lapsettomat ystävänne? (tai miksi ei nekin joilla on lapsia)

• Viestiketjun aloittaja 123333
  • Ensimmäinen viesti
123333
minulla on siis pieni poika ja välillä lapsettomat kaverini (tai myös lapselliset) ovat kommentoineet ihan ihme juttuja lapseni hoitoon tms synnytykseen liittyen, kaikkea en nyt muista edes.. onko muilla tyhmiä kommentteja tällaisilta ihmisiltä? :D ois hauska kuulla =)

Mulla esim yksi lapseton kaveri kysyi kun vauva oli 2kk että joko se puhuu.... ja sitten kysyi uudestaan 5kk iässä vaikka olin sanonut asiallisesti että ehkä vuoden iässä sitten.. hän myös sanoi vauvan jostain oppimasta eim kääntymisestä että ei se noin viimeksi kyllä osannut (eli ei vaan sattunut tekemään) eli jos ei ollut just sillon 2 tunnin kahvittelulla esim kääntyillyt kun ei kauaa ollut lattialla, vauva kuitenkin oli jo 6kk niin kyllä kääntyi jo ja tarttui esineisiin ja kiljui ja kikatti jne, jos niitä ei tehdä kokoajan niin ilmeisesti niitä ei osaa =)

ja monille on itsestään selvyys vauvan kanssa vietetyt unettomat yöt? meillä ei kellään lähipiirissä näitä ole kuin muutama yö vauvan kanssa ollut jollon ne eivät kyllä mielestäni ole lapsiperheen arkea.. miksi lapsettomat tätä kuvitelmaa aina raskaana jo meihin yrittää laittaa kun se ei useinkaan ole totta niinkuin moni muukin esin seksielämäsi kuolee, et jaksa meikata enää- jutut :D

tämä oli vielä sairaanhoitaja tuttuni jolle kerroin synnytyksen jälkeisistä symfyysi- eli eräänlaisista liitoskivuista niin hän sanoi että niitä tuli varmaan koska olen niin pieni.. hmm ainakin fysioterapeutti sanoi että ne johtuu hormonien heittelystä..
ja yksi kaverini myös sanoi että mulla tulee olemaan varmaan ihan helvetillinen synnytys kun olen näin pieni. no ei kyllä ollut onneksi enkä edes revennyt mutta kiitos pelottelusta, kokohan on suoraan verrannollinen synnytyksen kamaluuteen..? oon 155cm pitkä..

oma siskoni on myös kommentoinu kaikkea, varmaan ihan hyvällä juu, kun esim imetin pojan ja aloin nukuttamaan ja poika vaan huusi jonkun vartin niin siskoni jolla siis lapsi 3v, niin sanoi että onkohan sillä nälkä ja sanoin että just vartti sittenhän se söi että ei varmasti.. ei ne vauvat huvikseen imemistä lopeta mun mielestä. sanoin vielä että koitan nukuttaa kun ei oo nukkunut päiväunia viä ja sit syötän jos ei nukahda, niin tähän siskoni kommentoi erittäin hämmästyneenä että mitä, miksi ihmeessä niin päin, kyllä sillä varmaan on nälkä? eli en osaa syöttää lastani vai? :p
ja sama siskoni kysyi pojan pituutta ja sanoin että 63 niin hän sanoi että joko se käyttää sit 68 vaatteita kohta? öö ei kun 62 joka vielä piiiitkän aikaa menikin kun on tosi siro... =)

ennen ristiäisiä anoppini kirjoitti mihelleni muistilapun josta hieman tuohduin, he olivat oikein yhdessä ilman mua miettineet että pitää muistaa ristiäisiin esim tutti, kastemekon alle valkoinen lyhythihainen body ja potkuhousut, kummit pukee lapsen ja tämmöistä itsestäänselvyys kamaa, joista muistuttaminen lapulla helposti loukkaa miniää kun miniää, joka haluaisi itse miettiä tommoset miehensä kanssa mutta ei kun kirjoitetaan ilman miniää miniälle muistilappu että muista pyyhkiä aamulla perseesi tyyliin hei kiitos luottamuksesta omaa lastani kohtaan :D tätäkään ei ymmärrä ellei ole kauhanoppi.

