa huomaa suhtautuvan eri tavalla asiaan. Me ollaan tietoisesti yritetty ainakin lähes joka kierrossa. Lääkäri antoi käynnillä toivoa luomuonnostumiseen n. 25% verran, joka ei ole paljoa mutta jotakin sentään. Toki vielä ei ole tietoa aukioloista.

Kyllä tää odottaminen on jotenkin mielelle tosi kuormittavaa, mielessä käy läpi ihan kaikki mahdolliset skenaariot ja omaa mennyttä historiaakin miettii. Jotenkin miettii paljon sitä, että mitä jos ei saadakaan koskaan omaa lasta. Mitä me sitten tehdään. Oon huomannut itse kanssa, että muiden perheuutiset ei ilahduta enää samalla tavalla vaikka kovasti yritän ajatella että se ei ole meiltä pois. Jaksamista kaikille ❤

• Tykkää
Reactions: haaveillen
Okei no onneksi ei niin paha, tuo 3kk kuulostaa suoraan sanottuna lyhyeltä. Kiva, että löytyy vaihtoehtoja

Oma napa kun pakko vuodattaa jonnekin, olen niin helvetin rikki. Olimme äsken perhelounaalla ja tuli vauvauutisia, veljelle tulossa toinen. Heillä melkein saman ikäinen meidän esikoisen kaa. Tein kaikkeni ettei kukaan olisi huomannut mutta ehkä joku kuitenkin hoksas, en tiedä. Miksi toisten onni tuntuu näin pahalta, en haluaisi olla tällainen kauhea ihminen. Siitä huolimatta räkäitken täällä kotona kun nies otti lapsen mukaan kauppaan kotimatkalla ja mulla on hetki olla yksin
Hyvin samaistuttavaa ❤ Olin myös ihan riekaleina kun kuulin useammat raskausuutiset samassa pöydässä ja vielä kehuttiin, kuinka kaikki kävi vahingossa kun ei vain huomattu katsoa kalenteria että on tärppipäivät menossa 🥵 Siinä vain hymyilin ja onnittelin mutta sisältä olin aivan palasina ja jälkikäteen itkin monta päivää.

Mutta nämä on asioita jotka ei tee meistä kamalia ihmisiä vaikka emme pystyisi tuntemaan iloa rakkaiden ihmisten raskauksista ❤ Raskausuutiset muistuttaa omasta kivusta, ja on enemmän kuin luonnollista, että siihen reagoi voimakkaasti ❤

Kiitos ihanat.
Kaveriuutiset vielä menevät vaikka kirpaisee mutta veli asuu lähellä, meidän lapset ovat bestikset ja nähdään useita kertoja viikossa. Lisäksi kaikki perhehappeningit ja lounaat melkein viikkttain missä isovanhemmat hehkuttavat uutta vauvaa. Eli tää on todella in my face.

Viime ilta oli niin tuskainen ja yöunet olemattomat, vajosin todella syvään kuoppaan, että varasin suunnitteluajan heti reissun jälkeiselle päivälle. Saahan sen peruuttua jos HUS yllättää. Tai nyt on tärpännyt, DPO 3 😁

23 päivää siihen siis.

Tuli vielä mieleen, onko AFC siis yleensä sama kuin IVF-saalis? Siis toki kaikki eivät todennäköisesti hedelmöity jne mutta saadaanko yleensä vähemmän poimittua vai voiko määrä kasvaa simulaation seurauksena? Mulla ultrassa siis vain 2+2 follia (dpo-3).

Viime ilta oli niin tuskainen ja yöunet olemattomat, vajosin todella syvään kuoppaan, että varasin suunnitteluajan heti reissun jälkeiselle päivälle. Saahan sen peruuttua jos HUS yllättää. Tai nyt on tärpännyt, DPO 3

23 päivää siihen siis.

Tuli vielä mieleen, onko AFC siis yleensä sama kuin IVF-saalis? Siis toki kaikki eivät todennäköisesti hedelmöity jne mutta saadaanko yleensä vähemmän poimittua vai voiko määrä kasvaa simulaation seurauksena? Mulla ultrassa siis vain 2+2 follia (dpo-3).
Sähän pistit tuulemaan! 🤗 AFC antaa jotain suuntaa saatavien munasolujen määrästä, mutta ei kerro sitä tarkkaan. Saatujen solujen määrä riippuu mm. siitä, miten munasarjat reagoi lääkkeisiin, lähteekö follit tasaisesti kasvamaan, onko kaikissa folleissa solu sisällä ja onko solut kypsiä. AFC saattaa kai myös vaihdella vähän kierron vaiheesta ja ultraajasta riippuen - sunkin voi siis vielä muuttua.

