Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaapa erikoiselta, @tasaraha ! Siis sullako ei ole kierron aikana muita lääkkeitä kuin Letrozol? Siis siinä loppukierrosta mitään Cyclogestia tai Lugesteronia? Joo aiemmin tykkäsin viikolle osuvista arkipyhistä, mutta nyt mullakin oli toka inssi vappuviikolla, toka ilmeisimmin helatorstaiviikolla, ja sittenhän onkin tosiaan se juhannus...

Vitsi että nyt tekis mieli käydä omakustanteisesti tutkimassa tuo progesteroni ennen siirtoa En varmasti saa julkiselta progetutkimusta vaikka pyytäisin. Olisi kiva tietää mahdollisimman paljon omasta kehon toiminnasta. Paljonkohan tuon arvon pitäisi juuri ennen siirtoa olla, onko jollain tietoa?
Mulla arvo on otettu kerran luomukierrossa ovulaation jälkeen ja oli viitearvoissa (mun arvo 45/ Mehiläisen viitearvot oli 12-69 luteaalivaiheeseen), mutta en ole varma onko nuo viitearvot täysin verrannollisia silloin kun keltarauhastuki on käytössä. Ohje oli käydä kokeessa ennen Cyclogestin ottoa, mutta mahtaako ne edellisen päivän Cyclot vielä nostaa arvoja 🤔 Ois kiva kuulla kokemuksia, jos joku on käynyt keltarauhastuen aikana testissä.

@näännä ei ole muita kuin letrot, joita söin kp 3-7 2,5mg.

Voivottelin viimeksi inseminaatiossa hoitajalle asiaa, että mitäs jos osuu taas viikonlopulle ja ehdotti, että mahdollista olisi saada irrotuspiikki ja olinkin oman paikkakuntani sairaalan lääkäriin yhteydessä tästä huolesta, mutta hän suositteli vain yhdyntöjä, jos osuu ovulaatio viikonloppuun. Tosin viimeksi siellä inseminaatiossakin olivat sitä mieltä myös, että kun siemenneste on niin priimaa (97milj. siittiötä), niin pelkät kotona tehdyt yhdynnätkin ovat riittävät. Itsehän varsin skeptisesti siihen suhtaudun, kun sama priima siemenneste on ollut käytössä jo sen kaksi vuotta, eikä raskauteen ole johtanut, että ei riitä! 😡

Meille oli suunniteltu kolme ovulaation induktiota inseminaatiolla, mutta onneksi nyt kaiketi kuitenkin riittää vain nämä kolme letrokiertoa yhdellä inseminaatiolla ja siirrymme seuraavaan hoitomuotoon.

@Mariamimi lugesteron ja cyclogest ovat molemmat luonnollisia progesteroneita ja nostattavat molemmat plasman proggaria. Mutta terolut ei sillä vaikka vaikuttaa samalla tavalla, ei ole veressä progesteronina. Siksi mittailu noiden vaginaalisten prog kanssa ei käytännössä kerro yhtään mitään esim. Ovulaatiosta/ oman keltarauhasen kehittymisestä.

Tervetuloa @tasaraha ! 😊

@näännä ei ole muita kuin letrot, joita söin kp 3-7 2,5mg.

Voivottelin viimeksi inseminaatiossa hoitajalle asiaa, että mitäs jos osuu taas viikonlopulle ja ehdotti, että mahdollista olisi saada irrotuspiikki ja olinkin oman paikkakuntani sairaalan lääkäriin yhteydessä tästä huolesta, mutta hän suositteli vain yhdyntöjä, jos osuu ovulaatio viikonloppuun. Tosin viimeksi siellä inseminaatiossakin olivat sitä mieltä myös, että kun siemenneste on niin priimaa (97milj. siittiötä), niin pelkät kotona tehdyt yhdynnätkin ovat riittävät. Itsehän varsin skeptisesti siihen suhtaudun, kun sama priima siemenneste on ollut käytössä jo sen kaksi vuotta, eikä raskauteen ole johtanut, että ei riitä!

