Lapseton työkaveri ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsy-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsy-äiti

Vieras
Tämä on nyt vähän huono, kun lapsi sylissä kirjoitan. Pääpiiretissään tilanne meni näin:

Työkaverinani mulla on 28-vuotias nainen, lapseton. Pieni työpaikka, vain muutamia työntekijöitä, usein juhlapyhätkin töissä joutuu olemaan.. Ollaan molemmat oltu töissä nyt vuoden verran paikassa. Ongelma on vapaat nyt. Mulla kaksi pientä lasta, joten työ on muutenkin toisinaan haastavaa yhdistää perheen kans, kun vuorotyötä ja viikonloputkin töissä usein. Lapsettomallahan asia on toisin. Tämä nainen silti omii itselleen viikonloppuvapaita niin usein kuin pystyy ja tuloksena minä sitten olen vk-loput kiinni! Sit kun ite kysyn, niin ei onnaa ku tää on jo varannut ne viikonloput.

Paras oli nyt tuleva pääsiäisloma, kun mun miehelläkin ois vapaata ja meinattiin lasten kanssa mummolaan parin sadan kilsan päähän. Mä puhuin suunnitelmistani tälle naiselle ihan muuten vaan ku juteltiin jo aiemmin, mutta sitten ku menin pomon juttusille, niin eikös tää ämmä ollut ottanut pääsiäisen itelleen vapaata:o Ja kukahan taas joutui töihin, niin. Sit kun kysyin, että vaihtaisko vuoroa ja saisi sitten mun seuraavan viikon vapaat, niin ei sitten millään. Ja hänellä ei edes ole suunnitelmia tai kummempia menoja, kertoi aiemmin lepäilevänsä kotona! Juma että ketuttaa.

NOh ois se pitänyt arvata. sama oli viime juhannuksena, kun jaettiinn vuoroja, niin tämä akka oli ottanut kunnon jussivapaat, että pääsee festareille örveltämään ja mun lapset sai sitten viettää jussin kotona kaupungissa:(

Vaadi työnantajaa että juhlapyhät ym. ollaan vuorotellen vapaana.
Ei tuo ole reilua ketään kohtaan, ihan riippumatta onko lapsia vai ei, että toiset on vapaalla aina esim joulun ja juhannuksen tai viikonlopun ja toiset ei koskaan saa.

Kannattaisi varmaan pomolle puhua asiasta ja lomien ja viikonloppuvapaiden tasaisesta jakamisesta. Ylös vaan kaikki lomat ja viikonloppuvapaat, niin tiedetään kuinka monta kukin on saanut pitää.

No eikai se sen työkaverin vika ole, että sä et tajua tehdä samaa ja varata ajoissa lomia...

Ihme lapamato kyllä teidän esimieskin...

Eikun kissa pöydälle ja asia puidaan läpi niin että jokainen saa mieleisiä vapaita ja joutuu tekemään kompromisseja.

No eikös se ongelma ole ennemminkin työnantajassa ja firman pelisäännöissä! Otat yhteyttä esimieheen ja kerrot ongelmasta, että työvuorot pitää jollain systeemillä jakaa tasapuolisemmin. Esim. juhlapyhät vuorovuosina vapaaksi eri työntekijöille. Se, että onko lapsia vai ei, ei mielestäni saa olla kriteerinä sille kuka milloinkin saa vapaata pitää. Kyllä lapsetonkin voi haluta viettää juhlapyhiä yhdessä sukunsa kanssa tai lähteä lomareissuille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikös se ongelma ole ennemminkin työnantajassa ja firman pelisäännöissä! Otat yhteyttä esimieheen ja kerrot ongelmasta, että työvuorot pitää jollain systeemillä jakaa tasapuolisemmin. Esim. juhlapyhät vuorovuosina vapaaksi eri työntekijöille. Se, että onko lapsia vai ei, ei mielestäni saa olla kriteerinä sille kuka milloinkin saa vapaata pitää. Kyllä lapsetonkin voi haluta viettää juhlapyhiä yhdessä sukunsa kanssa tai lähteä lomareissuille.

NÄIN!

Juuri näin

Peesi.

Pirun ärsyttävää vetää nuo lapset tuohon. Menettely on epäreilu riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Sulla ei oo lasten takia mitään etuoikeutta vapaisiin sen kummemmin kuin lapsettomalla työntekijälläkään.

Minkä ihmeen takia sen naisen pitäis surra sun lastenhoito-ongelmias kun anoo omia lomiaan?

Se että sulla on lapsia ei liity MITENKÄÄN siihen miten vapaat pitäs työntekijöiden kesken jakaa. Ja se että edes kehtaat sanoa että toisten ihmisten pitäis jotenkin huomioida erityisesti sut omissa lomasuunitelmissaan tai että lapsettomat ei sais viettää pääsiäistään just sillä tavalla kun tykkää, kertoo kyllä enemmän ihmisenä susta kun siitä toisesta.

