Lapsettomuus - "Ei tarkoitettu äidiksi"? Huh huh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxxxxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kenguru";23893898]Ette sitten varmaan nosta lapsilisää, ja maksoitte synnytyksessä sen todellisen kustannuksen?
Kyllä niitä veronmaksajien rahoja käytetään luomulapsiinkin, eikö?[/QUOTE]

Hyvä kenguru,

Lapsilisät ja synnytykset tulevat yhteiskunnalta sekä "luomulapsille" että hedelmällisyyshoidoilla alulle saaduille. Niidenkin tarpeellisuudesta - kuten siitä onko järkevää maksaa lapsilisä samansuuruisena kaikille tuloluokille - on järkevää keskustella. Hedelmällisyyshoito maksaa yhteiskunnalle selvää rahaa, kun taas luomulapsen alulle saaminen on ilmaista. Hedelmällisyyshoito se tässä on kivi kengässä, koska sen maksaa Suomessa yhteiskunta, osittain tai jopa kokonaan.

Eikä hedelmällisyyshoito ole minulle edes kovin suuri kivi kengässä. En vain ole sen puolella, että yhteiskunta maksaa tai edes korvaa osaa hedelmällisyyshoidoista. Verorahoille on tärkeämpää käyttöä.

[QUOTE="Kenguru";23894381]Vedän tästä sellaisen johtopäätöksen, että tuon enempää et pysty perustelemaan/puolustamaan omaa näkökantaasi, etkä vastaamaan heittämiini argumentteihin.[/QUOTE]

Miksi mun pitäisi pohtia sun elämääsi? Eiköhän sun kärsimykset ole ihan sun henkilökohtaisia asioita. En mä ole mikään jumala.

[QUOTE="Kenguru";23894125]No ihan alkuun se, että ihminen ei ole eläin, eikä mitenkään verrattavissa eläimiin. Minkään asian suhteen. Ja sama se kenen kanssa sitä lasta yrittää, ei onnistu jos on esim. munajohtimet tukossa. Ei siinä mistään luonnon valinnasta ole kyse.[/QUOTE]

Ettei sitten se luonto olisi niitä johtimia laittanut tukkoon?

Ja mihin se ihminen sitten kuuluu, jos ei kuulu eläinkuntaan. Kasveihinko?

[QUOTE="hmm";23892772]Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, ettei kaikille ihmisille ole tarkoitettu kaikkia asioita elämässä?[/QUOTE]

Kun en usko kohtaloon tai mihinkään korkeampiin voimiin tms. niin en usko myöskään, että mitään asioita on tarkoitettu olemaan mitenkään. Ne nyt vaan sattuu olemaan niin. Eli en usko, että jotain ihmistä ei olisi tarkoitettu äidiksi.

[QUOTE="hmm";23892772]Joku ihminen saa sairauttakin ja toinen saa olla terveenä.
Toinen löytää ihanan puolison ja toinen ei ikinä.
Yksi saa lapsia ja toinen ei saa lapsia.

Sitä kutsutaan elämäksi.[/QUOTE]

Tästä sen sijaan olen samaa mieltä. Niin se vaan menee, että toisille tulee lapsia ja toisille ei. Sitä kutsutaan elämäksi ja elämä on epäreilua.

[QUOTE="vieras";23894461]Siihen käsitykseen että luomu olisi parempaa kuin muokattu. Hedelmöityshoidotkin hoidetaan nykyään turhan luomusti, kun laki estää hyödyntämästä teknologiaa tehokkaasti. Jos katsot tarkemmin mihin vastaamasi oli vastaus, niin ymmärrät kyllä yhteyden. Ainakin jos pysähdyt miettimään.[/QUOTE]

Ei se ole mikään käsitys.

Ei tässä ketjussa ole mitään järkeä ja perusteet ovat ihan päättömät ja ristiriitaiset. :D
No mä siirryn kokkailemaan, jokatapauksessa on hienoa, että nykyaikana fiksut ihmiset ovat keksineet konstit auttaa niitä pareja jotka eivät lasta muuten saisi/se olisi vaikeaa. Samoin kuin sairauksien hoito. :) Kaikkea hyvää lapsettomuushoitoissa painiville pareille ja toivottavasti apu tulee pian.
:wave:

• Tykkää
Reactions: Peppi1981
Miksi mun pitäisi pohtia sun elämääsi? Eiköhän sun kärsimykset ole ihan sun henkilökohtaisia asioita. En mä ole mikään jumala.

