Lapsettomuuden syitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pietu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pietu-

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
1 405
0
36
www.goodmoodhouse.net
Lähinnä kävin miettimään, että mitä kaikkea ihmisille on annettu diagnoosiksi, kun on todettu lapsettomuus. Mitä muita syitä kuin monirakkulaisuus (PCO) tai miehellä alentunut hedelmällisyys?
Miten monella esim. kiinnittymisongelmia ja mitä tämän syyksi on sanottu? Entä onko kenelläkään hemoglobiiniarvoista sanottu koskaan mitään? (Jostain luin, että korkea hemoglobiini voi olla yksi syy..)

Nämä asiat alkoivat askarruttamaan, kun mietin, että niin monella on PCO tai miehellä jotain vikaa.. Eli mitä kaikkea muuta on lapsettomuuden syynä?

Mulla toinen munatorvi tukossa ja miehellä alentunut siittiömäärä ja -liikkuvuus. Kolme inssiä takana, kaikista nega. Ja enempi vähempi yritystä n. 4 v. ennen hoitoja. Seuraavaksi edessä IVF/ICSI, siinä kai sitten selviäisi jos on hedelmöittymis- tai kiinnittymisongelmia kaiken muun lisäksi?!

mulla molemmat munanjohtimet täydellisesti tukkeessa.
Miehen nesteet jopa paremmat kuin normisti mutta eipä edes ne ole tuota porttia auki saanut.
nyt toki ne aukaistu joten katsotaan, olikos tuo nyt ainut syy...toivottavasti

nyt 18.12.2006 todettiin minulle vielä polykystiset munasarjatkin että eipä ne syyt sitte loppuneetkaan tuohon...pakko oli listätä ku tämän pinon näin...<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 20:38 vesseli-80 kirjoitti:
mulla molemmat munanjohtimet täydellisesti tukkeessa.
Miehen nesteet jopa paremmat kuin normisti mutta eipä edes ne ole tuota porttia auki saanut.
nyt toki ne aukaistu joten katsotaan, olikos tuo nyt ainut syy...toivottavasti

Täysin sama tilanne myös meillä!

Meilläkin on noita samoja ongelmia kun edellisillä; miehen siittiöistä normaalimuotoisia ja normaalisti liikkuvia on alentunut määrä (muutaman viikon päästä taas kontrolli). Minulla on iso myooma. PCO:takin lääkärit ovat päällisin puolin(ylipainoa, acne) epäilleet, mutta verikokeissa ja ultraten sitä ei sitten olisikaan, joku on ollut havaitsevinaan helmimäistä muodostusta toiset eivät missään nimessä. Ikääkin on 30+.
Monta pientä juttua kasautuneena, viimeksi lääkäri totesi, että ilman hoitoja meidän mahdollisuudet saada lapsi olisi siinä noin 30-40% luokkaa, mutta aika tekee tässäkin tehtävänsä ja mahdollisuudet vain kiihtyvällä nopeudella pienenevät. Menneitä on turha jossitella - jos siis olisin saanut lapsen jostain lyhyestä suhteesta 10v sitten, olisinko onnellisempi. Tuskin.

Mulla PCO ja siitä johtuen ei normaalia kuukautiskiertoa enkä ovuloi. Lisäksi minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Miehellä alentunut liikkuvuus siittiöissä, mutta pesun jälkeen erinomainen lopputulos.

Mulla syynä ilmeisesti kohdun rakennepoikkeamat, kaksi kohtua löytyi ultrassa, toinen lääkäri sanoo yhtä ja toinen toista, tulevassa tähystysleikkauksessa selviää mitä sieltä oikeasti löytyy ja voiko niillä lapsia tehdä lainkaan!

Endometrioosi. Ei kylläkään löytyny vielä ekoissa tutkimuksissa. Kilpirauhasen lievää vajaatoimintaa.
Ensin siittiöissäkin oli toivomisen varaa (kaikki hitaita) mutta myöhemmät näytteet ollu ilmaisesti parempia.

Yhteistyössä