Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa kuitenkin lupaavalta että kaikki 12 vielä viljelyssä. toivottavasti saat loistavia uutisia huomenna!

Oma napa, alan olla aivan varma ettei lähetettä hyväksytä kun tekstissä lukee "ilmoitus lähetteen hyväksynnästä ja mun puh.nro" ja mitään ei ole kuulunut 🫠

Olisi kyllä erikoinen lausevalinta tekstin kirjoittajalta jos lähetettä ei olisi hyväksytty. Joten minäkin veikkaan että lähete on hyväksytty. Pidetään peukkuja että oltaisiin oikeassa 👍🏼👍🏼👍🏼

Mä otin yhteyttä polille tästä vuodottomuudesta, ja jos ei viikon sisään tapahdu mitään niin alotetaan primolut-kuuri. Mälsää kun kroppa oikkuilee, ikinä ei ole vuotojen kanssa ollut ongelmia, ja nyt yhtäkkiä 😞 Tietenkin juuri nyt kun on muutenkin aivan rikki kaikesta odottelusta. Eihän tämä isossa kuvassa ole mikään iso juttu mutta sitä on jotenkin tosi herkillä kaikille vastoinkäymisille. Olispa taas joku nappi mistä vois laittaa ajattelun off-tilaan hetkeksi 😅

Siis yksityinen lääkäri on kirjoittanut noin ja koko teksti kopsattu suoraan vain HUSin alle. Mielestäni se näyttää vain siltä että hei täs on tän potilaan nro, soita sille jos hyväksytte 😅

Eikä @haaveillen ! Ymmärrän niin että harmittaa vaikkei isossa kuvassa vaikuta juuri mitään aikatauluun. Odottamisen odottaminen on niin hanurista. Off-nappi sopisi mullekin.

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Siis yksityinen lääkäri on kirjoittanut noin ja koko teksti kopsattu suoraan vain HUSin alle. Mielestäni se näyttää vain siltä että hei täs on tän potilaan nro, soita sille jos hyväksytte

Eikä @haaveillen ! Ymmärrän niin että harmittaa vaikkei isossa kuvassa vaikuta juuri mitään aikatauluun. Odottamisen odottaminen on niin hanurista. Off-nappi sopisi mullekin.

Aaa, luulin että se oli julkisen lääkäri joka oli kirjoittanut että ilmoitetaan lähetteen hyväksymisestä 😅 no mutta pidetään silti peukut pystyssä, olisi kyllä iso vääryys olla hyväksymättä lähetettä 🙄 kuulostaa niin julmalta ajatus.

Täytyy sanoa että onneksi ei tarvitse ihan yksin päässään pyöritellä näitä kaikki juttuja, onneksi saa purkaa tänne palstalle. Kiitos kun ootte ❤️

• Rakkaus
Reactions: Keltainenkukka92
@Keltainenkukka92 ihanaa 😍Nyt toivotaan et ensikäynti järjestyy mahdollisimman pian 🙏

Mä sain tiedon, että kaikki 12 alkiota meni roskikseen 😭 Laadultaan ne olivat sellaisia, ettei niitä ole järkevää pakastaa tai siirtää. Herättäisi vaan turhia toiveita siirtää sen luokan alkioita. Juteltiin alustavasti lahjasoluihin siirtymisestä. Jonotus ois 3-9kk. Lääkäri suositteli jonottaessa kokeilemaan vielä yhden IVF:n omilla soluilla. Joudutaan vähän miettiä mitä tehdään. Lahjasoluista juteltiin jo miehen kanssa ennen hoitoihin lähtöä ja kumpikin on niitä valmis käyttämään. Taloudellinen puoli mietityttää ehkä eniten. Nyt jo mennyt ~13000e. Miten paljon tähän on valmis laittamaan rahaa vielä lisää kiinni, kun ei ole takuuta onnistumisesta 😓

En mäkään ois uskonut, että lopputulos ihan näin huono voisi olla 😭 Viimeksikin vähemmällä määrällä hedelmöityneitä saatiin sentään 2 blastoa. Siihen vedoten lääkäri ehdotti vielä yhtä kertaa kokeilemaan lahjasoluihin jonottaessa, mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä, jos lopputulos onkin taas sama. Mieluummin säästäis nekin rahat suoraan lahjasoluihin.

