Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
@näännä en tiedä tarkalleen miten letrozol toimii mutta luulisin ettei sillä hirveesti pysty ajallisesti pelaamaan jos sillä on tarkoitus ylipäätään saada ovulaatio aikaan tai aikaistaa sitä 🤔 Ite syön kp3-7 ja sisko millä on pcos syö kp2-6 että saataisiin aikaistettua ovulaatiota ku kierrot pitkiä 👍🏻

@Keltainenkukka92 ainaki synarelan pakkausselostees lukee unettomuus kohdas yleiset (yli 1 potilaalla sadasta), mutta toki kyllähän nää hoidot ylipäätään välillä tuntuu aiheuttavan unettomuutta ku illalla rauhoittues alkaa kaikki pyörimään pääs 😮‍💨

@haaveillen toivottavasti teillä ei menis siirto pieleen ovulaation takia ja hyvä ettei keliakiaa nyt ollu viä sotkemas asioita ku mun käsittääkseni endometrioosi jo itsessään on tulehdustila 🤔

Osaako joku sanoa enemmän noista uudistuneista kela-korvauksista, onko se kaikista käynneistä ja tutkimuksista joku tietty prosentti ja mikä se korvaus suurin piirtein on?

Ja toinen kysymys, onkohan keltarauhastuki tehokkaampi suun kautta tai sitten alakautta annosteltava? Mulla ollut letro+terolut tässä jo reilu 3kk eikä mitään vaikutusta..
Niin mietin että kävisikö uudelleen gynellä ja kysyisi voisiko lääkkeitä vaihtaa johonkin muuhun, kasvaako limakalvo tarpeeksi yms.
Mulla pcos joka pahentunut esikoisen jälkeen.
On tehokkaampi alakautta laitettaessa ku suun kautta maksa kerkee hajottamaan osan lääkkeestä. Muistelen että jos noita arvoja seurataan hoitojen yhteydessä niin ne suun kautta otettavat ei näy samalla tavalla verikokeiden arvois vaan et ne on enemmän noin arvoja ku mitä olis alakautta laitettavien kans 🤔

@Mariamimi voi ku oliski viivat sitä itteensä 🥰 musta on niin ihanaa lukea muiden onnistumisista ku tulee itellekkin toiveikas olo et ehkä mäkin onnistun tässä ku muutki onnistuu 👍🏻 varsinki niistä joilla myös hoitoja taustalla. Tietyllä tapaa hoidoissa käyminen on sitä et vetää taas rahaa vessanpöntöstä alas ku ei onnistu, mut inhottavinta siinä olis se jos sillä rahalla ei pääsis ees yrittämään raskautta 😒

Ovulaatio+ tuli kp13 eli eilen niinku useimmis kierrois 👎🏻 ei siis siirtoa tässäkään kuussa, mutta kätilö jonka kans soittelin tänään tosta tuloksesta laski että jos mun kierto on nyt sen 30 päivää niinku useimmiten ja ovu+ taas kp13 niin se olis keskiviikkona ja kerittäis vielä ennen kesätaukoa yhteen siirtoon 🥰 sano että jos seuraava kierto menee vielä huti jostain syystä niin sitte kysellään lääkäriltä uutta suunnitelmaa

äh eikä, pahoittelut @Lilja93 huonosta tuurista oviksen ajoittumisen kanssa 😵‍💫 Tuo on semmonen juttu mikä varmasti tympii ihan huolella, etenkin jos tulee useampi hutikierto putkeen 😣 Saa veren kiehumaan pelkkä ajatuskin. Miksei inssejä ja siirtoja vois vaan tehdä myös vkloppusin?! Toivotaan että ehditte vielä ennen kesätaukoa! 🤞🏼

Voi ei @Lilja93 😫 Ilmeisesti lääkkeellistä PAS:ia voidaan kokeilla, jos menee monta kiertoa hukkaan. Ajoitus sen kanssa on helpompaa, mutta ainakin meidän klinikan mukaan paremmat onnistumismahdollisuudet on luonnonkierron siirroissa.

Täällä aamun testi oli puhdas nega. Toki vielä aikaista (dpo 10), mutta tuli jo hetkellisesti fiilis, et tekis mieli heittää kirves kaivoon.