Meille oli suunniteltu kolme ovulaation induktiota inseminaatiolla, mutta onneksi nyt kaiketi kuitenkin riittää vain nämä kolme letrokiertoa yhdellä inseminaatiolla ja siirrymme seuraavaan hoitomuotoon.

Aivan, no onpas sitten erilaisia käytäntöjä eri paikoissa. Itse olen saanut just sen irrotuspiikin molemmilla kerroilla, kun viikonloppu ja vappu olisi muuten häirinnyt.
Mulle lääkäri määräsi keltarauhastuen letrotsolin jälkeen käytettäväksi, ehkä se sitten johtui just tuosta että letrotsoli altistaa tiputteluongelmille?
Mulla on käsitys, että inseminaatio parantaa ennustetta eniten lievissä spermaongelmissa, joten ehkä ne teillä tosiaan eivät ole mainittavasti yhdyntöjä parempia. Hyvä, että nyt lähdetään nopeasti kokeilemaan jotain tujumpaa siis.

• Tykkää
Reactions: tasaraha
Tämä letrojen käyttö on saanut omien kuukautisten alkamisen olemaan ihan kummallinen. Luomukierrossa pientä ruskeaa tihrua tulee yksi pvä (ehdoton max 2 päivää), kun letrokierrossa sitä saattaa kestää neljäkin päivää. Sitten rupean toivomaan jo, että onkohan tämä kiinnittymistä aiheutuvaa vuotoa, kunnes sitten kuukautiset alkavatkin kunnolla.

Ja muutenkin nämä kierrot ovat olleet varsin epäonnekkaita, kun edellinen ovulaatio oli vapun tienoilla ja seuraavat osuisivat helatorstaiviikkoon sekä juhannukseen. Ja sittenhän alkaakin olemaan jo kesätauko kaiketi.

Osaako joku kertoa, miten seuraavat stepit menee, kun IVFään siirrytään? Käydään taas lääkärin pakeilla, hän tekee lähetteen ja siitä alkaa jonotusaika 3kk, jota pidentää vielä kesätauko?

Käsittääkseni näin. Saat kuukauden jolloin ilmoitat menkkoja jolloin tulee suunnittelukäynti. Mulle annettiin heinäkuu (käynti huhtikuussa) ja sanottiin että riippuen milloin heinäkuussa alkaa itse hoito siinä tai seuraavassa kierrossa. Meillä toki uhka ettei kuitenkaan tehdä mun surkean amh takia "arvioidaan jokaisella käynnillä erikseen onko 10% mahdollisuus". Kesätauon aikana voi siis olla muita käyntejä, klinikka itse ei ole kiinni, vain labra. Eli punktioon ei pääse ennen 14.8.

Siis sama, pyhäpäivät ja myös viikonloput ärsyttäviä. Ei edes tilannepäivityksiä täällä. 😂

Tuoresiirto takana ja ei voisi olla parempi mieli! Eli punktiossa saatiin saaliiksi tosiaan se 7 munasolua, joista 5 hedelmöittyivät. Tänään saatiin lisätietoa asiasta siirron yhteydessä ja kaikki ovat jatkaneet jakautumista normaalisti, eli nyt siirrettiin yksi kyytiin ja loput neljä pakkaseen! 😍 Ihan huikeaa! Toki tällä 38 ikävuodella kaikki eivät laadullisesti varmasti ole priimaa, mutta oon erittäin tyytyväinen kyllä tähän ekaan IVF-kierrokseen kaikkinensa. Edelleen on tuntemuksia/kipuja punktiosta, mutta lääkäri sanoi sen johtuvat munasarjoista, kumpikin oli yli 5 cm läpimitaltaan. Nestettä ei ollut missään. Määräsi tiukasti lepoa nyt parin viikon ajaksi.