@Keltainenkukka92 ihanaa Nyt toivotaan et ensikäynti järjestyy mahdollisimman pian

Mä sain tiedon, että kaikki 12 alkiota meni roskikseen Laadultaan ne olivat sellaisia, ettei niitä ole järkevää pakastaa tai siirtää. Herättäisi vaan turhia toiveita siirtää sen luokan alkioita. Juteltiin alustavasti lahjasoluihin siirtymisestä. Jonotus ois 3-9kk. Lääkäri suositteli jonottaessa kokeilemaan vielä yhden IVF:n omilla soluilla. Joudutaan vähän miettiä mitä tehdään. Lahjasoluista juteltiin jo miehen kanssa ennen hoitoihin lähtöä ja kumpikin on niitä valmis käyttämään. Taloudellinen puoli mietityttää ehkä eniten. Nyt jo mennyt ~13000e. Miten paljon tähän on valmis laittamaan rahaa vielä lisää kiinni, kun ei ole takuuta onnistumisesta

Ei voi olla totta 😭 Miten noin isosta määrästä yksikään ei voi olla edes semihyvä? 💔 Olen niin pahoillani. Osasiko ne sanoa miksi laatu oli mitä oli..?

Oletko kunnossa?

En mäkään ois uskonut, että lopputulos ihan näin huono voisi olla Viimeksikin vähemmällä määrällä hedelmöityneitä saatiin sentään 2 blastoa. Siihen vedoten lääkäri ehdotti vielä yhtä kertaa kokeilemaan lahjasoluihin jonottaessa, mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä, jos lopputulos onkin taas sama. Mieluummin säästäis nekin rahat suoraan lahjasoluihin.

Ilmeisesti lääkäri arvioi teillä olevan mahdollisuuksia onnistua omilla sukusoluilla kun ehdotti vielä yhtä ivfää? Mutta on kyllä vaikea päätös teillä edessä 😞 Hyvällä tuurilla seuraavassa ivfssä voisi olla the alkio, mutta sitten taas riskinä on että rahat menee vain hukkaan. Lahjasolut varmasti harkitsemisen arvoisia jos ootte asiasta jo jutelleetkin ja se ei ole poissuljettu kummankaan mielessä ❤️ Onko lahjasoluilla vs omilla soluilla tehtävä ivf kierros kuinka paljon kalliimpi?

Viimeksi muokattu:
Kiitos tsemppiviesteistä ❤️ Mä jaksan ihan hyvin tilanteeseen nähden, mies otti uutiset yllättäen paljon raskaammin ja romahti täysin. Luulen, että mulla oli jo hoitoihin lähtiessä realistisempi käsitys iän vaikutuksesta munasolujen laatuun. Ehkä hänelle nyt konkretisoitui se, mistä yritin jo alkutaipaleella varoittaa. Mä otin lahjasolut puheeksi jo ennen hoitoja ja hän oli ainakin silloin ok ajatuksen kanssa.

Tarkemmin en siis laadun heikkoudesta saanut selvitystä, kyllä mä luulen sen johtuvan ihan iän vaikutuksesta. Hidas jakautuminen voi ilmeisesti viitata kromosomivirheisiin tms. Onhan se tosiasia, että 40-vuotiaan munasoluista harva on enää priimaa. Mutta joo, lääkäri sanoi, että mahdollisuuksia voisi vielä olla, koska ekassa hoidossa saatiin hyviäkin alkioita. Vähän vaan tuuripeliä onnistuisiko seuraavassa yrityksessä sieltä ne hyvät kerätä.

Mä en tarkkoja hintoja lahjasoluhoidoista tiedä, lääkäri sanoi lähettävänsä hinnaston. Riippuu saatavien alkioiden määrästä ja iästä. Mut helposti menee ainakin 10k.

Varmaan aika klassista ettei mies ole yhtään realistinen/tietoinen kaikesta.

Jos vain jaksat niin kerro sitten lahjasoluproseduurista hintoineen jos vain jaksat, yritän nimittäin itse asennoitua siihen jo nyt. Taitaa olla aika pitkät jonot.

