Lapsettomat häät. Ärsyttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vittuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28701245]Tämän takiahan ne teille vittuilee. Itsekin kyllä jättäisin jatkossa kutsumatta jopa sellaisiin tilaisuuksiin, joihin lapset voi ottaa mukaan, jos ei sen vertaa sukuhäät kiinnosta että hankkii lapsenvahdin.

Ja lapsettomat häät tulevat olemaan meilläkin; kaikki ystävät sen tietää ja kaikilla on ollut myös lapsettomat häät, ei se tänä päivänä mikään uus juttu ole että ihmisillä on muutakin elämää kuin lapset :) ja btw, meillä on kaksi lasta ja he käyvät häissämme kirkossa ja syömässä, sen jälkeen menevät lapsenvahdin kanssa kotiin koisaamaan.[/QUOTE]

Mulle ei tulisi pieneen mieleenikään laittaa lapsiani hoitoon jollekin uppo-oudolle, joidenkin häiden takia. Siinä vaiheessa kun lapset ovat siinä iässä että ne voi jättää jonkun Mll:n pikkutytön hoiviin ovat jo sen ikäisiä että ne voi myös jättää keskenään kotiin.

[QUOTE="vieras";28701248]MLL:n vahti maksaa 8e/tunti. Ei pitäis kenenkään elämä tuohon kaatua.[/QUOTE]

Kyllä se vaan äkkiä maksaa, häät ei oo mitkään 2h juhlat ja vahdille maksetaan myös matka työhön ja kotia. Ja menee nykyään ne työnantajamaksut.

[QUOTE="huoh";28701202]No pakkoko sen lapsenvahdin on joku sukulainen olla? Soita vaikka MLL:oon ja pyydä lapsenvahti sieltä. Tai sitten vaan jätätte menemättä jos ette voi muutamaa euroa investoida siihen että saatte lapsenvahdin.

Mikä siinä nyt niin perkeleen vaikeaa on?[/QUOTE]

Mll hoitaja on 8,2 euroa tunti. Jos häihin on tuntien matka, niin siellä ollaan yötä. vuorokausi MLL- hoitoa maksoi joskus 70 euroa, en usko että nykään on noin halpaa enää.

Aika harvoin kenenkään häät ovat vieraille niin tärkeitä, että niiden takia viitsisi ulkopuolista lastenvahtia palkata. Hääparit taitavat vain kuvitella, että juuri heidän häänsä ovat jotenkin erikoiset ja ihmeelliset.
Ja kyllä lapsettomissa häissä pitäisi todellakin varautua, että kaikki eivät pysty tulemaan.

Minä en kutsu häihini velvollisuudesta yhtään ketään, vaan meille tulee vain läheiset ystävät sinne. Ja tiedän, että myös heille meidän häät ovat tärkeät ja ihan kaikki kutsutut tulevat paikalle, jos ei tule mitään sairastapausta esteeksi. Lapsenvahti kyllä järjestyy kun ystävistä on kyse.

Meillä normaali tilanteessa olisi lapsenvahteina mun sisko, veli tai mun vanhemmat (miehen sukulaiset asuu n. 300km päässä, joten heistä ei apua) eli vahteja on, paitsi jos sattuisi olemaan meidän puolen suvun juhlat johon oletettavasti olisi kutsuttu myös meidän koko perhe.
Mitään mll.n tuntematonta hoitajaa en halua lapsille ottaa, joten kyllä valitettavasti meiltäkin juhlat väliin jäisi tai sitten riippuen tilanteesta menisin yksin.

