Lapsettomuushoidoissa olevat

Ultran tulos tänään limis 6,6mm ja folli 23mm. Limis on paksuin kaikista monista mitatuista, ei vielä hyvä mutta ihan mahdollinen jo. Ovitrellen pistin heti ja talletuksia tänään ja huomenna sitten.

Mieli on epävarma, toisaalta nyt olisi jo toivoa, toisaalta ei jaksa edes toivoa enää
Aika mukavat ultrakuulumiset kuitenkin, toivotaan parasta 😍
 
  • Tykkää
Reactions: Mimerkki
@cordola89 En itsellään ymmärrä, mutta näillä sitten mennään. Mies on vielä elokuuhun asti opiskelija joten ei paljon varaa nytten yksityisellä aloittaa hoidot niin päätettiin katsoa kesän jälkeen maltetaanko odottaa vuoden loppuun asti jos mitään ei kuulu. Kiitos tsempeistä🥰

@Mimerkki Itsellä oli kans folli 23mm mutta limiksista ei sanonut mitään ehkä omaa tyhmyyttäni tajunnut kysyä 🤦🏻‍♀️ Päästäänpä piinailemaan yhessä josko tämä nyt tärppäisi!❤
 
  • Tykkää
Reactions: TuurillaEdes
Täällä on meneillään järkyttävä hormonimigreeni!
Ja siitä syystä palstalla hiljaiselo, tietokoneen valot ja ylipäätään johonkin keskittyminen ei vaan onnistu. Pimeässä lepoa ja kylmähoitoa ohimoille, että hiukan helpottaisi.

Mutta kysymys teille joilla OI-hoito ja lääkkeinä pistokset + ovitrelle tai vastaava.
Mikäli teillä on ohjeena pistää ovitrelle positiivisesta ovulaatiotestistä, niin mikäli positiviininen testi tulee illalla ja olette pistäneet aiemmin päivällä esim menopur tai vastaava niin pistättekö tuon ovulaation varmistavan/vahvistavan lääkkeen silti samana päivänä kuin ovis+ vaiko vasta seuraavana?
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta kysymyksen asettelusta.
 
Täällä on meneillään järkyttävä hormonimigreeni!
Ja siitä syystä palstalla hiljaiselo, tietokoneen valot ja ylipäätään johonkin keskittyminen ei vaan onnistu. Pimeässä lepoa ja kylmähoitoa ohimoille, että hiukan helpottaisi.

Mutta kysymys teille joilla OI-hoito ja lääkkeinä pistokset + ovitrelle tai vastaava.
Mikäli teillä on ohjeena pistää ovitrelle positiivisesta ovulaatiotestistä, niin mikäli positiviininen testi tulee illalla ja olette pistäneet aiemmin päivällä esim menopur tai vastaava niin pistättekö tuon ovulaation varmistavan/vahvistavan lääkkeen silti samana päivänä kuin ovis+ vaiko vasta seuraavana?
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta kysymyksen asettelusta.
Huh, kivuliain ovis ehkä ikinä 😵💫 Olispa se sit myös hyvä ovis 🤞

@TuurillaEdes Oliko sulla ohje tälleen vai kysytkö etukäteen? Mä oon pistänyt Menopuria iltaisin ja kontrolliultrat on olleet aamuisin jolloin on sitten määritelty sen perusteella milloin ovitrelle pistetään. Ovistestejä en siksi ole edes tehnyt.