yksi kaverini myös sanoi että 'mun sisko kastaa "teemun" tutin aina hunajaan että maistuu paremmin ja sit se nukkuu.' kauhistuin kyllä ja mietin että ei varmaan ollut hunajaa ainakaan toivottavasti :D

tiedän että nää nyt on tämmösiä pikkujuttuja juu, kuis muut? =)

"vieras"
Ai juu, tuli tuosta anopista mieleen, mun anoppi (tai siis tuleva anoppi) kävi paasaamassa meillä kotona että sitten kun vauva saa hampaita niin se saattaa vähän itkeä mutta se pitää vain kestää ja missään nimessä ei saa ainakaan ravistella vauvaa! Aijaa, mä ku aattelin sitä just kokeilla ekaksi..

Tästä on kauan, mut eräs naispuolinen tuttu luuli, että vauvan kädet on luonnostaan tahmeat. Sitten, kun kehuttiin, että meidän pieni on oppinut jo konttaamaan, niin hää ihan pokkana kysyi, että pitääkö sekin opetella erikseen :LOL:.

"Vieras"
Tuo hunajatutti on vanhaa suomalaista lastenhoito-oppia. 1940-luvulla syntynyt isäni on saanut lapsuutensa lutkuttaa hunajatuttia. Isäni mukaan hän ei sittemmin ole hunajan koskenutkaan. Ihan omat hampaat on isällä tästä varhaislapsuudesta huolimatta. :D

Sori mut mä en kyllä nähnyt mitään outoa tai hassua tuossa vaatejutussa. Jösses, sisko olisi ostanut 63-senttiselle lapselle 68-senttisen vaatteita! Itse asiassa vielä muutama vuosi sitten vauvanvaatteita ostettiin ekalle vuodelle 60- ja 70-kokoluokissa. Tää viime vuodet jatkunut lastenvaateinnostus on näköjään saanut monet nuoret äidit uskomaan, että välikootkin on jostain syystä ostettava, vaikka taloudellisempaa, järkevämpää ja ekologisempaa olisi hankkia vähemmän vaatteita, ja alkuun kääriä liian pienet hihat jne. Sun mielestä taas sisko on taas tyhmä, jos tekee näin...

Muutenkin tulee vähän sellainen vaikutelma, että olet aika nuori ja vähän elämää nähnyt. Harvempi kovin vanha luulee esim. kaksikuukautisen osaavan puhua. Ja juu, minäkin noin nuorelle ja oikeista mielipiteistä ehdottoman varmalle miniälle laittaisin muistilapun ennen ristiäisiä, ihan vaan ennakoidakseni mahdollisia ongelmia. ;)

se on väjhän sama homma, kuin se että sellaiset ihmiset, jotka ei ole koskaan navetassa käyneet tai maatalossa yleensäkkään, niin ovat tietävinään maataloudesta ja karjanhoidosta paljonkin. ja samalla osoittavat sen miten vähän oikeesti siitä tietävät. kun päästelevät suustaan ihme kommentteja

just
Vaikutat sellaiselta rasittavalta itsekkäältä ihmiseltä, minä minä minä ja mun kersa-ihmiseltä. Maailma ei pyöri sun navan tai sun kersan ympärillä.

Ajattelepas kuule välillä muutakin kuin mitä kaikki ajattelevat sun kersasta tai mitä niiden pitäisi ajatella sun kersasta. Mieti välillä muitakin ihmisiä ja mtien voit olla heille avuksi.

Pieni äiti
"Varaudu sitten siihen, että joudut viimeiset kuukaudet makaamaan sairaalassa kun olet noin pieni. Mun serkku on pienikokoinen ja joutui olemaan raskauden viimeiset kuukaudet sairaalassa."