”Mitä kuuluu?” -kysymys on tosiaan paha! Harvalle pystyy näistä hoidoista kertoa ja kun melkein koko elämä pyörii hoitojen ympärillä, niin eipä oo juuri mitään kerrottavaa. Mä huomaan myös sosiaalisten suhteiden ylläpidon muuttuneen viime aikoina tosi vaikeaksi, ei vaan ole kiinnostusta ja energiaa mihinkään ”ylimääräiseen”. Voisi todellisuudessa tehdä hyvää saada muutakin ajateltavaa, mutta ei vain saa aikaiseksi.

• Tykkää
Reactions: haaveillen
Voihan kökkö mutta dpo10 on tosi aikaisin! Menettäisin toivoa vasta ~ylihuomenna jos silloinkaan ei näy mitään.

Ja just tuo ettei ole energiaa mihinkään "ylimääräiseen" tai lähinnä kaikki muu tuntuu turhalta.

Kaikki peulit pystyyn @Lilja93 että ehditte ennen kesätaukoa! 🤞se on vielä inhimillinen aika odottaa, vaikka mä kyllä kaivoin talvitakin kaapista koirien iltalenkkiä varten, oon palellut niin paljon tänään että en olisi saanut itteni ulos ilman sitä. 😂

t. Kp 26/25(tai no??? tällä lääki

Jos ovis+ tulee sitä ennen ni ei päästä siirtoon, kun osuu klinkan kiinniolopäiville 🙈 Siinä tapauksessa uus yritys seuraavassa kierrossa. Nyt alkaa tää ”lotto” miten keho päättää ajoittaa mitäkin 😅

Hydrosalpinxiin sopivaa löydöstä ei näkynyt, joten oletetaan tässä vaiheessa että sitä ei ole. Kun on monta eri lääkäriä touhuamassa, niin joku näkee jotain ja joku jotain toista. Katotaan mitä siirron tekevä lääkäri sanoo 😃 Vois samalla kysyä siellä niiden loppujen alkioiden kohtalosta, en oo enää edes muistanut miettiä koko asiaa 🙈

@Mariamimi harmillista että testi yhä nega. :/

Hienoa @haaveillen että ei ollutkaan hydrosalpinx, ja toivotaan että ovis+ tulee oikeaan aikaan!

Testasin eilen illalla DPO 8, Ovitrellestä oli 9 päivää ja viime kierrossa se aiheutti vielä haamuesiäidin. Eilenkin tuli haamuesiäiti jota tietenkin maanisesti yritin vertailla viime kierron versioon. Ovitrellesta oli kuitenkin aktuaalisesti tuolloin n. puoli vrk kauemmin kuin edellisessä kierrossa kun sain viimeisen havaittavan viivan, siksi lievä innostus. Testasin myös tänä aamuna ja melko samanlaisella tuloksella (mikä ei tietenkään ole ihme kun testien välissä oli vain muutama tunti :D) Testit ei ehkä ihan kuvauskelpoisia ole, tai kuvissa näkyy hyvällä tahdolla "jotain", ja luonnossakin on vähän vaikea sanoa onko viivoissa sitä vaaleanpunaista väriä oikeasti. Mutta kyseessä siis pc jossa ei pitäisi näkyä viivanpaikat tuolla tavalla. Jooh, pitkä selostus todennäköisestä Ovitrelle-haamusta... Mutta testailu jatkunee illalla, jolloin Ovitrellesta on jo yli 10pvää, joten stay tuned!

Kun on monta eri lääkäriä touhuamassa, niin joku näkee jotain ja joku jotain toista. Katotaan mitä siirron tekevä lääkäri sanoo

Sama fiilis, meillä ainakin ollut tähän asti joka kerralla eri lääkäri julkisella. noh, kai nekin loppuu kohta kesken, ettei aina voi olla joku uusi lääkäri joka tulkitsee jotain uutta.

Täällä lähtee oviksen testaus ja metsästys käyntiin🤞

Sama fiilis, meillä ainakin ollut tähän asti joka kerralla eri lääkäri julkisella. noh, kai nekin loppuu kohta kesken, ettei aina voi olla joku uusi lääkäri joka tulkitsee jotain uutta.