Nyt tässä kierrossa venytettiin vielä yhteen ultraan asti pidemmälle pistoksia ja ohje oli tehdä testejä mutta itseasiassa ei ohjetta mitä jos tulee ovisplussa. Toki toi menopur nostaa testissäkin lh tasoa joten tulkinta oli vaikeaa. Oletan että jos ovisplussa olisi tullut niin sitten ultrassa olisi nähty onko ovis tapahtunut itsestään jolloin ei tarvi ovitrelleä tai jos ei ole niin pistetään ovitrelle. Nyt sitä ei ollut tullut, olin pistänyt menopuria illalla 22 maissa ja Ovitrellen pistin aamulla 10 jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: TuurillaEdes
Mulla yleensä ovitrelle on ollu varmistamaan vain et ovis ei tuu vklp mut yhdessä kierrossa se pistettiin vaikka oli ovis+ nii samana päivänä ja tää on suunnitelmana myös tuleviin kiertlohin mun toiveesta varmistaa et ovis tapahtuu ku mulla jostain syystä sen kohdunulkoisen jälkeen ovisoireet jää + jälkeen pyörii useammaksi päiväksi. Eli siis silloin ku ovistesti + /erikseen ultrassa määriteltyyn aikaan. Mulla ei oo menopuria en tiedä vaikuttaako se jotenkin 🤷 mulla vain letrozol alkukierrossa
 
Huh, kivuliain ovis ehkä ikinä ‍ Olispa se sit myös hyvä ovis

@TuurillaEdes Oliko sulla ohje tälleen vai kysytkö etukäteen? Mä oon pistänyt Menopuria iltaisin ja kontrolliultrat on olleet aamuisin jolloin on sitten määritelty sen perusteella milloin ovitrelle pistetään. Ovistestejä en siksi ole edes tehnyt.

Nyt tässä kierrossa venytettiin vielä yhteen ultraan asti pidemmälle pistoksia ja ohje oli tehdä testejä mutta itseasiassa ei ohjetta mitä jos tulee ovisplussa. Toki toi menopur nostaa testissäkin lh tasoa joten tulkinta oli vaikeaa. Oletan että jos ovisplussa olisi tullut niin sitten ultrassa olisi nähty onko ovis tapahtunut itsestään jolloin ei tarvi ovitrelleä tai jos ei ole niin pistetään ovitrelle. Nyt sitä ei ollut tullut, olin pistänyt menopuria illalla 22 maissa ja Ovitrellen pistin aamulla 10 jälkeen.
Olen saanut ohjeeksi vain lääkärin kirjoittaman "lukujärjestestyksen" kommentilla, että mikäli ovulaatiotesti on positiivinen niin mahdollisesti voit omien tuntemusten mukaan pieniä muutoksia toteuttaa...
Meneillään on viimeinen kierto OI-hoitona ja ilman tarkistus-ultria tai muitakaan käyntejä ja tietysti kaikki olot ja tuntemukset ovat olleet ihan erilaisia kuin kertaakaan aiemmin.
Joko mielikuvitusta ja liiallista olojen seuraamista tai sitten jotain muuta. Ota näistä selvää...

Itsellänikin ovulaatiotestit ovat olleet vaikeita tulkita koska lääke sisältää lh-hormonia joka vaikuttanut testeihin. Enkä kertaakaan ole saanut todellisia positiivisia testein, ultrat kertoneet muuta siis.
Mutta nyt testit ovat toimineet täysin eritavalla kuin aiemmin ja muutenkin koko kierto ollut ihan kuin ei omani jos näin voi sanoa.

Meille on suositeltu seuraavaksi IVF:ään siirtymistä.
 
Mulla yleensä ovitrelle on ollu varmistamaan vain et ovis ei tuu vklp mut yhdessä kierrossa se pistettiin vaikka oli ovis+ nii samana päivänä ja tää on suunnitelmana myös tuleviin kiertlohin mun toiveesta varmistaa et ovis tapahtuu ku mulla jostain syystä sen kohdunulkoisen jälkeen ovisoireet jää + jälkeen pyörii useammaksi päiväksi. Eli siis silloin ku ovistesti + /erikseen ultrassa määriteltyyn aikaan. Mulla ei oo menopuria en tiedä vaikuttaako se jotenkin mulla vain letrozol alkukierrossa
Siis ymmärränkö oikein, että mikäli saat positiivisen ovulaatiotestin niin ovitrellea käytetään munasolun irtoamisen siirtämiseen vai mitä tuo tarkoittaa, että varmistetaan ettei ovis tulisi viikonloppuna?

