Lapsettomat häät. Ärsyttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vittuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kiinnostais tietää, et jos on lapsettomat häät, niin mikä se ikäraja siinä on? Saako yli kymmenvuotiaat tulla? Koska harvemminhan siellä joku 15-v alkaa mölyämään ja häiriköimään, eikä osaa käyttäytyä ku pitäis olla hiljaa tai juoksee ja säntäilee pitkin alttaria, kun pitäis istua paikoillaan kirkon penkissä.

Itse jotenkin olettaisin, että ne 15-V:t jäisivät myös kotiin, ja paikalla olisi vain aikuisia samalla logiikalla kuin aikuisten muissakin illanvietoissa. Mutta koska tämä on vapaa maa, on tästäkin varmasti erilaisia variaatioita ja joskus häihin mukaan "pääseminen" voi sitten olla suvun teinareille samanlainen aikuistumisen merkki kuin joskus isoäidin aikaan oli se, kun rippikoulun jälkeen sai maistaa hihhih alkoholia.

:D

Muokkaus: Ei kun hupsis - ei isoäidin aikaan varmaan mitään alkoholia ehkä maisteltukaan näkyvästi riparin jälkeen, vaan se juttuhan meni niin, että pääsi (hihhih) tansseihin. Tähänhän tuo häihin pääseminen olisi aika sopiva perinteen jatkumo.

Viimeksi muokattu:
Mua kiinnostais tietää, et jos on lapsettomat häät, niin mikä se ikäraja siinä on? Saako yli kymmenvuotiaat tulla? Koska harvemminhan siellä joku 15-v alkaa mölyämään ja häiriköimään, eikä osaa käyttäytyä ku pitäis olla hiljaa tai juoksee ja säntäilee pitkin alttaria, kun pitäis istua paikoillaan kirkon penkissä.

Mä ajattelisin, että koskee alaikäisiä lapsia. Tai vaikka olis täysi-ikäisiäkin lapsia, mutta jos kutsu tulee pelkästään pariskunnan nimellä, ne 18- ja 20-vuotiaatkaan lapset ei ole kutsuttu.

Mun mielestä lapsettomat häät tarkoittaa ettei siellä ole yhtään lasta, siis alaikäistä tai ihmistä joka ei ole hääparille itselleen sukulainen/kaveri. Eli vieraat ovat aikuisia. Ei tarvitse varata lapsille istumapaikkoja eikä erikoisruokaa (kun on ilmeisesti niitäkin lapsia jotka syövät vain lihapullia ja juovat maitoa). Ja muutenkin pitää noudattaa kutsua, kutsu ei koskaan koske koko perhettä ellei siinä niin lue.

[QUOTE="vieras";28701248]MLL:n vahti maksaa 8e/tunti. Ei pitäis kenenkään elämä tuohon kaatua.[/QUOTE]

MLL:n vahti (jos sellaisia nyt sattuu olemaan mahdollista saada) maksaa 8.20 €/tunti. 12 tuntia = 98,40€. Viikonloppuisin ja iltaisin tuplamaksu = 196,80€ + työnantajamaksut + vahdin matkakulut...Pitkälle päälle 200€ siis pelkkä lapsenvahti. Ja mikä vielä kurjempi juttu, niin joudut jättämään lapsesi ventovieraalle. Tietty vahti voi käydä parina iltana pari tuntia tutustumassa lapsiin etukäteen = 32,80€, eikun iltaisin olikin se tuplapalkka = 65.60€... Tämän kun lisäät siihen juhlaillan maksuun, niin lastenhoito kustantaa 262,40€ + työnantajamaksut + vahdin matakulut (x 6 matkaa). Mun mittapuun mukaan aika monenkin juhliin meno voi kaatua tuohon. Etenkin kun siihen tulevat vielä päälle kulut lahjasta, vaatteista, matkoista jne.

Äijien saunailta on tilaisuus johon lapsilla ei ole asiaa.

Muut tilaisuudet joihin lapseni eivät olisi tervetulleita jäävät minultakin väliin ja sillä piste.