Täällä lähtee oviksen testaus ja metsästys käyntiin
Mäkin koin samaa julkisella aiemmalla hoitokierroksella, lääkäreillä oli hyvin erilaisia näkemyksiä. Yksi heitti ajatuksen PCO-tyyppisistä munasarjoista, muut eivät koskaan kommentoineet mitään eikä sitä milloinkaan diagnosoitu. Samainen lääkäri kertoi, että pitkiksi venyvissä kierroissa munasolu voi olla ovulaation aikaan huonolaatuinen. Toinen sanoi, ettei ovulaation ajankohdalla ole merkitystä 😅 Ota sit selvää ketä uskoa. Mutta voihan vaihtuvista lääkäreistä toisinaan olla hyötyäkin. Ehkä toisella lääkärillä saattaa olla ehdottaa jotakin, mitä toinen ei keksisi kokeilla.

@näännä jännää 🤩 Mulla Ovitrelle näkyi testissä täsmällisesti sen 10 päivää pistämisestä, mutta viimeiset viivat oli niin heikkoja, että kameraan en ois niitä varmasti saanut taltioitua. Enemmänkin muistutti just viivanpaikkaa, mitä pc ei normaalisti anna.

Täällä dpo 12 herkkä testi puhdas nega, joten alan suunnistaa ajatuksia vähitellen jo seuraavaan yritykseen. Jatkan kyllä tunnollisesti Cyclogestia viralliseen testipäivään asti, joka on siis vasta dpo 16. Mietin akupunktion kokeilua seuraavaan kiertoon 🤔 Jos ei muuta, voisi auttaa ainakin stressiin. Kenelläkään kokemusta?

@Mariamimi pahoittelut negatiivisesta testistä. 💔 Onneksi siellä on vielä muutama mahdollisuus pakastimessa jos tämä jää negatiiviseksi ❤

@näännä lle paljon tsemppiä jännäilyyn, aikahan se ei kulu sitten millään tuossa tilanteessa 😅

Ehkä sitä voisi itsekin tallentaa ovitrellen hiipumisen testeihin (taas jos vaan kehtaa hakea testejä kaupasta kasapäin) niin olis tekemistä piinapäiville 🙈 Jos nyt siis ovitrellen joudun pistämään. Tänään ainakin ovistesti oli vielä toooodella hailura ja kropassa ei vielä mitään lähestyvän oviksen merkkejä, joten oon varovaisen optimistinen siinä että päästään siirtoon ❤ En usko että kahdessa päivässä ehtii ovis+ enää tulla mikäli yhtään kroppaani tunnen. Tuntuu huojentavalta ja äärettömän hyvältä että myötätuuli puhaltaa ainakin tämän verran ❤

Oon muuten myös tuota akupunktiota miettinyt. Kokemusta ei siis ole ainakaan vielä. En tosin tiedä uskonko henk koht sillä olevan muuta kuin psyykkistä vaikutusta, mutta ei sitäkään tietysti pidä väheksyä 😊 Stressinpoistoon varmasti vaikuttaa positiivisesti, ja siitähän ei voi olla muutakuin hyötyä 👍🏼

Oon muuten myös tuota akupunktiota miettinyt. Kokemusta ei siis ole ainakaan vielä. En tosin tiedä uskonko henk koht sillä olevan muuta kuin psyykkistä vaikutusta, mutta ei sitäkään tietysti pidä väheksyä Stressinpoistoon varmasti vaikuttaa positiivisesti, ja siitähän ei voi olla muutakuin hyötyä
Mä mietin sitä jo tässä kierrossa ja ehdin kysyä neuvoa ajankohdasta yhdestä akupunktiopaikasta. Ohje oli, että hoitoon kannattaa tulla jo hyvissä ajoin ennen siirtoa. ”Keho, elimet ja verenkierto pitää hoitaa ennen siirtoa”. Jäi sit aika varaamatta, kun heräsin asiaan vasta siirtoviikolla. Mä oon myös hieman skeptinen vaihtoehtoishoitojen tehoa kohtaan ihan siinä laajuudessa mitä paikat mainostaa, mutta toisaalta tässä ei oo enää mitään menetettävää, jos kokeilisi.