Tuntuu, että lääkärit määräävät näitä lääkkeitä hyvinkin erilaisia ohjein.
Ja toki jokainen meistä on yksilö yksilöllisine tarpeineen näille lääkkeille ja hoidoille, eli ymmärrettävää toki sitä kautta.
 
Siis ymmärränkö oikein, että mikäli saat positiivisen ovulaatiotestin niin ovitrellea käytetään munasolun irtoamisen siirtämiseen vai mitä tuo tarkoittaa, että varmistetaan ettei ovis tulisi viikonloppuna?

Tuntuu, että lääkärit määräävät näitä lääkkeitä hyvinkin erilaisia ohjein.
Aa ei. Selitin epäselvästi 😊 se on pistetty aina torstaisin jos sillä viikolla on ultrassa nähty et ovis on tulossa ihan muutaman päivän sisään mut torstaina ei ole viel ollut +. Silloin se estää ovulaation tulon viikonloppuna kun ovis tulee jo pe ja silloin voi inseminaation tehdä jo pe 😊 toinen tilanne missä on käytetty on samana päivänä kun ovis+ tulee nii vahvistamaan omaa ovulaatiota että se varmasti tulee. Kaikissa näissä tapauksissa mulla on ollut ultra 0-3 päivää aiemmin jossa voitu riittävästi arvioida ovulaation ajankohta et sen ovitrellen voi pistää.
 
Olen saanut ohjeeksi vain lääkärin kirjoittaman "lukujärjestestyksen" kommentilla, että mikäli ovulaatiotesti on positiivinen niin mahdollisesti voit omien tuntemusten mukaan pieniä muutoksia toteuttaa...
Meneillään on viimeinen kierto OI-hoitona ja ilman tarkistus-ultria tai muitakaan käyntejä ja tietysti kaikki olot ja tuntemukset ovat olleet ihan erilaisia kuin kertaakaan aiemmin.
Joko mielikuvitusta ja liiallista olojen seuraamista tai sitten jotain muuta. Ota näistä selvää...

Itsellänikin ovulaatiotestit ovat olleet vaikeita tulkita koska lääke sisältää lh-hormonia joka vaikuttanut testeihin. Enkä kertaakaan ole saanut todellisia positiivisia testein, ultrat kertoneet muuta siis.
Mutta nyt testit ovat toimineet täysin eritavalla kuin aiemmin ja muutenkin koko kierto ollut ihan kuin ei omani jos näin voi sanoa.

Meille on suositeltu seuraavaksi IVF:ään siirtymistä.
Kuulostaapa jotenkin sellaiselta että pistelepä nyt vaikka huvikseen kun sit mennään ivf kuitenkin jutulta lääkäriltä 😬 siis tietenkin pitäisi kontrolloida ultralla koska nää voi samallakin annoksella toimia eritavalla eri kierroissa... Missä kohtaa sulla nyt kierto siis menossa, pitäisikö oviksen olla kohta ja onko menopur annos sama joka pv? Mut6en iso annos?

Jos sulla nyt vielä on muutama pv oletetusti ovikseen niin mä testaisin niin että ovistesti juuri ennen piikkiä ja 12h päästä, eli aamuin illoin. Siinä näet suunnilleen minkälaisen perustason menopur niihin antaa ja sitten jos siitä vahvempaa viivaa alkaa ilmaantua niin voi alkaa olettaa ovisplussaa tulevan. Ovitrellehän ei ole välttämätön oviksen tulemiseen mutta sillä tosiaan voi sen varmistaa.