Ei tarvitse, mutta jännä tapa sulla keskustella asioista; valitset vain ne viestit joihin haluat/jaksat/osaat vastata, ja viittaat kintaalla lopuille:D.

Et voi väitellä asiasta, ellet ota huomioon asian kaikkia puolia, et siis voi itse valita, ettei joku näkökanta kuulukaan keskusteluun, koska itse et siihen osaa vastata? tai jaksa pohtia sitä. Nuo esille ottamani asiat ovat ihan asiaan kuuluvia.

Eikä tässä kyllä ollut kyse mun elämästä...:D

Kyllä se vaan on pirun helppo sanoa, että tyytyisin kyllä osaani lapsettomana, enkä mihinkään hoitoihin menisi, kun kerran on jo lapsia. Onneksi läheskään kaikki tässä yhteiskunnassa eivät ajattele näin ilkeästi ja itsekkäästi. Jonkun uskonto-perusteen nyt just ja just ymmärrän, mutta ihminen joka tuomitsee lapsettomuushoidot, mutta ottaa vastaan vaikkapa verensiirron tai kirurgisen toimenpiteen, on hakoteillä. Esim. elinsiirrot ovat todella luonnon vastaisia, vai?

[QUOTE="ihminen";23894402] Hedelmällisyyshoito se tässä on kivi kengässä, koska sen maksaa Suomessa yhteiskunta, osittain tai jopa kokonaan.

Eikä hedelmällisyyshoito ole minulle edes kovin suuri kivi kengässä. En vain ole sen puolella, että yhteiskunta maksaa tai edes korvaa osaa hedelmällisyyshoidoista. Verorahoille on tärkeämpää käyttöä.[/QUOTE]

Tärkeämpää kuten pakolaisten tänne saaminen ja heidän sairauksien hoitaminen ja "perheitten yhdistäminen". Kreikan, Portugalin ja Irlannin tukimiljardit. Jonkun oopperan rahoittaminen, jota hyödyntää ehkä promille koko maan väestä. Kansanedustajien torkkupeitot sun muut. Narkkareitten hyysääminen. Kyllähän niille veroeuroille käyttöä riittää...

Mun sydäntä lämmittää kun huomaa että on niitä luomusti lapsensaaneita, jotka kuitenkin ymmärtävät toisen puole, vaikka ei heitä koskekkaan. Kertoo älystä ja kyvystä asettua toisen asemaan. Eivät ole tyhminä ihmisinä suunapäänä toitottamassa paremmuuttaan ja polkemassa jo vaikeita aikoja käyviä alas. Kiitos. :)

Uskoisin, että suurin osa ei tarkoita mitenkään varsinaisesti pahaa noilla mielipiteillään, se on vähän sellainen que sera, sera juttu. Joskus tapahtuu ikäviä asioita, mutta syystä tai toisesta "niin on tarkoitettu". Tämä on tietysti sellainen juttu, mitä ei ikinä kuitenkaan mennä kenellekään sanomaan päin naamaa, se kun ei oikeasti vaan lohduta yhtään. Henkilökohtaisesti en noin usko, mutta siis ymmärrän tämän kannan, samalla lailla kun ymmärrän miten jotkut uskoo jumalaan.

Sitten on tietysti ilkeilijät erikseen, ne nyt on niin kieroja ja repaleisia ihmisiä, että toivoisin heille jonkinlaista mielenterveyskuntoutusta. Taitaa olla oikeasti paha olla elämässä, kun tarvii vittuilla ja lytätä ihmisiä, joilla on ihan oikeita ongelmia. Ymmärrän kyllä huumoripitoisen kettuilun täysin pinnallisille ihmisille "oi ei mulla katkes kynsi maailma kaatuu". Mutta varsinkin lapsiin, äitiyteen ja lapsettomuuteen liittyvillä asioilla vitsailu ja toisen mollaaminen on jotenkin niin sydäntä kylmäävää settiä, että hieman pelottaa minkälaista lapsilla on elää perheessä, jossa vanhemmat harrastavat tuollaista...