Kuitenkin tässä kävi niin, että olen mennyt kolmesti sairaalaan vasta synnytyspuuhiin ja tällä sanojalla joka on iso ja muheva ollut ikänsä, oli kaikenlaisia vaikeuksia synnyttäessään lapsiaan.

"vieras"
Kaikkea jaksat miettiäkin. Toiset tietää toista, toiset toista. Saahan sitä puhua vaikka ei aina niin kartalla olisikaan, plus että pianhan, ellei nyt jo käy myös jotkut 68 cm vaatteet. Vaatteissakin kun on kokoeroja, ja jotkut pukevat mielummin vähän väljempää kuin juuri sitä kokoa mitä vauva on.

"Uneton"
Ei sitä hunajan antamista vauvalle, tai alle 1-vuotialle siis, varota hampaiden takia. Vaan siksi, koska se voi sisältää itiöllisiä bakteereja, jotka voi aiheuttaa botulismia tuon ikäisille.

Mitä muuten, niin onhan tuo ärsytttävää, mutta yritä antaa noiden juttujen mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. :hug:

Sähän ap et varmaan koskaan oo kommentoinu mistään asiasta mistä et tiedä? Miksi nauraa kysymykselle jos toinen ei tiedä esim vauvan puheen kehittymisestä? Oon kai mä itekkin kuullu äitinä kommenttia ja arveluja mut elämä on ja kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Mäkään en tienny et kummin pitäs vauva pukea ristiäisiin. Vaik kyllä oli auttamassa mekon kanssa.

Onhan noita. Naapuri joskus aikanaan totesi kun likkani oli saanut karkki raivon kotona, että anna sille sokerinpala suuhun niin ei tarvitse kuunnella huutoa.

Kaikkeahan sitä on tullut vastaan tässä, en edes muista kaikkea mitä on minulle sanottu. Ei niinkään kaverini mutta tuntemattomat kyllä välillä koittaa ohjeistaa. Joskus on ollut pakko muistuttaa, esimerkiksi päiväkodin henkilökuntaa siinä, että minulla on isommat lapset olemassa. Kun koittavat ihan kädestäpitäen neuvoa miten lapsen kanssa ollaan...siis ihan niitäkin asoita jotka on ihan itsestään selviä...

Paras ystavani on lapseton ja taysin eri elamantilanteessa kuin itse olen.
Mietis ap sita silta kannalta, etta se lapseton ystavasi yrittaa hyvaa hyvyyttaan keksia puheenaiheita sinun kanssa koska kaikki pyorii nykyaan sen vauvan ymparilla ruusunpunaset lasit paassa.. Luuletko etta niita oikeasti kiinnostaa osaako vauvasi pyoria jo akselinsa ympari/vieda sormet suuhun? Ei, ne vain tietaa etta puhut mieluiten vauvasta ja yrittaa osalistua.

Ja kylla, olen kuullut tyhmia kommentteja. Parhaat kommentit on edelleen synnytyksesta juurikin tuolta parhaalta ystavaltani; "Ma luin jostain et synnytyksessa jotkut naiset voi saadaa orgasmin!" (Jaahas, no, sen haluaisin nahda) Ja miehelta "Sa varmaan repesit niin pahasti ja sun synnytys oli niin vaikea koska et ollu harrastanu seksia niin pitkaan aikaan" (asuttiin eri maissa raskausaika, nahtiin viimesen kerran ennen synnytysta 6kk ennen vauvan syntymaa)

kääntöpuoli
Entäs sitten ne kommentit, joita saa pienten esikoisten äideiltä liittyen esimerkiksi useamman lapsen perheiden asioihin tai vaikka uhmaikäisten kasvatukseen? Ettet vaan ap olisi sinäkin joskus ohjeistanut sitä siskoasi, miten sitä 3-vuotiasta kuuluisi kasvattaa...?

peesi
Mietis ap sita silta kannalta, etta se lapseton ystavasi yrittaa hyvaa hyvyyttaan keksia puheenaiheita sinun kanssa koska kaikki pyorii nykyaan sen vauvan ymparilla ruusunpunaset lasit paassa.. Luuletko etta niita oikeasti kiinnostaa osaako vauvasi pyoria jo akselinsa ympari/vieda sormet suuhun? Ei, ne vain tietaa etta puhut mieluiten vauvasta ja yrittaa osalistua.