Kokeile joskus mennä juhliin ilman lapsia, rentouttaa kummasti ;)

Totta puhuen, mä en ymmärrä miksi lapsia pitäis ottaa mukaan joka paikkaan. Ei niitä työpaikan pikkujouluihinkaan oteta, tai kaverin 40-vuotisjuhliin (jossa on tarkoitus juhlia aikuisten kesken). Jotkut rippijuhlat on musta perhejuhla, ne kun menee yleensä aika samalla kaavalla ja juhlakalu on itsekin alaikäinen. Hautajaisiinkaan ei lapsia tarvii aina ottaa, mä en ainakaan ota ellei ole lapselle läheisen ihmisen hautajaiset. Häissä ei ole mitään varsinaista kaavaa, paitsi kirkossa. Silloin se saa olla just sellanen juhla mikä hääparia miellyttää. Mutta kuten ennenkin sanoin, jos joku ei lapsettomiin häihin tule, se pitää vaan hyväksyä.

Ikärajan linjauksen vetää juhlapari itse. Kutsuttavan ei siitä tarvitse kantaa huolta koska se riittää kun tietää kenen nimi kutsussa on ollut. Jos kutsussa lukee vain aikuisten nimet eikä ole mainintaa esim. että perheineen, niin silloin kukaan lapsista ei ole kutsuttu, vaikka olisi 18v.

lapsettomat häät on just jees. ei tartte kokoajan kuunnella kitinää huutoa ja kiljumista. ja muutenkin se on ärsyttävää kun ne poukkoilee joka puolella ja sitten vanhemmat stressaa niistä. fiilis on pilalla.

Kyllä se on oikeasti peruspalkansaajalle ihan merkittävä summa, kun maksaa lapsenvahdille muutamasta tunnista. Tuntipalkka MLL:n lapsenvahdeilla ihan hyvä. Siis minun mittapuulla. Tietysti jos vanhempi tienaa sen 2000e/kk, niin ei se sellaisessa budjetissa tunnu. Mutta tavalliset palkansaajat (kuntapuolella tai ehkä muuallakaan?) eivät ainakaan täällä päin Suomea noihin palkkoihin yllä.
Siis onko 2000 euron bruttopalkka palstan mittapuun mukaan hyvä? Onko kaikki mammat täällä pelkällä kotihoidontuella ja loput peruspäivärahalla? :O

Minä saan jo pelkkää ansiosidonnaista 1700 euroa brutto. Suomalaisten mediaanipalkkakin taitaa olla n. 2500 euroa. Miten tänne on eksyneet kaikki vähävaraiset?

Meillä ei ollut lapsettomia häitä, mutta rajasimme vieraslistaa lasten osalta siten, että vain kotona asuvat lapset ovat tervetulleita. Iso suku ja isot ikäerot, niin piti jotenkin löytää sopiva ratkaisu. Toimi meillä, eikä tullut liian isot häät.

Ja hyvin toimi sekin, että ne jotka luki kutsussa olivat tervetulleita. ;)

En kyllä ap:n kohdalla ymmärrä kettuilua suvun puolelta. Eiväthän häät mikään velvollisuus ole osallistua, vaan jos ei pääse, niin ei pääse. Sillä selvä. Turha siitä on mielestäni morsiammen vetää herneenpalkoa nenään, ettei toinen saa lapsenvahtia.

oltiin vuosi sitten aivan ihanissa lapsettomissa häissä! Onneksi saatiin mummo hoitamaan lapsia, mutta olisin vaikka maksanut vahdille siitä ilosta. Ellei nyt siis ihan pientä vauvaa ole... Paljon enemmän voi itse nauttia kun ei tarvii juosta kenenkään perässä :)

Kova tuo Mll vahtien liksa kyllä iltaisin, en mäkään saa iltaisin töissä tuplapalkkaa! :O

Mutta kananttaa kysyä josko naapurissa asuisi vaikka joku nuori joka haluaisi taskurahaa :) olis sit tarvittaessa tuttu hoitaja käytössä myöhemminkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28701683:
Niin no, jos ratkaisu tuntuu sinusta oikealta, niin miksikäs ei sitten. Kysyin vaan sen takia, koska itse en jättäisi alle kouluikäistä yöksi tuntemattoman (olkoonkin vaikka käynyt pari kertaa tutustumassa) kanssa vain joidenkin häiden takia. Ei ole kyse siitä, että lapsi siitä vaurioituisi - ihan yhtä lailla voisi sanoa, ettei aikuinen hääpari siitä vaurioidu, jos jostain pariskunnasta toinen jää kotiin lapsensa kanssa. Vähän harmihan se tietysti on, jos joku ei pääse häihin, mutta ainakin omassa ystäväpiirissäni ihmisillä on sen verran suhteellisuudentajua, ettei kukaan ota sitä minään henkilökohtaisena loukkauksena. Ja häät ovat kuitenkin vain yksi päivä - ei häiden tarkoitus ole mitata ystävyyden syvyyttä tms.