Ja kyllä minuakin huvittaa nämä mukatieteelliset asenteet "luonnollisuudesta", jota tulkitaan kuin Raamattua kerrassaan. Rusina tuolta ja sokerikide täältä ja EIEI tuohan on nyt ihan eri asia. Mitään perusteluita ei ole mutun lisäksi, mutta jotenkin ne jotkut vaan tietää missä se luonnollisen ja luonnottoman raja menee. Ja jonkin ihmeen sattuman takia se usein menee hyvin läheltä sitä, mitä kyseisen mielipiteen omaaja itse elämässään käyttää ja mitä taas ei tarvitse. Kumma juttu...

Yhtälailla pidän tekopyhinä ihmisiä, jotka kannattavat hedelmöityshoitoja, mutta vastustavat aborttioikeutta. En kuitenkaan näe mitään syytä sille, miksi kumpaakaan asiaa tarvitsisi ryhtyä rajoittamaan "luonnollisuuden" tai kateellisuuden nimissä.

Ja kyllä minuakin huvittaa nämä mukatieteelliset asenteet "luonnollisuudesta", jota tulkitaan kuin Raamattua kerrassaan. Rusina tuolta ja sokerikide täältä ja EIEI tuohan on nyt ihan eri asia. Mitään perusteluita ei ole mutun lisäksi, mutta jotenkin ne jotkut vaan tietää missä se luonnollisen ja luonnottoman raja menee. Ja jonkin ihmeen sattuman takia se usein menee hyvin läheltä sitä, mitä kyseisen mielipiteen omaaja itse elämässään käyttää ja mitä taas ei tarvitse. Kumma juttu...

Kaipaisin näiltä luonnollisuuteen ja ihmisen evoluutioon vetoavilta ihan puhdasta faktaa. Tieteellisiä artikkeleita, kirjallisuutta, jne. En usko, että kovin moni on kauhean syvällisesti perehtynyt ihmisen genetiikkaan, fysiologiaan tai evoluutioon. Itse olen opinnoissani raapaissut näistä alueista lähinnä pintaa, enkä ole täällä suu vaahdossa paasaamassa "back to nature"-linjan puolesta.

Taloudelliset perustelut ymmärrän sentään jonkin verran paremmin, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, mun mielestä on todella vaikeaa lähteä priorisoimaan jotain tiettyjä sairauksia toisien edelle. Pelkkä pintaraapaisu kun ei riitä, sitten niitä linjoja pitää alkaa vetää ihan toden teolla, esim. itseaiheutetut sairaudet, ym. Entä kun tieto lisääntyy eri sairauksista, ja voidaan paremmin todeta mitkä sairaudet johtuvat elintavoista, mitkä perintötekijöistä? Katsotaanko linjavetoja uudelleen? Entä yksilölliset vaihtelut? Toisilla hedelmättömyys tai vaikkapa diabetes tosiaan johtuu omista elämäntavoista, toisilla ei koskaan löydetä syytä.

[QUOTE="vieras";23894183]Noin helppoako se on? Tuumaan vaan miehelleni, että ei sinua ole luotu isäksi, koska ei yhteistä lasta saada?! Itse olen jo äiti.

Meitä ei edes huolita lapsettomuushoitoihin, koska tulen raskaaksi, mutta aina menee kesken. Kaikki on jo yritetty ja lääkäri sanoi viimeksi, että parempi teidän on ruveta adoptoimaan. Meidän ainoa toivo oli kohdunvuokraus, mutta senkin kielsivät. (2007) Edelleenkin kävisin läpi kaiken maailman hoidot jos olisi edes pieni mahdollisuus siihen, että lapsen saisimme.

Minä en usko siihen, että näin on tarkoitettu. Miksi sitten esim. narkkarit saavat lapsia ja lapset kärsivät? Onko niin sitten tarkoitettu?

Kuusi vuotta olemme asian kanssa eläneet ja edelleenkään emme kumpikaan ajattele ettei meitä ole tarkoitettu vanhemmiksi![/QUOTE]

Voimia sinulle! Olen käynyt pitkän tien lapsettomuushoidoissa ja meidän pelastus oli luovutetut sukusolut. Oletteko tämän puolen jo selvittäneet?

Yhteistyössä