Ja kylla, olen kuullut tyhmia kommentteja. Parhaat kommentit on edelleen synnytyksesta juurikin tuolta parhaalta ystavaltani; "Ma luin jostain et synnytyksessa jotkut naiset voi saadaa orgasmin!" (Jaahas, no, sen haluaisin nahda) Ja miehelta "Sa varmaan repesit niin pahasti ja sun synnytys oli niin vaikea koska et ollu harrastanu seksia niin pitkaan aikaan" (asuttiin eri maissa raskausaika, nahtiin viimesen kerran ennen synnytysta 6kk ennen vauvan syntymaa)
just näin. olisi varmaan kohteliasta ap:n välillä kysyä jotain niiden ystävien elämästä, eikä kuvitella ettäoma piltti kiinnostaa tavattomasti kavereita.
ne on sun ystäviää, ei lapsesi. kohteliaita ovat ja sinä valitat täällä.

Nyt jotain rotia itsekkyyteen!

meikäläisen anoppi kans aina kertoo hirveästi miks meidän poika itkee/ihan mitä vaan, aina löytyy selitys. ekaks vähän ärsytti koska en siedä hössötystä mutta nyttemmin tottunut, toista lasta kun odottellaan niin johan se on vettä lisännyt myllyyn :D

olihan tossa tollasia kummallisia kommentteja jotka tietyllä hetkellä oman vitutuskäyrän olis nostanut maksimiin, tosta vauvan puhumisesta niin olisin varmaan nauranut aika kovaa.. eihän sitä kukaan voi kaikkea tietää, itselle kans käy näitä kömmähdyksiä sitten joissain asioissa (enkä nytkään tietenkään väitä olevani vauva ekspertti!).

toi ristiäisjuttu, en tiennyt että siihen mikään "etiketti" juttu sisältyy niinku tossa pukeutumisessa, mutta kyllä siskoni joka sylikummi on niin puki pojan kastemekkoon ym :)

ap kyllä se siitä, joskus voit vielä nauraa oikein makeasti noille kommenteille ! ja kauheasta vauva arjesta kommentoijille voit kertoa miten teillä on mennyt, jos ei oo ollut joka öistä valvomisbileitä niin niin pääseväthän kommentoijat sitten tietämään jotain uutta, aina musta äitiydestä/synnytyksestä kerrotaan ne kauhutarinat, kuinka raskaus on kamalaa, synnytys on hirveätä kidutusta ja vauvat huutaa,paskoo,kiljuu,puklaa sun päälle 24/7 :D ihmiset jotka noita juttuja suoltaa ja lapsettomina niin voivat sitten yllättyä positiivisesti kun näin ei olekaan kun itse lisääntyvät ;)

"Vieras"
Kauhuanoppi pitää kai sisällään paaaaaljon muutakin kuin jonkun hössöttävän muistutuslapun ristiäisiin?

Jos mun vauva rupeaa imetyksen jälkeen nukuttaessa itkemään uudestaan eikä rauhoitu niin kyllä mä imetän sitä uudestaan. Mä voin myös kommentoida kaverille kun näen sen vauvan tekevän jotain mitä en aiemmin ole nähnyt että "taitaa olla uusi taito". Mulla 63cm vauvat ovat olleet jo kohta siirtymässä 68cm vaatteisiin enkä silloin enää ole hankkinut 62cm. Kokonaan valvotut yöt ihan ilman unta ei ole niin yleisiä mutta kyllä valtaosa mun tuntemista vauvoista herättelee useita kertoja yössä ja jonkun äidin on vaikeampi sitten nukahtaa uudestaan, noin ainakin ne ekat kuukaudet ja ei ne heräämiset ole harvinaisia yli 6kk ikäisilläkään.