[QUOTE="Vieras";28701297]Meillä oli lapsettomat häät lukuun ottamatta sisarusten lapsia, koska miehen suku on niin iso, että pelkkiä serkkuja puolisoineen oli siltä puolelta jo 40 ja serkut halusimme kuitenkin kutsua. Mutta jos siihen olisi vielä kutusunut lapset, joita osalla jopa 3, niin olisi väkimäärä paisunut niin isoksi, että emme olisi koko häitä pystyneet järjestämään. Saati löytäneet paikkaa jossa ne olisi voitu pitää. Pidimme kuitenkin tärkeämpänä saada läheisiä ystäviä häihimme kuin serkkujen lapsia, joita osaa emme ole koskaan edelleenkään tavanneet. Joten teimme sitten ratkaisun, että vain ne läheisimmät lapset kutsuttiiin ja jopa lähimpien ystäviemme lapset jäivät kutsumatta. Kaikki ymmärsivät asian hyvin, kun sen selitimme. Häitten järjestäminen, jos haluaa tarjota edes hieman "hienompaa" ruokaa, ei mitään kinkkukiusausta tai lihakeittoa, maksaa nykyään maltaita![/QUOTE]

Mulle tämä ratkaisu taas kuulostaa oudolta ja epäreilulta. Tästä voisi jo loukkaantuakin kun kutsutaan vain joitakin lapsia. Luokitellaan siis että sun lapsi kelpaa, sun ei.

[QUOTE="vieras";28701245]Tämän takiahan ne teille vittuilee. Itsekin kyllä jättäisin jatkossa kutsumatta jopa sellaisiin tilaisuuksiin, joihin lapset voi ottaa mukaan, jos ei sen vertaa sukuhäät kiinnosta että hankkii lapsenvahdin.

Ja lapsettomat häät tulevat olemaan meilläkin; kaikki ystävät sen tietää ja kaikilla on ollut myös lapsettomat häät, ei se tänä päivänä mikään uus juttu ole että ihmisillä on muutakin elämää kuin lapset :) ja btw, meillä on kaksi lasta ja he käyvät häissämme kirkossa ja syömässä, sen jälkeen menevät lapsenvahdin kanssa kotiin koisaamaan.[/QUOTE]

Ei liene paljon menetä siinä että jää kutsumatta häihin joiden morsian ei suostu tajuamaan sitä että tilanteet ovat erilaiset ja kaikilla ei oo suitsait hoitoapua ja rahaa palkata kallis vahti. Kyllä pitää muilla kun meilläkin?

Mulle tämä ratkaisu taas kuulostaa oudolta ja epäreilulta. Tästä voisi jo loukkaantuakin kun kutsutaan vain joitakin lapsia. Luokitellaan siis että sun lapsi kelpaa, sun ei.

Meilläkin tulee häihin omat lapset, miehen ja mun sisarusten lapsien lisäksi. Muita ei. Eikä se mun mielestä ole mitenkään outoa tai epäreilua, ihan selviöhän se on, että haluaa omiin häihinsä itselle läheisimmät lapset ja tilanpuutteen vuoksi ne toiset lapset jää pois. Ja meillä tosin ne omat lapset ja sisarusten lähtevät kahvien jälkeen kotiin, kun alkaa aikuisten bileet, ettei hekään koko illaksi sinne tule jäämään.

Ei liene paljon menetä siinä että jää kutsumatta häihin joiden morsian ei suostu tajuamaan sitä että tilanteet ovat erilaiset ja kaikilla ei oo suitsait hoitoapua ja rahaa palkata kallis vahti. Kyllä pitää muilla kun meilläkin?

Mulla ei vain satu olemaan sellaisia ystäviä, joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa eikä edes rahaa hommata sitä vahtia tarvittaessa. Minkäs minä sille teen?

[QUOTE="vieras";28701478]Lapsenvahti kyllä järjestyy kun ystävistä on kyse.[/QUOTE]

No, aina se ei kyllä järjesty esim. taloudellisista syistä tai vaikka imetyksen takia. En minäkään ketään palkkaisi, mutta voisin kyllä mennä yksin niin, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28701554:
No, aina se ei kyllä järjesty esim. taloudellisista syistä tai vaikka imetyksen takia. En minäkään ketään palkkaisi, mutta voisin kyllä mennä yksin niin, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia.

No sekin riittää, että se hääparille läheisempi osallistuu jos toinen ei pääse. En ymmärrä sitä, että marttyyrinä haukutaan koko hääpari lyttyyn ja kumpikin boikotoi häitä sen takia, että niitä lapsia ei kutsuta.

