lapsettomuus ja ylipaino

moikka!onko täällä ketään joka kärsii lapsettomuudesta ja painoa on aika paljon!olen koko ikäni ollut ylipainoinen ja myöskään kuukautiset ei koskaan tullut luomuna,aina teroluteilla,ei löydy syytä.ollaan lasta yritetty nykyisen mieheni kanssa 4 vuotta ja julkisella puolella yritetty lapsettomuushoitoihin jotain verikokeita otettiin ja sanottiin että tutkimuksia jatketaan vasta kun painoa on 2 numeroinen luku ja nyt se on jo lähellä.kunnalliselta puolelta jäi erittäin syyllistetty ja huono fiilis joten kyselisin nyt onko jollain kokemusta yksityiseltä puolelta ja miten he suhtautuu ylipainoiseen ihmisen joka hakeutuu lapsettomuushoitoihin?olen kuullut ja tiedän että jopa 10%painonpudotus voi auttaa,ystävälleni niin kävi mutta omalla kohdallani en siihen usko,en ole elämässäni oikestaan koskaan käyttäny ehkäsyä ja olen ollut huomattavasti kevyemmässä kunnossa mutta ikinä ei ole raskaus tärpänny ja alkaa aika masentunut ja epätoivoinen olo olla kun melkeimpä kaikilla kavereilla niitä lapsia on jo siunaantunut.jos jollai kokemuksia olisi hauska kuulla:)
 
Mulla ylipainoa oli lähtiessä varmaan 30 kg, väestöliitolla kehottvat pudottamaan n 10%. Pudotin 5 kk:ssa 12 kg, samalla käynnillä mulla todettiin olevan pco.. Sain Diforminit painonpudotuksen tueksi ja samalla pco:n hoitoon. Sen jälkeen kuukautiset tuli normaalisti 2 krt ja jäi taas pois. Aloitin Terolut+Clomifen yhdistelmän ja tulosta ei tullut, Clomifen annostusta nostettiin ja samalla pudotin taas painoa, nyt pudonnut n 15 kg ja tulosta vaan ei tullut. 14.3 tehtiin ensimmäinen inseminaatio ja eilen testasin haamuplussan ja tänä aamuna plussa oli jo paljon vahvempi..

Kyllä ylipainoinenki voi raskautua, meillä yritystä takana on reippaat kolme vuotta..

Alkuun kävin julkisella puolella, mut siellä suhtauduttiin silleen kuin olisin painoni takia ollut kakkosluokan kansalainen, yksityisellä oli jo vähän mukavampaa käydä, mut eivät ottaneet mua aivan tosissaan. Reilun vuoden ollaan oltu väestöliiton kirjoilla ja siellä on suhtauduttu alusta lähin aivan ihanasti, ollaan kuunneltu vaikka murheet ei aina ole lapsettomuutta koskeneet. Ihmiset on otettu huomioon kokonaisuutena ja miestäkään ei olla jätetty vähemmälle huomiolle..

Jaksamisia teille ja aurinkoisia kevät päiviä :flower:
 
Miulla on ylipainoa noin 40kg. Lääkäri sanoi, että laihduttaa pitää ainakin 5% painosta, mutta ei ollut ehto lapsettomuushoidoille. Ollaan nyt tutkimuksissa. Kilon olen saanut pois kuukaudessa, en tykkää mistään himodieteistä niin pikkuhiljaa pudotan painoa :D Tavoite on alle 100kg, johon olisin jo tosi tyytyväinen :wave:

Menkat miulla on aina ollut suht säännölliset, välillä heittelee parilla päivällä. Lihomisen myötä ovat niukentuneet. Ultrassa lääkäri sanoikin, että on aika onnettoman ohut kohdun limakalvo... :/ Oiskohan sekin yhtenä syynä siihen, ettei meille pikkuista ole tullut?

Mutta positiivisella mielellä mennään eteenpäin. Lapsettomuutta on takana "vasta" vuosi. Naimisiinkin ollaan menossa syksyllä niin sillon saa käynnistää adoptioprosessin, jos päädytään siihen ratkaisuun :heart:
 
kiitoksia teille,oli mukava kuulla muidenkin kokemuksia!tosiaan julkisella puolella tuli sellanen olo että on toisen luokan kansalainen,sinne ensin hakeuduin ja painoa oli sillon n.115kg ja otettiin verikokeita,ovistesti jne.kun soittelin tulóksia oli eri lääkäri puhelimen päässä ja oli niin tyly ja syyllistävä ja sanoi hoitoja ei jatketa yhtään ennen kun paino on 2 numeroinen,siinä kuuntelin itku kurkussa miten olen täysi nolla ja aihe lapsettomuus aika arka ja koskettava asia niin päätin ei julkiselle enään vaan nyt painoa on 104kg ja jos jonkun verran saisi vielä pois niin aikaa varaamaan yksityiseltä puolelta.tsemppiä ja voimia kaikille :hug:
 