Tuoresiirto takana ja ei voisi olla parempi mieli! Eli punktiossa saatiin saaliiksi tosiaan se 7 munasolua, joista 5 hedelmöittyivät. Tänään saatiin lisätietoa asiasta siirron yhteydessä ja kaikki ovat jatkaneet jakautumista normaalisti, eli nyt siirrettiin yksi kyytiin ja loput neljä pakkaseen! Ihan huikeaa! Toki tällä 38 ikävuodella kaikki eivät laadullisesti varmasti ole priimaa, mutta oon erittäin tyytyväinen kyllä tähän ekaan IVF-kierrokseen kaikkinensa. Edelleen on tuntemuksia/kipuja punktiosta, mutta lääkäri sanoi sen johtuvat munasarjoista, kumpikin oli yli 5 cm läpimitaltaan. Nestettä ei ollut missään. Määräsi tiukasti lepoa nyt parin viikon ajaksi.

vautsi mikä tulos, onnea! Hurjat prosentit tuli siellä, yli keskiarvon. 🤭 Oliko siis nyt jo varmaa että kaikki menevät pakkaseen? Minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin? 😊

Paljon tsemppiä piinapäiville 🫶

• Rakkaus
Reactions: Zelina
vautsi mikä tulos, onnea! Hurjat prosentit tuli siellä, yli keskiarvon. Oliko siis nyt jo varmaa että kaikki menevät pakkaseen? Minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin?

Paljon tsemppiä piinapäiville 🫶

Mulle siis siirrettiin kolmepäiväinen ja ilmeisesti pakastavat myös kaikki kolmepäiväisinä. Tässä on ilmeisesti eri käytäntöjä tai en tiedä, tuleeko viikonloppu nyt hankalasti eteen tms. Ei oo mitään käryä näistä. 😅 Jos viljelisivät pidemmälle, niin voisi olla nuupahtaminen varmasti todennäköisempää. Lääkäri tosiaan sanoi, että nuo kaikki loput menivät pakkaseen ja saatiin asiasta laputkin kouraan. 😊

Tervetuloa mukaan @tasaraha !

Täällä vain kaksi päivää inssistä, mutta aika tuntuu ihan pysähtyneen. Kaksi viikkoa tuntuu just nyt ikuisuudelta 🙈 tota mä oon myös miettinyt, että jos kierrot osuukin viikonlopuille tai pyhiin niin onpa turhauttavaa.

Oon ollut töistä poissa. Iski ihan kamala henkinen väsymys tästä kaikesta. Pari lepopäivää tullut varmasti ihan tarpeeseen. Tosin jotenkin hävettää kun tiedän, että tää samaan aikaan inssissä ollut työkamu jatkoi siitä suoraan takaisin töihin.

Jotenkin hankala tällä hetkellä pysytellä toiveikkaana, että tää inssi oikeasti olisi auttanut meillä. 10-15% mahdollisuus kuulostaa ihan kamalan pieneltä. Noh, parin viikon päästä onneksi taas viisaampi.

Onnea @Zelina mukava kuulla, että siirto meni hyvin ja pakkaseenkin saatu mahdollisuuksia😍

Mulle siis siirrettiin kolmepäiväinen ja ilmeisesti pakastavat myös kaikki kolmepäiväisinä. Tässä on ilmeisesti eri käytäntöjä tai en tiedä, tuleeko viikonloppu nyt hankalasti eteen tms. Ei oo mitään käryä näistä. Jos viljelisivät pidemmälle, niin voisi olla nuupahtaminen varmasti todennäköisempää. Lääkäri tosiaan sanoi, että nuo kaikki loput menivät pakkaseen ja saatiin asiasta laputkin kouraan.