Toivotaan, @Mariamimi näin ollen plussatuulia seuraavaan kiertoon sitten! <3 No aika samalta kyllä kuulostaa tuo sun Ovitrelle-viivanpaikka kuin munkin. Tuijotin nyt äsken varmaan kymmeniä minuutteja uusinta viivanpaikkaa. En saanut ratkaistua, näenkö siinä nyt oikeasti jonkinlaisen haamuviivan vai en. Testien tulkinta käy yhä hankalammaksi, kun se on jo niin hyvin muistissa, että missä se viivanpaikka tarkalleen on, niin sen spottaa helpommin. No mutta huomenna dpo 10 jos viivat on yhä tätä tasoa voi varmaan alkaa itsekin jo pikkuhiljaa suuntautua kohti seuraavaa, potentiaalisesti töiden osalta hankalasti järjesteltävää, inssikiertoa.

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Mä en oikein usko akupunktioon ja vastaaviin, varsinkin kun näin jostain suosituksen että pitäisi x viikkoa käydä 3x viikossa jotta hyötyy. 😅 Sinänsä placebo hyvä asia eikä varmasti ole haitaksi niin näkisin suurin hyödyn olevan tunne, että on tehnyt _kaikkensa_. Ja muutenkin voisi olla jännä kokemus 🤭

Pahoittelut negasta @Mariamimi :( Miten jaksat? Entä onko tietoa seuraavasta siirrosta? Sinuna tekisin testin dpo14 ennen cykloa ja jos nega lopettaisin cyklot siihen. Sotkun, psyyken ja seuraavan kierron (uuteen yritykseen 💪💪) takia mutta minä en ole kovin tunnollinen. 😁

Kp 28(/24) ja ei viitteitä alkavasta vuodosta, ellei huomenna ala tapahtua stressaan. En jaksaisi huonoja uutisia maanantaina. Su/ma varmaan tehtävä r-testi käynnin takia ja ajatuskin inhottaa, varsinkin kun silloin vasta dpo 9-12 (todnäk 9/10 eli o-testin mukaan).

@Keltainenkukka92 pettymys on valtava, mutta mielenrauhaa tuo pakkasessa olevat 3 alkiota ❤️ Yritän luottaa, että yhdestä niistä saadaan meille vauva. Lahjasoluilla luvataan kuitenkin 50-60% onnistumisprosentteja.

Jatkosuunnitelmasta ei ole sovittu mitään, mutta toivon, että päästään uuteen siirtoon heti seuraavasta kierrosta. Ja ei siihen kai mitään estettä ole. Kieltämättä houkutteleva ajatus lopettaa Cyclogest aiemmin, turhauttavaa venyttää tätä kiertoa ~dpo 18 asti 😏 Aiemmin oon kuuliaisesti noudattanut ohjeita vaikka mikä ois 😅

Toivottavasti saat ultrasta hyviä uutisia ja pääsette tällä kertaa punktioon ja siirtoon saakka 🙏

• Tykkää
Pitkästä aikaa, pahoittelut. Henkisesti olin välillä niin äärirajoilla etten enää täällä pystynyt kirjoittelemaan. Välillä ajattelin jo etten ikinä saa lasta (olen siis lapseton, ei aikaisempia raskauksia, useamman vuoden yritys, 32v ja matala AMH, Marraskuussa 24 aloitettu OI). Mutta nyt palaan jakamaan toivoa sillä hcg plus 4.5 ja tänään olisi H4+4. Tämä sai lopulta alkunsa Gonal-F (FSH piikit), ovitrelle ja cyclogest kombolla. Cyclogestiä aion jatkaa H16 asti jos raskaus jatkuu. Huoli ja murhe keskenmenosta aika valtava, öisin ei juurikaan uni tule. Jos se helpottaisi sitten kun näkyy syke, silloin KM riski kuitenkin jo selkeästi pienempi n 5-10%.

Valtavat tsempit teille kanssakulkijoille. Ihailen kyllä jokaista naista kuka lapsettomuushoitoja käy läpi. Vahvoja olette ❤️Kukaan muu ei voi ymmärtää sitä vuoristorataa, usko, toivo, epätoivo, tuska kiertoa.

Onneksi olkoon @Ovum93 !! Mikä amh sulla oli ja ymmärsinkö oikein että lopulta tehtiin ivf kun gonal-f oli listattuna?