tsemppiä koko prosessiin.
Lääkärit ovat varmaankin täysin oikeassa kun puuttuvat tuohon ylipainoon, mutta toisille lääkäreille se kauniisti potilaalle puhuminen ei tunnu luonnistuvan sitten millään.
Tein kymmenisen vuotta sitten päättätyön lapsettomuudesta ja silloin minulle sanottiin että hoidon onnistumisprosentin pienuuden takia ei kannata käyttää kunnalisia resursseja ihmisiin jotka ns itse aiheuttavat hoidon onnistumisprosentin madaltumisen.
Se oli aika raakaa tekstiä.

Mutta kuten jo alussa kirjoitin niin tsemppiä hoitoihin =)
 
Hei Hansu!

Mulla oli painoa suunnilleen saman verran kun sulla, eli n. 115kg kun alettiin vauvaa yrittämään. Menkat oli epäsäännölliset alusta alkaen ja kierrot venyi pahimmillaan 60 pvään. Terveyskeskuksen perhesuunnitteluneuvolassa sain myös todella ala-arvoista kohtelua lääkäriltä. Hän oikein kuittaili huumorilla painostani ja nauroi päälle.. Joka kerran lähdin vastaanotolta itkien! Kun sitten sain lähetteen yksityiselle ja olin saanut painoa jo hieman tippumaan, niin siellä lääkäri oli tosi kannustava. Tutkimuksissa selvisi että mulla on pco, sitä olin jo osannut epäilläkin. Kun clomit ei saaneet ovista aikaan kolmellakaan tabletilla, niin sain lähetteen tays:n jossa aloitettiin metformin-lääkitys ja siitä lähtien ovis tuli normaalisti. Myös siellä lääkäri oli tosi kannustava. Nyt olen laihtunut 25kg, raskaana en ole vieläkään, mutta muuten olo on loistava! Painonvartijoissa olen laihduttanut ja aikaa on mennyt reilu vuosi, eli aika hiljaksiin olen painoa tiputellut, mutta en haluakaan mitään nälkäkuuria vaan pysyvästi terveelliset elämäntavat. Matka on vielä pitkä, mutta motivaatiota riittää. Seuraavan kierron jälkeen pitäisi päästä jonoon oikein hoitoihin jos ei plussaa tule.. Tällä hetkellä olen hieman saanut vauva-ajatuksia taka-alalle, kun järjestelen meidän elokuisia häitä. Senkin takia laihdutusmotivaatiota riittää, kun ostin unelmapukuni ja se ei vielä ihan mahdu kiinni..
Mutta jokatapauksessa tsemppiä sinulle sekä laihdutukseen että vauvan saantiin. Plussa Onnea!!
 
upeete mingu,loistavasti oot painoa saanut pois ja oikeella asenteella ei kiireellä vaan pysyvästi muuttamalla elämäntapoja ja hyvin on tepsiny.onnea =) samaan pyrin myös,parhaimmillani painoin kolmisen vuotta sitten 125kg,nyt siitä onneksijo 21kg on pois saatu ja paljooon on vielä pudotettavaa,hitaasti hyvä tulee!upeeta sulla on ainakin hyvä porkkana odottamassa elokuussa,tsemppiä että puku on silloin sopiva.se on ihan tervettä että on muuta mukavaa ajateltavaa niin jaksaa tätä arkea pyörittää.teille toivon mitä parasta jatkoa.onnea naimisiin menolle ja ennenkaikkea jaksetaan toivoa että testi vielä positiivista näyttää ja oma vauva vielä ilmoittaa tulostaan joku päivä :heart:
 
Moi kaikki! Sain sitten minäkin kuulla olevani lihava.. Painan tällä hetkellä 75 kg ja pituutta on 164cm,eivät jatka tyksissä hoitoja ennen kuin paino on tippunu 68. Että näin täällä. Niin ja reseptit lyötiin käteen ja käskettiin soittaa kun paino on tippunu,muuten ei kuulemma kannata lääkkeitä hakea.. itku kurkussa lähdin minäkin vastaanotolta. Tsemppiä kaikille laihduttajille,ei me olla sen huonompia kuin muutkaan. =)
 
Mulle ei lääkäri sanonu painosta pahemmin. Ollaan Helsingissä naistenklinikalla IVF-jonossa. Painoa on ylimääräistä kyllä! BMI on 30, lääkäri sano vaan että hyvä jos saat tiputettua mutta ei pakollistá. Tosin paino ei saa nousta.

Eli vaikka ylimääräistä löytyy niin ei ne ainakaan mua teilanneet pois hoidoista.Semmosseen 10kg kun saisi pois niin olis sitten ittelläkin hyvä mieli.
 

Yhteistyössä