Jos vain jaksat niin kerro sitten lahjasoluproseduurista hintoineen jos vain jaksat, yritän nimittäin itse asennoitua siihen jo nyt. Taitaa olla aika pitkät jonot.
Kyllä me miehen kanssa päätettiin, että lahjasoluilla jatketaan eikä jonottaessakaan omilla soluilla enää kokeilla. Paremmat mahdollisuudet onnistua ja mulle lapsi ois ihan samalla tavalla mun lapsi, on hän sitten saanut alkunsa mun tai toisen munasolusta ❤️

Saatiin hinnasto ja eihän tuo mitään halpaa touhua ole, niinku mikään yksityisellä 😅 Felicitaksella on käytössä tuorealkiot ja lopullinen hinta määräytyy saatujen alkioiden mukaan. Eli maksat sen mukaan mitä luovuttajalta saadaan siirtokelpoisia alkioita etkä voi ostaa vain osaa. 1 blasto 6287€ ja 5 blastoa 10773€. 2-3 päiväiseksi viljellyt on hiukan edullisempia. Tähän päälle pakastus (min. 600€, riippuen pakastuskerroista ja alkioiden määrästä) ja siirrot ~1200€/kerta + muut lääkärikäynnit ja pakollinen terapeutin käynti.

Oon vertaillut hintoja ja monet menee ulkomaille halvempien hintojen perässä, mutta siinä ois taas oma säätönsä töiden kanssa. Ovumialla ois myös munasolupankki jäädytetyille munasoluille, jotka on hiukan edullisempia, mutta jotenkin oon käsittänyt hedelmöittymisprosentin olevan niissä heikompi kuin tuoresoluissa. Pitää vielä tehdä vertailua ja perehtyä lisää. Tavallaan tuntuisi helpoimmalta jäädä tutulle klinikalle, jossa tunnetaan mun hoitotausta. Meen joka tapauksessa ens viikolla IVF:n jälkitarkastukseen ja kyselen lisää jonotilanteesta ym.

@haaveillen joko siellä on päästy uuteen kiertoon?

Kyllä me miehen kanssa päätettiin, että lahjasoluilla jatketaan eikä jonottaessakaan omilla soluilla enää kokeilla. Paremmat mahdollisuudet onnistua ja mulle lapsi ois ihan samalla tavalla mun lapsi, on hän sitten saanut alkunsa mun tai toisen munasolusta

Saatiin hinnasto ja eihän tuo mitään halpaa touhua ole, niinku mikään yksityisellä Felicitaksella on käytössä tuorealkiot ja lopullinen hinta määräytyy saatujen alkioiden mukaan. Eli maksat sen mukaan mitä luovuttajalta saadaan siirtokelpoisia alkioita etkä voi ostaa vain osaa. 1 blasto 6287€ ja 5 blastoa 10773€. 2-3 päiväiseksi viljellyt on hiukan edullisempia. Tähän päälle pakastus (min. 600€, riippuen pakastuskerroista ja alkioiden määrästä) ja siirrot ~1200€/kerta + muut lääkärikäynnit ja pakollinen terapeutin käynti.

Oon vertaillut hintoja ja monet menee ulkomaille halvempien hintojen perässä, mutta siinä ois taas oma säätönsä töiden kanssa. Ovumialla ois myös munasolupankki jäädytetyille munasoluille, jotka on hiukan edullisempia, mutta jotenkin oon käsittänyt hedelmöittymisprosentin olevan niissä heikompi kuin tuoresoluissa. Pitää vielä tehdä vertailua ja perehtyä lisää. Tavallaan tuntuisi helpoimmalta jäädä tutulle klinikalle, jossa tunnetaan mun hoitotausta. Meen joka tapauksessa ens viikolla IVF:n jälkitarkastukseen ja kyselen lisää jonotilanteesta ym.

@haaveillen joko siellä on päästy uuteen kiertoon?

Apua, järkyttävän kallista,
huoh. Aivan varmasti jää monelta väliin puhtaasti hinnan takia ja onhan se todella surullista jos näin on. 😰 Valtaosalle (myös meille) todella iso summa varsinkin jos hoitoja on jo takana. Ja varmaan täyshinta riippumatta lopputuloksesta? Tuohon päälle vielä omat tutkimukset, lääkkeet yms niin varmaan sellainen 10-15t?!