[QUOTE="vieras";28701545]Mulla ei vain satu olemaan sellaisia ystäviä, joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa eikä edes rahaa hommata sitä vahtia tarvittaessa. Minkäs minä sille teen?[/QUOTE]

Jättäisitkö sinä lapsesi MLL-hoitajalle moneksi tunniksi ja lähtisit pidemmälle häihin? Jos lapsesi olisivat alle kouluikäisiä?

Miten sinulla ei ole varaa tarjota häissä lapsille ruokaa, jos tunnutte olevan niin varoissanne, sinä ja ystäväsi? Yhden MLL-hoitoillan kustannuksilla sinä tarjoaisit jo 5-6 lapselle juhla-ateriat.

[QUOTE="vieras";28701535]Meilläkin tulee häihin omat lapset, miehen ja mun sisarusten lapsien lisäksi. Muita ei. Eikä se mun mielestä ole mitenkään outoa tai epäreilua, ihan selviöhän se on, että haluaa omiin häihinsä itselle läheisimmät lapset ja tilanpuutteen vuoksi ne toiset lapset jää pois. Ja meillä tosin ne omat lapset ja sisarusten lähtevät kahvien jälkeen kotiin, kun alkaa aikuisten bileet, ettei hekään koko illaksi sinne tule jäämään.[/QUOTE]

Omat lapset kyllä ymmärrän. Mutta muuten se tuntuu jotenkin hassulta että siellä sitten kuitenkin pyörii kymmenkunta lasta kun on ns. lapsettomat häät.

Mutta oikeassa elämässä en kyllä jaksaisi välittää suuntaan enkä toiseen. Kunhan nyt yritin pohtia "syvällisemmin". Mun puolesta kukin saa järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa.

Jättäisitkö sinä lapsesi MLL-hoitajalle moneksi tunniksi ja lähtisit pidemmälle häihin? Jos lapsesi olisivat alle kouluikäisiä?

Miten sinulla ei ole varaa tarjota häissä lapsille ruokaa, jos tunnutte olevan niin varoissanne, sinä ja ystäväsi? Yhden MLL-hoitoillan kustannuksilla sinä tarjoaisit jo 5-6 lapselle juhla-ateriat.

Jos olisi hyvästä ystävästäni kyse enkä muuta vahtia saisi, niin jättäisin. Ja vaikka yöksikin.

On meillä varaa tarjota lapsille ruokaa, mutta tilaa ei kylläkään ole enkä mitään karua teollisuushallia ala häihini hommaamaan. Ilman lapsiakin kutsuttuja on 90, en ala edes laskemaan kuinka paljon lisää tulis jos kaikki roudais myös lapset mukaan. Ja mikä kamala meteli siellä olis, juuei!

Omat lapset kyllä ymmärrän. Mutta muuten se tuntuu jotenkin hassulta että siellä sitten kuitenkin pyörii kymmenkunta lasta kun on ns. lapsettomat häät.

Mutta oikeassa elämässä en kyllä jaksaisi välittää suuntaan enkä toiseen. Kunhan nyt yritin pohtia "syvällisemmin". Mun puolesta kukin saa järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa.

Meidän tapauksessamme tulee pyörimään 6 lasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28701618:

Koska ystävämme ovat meille tärkeitä. Lapsi ei siitä vaurioidu, että joutuu hoitoon ja tietty se MLL:n hoitaja kävis meillä heihin tutustumassa ennen h-hetkeä useammankin kerran. Miksi ei?

[QUOTE="vieras";28701197]Me oltiin ihan huippukivoissa lapsettomissa häissä. Oli aivan ihanat häät. Tykkäsin valtavasti. Jos et saa hoitajaa, se ei ole juhlittavien syy.

Kannatan lapsettomia häitä, vaikka ei juo enkä rellestä. Vaatii rohkeutta järjestää sellaiset.[/QUOTE]

Sama homma. Oltiin itse kanssa mahtavissa lapsettomissa häissä. Tanssittiin ja yhtään kakaraa ei ollut itkemässä ja huutamassa. Ja oma oli hoidossa.