• Tykkää
Joo oon ymmärtänyt että voi vaihdella. Hyvä saalis nyt täysin poissuljettu kun amh noin matala ja munasarjat ultrassa rupuset mutta tulos voi olla huono tai HUONO. Tulkitsinko oikein että on todennäköistä että lopullinen solumäärä on pienempi kuin AFC (jos esim siitä kierrosta osa niistä 4 olisivat liian pieniä ja osa ihan tyhjiä)?

Joo oon ymmärtänyt että voi vaihdella. Hyvä saalis nyt täysin poissuljettu kun amh noin matala ja munasarjat ultrassa rupuset mutta tulos voi olla huono tai HUONO. Tulkitsinko oikein että on todennäköistä että lopullinen solumäärä on pienempi kuin AFC (jos esim siitä kierrosta osa niistä 4 olisivat liian pieniä ja osa ihan tyhjiä)?
Mulla AFC ollut 10+10 luokkaa koko ajan ja soluja kerätty 17 ja 21 (folleja oli muistaakseni 19 ja 24). Eli heittoa voi olla kumpaankin suuntaan AFC-lukuun nähden. Matalalla AMH:lla luvut on toki pienempiä, mutta ehkä nää auttaa vähän hahmottamaan. Ehkä kannattaa suhtautua odottamaan pientä määrää ja yllättyä positiivisesti, jos soluja löytyykin enemmän. Ja tärkeimpänä, laatu korvaa määrän ❤

• Tykkää
Moikka!

Ensinnäkin sanon, että miten upeita, vahvoja naisia täällä ❤ ihanaa kun tämmöinen on olemassa. Tuntuu, ettei kukaan ymmärrä lapsettomuushoitojen vuoristorataa jos ei ole sitä itse kokenut. En aikaisemmin itsekään osannut kuvitella tätä myrskyä.

Minäkin siis liittyisin tänne joukkoon. Olen pian 32v lapseton, ei raskauksia. Normaali BMI (20). Terveelliset elämäntavat. Vauva haave ollut pari vuotta, pillerit lopetin reilu 3v sitten ja kesti n. Vuoden kunnes kuukautiset alkoivat. Epäilynä PCOS gynellä, metformiinin aloitus ja sillä sitten alkoi kk tyyppiset epäsäännölliset vuodot kierto 20-90vrk.

Loppuvuodesta kaivoin pääni pois puskasta ja myönsin, että tästä ei tule mitään näin. Tämä jo vaikeaa, koen että minussa iso vika. Nyt UÄ:ssä ei enää PCOS tyyppisiä ovarioita, vasen sammuneen näköinen ja AMH ikään nähden matala, 1. Letrozolia nappaillut 4 kiertoa, viimeisin 7.5mg max annoksella. Puolison sperma erinomaista. Endometrium tulee hyväksi, follikkeleitakin kehittyy oikealle ja lupaava johto follikkeli aina. Kerran sain vain estrogeeni ja LH+, mutta luteaalivaihe jäi 9vrk eli liian lyhyt. Labroissa mid luteal progesteroni huono.

Alkaa usko menemään koko OI hoitoon. Keskustelin jo lähetteestä IVF hoitoon, mutta hoitava lääkäri haluaa että 6kk OI kokeiltu ennen lähetettä. Lähetteestä IVF jono 3kk paitsi että kohdille osuu juuri HUS kesäsulku, joten jäisi syksyyn. Nyt pohdin jos menisin yhden kierroksen yksityisellä IVF. En jaksa tätä usko, toivo, epätoivo kierrettä. Ja piinaa ajatus siitä, että haaskaan kuukausia ja omia munasoluja. Syytän itseäni myös, että stressaan liikaa ja vieläkin huononnan mahdollisuuksiani. Mutta tästähän stressaannun vaan lisää 😂 puoliso on ihana ja tukena, ei ota stressiä vielä ollenkaan. Rahaa on säästössä mukavasti, mutta ne olisi tarkoitettu siihen että asunto vaihdettaisiin ok-taloon. Mutta koko ok-talon ”tarve” on vain jos saadaan lapsia 😅

Onko teillä suositella joku yksityinen joka olisi ylitse muiden?

Kiitos ja hyviä, positiivisia hormoneja meille kaikille ❤

Tervetuloa Ovum! Tuntuu niin epäreilulta, mulla myös terveelliset elintavat, BMI 21 ja olen "vain" 32v. "Kiva" etten ole yksin. Jos lohduttaa niin tekisin mitä vain että AMH olisi 1! 😁

Itse olen käynyt Mehiläinen Feliciateksessa ja ollut tyytyväinen, lähete hyväksytty HUSissa mutta pää ei kestä odottelua, varsinkaan kun AMH 0,26 ja kello tikittää. 😔 Tuosta jonosta olen ymmärtänyt että jono ihan jo ensikäyntiin on sen 3kk ja siitä vielä 4-6kk IVF-jono.

Yhteistyössä