Mut enhän mä mistään mitään tiedäkään kun ei ole kuin kolme lasta.

Kyllä näin on näppylät

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Joillekin on oikeasti aika vaikeaa itse lapsettomana olla sellaisten kavereiden seurassa, joilla lapsia on. Sen äitiytyneen elämä nyt vaan on muuttunut niin paljon, samaten mielenkiinnonkohteet, eli lähinnä saattaa sen lapsen asiat ja tekemiset kiinnostaa. Nämä lapsettomat kaverit tosiaan yrittävät vain olla kohteliaita ja mieliksi, kun yrittävät keskustella lapseen/lapsiin liittyvistä asioista. Ymmärrystä peliin.

Pakko tunnustaa että itsekin ennen lasten saamista miettinyt monenlaista esim. muiden ihmisten lastenkasvatukseen liittyen, onneks en kuitenkaan ääneen möläyttänyt... siitä näkökulmasta muidenkaan tietämättömät kommentit ei oo kovin tyhmiä. Ja toisaalta varmasti kommentoin itsekin hölmäjö asioista joista en tiedä juuri mitään, esim. autoihin liittyen.

Ja nyt kun omat muksut jo aika isoja (10v ->) niin mä en todellakaan enää muista missä iässä vauvat oppii mitäkin kääntymisiä ja tarttumisia ja mitä ne saikaan syödä ja mitä ei... ei noi asiat ole oikein kiinnostavia muuta kuin omien muksujen kohdalla. :)

123333
siis mitä helvettiä en yrittänyt saada tästä mitään olen paras ja muut tyhmiä hahaha ketjua jossa haukutaan lapsettomia vaan hauskoja kommentteja! tämän siis ymmärsi noin yksi vastaaja.. en ole parempi äiti kuin muut mutta voin kyllä vannoa että toisia en neuvo isojen lasten kasvatusasioissa kun kokemusta ei ole.. en myöskään miehelle mene neuvomaan autoasioissa jos osaan ajaa vain pyörää, miksi luulette että olisin muita joskus tässäkään neuvonut.. ja ylipäätään on semmoisia ihmisiä jotka eivät puutu toisten asioihin ellei pyydetä, miksi en voisi olla semmoinen. =) ajattelin että tämä olisi hassua enemmän kuin arvostelevaa puhua näistä.. anteeksi, tarkoitukseni ei ollut arvostella näitä ihmisiä tai heidän älyään!! ja noissa kommenteissa oli vaan se että jos sanon asiallisesti esim että ei meidän "penalle" kyllä vielä 68 vaatteet mahdu niin ruvetaan väittämään vastaan tai jos sanon että en usko että lapsellani on nälkä kun se juuri söi niin väitetään vastaan vaikka kyllä oman lapseni tunnen, se on mielestäni outoa.. en minäkään menisi syönyttä lapsea syöttämään jos se inahtaa vai joku muu sillä varmaan on jos loogisesti ajattelee, siitä tässä oli kyse, eikä siskoni älykkyydestä.. en ymmärrä miksi tarvii kommentoida ollenkaan jos ei ole tästä aiheesta sanottavaa vaan minusta itsestä kun ette minua edes tunne.. lopettakaa jo se toistenne haukkuminen täälä netissä, se on oikeasti erittäin tyhmää ja loukkaavaa!
ja miksi väitätte että olen nauranut näille ihmisille? tälle kaverilleni joka kysyi puheesta niin kerroin vastaavani asiallisesti, en nauraen saati sitten muillekaan? ja voin väittää että näitä ihmisiä kiinnostaa pojan kehitys, kyllä muakin kiinnostaa tuttujeni lapsien kehitys ihan aidosti, ei tulisi mieleenkään kysellä niistä kun en keksi muuta puhuttavaa, ompas taas teillä mieleipiteet ja haukutte mua pennuksi? :D
tästä hunajatapauksesta vielä että kyllä, kyseessä oli alle 1v.. :S