Aivan, varmasti viikonlopun vuoksi on pakastettu jo kolmepäiväisinä 😊 Jos pas tulee joskus ajankohtiseks niin voisi kuvitella että sulattavat kaikki ja jatkoviljelevät siinä kohtaa sitten viisipäiväisiksi 🤔 Ja joo, eipä näidtä tiedä, voi hyvin olla että kaikki jatkavat kehittymistä tai sitten ei 😅 itsellä kävi niin että nelipäiväisinä kaikki 4 olivat vielä mukana, yksi niistä siirrettiin tuoreena, ja loppuja viljeltiin vielä päivä. Ja lopulta vain 1 pakastettiin viisipäiväisenä. Yritän muistaa nyt maanantaina kysyä että mitä niille kahdelle tapahtui, olivatko vaan huonoa laatua vai kuukahtivatko. Milloin sulla on virallinen testipäivä? Me mennään aika samoissa sun kanssa, koska mun olis tarkoitus maanantaina hakea viisipäiväinen blasto kyytiin 😊 Kiva saada piinailukaveri!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Lilja93 ja Zelina
Aivan, varmasti viikonlopun vuoksi on pakastettu jo kolmepäiväisinä Jos pas tulee joskus ajankohtiseks niin voisi kuvitella että sulattavat kaikki ja jatkoviljelevät siinä kohtaa sitten viisipäiväisiksi Ja joo, eipä näidtä tiedä, voi hyvin olla että kaikki jatkavat kehittymistä tai sitten ei itsellä kävi niin että nelipäiväisinä kaikki 4 olivat vielä mukana, yksi niistä siirrettiin tuoreena, ja loppuja viljeltiin vielä päivä. Ja lopulta vain 1 pakastettiin viisipäiväisenä. Yritän muistaa nyt maanantaina kysyä että mitä niille kahdelle tapahtui, olivatko vaan huonoa laatua vai kuukahtivatko. Milloin sulla on virallinen testipäivä? Me mennään aika samoissa sun kanssa, koska mun olis tarkoitus maanantaina hakea viisipäiväinen blasto kyytiin Kiva saada piinailukaveri!

Tämäpä juuri, että ei voi tietää miten kävisi, jos vielä viljeltäisiin lisää. Todennäköisesti menee juuri noin, kuten laitoitkin, jos PAS tulisi ajankohtaiseksi. Mulla virallinen testipäivä on 27.5. Voi olla hankaluuksia olla testaamatta ennen sitä. 😅 Mukavaa todellakin, että on piinailijakaveri! 😍

Tämäpä juuri, että ei voi tietää miten kävisi, jos vielä viljeltäisiin lisää. Todennäköisesti menee juuri noin, kuten laitoitkin, jos PAS tulisi ajankohtaiseksi. Mulla virallinen testipäivä on 27.5. Voi olla hankaluuksia olla testaamatta ennen sitä. Mukavaa todellakin, että on piinailijakaveri!

Juu mä en ainakaan ajatellut odottaa virallista testipäivää mikä se nyt sitten liekään 😆 Noissa papereissa lukee että 2vkoa siirrosta mikä menee mun mielestä tosi kauas 😮 Aattelin tehdä ekan testin viikko siirtopäivästä. Niillä dpo-päivillä sain viimeksi kunnon haamulaista näkyviin testeihin 😊

• Rakkaus
Reactions: Zelina
Tsemppiä @Zelina piinailuun! 😍 Täällä onkin monta piinailijaa ja tapahtuu niin, ettei meinaa pysyä perässä. Kiva kun tästä ryhmästä on tullut niin aktiivinen 🙌

@pienitoiveemme voimia ❤️ Henkinen puoli näissä hoidoissa on usein kovemmilla kuin fyysinen. Ja me kaikki ollaan yksilöitä, eli ei kannata verrata työkaveriin ❤️

Täällä kp 1 ja Menopurit haettu. Laskeskelin PAS:n osuvan kesäkuun ekalle viikolle. Nyt on positiiviset ja toiveikkaat fiilikset uudesta yrityksestä 🤞

Vähän ehkä extrastessiä tuo se mystinen muutos, josta ei vielä tiedä. Ja tässä kierrossa folli juuri tällä muutoksen puoleisessa munasarjassa. Lääkäri myös vähän möläytti, että hyvä että kohta on se tarkempi ultra niin ei turhaan sitten oo hoitoja ennen sitä, jos tarviikin sen suhteen toimenpiteitä. Ehtii onneksi ennen seuraavaa kiertoa. Jotenkin tuntui että lääkäri paikkaili sanojaan loppukäynnistä ja että niin, voihan se raskauskin alkaa tästä kierrosta yms. Sen takia jotenkin turhauttaa tämä nyt. Noh, pitää vaan koittaa pitää pakka kasassa vielä pari viikkoa.