Km-riski pienenee selkeästi joka päivä kun pieni roikkuu mukana ja parin viikon päästä alkaa jo olla tilastollisesti voiton puolella! 🤗

@Mariamimi ymmärrän pettymyksen, tavallaan varmasti ajattelee että kun vaihtaa lahjasoluihin niin se on sitten siinä, kuten sanoit niin hyvät onnostumis%. Hyvä muistutus myös itelleni että vaikka se on plan B niin sekään ei ole varma kortti. Onneksi teillä on vielä monta mahdollisuutta pakkasessa. ❤️

On loppuun, kp 29 ja vuotoa ei näy. Oma veikkaus on että alkaa vasta ensi viikon puolivälissä jolloin lutaali olisi mulle tavallinen 11-12 päivää. Että ei tässä mitään ellei synarela olisi aloitettu niin aikaisin ja kontrolli jo ylihuomenna.

Olemme menossa äitienpäivälounaalle minne veljen perhe on tulossa. Olen vältellyt veljen vaimoa sisätiloissa (takin kanssa ei ole ollut silmään pistävää)> en ole nähnyt raskausvatsaa vielä mutta nyt täytyy olla melkein rv 25 joten saa nähdä kuinka pahalta tuntuu.

Viimeksi muokattu:
  • Surullinen
Kiitos on kyllä niin epäuskoinen olo kaiken jälkeen kun ei vielä oireitakaan ole. Mutta ultrassa näkyi pienen pieni 2.2mm raskausontelokin joten raskaana ollaan. Nyt vaan päivä päivältä eteenpäin.

@Keltainenkukka92 kiitos. Oli ihan ovulaatioinduktio, mutta pistoshoidoin kun letrozoli ei toiminut ollenkaan, luteaalivaiheen progesteroni jäi aina surkeaksi ja itse luteaalivaihe prog tuesta huolimatta lyhyeksi. Välillä en ovuloinutkaan. Kierrot lyhyitä. Sopimuksena oli että kesällä nyt IVF lähete jos ei onnistu pistoksin. Olen välillä miettinyt sua kun sama ikä, hoikkia, terveelliset elämäntavat ja huonot AMHt, sulla taisi olla vieläkin matalampi, mulla se oli 1. Niin toivon että plussaisit pian säkin ❤️

@Mariamimi sori oli epäselvä mutta siis hcg herkkä virtsa testi oli pos maanantaina 4.5.25. Kävin sitten vielä labrassakin kun soitin klinikalle ja pyysin, oli verestä 64. Nyt tänään epäherkkä testikin virtsasta pos.

Yritän ajatella että ainakin pystyn raskautumaan. Jos KM tulisi niin olisi selkeämpi toivo hoitojen jatkoja ajatellen.

Kiitos on kyllä niin epäuskoinen olo kaiken jälkeen kun ei vielä oireitakaan ole. Mutta ultrassa näkyi pienen pieni 2.2mm raskausontelokin joten raskaana ollaan. Nyt vaan päivä päivältä eteenpäin.

@Keltainenkukka92 kiitos. Oli ihan ovulaatioinduktio, mutta pistoshoidoin kun letrozoli ei toiminut ollenkaan, luteaalivaiheen progesteroni jäi aina surkeaksi ja itse luteaalivaihe prog tuesta huolimatta lyhyeksi. Välillä en ovuloinutkaan. Kierrot lyhyitä. Sopimuksena oli että kesällä nyt IVF lähete jos ei onnistu pistoksin. Olen välillä miettinyt sua kun sama ikä, hoikkia, terveelliset elämäntavat ja huonot AMHt, sulla taisi olla vieläkin matalampi, mulla se oli 1. Niin toivon että plussaisit pian säkin

@Mariamimi sori oli epäselvä mutta siis hcg herkkä virtsa testi oli pos maanantaina 4.5.25. Kävin sitten vielä labrassakin kun soitin klinikalle ja pyysin, oli verestä 64. Nyt tänään epäherkkä testikin virtsasta pos.

Yritän ajatella että ainakin pystyn raskautumaan. Jos KM tulisi niin olisi selkeämpi toivo hoitojen jatkoja ajatellen.
Näin ajattelinkin et ei voi olla hcg-arvo. Selkeästi plussalla siis, onnea 😍

Yhteistyössä