Mä epäilen ja olen laskeskellut että nuo kaksi edellistä kiertoa mulla on ovitrelle pistetty liian aikaisin ja munis varmaan ollut vielä raaka. Olisi voitu kypsytellä sitä ja limistä muutaman pv pidempään molemmilla kerroilla 🙄
 
  • Tykkää
Reactions: TuurillaEdes
Kuulostaapa jotenkin sellaiselta että pistelepä nyt vaikka huvikseen kun sit mennään ivf kuitenkin jutulta lääkäriltä siis tietenkin pitäisi kontrolloida ultralla koska nää voi samallakin annoksella toimia eritavalla eri kierroissa... Missä kohtaa sulla nyt kierto siis menossa, pitäisikö oviksen olla kohta ja onko menopur annos sama joka pv? Mut6en iso annos?

Jos sulla nyt vielä on muutama pv oletetusti ovikseen niin mä testaisin niin että ovistesti juuri ennen piikkiä ja 12h päästä, eli aamuin illoin. Siinä näet suunnilleen minkälaisen perustason menopur niihin antaa ja sitten jos siitä vahvempaa viivaa alkaa ilmaantua niin voi alkaa olettaa ovisplussaa tulevan. Ovitrellehän ei ole välttämätön oviksen tulemiseen mutta sillä tosiaan voi sen varmistaa.

Mä epäilen ja olen laskeskellut että nuo kaksi edellistä kiertoa mulla on ovitrelle pistetty liian aikaisin ja munis varmaan ollut vielä raaka. Olisi voitu kypsytellä sitä ja limistä muutaman pv pidempään molemmilla kerroilla
Juuri noin olen ajatellut, että lääkäri on jo ivf:hän kannalla eikä usko näihin lääkkeisiin ainoana keinona.
Nyt on kierto menossa kp13 ja lääkkeenä on pergoveris ja annos 50. Huomenna pitäisi pistää ovitrelle ja sama lääke sitten tukilääkkeeksi loppukiertoonkin. Ja vasta jos plussa niin keltarauhastuen aloitus, tässä lääkkeenä crinone koska muut eivät sovi.
Mä olen epäillyt, että lääkkeet siirtää ovista liian pitkälle ja munis menee ylikypsäksi. Ilman lääkkeitä mulla on ovis ollut ultralla todennetusti aina kp11-kp12 ja lääkkeillä venynyt kp14-kp16 asti...
 
Ultrassa tänään folli 20 mm (kp 12). Eli jotain ne letrot on tehnyt koska viime kierrossa folli oli 14 mm kp 15. Limakalvo oli 7,6 mm tänään ja rakenne oikeanlainen. Lääkäri oli tyytyväinen ja vahvisti mun omat googlailut siitä että miehen analyysin tulos oli oikein hyvä. Lähetti kotiin harrastamaan seksiä ja odottamaan ovista 😁

Toiveet ei kuitenkaan ole itsellä kovin korkealla, en vaan jotenkin jaksa uskoa plussaan. Mutta uskon tai en, näyttää tän kierron mahikset kuitenkin aika hyviltä.

Varasin jo samalla ivf-hoidonsuunnittelun eli sinne sitten parin viikon päästä. Tosin lääkäri toivoi että pääsen perumaan sen käynnin 😊
 
Just pari päivää sitten masistelin, kun ei ole ivf-suunnittelukäynnistä kuulunut mitään, niin tänään meille sitten tulikin aika parin viikon päähän😍 vihdoinkin alkaa asia etenemään🙏

Samalla määrättiin käymään ennen käyntiä labroissa, ja otetaan muun muassa amh-arvo. Klinikalta ei tullut mitään muita ohjeita kuin, että klo 8-14 välillä pitää käydä labrassa, mutta netistä luin, että tuo amh-arvo pitäisi ottaa alkukierrosta. Onko teillä tietoa asiasta, että meneekö kuinka pieleen, jos käyn ottamassa tuon arvon loppukierrosta? En kuitenkaan kovin pitkälle tuota labrassa käyntiä voi lykätä, kun tulokset pitäisi saada ennen tuota käyntiä🤔
 
Just pari päivää sitten masistelin, kun ei ole ivf-suunnittelukäynnistä kuulunut mitään, niin tänään meille sitten tulikin aika parin viikon päähän vihdoinkin alkaa asia etenemään