Ymmärsinkö oikein, että te tarvitsette alkion eikä "vain" munasolun?

Oma napa, elän taas jossain denialissa ja ihan positiivisin mielin, alkaa olla "hedelmälliset" päivät taas (kp 7/24) ja ihan kuin tuomio 5% onnistumismahdollisuus onnellisesti unohdettu. 🙈 Ajattelin tikuttaa ovulaatiota myös sen takia että viimeksi ovistesti oli selkeästi pos neljä päivää putkeen?! Ja jos kierto lopullisesti lyhentynyt 24 päivään niin tuo lutaali on kyllä siinä ja siinä. Luin myös raskausuutisen missä avoimesti kerrottiin että 10kk meni ja jotenkin siitä tuli sellainen olo, että hei meilläkin mahdollista. Vaikka joku pieni vihreä mies olalla yrittää huutaa ja huitoa että haloo, sillä ei varmaan ole AMH 0,2. 🫣

@Mariamimi kiva kuulla että saitte päätöksen tehtyä, nyt on selvät sävelet miten edetä ❤️

Onhan nuo hurjia hintoja. @Keltainenkukka92 esimerkiksi meillä jäisi kyllä hoidot tekemättä, jos julkisella puolella ei tarjottaisi hoitoja 😅 Ei olisi mitenkään rahallisesti realistista lähteä yksityisen hoitopolulle. Tämä julkisen 1000-1500€ per kierros on vielä toteutettavissa kivuttomasti, mutta jos näistä hoitokierroksista ei tule lasta, niin se on sitten siinä. Aika brutaalia, mutta siinä menee meillä raja. Ellei voiteta lotossa 😁

Ja @Mariamimi, ei mitään merkkiä kierron alkamisesta 😅 Eiköhän tässä apteekkiin marssita hakemaan primolutia. Keskiviikkona aloitan viikon kuurin, jospa sen jälkeen sitten vuoto tulisi ja pääsisi odottelemaan synarelan aloitusta. Toivottavasti pääsiäinen ei uhkaa hoitoja…. Läheltä liippaa joka tapauksessa.

Me tarvitaan pelkkä munasolu, miehen siittiöt on hyvälaatuisia. Viimeisimmässä hoidossakin lääkärin mukaan ”erinomaisia”, eli vika on varmasti mun soluissa. Luovutetun alkion saisi itseasiassa halvemmalla, (olikohan noin 1200€), mutta halutaan käyttää miehen siittiöitä.

Joo ja täysi hinta menee, vaikka ei plussaa tulisikaan. Sehän tässä pelottaa, kun ei mikään takaa onnistumista lahjamunasoluillakaan. Ei meillä moneen kierrokseen ole varaa enkä halua elää vuosia veloissa hoitojen vuoksi. Toistaiseksi ollaan pärjätty säästöillä ja kaikesta muusta tinkimällä, mut nyt joutuu jo lainaa miettiä. Se hyvä puoli tässä on, että jos yhtään alkioita ei saataisi, ei meille tulisi maksettavaa. Nyt meillä meni tähän omilla soluilla yritykseen turhaan 3000€.

Julkisellahan on myös lahjasoluja, mutta jonot kuulemani mukaan hurjia ainakin HUS:lla. Ilmeisesti kaksikin vuotta 😳

@Keltainenkukka92 Kannattaa odotusaika hoitoihin hyödyntää tehokkaasti, kun siellä se pienikin mahdollisuus on olemassa ❤️ Neljän päivän positiivinen ovulaatiotesti kuulostaa kyllä erikoiselta. Tapahtuiko ovulaatio heti sen ekan positiivisen jälkeen tai tunnistatko yleensä oireita?

@haaveillen täällä sormet ristissä, ettei mitkään pyhät tai muukaan enää tule teidän hoitoja sotkemaan 🤞 Olette todellakin jo ansainneet päästä yrittämään.