Btw, taas oli käynnillä uusi lääkäri. Todella nuoria erikoistuvia lääkäreitä.. Jospa seuraavalla kerralla osuisi jo joku näistä 5. aiemmasta.

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Täällähän tapahtuu, ihanaa! Erityisesti @Zelina n loistava tulos.
@Mariamimi n kanssa sama aikataulu jos päästään niin pitkälle, olettaisin että punktio ~2.6. Koska eikö pitkässä kaavassa pistetään n. 12 päivää ja sitten menee vielä n 2 päivää ovitrellestä..? Sinne vielä pitkä matka ja viimeksihän oli vain yhden follin vaste joten typerää ajatella aikatauluja mutta miehen työreissun ja omien työkuvioiden takia vähän pakko 🙈

Mulla alkoi vuoto lopulta vasta eilen klo 6 maissa, jopa vähän myöhemmin kuin olisin toivonut, vaikka aluksi jännitin että tulisi turhan aikaisin seuraavan inssin ajoitusta ajatellen. Nyt on kp 10 folliultra varattu siis viikon päähän maanantaille ja ihanteellista olisi jos inssin voisi tehdä samana tai seuraavana päivänä. Jos siellä nyt on mitään kypsähkön näköistä niin aion kyllä pyytää taas Ovitrellea että inssin voisi tehdä ti. En kehtaisi taas olla pois niistä loppuviikon tiukasti aikataulutetuista töistä yhden päivän varoitusajalla.

Eilen sain siis juosta puolimaratonin ilman letroja mutta kuukupin kanssa. Ihanaa oli ja vaikeina hetkinä piristi ajatus, että ehkä ensi vuonna mulla on hyvä syy olla osallistumatta puolimaratonille :D

Hienoa @näännä ! Miten maraton sujui?

Täällä vuoto on loppunut. Vitsi miten ajankulussa voi olla eroja, vuotoa odotellessa aika mateli ja nytkö on mennyt 4vrk?! Mieli kuitenkin aika maassa, tunnen selvästi painetta vasemmalla puolella ja sieltä se kysta löytyi viikko sitten. Synarela päivä 19 menossa eli eihän munasarjoissa kuuluisi tuntea mitään, eihän...? 🥺 No, huomenna saadaan tuomio.

Mitä piinailijoille kuuluu? Ensi viikolla saadaan varmaan vähän testituloksia jo?

Viimeksi muokattu:
Toivotaan @Keltainenkukka92 parasta huomiselle!

Puolimaraton meni alle kahden tunnin ja paremmin kuin viime vuonna, joten ei voi olla kuin tyytyväinen. Kevät on ollut muutenkin kiireinen, mutta ei nämä hoidotkaan ja lääkitykset ole ainakaan helpottaneet harjoittelua. Aattelin että lähtisin tämän jälkeen nyt treenaamaan ikään kuin sillä ajatuksella, että lopukesästä olisi toinen puolikas vielä paremmalla tavoiteajalla, mutta niin inhorealisti en ole, että ilmoittautuisin vielä mihinkään loppukesän juoksutapahtumaan. Aion nimittäin todellakin pistää juoksun tauolle heti jos tulen raskaaksi. Kerrankin kohtuuhyvä syy olla rääkkäämättä itseään on käytettävä hyväksi.

Nonni jes, tämä aamuna vihdoin lähes viikon kestänyt tiputteli loppui ja kuukautiset alkoivat. Saatiinkin yllättävän nopeasti lääkäriaika IVF-hoitokeskusteluista, nimittäin jo ensi viikolle. Eli jos ensi viikolla saadaan lähete ja siitä 3kk hoidon alkamiseen (+kesäsulku), niin kuvittelisi lokakuussa olevan jännän äärellä.