Pomohan se lomat myöntää eikä sun työkaveris, kysy siltä.

No tuo on kyllä esimiehen asia hoitaa niin että kaikilla on tasapuolisesti viikonloppuja töitä ja vapaana. Itsekö te teette tyvuorolistat vai miten? Kannattais jutella sen pomon kanssa.

Mutta mä en kyllä ymmärrä mitä se vaikuttaa onko lapsia vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Pirun ärsyttävää vetää nuo lapset tuohon. Menettely on epäreilu riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Sulla ei oo lasten takia mitään etuoikeutta vapaisiin sen kummemmin kuin lapsettomalla työntekijälläkään.

Voi kyllä vaan pitäisi perhetilanne ottaa huomioon. Totta kai perheellinen on eri asemassa, tajuaahan sen nyt tyhmäkin!! Meillä juhlapyhävapaat on pääsääntöisesti perheellisille ja siinä ei ole nokan koputtamista ollut kellään! Ja niin sen pitääkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:

Voi kyllä vaan pitäisi perhetilanne ottaa huomioon. Totta kai perheellinen on eri asemassa, tajuaahan sen nyt tyhmäkin!! Meillä juhlapyhävapaat on pääsääntöisesti perheellisille ja siinä ei ole nokan koputtamista ollut kellään! Ja niin sen pitääkin olla.

:laugh: :laugh: :laugh: Ihan kuule lapseton tarvitsee sen vapaansa samalla tavalla kuin perheellinen. Perheettömyys on äärimmäisen huono tekosyy syrjinnälle. Ai ei ole syrjintää? Käännäpä asetelma päinvastoin. Joko olisi?

Mä olen ollut työpaikassa, jossa yksi työntekijä hamstrasi aina kaikki pyhät ja koulujen lomat vapaaksi. Ihan kuin muilla ei olisi ollut suunnitelmia näiksi ajoiksi.

No täytyy sanoa että onpas teillä paska työpaikka. Todella epäreilua kohtelua. Minkä hiton takia lapsettomat ois jotenkin ihmisarvoltaan eriarvosia esimerkiksi sen suhteen haluavatko juhlistaa joulua vai eivät?

En ois hetkekäkään työpaikassa jossa oletettais että mä teen toisten vuoroja ihan vaan siks kun ne on pyöräyttäny tenavia. Tai en ikinä olettais että joku muu viettää juhannuksen kaupungissa joka vuos vaan siks kun minä oon päättäny lisääntyä.

Tasasesti vuorot jakoon.

No tää on monimutkainen tilanne. Meillä hommat toimii vähän hassusti välillä kieltämättä. Tällä työkaverilla on enemmän kokemusta ja hän on saanut aamuvuorot viikolla, me muut tehdään sitten kaikkia vuoroja ja vapaita viikolla, hänellä melkein vain viikonloppuisin. Mut vituttaa, kun tämä ämmä sitten saa myös automaattisesti ne juhlapyhät vapaaksi myös, vaikka meillä olisi se mahdollisuus kans, mutta se menee hänen mukaan, koska hän on tavallaan vakkarin asemassa. Eli minä voisin saada joskus juhlapyhiä vapaaksi jos tämä työkaveri suostuisi vaihtamaan muutaman vuoron, mutta ei!

Lapsettomallahan EI ole vanhempia, sisaruksia jne joiden kanssa haluaisi viettää vaikka joulua. Tai lapsettoman juhannus kavereitten kanssa mökillä on vähempiarvoinen kuin lapsellisen juhannus mökillä lasten kanssa.

Kyllä pomon pitäisi järjestää kiertävästi vapaat juhlapyhät ja viikonloput niin että ne on tasapuoliset jokaiselle! Tänä vuonna joulu töitä, ensi vuonna vapaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tää on monimutkainen tilanne. Meillä hommat toimii vähän hassusti välillä kieltämättä. Tällä työkaverilla on enemmän kokemusta ja hän on saanut aamuvuorot viikolla, me muut tehdään sitten kaikkia vuoroja ja vapaita viikolla, hänellä melkein vain viikonloppuisin. Mut vituttaa, kun tämä ämmä sitten saa myös automaattisesti ne juhlapyhät vapaaksi myös, vaikka meillä olisi se mahdollisuus kans, mutta se menee hänen mukaan, koska hän on tavallaan vakkarin asemassa. Eli minä voisin saada joskus juhlapyhiä vapaaksi jos tämä työkaveri suostuisi vaihtamaan muutaman vuoron, mutta ei!

Oikeasti, puhu asiasta esimiehelle. Tuo tilanne EI ole reilu. Mutta lapsilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, heihin sinun ei kannata vedota ellet halua tehdä itsestäsi ihan täyttä pelleä.

Yhteistyössä