Yritin vastata suoraan viestiisi
@MyMa , mutta tunnin ajan olen yrittänyt jo lähettää sitä eikä se jostain syystä onnistu. Kokeilen nyt sitten uutta viestiä, jospa se menisi läpi.
Palaan kokemustasi lukiessa viime vuoteen, jolloin itse kesän lopulla koin keskenmenon 11+4. Itsellä alkoi pieni vuoto kolme päivää aiemmin, mutta tosiaan tuolloin 11+4 alkoi kovat krampit, jotka tunnistin lieviksi supistuksiksi. Itselleni iso möykky tuli vessanpönttöön ja oli kyllä todella surrealistinen fiilis painaa pöntön nappia ja pohtia, että vauvan alkuni taisi olla siellä.
Onneksi kätilöt ovat ottaneet sinut lämmöllä vastaan. Itselläni oli ultra (jonka piti alunperin olla nt-ultra ) tuota möykyn tuloa seuraavana päivänä, jolloin sain myös cytotecit auttamaan loppujen limakalvon/istukan riekaleiden tyhjentämistä.
Annettiinko
@MyMa sinulle jatko-ohjeita fyysisen puolen hoidon ja myös henkisen puolen hoidon suhteen?
Itselläni ohje oli tehdä raskaustesti 4vk päästä ja sen ollessa negatiivinen keskenmeno katsottiin läpikäydyksi.
Itselläni raskaustesti (25-arvoinen) oli tuolloin negatiivinen, kuukautiset alkoivat 37 päivää keskenmenon jälkeen.
Sitten 7vk päästä yksityinen gynekologi näki kohdussa vielä riekaleen.
Jos en olisi itse käynyt yksityisellä ultrauksella, en tiedä miten pitkään riekale olisi päätynyt olemaan kohdussani. Siitä olen kyllä ihmeissäni ja myös pettynyt, että kaikkialla (vai onko edes missään?) keskenmenon jälkeen ei tehdä jälkitarkastusta, joka olisi ollut itselleni sekä fyysisesti että henkisesti tärkeä asia.
Itse reipastuin tuon 11+4-tyhjenemisen jälkeen pieneksi hetkeksi, kun sain itseni tyhjäksi. Tunteet sitten tulivat pian rytinällä ja syksy kului niiden kanssa painiessa. Ja huomaan, että nyt kun luen sinun tämänhetkistä tilannetta
@MyMa ,muistoni vuoden takaisesta tulevat elävinä mieleen. Olet ollut paljon mielessä tänä viikonloppuna, vaikka tuntemattomia toisillemme olemmekin. Oma kokemukseni oli raju ja ei sitä toisille toivo. Ihan tarpeeksi rankka reitti on kulkea lapsettomuushoidoissa, sitten kun joutuu vielä tilastoihmeeksi keskenmenon kanssa (minä ehdin käydä varhaisultrassa viime kesänä, jossa kaikki oli hyvin ja kerrottiin, että nyt on hyvin pieni prosentuaalinen riski enää keskenmenolle), niin kyllä siinä ihmisestä otetaan kaikki irti.
Itse erikoistuin viime syksynä työmatkoilla ja lenkeillä itkemiseen. Myös brittiläinen podcast "worst girl gang ever"-kuului arkeeni kun pää meinasi välillä hajota surun ja pettymyksen sekoituksesta. Siinä siis aiheena juuri keskenmenot ja koin sen itselleni tärkeäksi kuulla muiden kokemuksia, omassa lähipiirissä ei juuri keskenmenoja ole koettu tai sitten niistä ei ole ääneen kerrottu. Hoitoalkuisen keskenmenon käsittelyyn liittyy myös omat erikoisuudet etenkin tulevia suunnitelmia ajatellen, joten siksi kuuntelin erityisesti sellaisia tarinoita tuosta podcastista.
Ps. En nyt jostain syystä saa puhelimella kirjoittaessa hymiöitä tekstiin vaan ne poistuvat julkaistaessa viestini. Sydämiä ja myötätuntohymiöitä on tämäkin viesti täynnä, mutta todennäköisesti niistä ei yksikään taas tule esille