[QUOTE="vieras";28701626]Koska ystävämme ovat meille tärkeitä. Lapsi ei siitä vaurioidu, että joutuu hoitoon ja tietty se MLL:n hoitaja kävis meillä heihin tutustumassa ennen h-hetkeä useammankin kerran. Miksi ei?[/QUOTE]

Niin no, jos ratkaisu tuntuu sinusta oikealta, niin miksikäs ei sitten. Kysyin vaan sen takia, koska itse en jättäisi alle kouluikäistä yöksi tuntemattoman (olkoonkin vaikka käynyt pari kertaa tutustumassa) kanssa vain joidenkin häiden takia. Ei ole kyse siitä, että lapsi siitä vaurioituisi - ihan yhtä lailla voisi sanoa, ettei aikuinen hääpari siitä vaurioidu, jos jostain pariskunnasta toinen jää kotiin lapsensa kanssa. Vähän harmihan se tietysti on, jos joku ei pääse häihin, mutta ainakin omassa ystäväpiirissäni ihmisillä on sen verran suhteellisuudentajua, ettei kukaan ota sitä minään henkilökohtaisena loukkauksena. Ja häät ovat kuitenkin vain yksi päivä - ei häiden tarkoitus ole mitata ystävyyden syvyyttä tms.

Itse en jättäisi sen vuoksi, että lapsi voi ikävöidä yksin illalla ja öiseen aikaan, kun ei ole tottunut vieraisiin yöhoitajiin. Joten pitäisin tuollaista järjestelyä perheemme kohdalla tarpeettomana.

Ei kaikki välttämättä halua ottaa jotain outoa lapsenvahtia kotiinsa, en minä ainakaan ottaisi. Ja vielä jonkun häiden takia.
Meillekin tuli kutsu viime vuonna sukulaisen häihin, joihin ei lapsia kutsuttu. Ei menty sitten, ei oltaisi saatu mekään lapsenvahtia, koska kaikki sukulaiset, mm. omat vanhempani olivat häissä. Moni muukin joutui jäämään pois saman syyn takia, osa loukkaantuikin tuosta syystä, kun joillakin oli niin isoja lapsia (yli 10v), jotka olisivat kyllä osanneet käyttäytyä ja vanhemmat olisisvat joka tapauksessa lähteneet ennen ryyppyjuhlia pois. Meitä ei haitannut tuo, vaikkei päästykään. Oikeastaan vaan mukavaa, kun oli syy jäädä pois (minä kun inhoan kaikkia juhlia).

[QUOTE="vieras";28701535]Meilläkin tulee häihin omat lapset, miehen ja mun sisarusten lapsien lisäksi. Muita ei. Eikä se mun mielestä ole mitenkään outoa tai epäreilua, ihan selviöhän se on, että haluaa omiin häihinsä itselle läheisimmät lapset ja tilanpuutteen vuoksi ne toiset lapset jää pois. Ja meillä tosin ne omat lapset ja sisarusten lähtevät kahvien jälkeen kotiin, kun alkaa aikuisten bileet, ettei hekään koko illaksi sinne tule jäämään.[/QUOTE]

Näin meilläkin oli, ja en musta juuri esim. serkkujen lasten kutsuminen/kutsumatta jättäminen, jos heitä ei edes tunne, on ihan eri asia kuin se, jos häissä on ne pari sisarusten lasta. Kyllä serkkujenkin pitää tämä tajuta. Jos ei, niin saavat minun puolestani jäädä kotiin.

Toki on niitäkin edelleen, jotka eivät osaa kutsua lukea. Jos kirjekuoressa on vaan vanhempien nimet, niin lapsia ei ole kutsuttu!

Mua kiinnostais tietää, et jos on lapsettomat häät, niin mikä se ikäraja siinä on? Saako yli kymmenvuotiaat tulla? Koska harvemminhan siellä joku 15-v alkaa mölyämään ja häiriköimään, eikä osaa käyttäytyä ku pitäis olla hiljaa tai juoksee ja säntäilee pitkin alttaria, kun pitäis istua paikoillaan kirkon penkissä.

Yhteistyössä