Itse en jättäisi sen vuoksi, että lapsi voi ikävöidä yksin illalla ja öiseen aikaan, kun ei ole tottunut vieraisiin yöhoitajiin. Joten pitäisin tuollaista järjestelyä perheemme kohdalla tarpeettomana.

Puhun läheisten ystävien häistä. Puolituttujen häihin menis meistä vain toinen.

[QUOTE="vieras";28701626]Koska ystävämme ovat meille tärkeitä. Lapsi ei siitä vaurioidu, että joutuu hoitoon ja tietty se MLL:n hoitaja kävis meillä heihin tutustumassa ennen h-hetkeä useammankin kerran. Miksi ei?[/QUOTE]

Harhaa. Se MLL:n hoitaja ei käy tutustumassa ennen h-hetkeä, ei edes vaikka myös tutustumisista maksettaisiin palkkaa. Näin olen itse yrittänyt, hoitajan saa vain todelliseen tarpeeseen ja todella ajoissa varattuna.

Minä en voisi luottaa lastani vieraan hoitoon, jos minä tai lapsemme emme saa tutustua hoitajaan etukäteen.

Mulla on kerran ollut MLL:stä hoitaja, lapseni oli alle 1-vuotias, ja mulla oli pakollinen ja kiireinen hammaslääkärikäynti. Mieheni teki matkatöitä - ei kotona, ketään sukulaista ei ollut saatavissa hoitajaksi. Alle 1-vuotiaani itki koko sen 2 tuntia, jonka olin poissa kotoa, vaikka hoitaja olikin kokenut, eikä mikään teinityttö.

[QUOTE="poikia3";28702477]Harhaa. Se MLL:n hoitaja ei käy tutustumassa ennen h-hetkeä, ei edes vaikka myös tutustumisista maksettaisiin palkkaa. Näin olen itse yrittänyt, hoitajan saa vain todelliseen tarpeeseen ja todella ajoissa varattuna.

Minä en voisi luottaa lastani vieraan hoitoon, jos minä tai lapsemme emme saa tutustua hoitajaan etukäteen.

Mulla on kerran ollut MLL:stä hoitaja, lapseni oli alle 1-vuotias, ja mulla oli pakollinen ja kiireinen hammaslääkärikäynti. Mieheni teki matkatöitä - ei kotona, ketään sukulaista ei ollut saatavissa hoitajaksi. Alle 1-vuotiaani itki koko sen 2 tuntia, jonka olin poissa kotoa, vaikka hoitaja olikin kokenut, eikä mikään teinityttö.[/QUOTE]

Siskollani oli mll:n hoitaja häitään varten ja kävi useamman kerran tutustumassa ennen h-hetkeä, maksettuna siis. Lapsi oli vuoden ikäinen, eipä tuo pahemmin traumtisoituneelta näytä :)

[QUOTE="vieras";28701606]Jos olisi hyvästä ystävästäni kyse enkä muuta vahtia saisi, niin jättäisin. Ja vaikka yöksikin.

On meillä varaa tarjota lapsille ruokaa, mutta tilaa ei kylläkään ole enkä mitään karua teollisuushallia ala häihini hommaamaan. Ilman lapsiakin kutsuttuja on 90, en ala edes laskemaan kuinka paljon lisää tulis jos kaikki roudais myös lapset mukaan. Ja mikä kamala meteli siellä olis, juuei![/QUOTE]

90 "läheisintä ystävää"? Nuo on jo isot häät, ja jos siellä hääparilla olisi minulle kolme minuuttia aikaa, niin vähän hölmöltä tuntuisi tulla moneksi tunniksi paikalle jos se vaatisi hankalia ja epämieluisia järjestelyjä. Ja ei, en tarkoita että hääparin tehtävä olisi minun viihdyttämiseni, mutta tuon kokoisissa häissä ei vain yksittäisen ihmisen läsnäololla ole pirunkaan väliä kuin ajatuksen tasolla.

