Lapsettomiin tutustuminen/hoitoihin kannustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pisara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pisara"

Vieras
Olen muutaman kerran nähnyt (mieheni kautta tutustuin) erästä pariskuntaa, joilla ei ole lapsia. Mieheni on heidät tuntenut pidempään ja tietää, että kärsivät lapsettomuudesta. No niin mekin aikoinamme kärsimme, kunnes sitten menimme hoitoihin. Tämä pariskunta ei ole hoitoihin mennyt kuitenkaan. En tiedä miksi. Lapsettomuus on heille arka aihe, mutta ajattelin joskus illanvietossa avautua omasta kärsimyksestämme. Ja kannustaa heitä tutkimuksiin ja hoitoihin. Mun pää räjähtää kun ajattelenkin, että ovat vaan kohtaloonsa tyytyneet eivätkä tiedä miksi lapsia ei tule. Sehän voi olla aivan pienestä kiinni. Ja tilastojen mukaan 80% hoitoihin hakeutuneista saa lapsen. Toisaalta, voihan olla, että tietävät syyn, eivät vain sitä ole kenellekään kertoneet ja väittävät etteivät tiedä... esim. mies voi olla hedelmätön kokonaan tai naisella kohdussa vikaa, voi olla joku lääkitys miksei lasta voikaan hankkia tms.

Onko paikalla niitä, jotka ovat "kohtaloonsa tyytyneet" ja tosiaan eivät ole ottaneet selkoa miksi lapsia ei tule? Miksi ihmeessä? Itselläkin oli niin "pieni" vika, että muutamalla pilleripurkilla saatiin lapsi aikaiseksi. Tuntuu, että mulla on oikeus avautua tästä noille ihmisille. Voi mennä uusi ystävyys hukkaan kylläkin :(

No ei tasan olle sulla mitään oikeutta alkaa avautumaan tästä asiasta heille. Ihme voohotusta. Voit toki josakin sivulauseessa mainita että lapsenne on saatu hoidoilla, mutta kyllä jäisi illanistujaiset mun osaltani hyvinkin lyhyeen jos joku alkaisi mulle asiasta enempikin paasaamaan.

Eikä tarttis toistamiseen tavata.

Ei ne TODELLA halua lapsia, jos eivät hoitoihin mene. Monesti se on miehestä kiinni, jonka miehisyys ei anna periksi. Ei voi runkata purkkiin ja hävettää, kun ei saa muijaa paksuksi.

Ratkaisut ovat ihmisten omia, jossain sivulauseessa voit mainita että lapsenne on saanut alkunsa hoidoilla.

Multa naapurin mies kyseli kautta rantain miksi meillä ei ole lapsia vaikka on iso omakotitalo - ei voinut ymmärtää ettei meidän elämäntilanne muuten ollut silloin sellainen että siihen oltaisiin lapsia haluttu. Toisella matkatyö ja toinen opiskeli työn ohella.

Kyllä ne tietävät hoitojen olemassaolosta ja osaavat sinne mennä itse jos tuntuu tarpeelliselta. Jotkut voivat valita tietoisesti sen, että hoitoihin ei mennä. Tai eivät kärsikään lapsettomuudesta vaan sitä käytetään "tekosyynä". Kaikki eivät halua lapsia mutta eivät halua sitä suoraan sanoa.

Älä puutu toisten elämään.

Entä jos syy on joku sellainen että nainen on joskus tehnyt abortin eikä saa enää lapsia? Mitä sä ajattelet että siitä asiasta haluaisi tuntemattomalle tai edes tutulle kertoa?

Etkö tajua että joskus syy voi olla sellainen ettei siitä halua puhua. Kenellekään.

Mä mietin sitä, miten itse olisin suhtautunut tuollaiseen aikoinaan. En ainakaan pahalla. Itse asiassa mies ei meinannut mennä tutkimuksiin kanssani. Hänen ystävänsä ympäripuhui hänet (tällä miehellä 2 "koeputkilasta", selittämätön lapsettomuus). Monesti juuri tosiaan miehestä kiinni, että ihmiset eivät mene hoitoihin. Ja nuo ihmiset ovat hirmu arkoja luonteeltaan.