Samalla määrättiin käymään ennen käyntiä labroissa, ja otetaan muun muassa amh-arvo. Klinikalta ei tullut mitään muita ohjeita kuin, että klo 8-14 välillä pitää käydä labrassa, mutta netistä luin, että tuo amh-arvo pitäisi ottaa alkukierrosta. Onko teillä tietoa asiasta, että meneekö kuinka pieleen, jos käyn ottamassa tuon arvon loppukierrosta? En kuitenkaan kovin pitkälle tuota labrassa käyntiä voi lykätä, kun tulokset pitäisi saada ennen tuota käyntiä
Mulle lapsettomuuslääkäri sanoi että ei ole kiertopäivällä väliä vaikka jossain lähteissä sanotaan että täytyis ottaa alkukierrosta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tiedossa saako allergialääkkeitä käyttää raskautta yrittäessä? Silmätippoja oli jo pakko laittaa, unohdin asiaa kysyä kun lääkäri soitti diabeteksen suhteen, onneksi ei estettä siitä ja nyt taas odotellaan että ovumia saa tiedot ja soittaa lääkäri sieltä 🙄
 
Just pari päivää sitten masistelin, kun ei ole ivf-suunnittelukäynnistä kuulunut mitään, niin tänään meille sitten tulikin aika parin viikon päähän vihdoinkin alkaa asia etenemään

Samalla määrättiin käymään ennen käyntiä labroissa, ja otetaan muun muassa amh-arvo. Klinikalta ei tullut mitään muita ohjeita kuin, että klo 8-14 välillä pitää käydä labrassa, mutta netistä luin, että tuo amh-arvo pitäisi ottaa alkukierrosta. Onko teillä tietoa asiasta, että meneekö kuinka pieleen, jos käyn ottamassa tuon arvon loppukierrosta? En kuitenkaan kovin pitkälle tuota labrassa käyntiä voi lykätä, kun tulokset pitäisi saada ennen tuota käyntiä
Hei hienoa että etenee! Jään mielenkiinnolla odottamaan miten asiat tuosta etenee kunhan pääsette suunittelukäynnin käymään ☺
 
  • Tykkää
Reactions: K3rttuli
Onko kellään tiedossa saako allergialääkkeitä käyttää raskautta yrittäessä? Silmätippoja oli jo pakko laittaa, unohdin asiaa kysyä kun lääkäri soitti diabeteksen suhteen, onneksi ei estettä siitä ja nyt taas odotellaan että ovumia saa tiedot ja soittaa lääkäri sieltä
Saa käyttää allergialääkkeitä, niistä varmin valinta on loratadiini jota suositellaan ensisijaisena vaihtoehtona raskauden aikana. Silmätipat ja nenäsuihkeet on myös ok. Teratologisen tietopalvelun sivuilta löytyy hyvin tietoa aiheesta: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-saat-apua/aidin-laakeneuvonta-teratologinen-tietopalvelu/sairastaminen#allergian-hoito-raskauden-aika
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Oliko tääl ketään kelle oli tuo endometrium testi tehty? Pohdin tässä et kauanko niissä tuloksissa menee. En älynnyt sitä kysyä. Et jääkö ensikin kierto väliin ku tuo tehdään dpo7 paikkeilla nii siinä ei oo kovin montaa päivää kiertoa enää jäljellä.
 