Aloittaja EI valita siitä, että häät ovat lapsettomat EIKÄ edes siitä, ettei pysty järjestämään lastenhoitoa vaan siitä, että joku kehtaa tulla aukomaan päätään siitä, että kutsusta kieltäydytään. Se on kutsu, ei käsky.

Ap, voisitko ottaa kyselyn kohteliaisuutena vittuilun sijaan? Teitä on selkeästi toivottu ja odotettu paikalle, jos noinkin moni kokee tärkeäksi kysellä tulonne perään. :) Toki itsepä olet ollut läsnä kyseltäessä ja sukusi tunnet, joten täältä käsin ei voi tulkita äänensävyjä ja kehonkieltä.

Hitusen metakeskustelun puolelle nyt, mutta hauska, miten monet ovat lukeneet otsikon: "Lapsettomat häät ärsyttää!" ja vastaavat siihen, kun ap:n asia oli "Lapsettomat häät. Ärsyttää." Kai täällä palstalla on niin moneen otteeseen väännetty aiheesta, että aiheeseen on mielipiteet ja väitelmät valmiina. :D

Jos häät ovat samalla paikkakunnalla, tuo vieraan lapsenvahdin palkkaaminen onnistuu kyllä melkein keneltä tahansa. Häistä pääsee lähtemään aikaisin pois, jos lapsi ei jostain syystä sopeudu vieraaseen hoitajaan. Mutta jos ne häät ovat toisella paikkakunnalla, hoitajan hommaaminen on hankalampaa mikäli mummoja ja kummeja tms ei ole käytössä. Meillä oli tällaiset häät, ja niihin oli hankittu maksullinen lapsenvahti mutta lähdin itse juhlista aikaisemin pois että sain lapset laitettua nukkumaan hotelliin. Vieras paikka ja vieras ihminen on melko huono yhdistelmä kokeilla pienen lapsen yön yli hoitoa.

Nuo juhlat oli hankalat juuri siksi että siellä oli koko suku ja samalla myös ne mahdolliset hoitajat.

Seuraavat lapsettomat juhlat on jo tiedossa, ja siinä ajattelin myös palkata maksullisen lapsenvahdin hotelliin illan ajaksi. Yön yli en taaskaan uskalla, kun ei tiedä miten saavat nukahdettua vieraan ihmisen seurassa. Hotellissa kun saattaa joku muu haluta myös nukkua, eikä kuunnella lapseni itkua.

Jos tämä järjestely on jonkun mielestä tosi huono että en saa juotua päätä täyteen toisen häiden takia, niin sit ei varmaan ole tarve jatkossa olla niin paljoa tekemissä. Bilettäminen on kivaa, mutta vain jos pystyn rentoutumaan ja luottamaan siihen että lapsillani on asiat hyvin. Se onnistuu jos lapsenvahti on tuttu.

Mutta jos häät on vaikka Turussa ja itse asun Helsingissä on hieman hankalahkoa järjestää tuttua lastenvahtia paikalle. Pikkujoulut, saunaillat yms menot vuorotellaan miehen kanssa tai mummo hoitaa, mutta jos mummonkin pitää olla bileissä paikalla ei siitä ole apua.

[QUOTE="vieras";28701197]Me oltiin ihan huippukivoissa lapsettomissa häissä. Oli aivan ihanat häät. Tykkäsin valtavasti. Jos et saa hoitajaa, se ei ole juhlittavien syy.

Kannatan lapsettomia häitä, vaikka ei juo enkä rellestä. Vaatii rohkeutta järjestää sellaiset.[/QUOTE]ei juhlittavilla ole myöskään oikeutta vittuilla asiasta ap:lle, minkäs mahtaa, jos ei saa lapsenvahtia, niin ei saa

Omassa ystävä- ja sukulaispiirissäni vaatimus lapsien pois jättäminen erilaisista tilaisuuksista kuulostaisi pöyristyttävältä. Loukkaantuisin, mikäli lapsilleni ei haluta suoda samaa kokemusta kuin perheen aikuisillekin. Tällä en nyt luonnollisestikaan tarkoita työpaikan pikkujouluja. Mitähän lestat tästä aiheesta tykkäävät? MLL:n hoidolle saisi rahalla todella vastinetta, tuntiliksa kun ei ole lapsikohtainen.

Yhteistyössä