@Mariamimi Hui, ihan hurjia summia kyllä menee hoitoihin ilmeisesti ihan julkisellakin puolella. Epäreilua, että inhimilliset haaveet tulee toisilla niin jumalattoman kalliiksi. 💔 Toivotaan parasta mahdollista tulosta, jota ei kuitenkaan rahassa lopulta voi mitenkään mitata❤️

@Keltainenkukka92 Oon itse huomannut, että kierron eri vaiheessa mieliala asian suhteen vaihtelee paljon. Ovulaation aikaan tulee toiveikas tunne, että kyllä voisi onnistuakin ihan ilman apuja. Menkkojen lähestyessä ja siihen liittyviä oireita tunnistaessa alkaa pikkuhiljaa kiirimään ahdistus, että eikö vieläkään ja taas toisaalta mitä jos nytten olisikin jotenkin yllättäen tärpännyt. Ensi viikon ensikäynti jännittää, tuoko toivoa vai onko edessä vielä pitkä taival.

Menkkojen pitäisi alkaa pian, vähän tylsä vaihe osuu ensikäynnille, mutta ei sen pitäisi haitata käyntiä. Jotenkin sitä mieli leikittelee ajatuksella, että mitä jos ne menkat ei nyt tulekaan ja viimein olisikin plussauutisia tarjolla. Olisipa ajoitus. Tuskin näin, mutta toisaalta hyväkin, että mieli jaksaa edelleen toivoa ❤️

@pienitoiveemme noita on tapahtunut yllättävän paljon, että plussa tulee justiinsa kun hoidot olisi alkamassa 😆 Toivotaan sitä ihmettä teillekin 😁 Minäki täällä vielä elättelen sitä toivetta, vaikka tiedän olevani ihan höpsö 😆 Tosin nyt mun kroppa oikkuilee niin pahasti pillerien jäljiltä, että se vähän nyt lannistaa tätä tunnelmaa.

Tsemppiä jokatapauksessa ensikäynnille, tule kertomaan sitten miten meni 😊

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
Kovat halut ja ovislimat yleensä noin 1-2 päivää ennen testi+ mutta en sen tarkemmin pysty sanomaan että hei juuri nyt on ovulaatiopäivä. Lääkäri ei ihmetellyt sen enempää testituloksia mutta itse pohdin voiko olla että LH nousee ja pysyy katossa kun munasolu ei ikinä vain irtoa. 🤔 Aloitan tikutuksen huomenna ja jatkan kunnes on taas nega. Useimmiten oon siis lopettanut testaamisen vahvaa plussaan mutta viime kierros jatkoin ja järkytyin kun + vain jatkui ja jatkui.

Mitä IVF siis maksaa julkisella puolella, polikäynnit ja lääkkeet..?

Löysin toisen keskustelun missä jotkut väittävät että HUSin jonot ovat 12kk tällä hetkellä. Siis lähetteestä ensikäynnille 🫠 Toiset taas kommentoivat että ovat päässeet 2-3 kk. Ota sitten selvää. Toivon vain että sieltä tulis kirje ensi viikon tai viim sitä seuraavan viikon aikana. 🤞 olisi helpompi asennoitua jos olis aikataulu + voisi päättää mennäänkö yksityiselle jonon aikana vai ei

Kovat halut ja ovislimat yleensä noin 1-2 päivää ennen testi+ mutta en sen tarkemmin pysty sanomaan että hei juuri nyt on ovulaatiopäivä. Lääkäri ei ihmetellyt sen enempää testituloksia mutta itse pohdin voiko olla että LH nousee ja pysyy katossa kun munasolu ei ikinä vain irtoa. Aloitan tikutuksen huomenna ja jatkan kunnes on taas nega. Useimmiten oon siis lopettanut testaamisen vahvaa plussaan mutta viime kierros jatkoin ja järkytyin kun + vain jatkui ja jatkui.

Mitä IVF siis maksaa julkisella puolella, polikäynnit ja lääkkeet..?