"Vieras"
siis mitä helvettiä en yrittänyt saada tästä mitään olen paras ja muut tyhmiä hahaha ketjua jossa haukutaan lapsettomia vaan hauskoja kommentteja! tämän siis ymmärsi noin yksi vastaaja.. en ole parempi äiti kuin muut mutta voin kyllä vannoa että toisia en neuvo isojen lasten kasvatusasioissa kun kokemusta ei ole.. en myöskään miehelle mene neuvomaan autoasioissa jos osaan ajaa vain pyörää, miksi luulette että olisin muita joskus tässäkään neuvonut.. ja ylipäätään on semmoisia ihmisiä jotka eivät puutu toisten asioihin ellei pyydetä, miksi en voisi olla semmoinen. =) ajattelin että tämä olisi hassua enemmän kuin arvostelevaa puhua näistä.. anteeksi, tarkoitukseni ei ollut arvostella näitä ihmisiä tai heidän älyään!! ja noissa kommenteissa oli vaan se että jos sanon asiallisesti esim että ei meidän "penalle" kyllä vielä 68 vaatteet mahdu niin ruvetaan väittämään vastaan tai jos sanon että en usko että lapsellani on nälkä kun se juuri söi niin väitetään vastaan vaikka kyllä oman lapseni tunnen, se on mielestäni outoa.. en minäkään menisi syönyttä lapsea syöttämään jos se inahtaa vai joku muu sillä varmaan on jos loogisesti ajattelee, siitä tässä oli kyse, eikä siskoni älykkyydestä.. en ymmärrä miksi tarvii kommentoida ollenkaan jos ei ole tästä aiheesta sanottavaa vaan minusta itsestä kun ette minua edes tunne.. lopettakaa jo se toistenne haukkuminen täälä netissä, se on oikeasti erittäin tyhmää ja loukkaavaa!
ja miksi väitätte että olen nauranut näille ihmisille? tälle kaverilleni joka kysyi puheesta niin kerroin vastaavani asiallisesti, en nauraen saati sitten muillekaan? ja voin väittää että näitä ihmisiä kiinnostaa pojan kehitys, kyllä muakin kiinnostaa tuttujeni lapsien kehitys ihan aidosti, ei tulisi mieleenkään kysellä niistä kun en keksi muuta puhuttavaa, ompas taas teillä mieleipiteet ja haukutte mua pennuksi? :D
tästä hunajatapauksesta vielä että kyllä, kyseessä oli alle 1v.. :S
Aloituksessasi nimenomaan kysyit, että onko muilla vastaavia tyhmiä kommentteja. Nyt sitten kirjoitat, että tyhmiltä kommenteilla tarkoitit hauskoja juttuja. Jos tätä ei ymmärtänyt, on haukkuja, tyhmä ja loukkaava. Tarkoitatko tässä yhteydessä tyhmällä hauskaa? Entä loukkaavalla kehuvaa?

Suomi ei vissiin ole sun äidinkielesi? Kukaan natiivi ei taitaisi sanoa liian isoista vaatteista, että ne eivät mahdu jne. Ehkä sun on vaikea saada itseäsi ilmaistuna ymmärrettävästi vieraalla kielellä, ja siitä aiheutuu väärinymmärrystä ja mielipahaa? Kaksikielisyys on rikkaus, ja kyllä sä vielä opit kielenkin hallitsemaan. :)

"vieras"
Mulle tulee mieleen vaan yksi miehen kaveri ja sen kommentit. Ne nauratti jo silloin kun ne lauottiin. Enkä ole vielä löytänyt noin kymmenessä vuodessa pointtia ;). Eli kun vauvanleluissa on useissakin peili, niin tää katseli hetken ympärilleen ja lapsen touhuamista lelujensa kanssa ja kysyi: 'kasvatatteko te tosta pojasta homoa kun sillä on noin paljon peilejä'.

:LOL:

Mutta nähtäväksi jää sitten toi pojan homous, ei vielä ole osoittanut merkkejä mutta jos osoittaa niin tiedänpähän syynkin, ne perhanan lelut, joissa oli peilejä :D.

Yhteistyössä