Tässä kierrossa on kyllä pistoksien hormonit tuntuneet kunnolla, menopur veti tosi väsyneeksi, ovitrelle oli kuin nuijanukutus vielä sen päälle, ovis ihan tosi kipeä, pari tuntia piti melkein kippurassa olla ja nyt tosta ovitrellestä on vielä 6pv jälkeenkin rinnat tosi kipeät siinä missä aiemmissa kierroissa samalla annoksella on ollut 1-2pv vähän arat vain. Ja alavatsalla on kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tuntemuksia. Jos tärppäisi niin aikaisintaan ensi viikolla voisi alkaa olla jotain oireita siitä kuitenkin. Toivotaan että sivuoireet kertoisi että kroppa olisi jotenkin ihanasti tosi vastanottava tai jotain ja tarkoittaisi että reagoi hoitoon hyvin 😬
 
Tässä kierrossa on kyllä pistoksien hormonit tuntuneet kunnolla, menopur veti tosi väsyneeksi, ovitrelle oli kuin nuijanukutus vielä sen päälle, ovis ihan tosi kipeä, pari tuntia piti melkein kippurassa olla ja nyt tosta ovitrellestä on vielä 6pv jälkeenkin rinnat tosi kipeät siinä missä aiemmissa kierroissa samalla annoksella on ollut 1-2pv vähän arat vain. Ja alavatsalla on kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tuntemuksia. Jos tärppäisi niin aikaisintaan ensi viikolla voisi alkaa olla jotain oireita siitä kuitenkin. Toivotaan että sivuoireet kertoisi että kroppa olisi jotenkin ihanasti tosi vastanottava tai jotain ja tarkoittaisi että reagoi hoitoon hyvin
Ihan samoja tuntemuksia. Toivottavasti pystyt lepäämään ja ottamaan aikaa itselle aina tarvittaessa.
Onko sulla jotain tukilääkettä käytössä?
 
Ihan samoja tuntemuksia. Toivottavasti pystyt lepäämään ja ottamaan aikaa itselle aina tarvittaessa.
Onko sulla jotain tukilääkettä käytössä?
Joo on cyclogest ja ovitrelleä kuusi naksausta vielä kolmesti. Lisäksi pistelen ihan omin päin pois loput inhixat mitä jäi edellisestä raskaudesta. Cyclogest tekee mahan turvonneeksi ja ilmavaivaiseksi. Ovitrelle tietty jatkaa "raskaustuntemuksia" ja alavatsalla on paineen tunne. Klexanesta saan hienot mustelmat vatsalle myös 🙄

Mulla on onneksi sellainen työ ettei tarvi mennä tukkaputkella yleensä ja päivän aikanakin pystyy ottamaan huilitaukoja. Koetan levätä kun tarve on. Hieman ahdistaa väsymys yhdistettynä siihen että pitäisi jaksaa treenata ja tarkkailla syömistä kun on ylipainoa, mutta kun ei vaan jaksa. Ja koetan muistaa myös että laihtumisen pahin este on väsymys. Eli lepäämällä ja nukkumalla enemmän, on hereilläolo aikakin tehokkaampaa ☺
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tääl ketään kelle oli tuo endometrium testi tehty? Pohdin tässä et kauanko niissä tuloksissa menee. En älynnyt sitä kysyä. Et jääkö ensikin kierto väliin ku tuo tehdään dpo7 paikkeilla nii siinä ei oo kovin montaa päivää kiertoa enää jäljellä.
Hei kävin lukemassa omakannasta sillä en enään muistanu mitä kaikkea tehtiin vuonna 2018, mutta itsellä HYKS:issä otettiin tuo endometrium näyte DPO 7-9 aikaan. Näyte otettiin 14.6 ja vastauksen sain 6.7 eli meni noin 3vkoa vastauksen saamiseen. En sitten tiedä jos yksityisellä näyte otetaan niin kauan siinä menee vastauksen saamiseen. Toivottavasti tästä oli edes vähäsen apua 🙈

Lisäyksenä vielä, että itseä tuo näyte sattui ja jouduin ottamaan jälkeenpäin Panadolia sillä oli menkkamaiset kivut se päivä ja seuraavana aamuna. Joten varaudu myös pieneen vuotoon. En tiedä onko tekniikka sitten kehittynyt tässä 5 vuodessa. Suosittelen kun käyt näytteenotossa, että vielä kysyt erikseen kauan kestää testitulosten saamisessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna ja minttuni

Yhteistyössä