[QUOTE="mä";26425559]chef-nimimerkki EI näköjään ole kohdannut lapsettomuutta missään merkeissä elämässään, on sen verran tyhmät mielipiteet.
Mene pois.[/QUOTE]

Chef-nimimerkki on yhden omistaankin saanut hoitoja käyttäen, jotta en mene yhtikäs mihinkään.

[QUOTE="vieras";26425574]Entä jos syy on joku sellainen että nainen on joskus tehnyt abortin eikä saa enää lapsia? Mitä sä ajattelet että siitä asiasta haluaisi tuntemattomalle tai edes tutulle kertoa?
[/QUOTE]

En usko. Naisen taustan tietäen ja ovat seurustelleet vain toistensa kanssa. Epäilen, että jopa odottivat hääyöhön ekaa seksikertaansa.

Itse olen kannustanut lapsetonta pariskuntaa menemään hoitoihin, eivätkä ole sitä pahalla ottaneet, vaan alkaneet itsekin miettiä sitä vaihtoehtoa tosissaan. Itse hoidot läpi käyneenä (ja raskautuneena) osaa hyvin kertoa mistä kaikessa on kyse. Usein kun ihmisillä on sellainen käsitys, että ne ovat kaaamalan raskaita koko ajan, ja kivuliasta, ja piikkejä pitää pistää sata päivässä..yms epätodellista. Aluksihan lähdetään aina kevyemmillä hoidoilla liikkeelle, ja voi olla ettei mihinkään pilleriä kummempaan hoitoon tarvitse lähteä. Meillä lapsi sai alkunsa ivf hoidoilla omaan kiertoon, eli ei siinä tullut mitää pistelyjäkään. Toki munasolut kerättiin, mutta niitäkin tulee usein niin monta, että niistä saa jo monta siirtoa. Esimerkkinä vaan, että monet eivät välttämättä tiedä kaikkea mitä hoidot oikeasti pitää sisällään.

• Tykkää
Reactions: soja
[QUOTE="vieras";26425574]Entä jos syy on joku sellainen että nainen on joskus tehnyt abortin eikä saa enää lapsia? Mitä sä ajattelet että siitä asiasta haluaisi tuntemattomalle tai edes tutulle kertoa?

Etkö tajua että joskus syy voi olla sellainen ettei siitä halua puhua. Kenellekään.[/QUOTE]

Itse ainakin osaan keskustella hienotunteisesti ystävieni kanssa. Asiat kun voi ottaa esille niin monella tavalla.

Itsekin kolme ihanaa lastani hoitojen avulla saaneena, sitä haluaisi kertoa kaikille lapsettomuudesta kärsiville, että vaihtoehtoja on olemassa.

Mutta oikeasti - luultavasti he tietävät, että vaihtoehtoja on, mutta syystä tai toisesta ovat päättäneet jättää ne käyttämättä.

Minun mieheni sisko ja hänen miehensä ovat maailman lapsirakkaimpia ihmisiä ja kovasti lasta toivoivat. Mutta kun sitä ei luonnon keinoin tullut, niin tyytyivät kohtaloonsa. Heillä syyt ovat uskonnolliset: ovat syvästi uskossa ja hoitoihin lähteminen olisi ikään kuin Jumalan tahtoon puuttumista. Sitä he eivät voi elämänkatsomuksellista syistä tehdä, vaikka kovasti lasta toivovatkin.

Ihmisillä saattaa olla monenlaisia elämänkatsomuksellisia tai jopa terveydellisiä syitä siihen, että lapsettomuushoidot eivät tunnu oikealta vaihtoehdolta itselle.

en nyt jaksanu lukea kaikkea, mut vastaus ap:lle. Mekin kärsimme vuosia lapsettomuudesta ja vaikkaaimme aikanaan hoidoilla lapsiaa, en yksioikoisesti voi kenellekkään hoitoja suositella. Meille sa kaikkien keinojen yrittäminen oli ainut oikea vaihtoehto, mutta ei välttämättä kaikille. Ota vaan asia reilusti puheeksi, itse ainakin ottaisin. mutta muista kunnioittaa toisten mielipiteitä. muistat varmasti itdsekin miten herkkä asia on!

Yhteistyössä