Löysin toisen keskustelun missä jotkut väittävät että HUSin jonot ovat 12kk tällä hetkellä. Siis lähetteestä ensikäynnille 🫠 Toiset taas kommentoivat että ovat päässeet 2-3 kk. Ota sitten selvää. Toivon vain että sieltä tulis kirje ensi viikon tai viim sitä seuraavan viikon aikana. olisi helpompi asennoitua jos olis aikataulu + voisi päättää mennäänkö yksityiselle jonon aikana vai ei

Julkisella ivf kierroksen maksut koostuu lääkkeistä ja polimaksuista. Ensin lääkkeistä maksetaan alkuomavastuu 70€ täysin itse (ellei alkuomavastuu oo jo täyttynyt aiemmin)ja sen jälkeen saa lääkekorvaukset osaan lääkkeistä. Stimulaatio- ja jarrulääkkeet kuuluu korvattaviin lääkkeisiin ja kerryttävät vuosittain nollautuvaa lääkekattoa (n630€) kun taas irroituspiikki, keltarauhastukilääkkeet tai ”kiinnittymispiikki” eivät. Lääkekaton täyttymisen jälkeen korvattavista lääkkeistä maksetaan vain omavastuu 2,5€.

Polimaksut on julkisella n66€/ käynti, ja ensikäynnillä ja suunnittelukäynnillä se maksu menee molemmilta puolisoilta (jos on otettu labroja molemmilta niinkun yleensä on). Siitä eteenpäin polimaksut menee vaan naisesta. Polikäyntejä tulee yhteen kierrokseen vähintään 5, riippuen hoitokaavasta ja saatavien alkioiden määrästä, eli tuosta voi laskea että yhden kierroksen hinta pyörii siinä 1000€-1500€ paikkeilla 😊

Toki sitten jos ehtii tekeen saman kalenterivuoden sisällä vaikkapa kaksi ivf-kierrosta, niin se toinen kierros on huomattavasti halvempi kun stimulaatiolääkkeistä ei makseta kuin se 2,5€ per pakkaus. Myös polimaksujen osalta maksukatto saattaa täyttyä. Maksukatto on n 760€ ja se tulee täyteen 12 polikäynnin jälkeen. Toinen kierros saattaa maksaa julkisella esim. 200-600€ jos nuo molemmat maksukatot täyttyy toisen kierroksen aikana 😊

Mulla on jo nyt mennyt melkein 200€ lääkkeisiin kun hain apteekista valmiiksi sen nenäsumun jota käytetään pitkässä kaavassa 🤭 Veikkaan että lääkekatto täyttyy itellä jo tässä ekassa ivfssä 🙈

Viimeksi muokattu:
No ei se julkisellakaan kovin halpaa ole, kiitos kattavasta vastauksesta!

Meillä siis sinänsä ihan hyvä tilanne, molemmilla n 4,5t brutto mutta pk-seudun isot lainat ja esikoisen kanssa olin melkein vuoden hoitovapaalla. Säästössä ihan kivasti (kai) mutta ei nyt tähän tarkoitukseen ollut 💔

No ei se julkisellakaan kovin halpaa ole, kiitos kattavasta vastauksesta!

Meillä siis sinänsä ihan hyvä tilanne, molemmilla n 4,5t brutto mutta pk-seudun isot lainat ja esikoisen kanssa olin melkein vuoden hoitovapaalla. Säästössä ihan kivasti (kai) mutta ei nyt tähän tarkoitukseen ollut

Ei ole halpaa, mutta kuitenkin ihan eri luvuissa pyöritään kuin yksityisellä 🧐

Siinä onkin tämän lajin epäreiluus, kun työllä ja vaivalla on säästänyt rahaa vuosia johonkin muuhun tarkoitukseen, ja sitten ne joutuu käyttämään tällaiseen asiaan minkä pitäisi olla ilmaista (ja maksaa vain lemmiskelyn vaivan🤭). Toisille on ja toisille ei 😔 Mutta sitten taas jos lapsen saa syliin niin ei niillä rahoilla ole siinä kohtaa mitään väliä 🥰

Mutta täällä pidetään peukkuja että saatte nopeasti kutsun ensikäynnille. Se helpottaa odottelua kun saa nopeasti päivämäärän tietoon vaikka se olisikin jossain hamassa tulevaisuudessa. Itse jouduin odotteleen ensimmäistä kutsua melkein 5kk ja se oli ihan tuskaa 😅 Toivotaan sinne nopeampaa toimintaa 🙏🏼

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92

Yhteistyössä