Ja kerrotaan vielä, että lapsettomuusasioissahan olin ensimmäisen kerran yhteydessä vuosi sitten keväällä ja jonka lääkäri sitten mokasi, koska hänen tulkintansa mukaan olisimme päässeet hoitoihin vasta, kun saamme 3 km (olin juuri saanut km) tai sitten vielä vuosi odotusta/omaa yritystä. Tämän selityksen sitten vain nielimme, kunnes syksyllä kyseenalaistimme tämän ja soitin uudestaan ja siellä sitten uusi lääkäri oli sitä mieltä, että ei tällaista sääntöä ole olemassa tähän liittyen ja pääsimme aloittamaan hoitopolun lapsettomuudessa. Alkuvuodesta pääsimme sitten aloittamaan letroilla yrittämisen. Että sen ensimmäisen lääkärin mp johtuen meidän aloitus venähti lähes puolella vuodella.

Hei,
Taustalta keskustelua seurannut hyppää mukaan kesken piinapäiviä ja aika pessimistisin tuntein. Meillä eka IVF takana ja viime ke siirretty 5 pvn testattu ja normaali, hyvälaatunen blastokysti. Tänään tein ekan testin ja täysin nega. Onkohan kaikki toivo menetetty? Tiedän, että tuli testattua aikasin, mutta toisaalta kyseessä blasto ja klinikallakin sanottiin, että mahdollinen kiinnittyminen tapahtuu 2 vrk sisällä, joten taitaa olla epäonnistunut siirto :( On tämä jatkuva epäonnistuminen raskasta. Osaako joku sanoa mikä dpo nyt olisi menossa kun kyseessä lääkkeellinen korvauskierto? Lasketaanko se silleen, että siirto viime ke dpo5 ja nyt olisi dpo10?

Lopuksi paljon tsemppiä kaikille ja toivon jokaiselle ryhmässä paljon plussatuulia!

t. toivoton vierailija

Hei vierailija ja tervetuloa kirjoittelemaan enemmänkin, jos siltä tuntuu! En kyllä tiedä tarkemmin dpo:n laskemisesta tapauksessasi, joku ivf-kokemusta omaava vastannee tähän. Nega tässä vaiheessa ei varmaan ole hyvä merkki, mutta kai sillekin joku peruste on, että klinikka laittaa sen virallisen testipäivän aika myöhäiselle. Eli ei varmaan toivoa kannata kokonaan vielä menettää. Voimia ja tsemppiä piinailuun!

Hei,
Taustalta keskustelua seurannut hyppää mukaan kesken piinapäiviä ja aika pessimistisin tuntein. Meillä eka IVF takana ja viime ke siirretty 5 pvn testattu ja normaali, hyvälaatunen blastokysti. Tänään tein ekan testin ja täysin nega. Onkohan kaikki toivo menetetty? Tiedän, että tuli testattua aikasin, mutta toisaalta kyseessä blasto ja klinikallakin sanottiin, että mahdollinen kiinnittyminen tapahtuu 2 vrk sisällä, joten taitaa olla epäonnistunut siirto On tämä jatkuva epäonnistuminen raskasta. Osaako joku sanoa mikä dpo nyt olisi menossa kun kyseessä lääkkeellinen korvauskierto? Lasketaanko se silleen, että siirto viime ke dpo5 ja nyt olisi dpo10?

Lopuksi paljon tsemppiä kaikille ja toivon jokaiselle ryhmässä paljon plussatuulia!

t. toivoton vierailija

Heippa toivoton vierailija, sinuna en vielä menettäis ihan kaikkea toivoa. Mä ymmärtäisin myös näin että nyt olis dpo10, jos keskiviikkona on siirretty 5 päiväinen 😊👊🏻

Dpo10 voi tulla haalean haalea haamu tai sitten ei vielä mitään. Sanoisin että jos ei kahden päivän sisään näy testissä mitään niin todennäköisyydet plussalle alkaa olla varmaan aika pienet. Täällä pidetään peukkuja sinnekkin 🫶 Ja tervetuloa mukaan kirjoittelemaan 😊

Yhteistyössä