Lapset viikoksi mummolaa- mummo pyytää ruokarahaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsia tekee, pitää varautua siihen, että jonain päivänä tulee myös lapsenlapsia, joita pitää silloin tällöin hoitaa ja jopa ruokkia. Ei minusta voi ajatella niin, että se huolenpito jälkeläisistä on rajattu siihen 18 vuoteen, jonka omat jälkeläiset on alaikäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Jos lapsia tekee, pitää varautua siihen, että jonain päivänä tulee myös lapsenlapsia, joita pitää silloin tällöin hoitaa ja jopa ruokkia. Ei minusta voi ajatella niin, että se huolenpito jälkeläisistä on rajattu siihen 18 vuoteen, jonka omat jälkeläiset on alaikäisiä.

Kuule, jokainen tekee lapset itselleen, ei vanhemmilleen. Kenenkään ei todellakaan "pidä" silloin tällöin hoitaa ja ruokkia lapsenlapsiaan.
Mikään laki ei velvoita huolehtimaan lapsenlapsistaan. Eikä edes siitä omasta lapsesta kun se on jo täysi-ikäinen.

Mutta silti ap:n anoppi on dorka.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

Kuule, jokainen tekee lapset itselleen, ei vanhemmilleen. Kenenkään ei todellakaan "pidä" silloin tällöin hoitaa ja ruokkia lapsenlapsiaan.
Mikään laki ei velvoita huolehtimaan lapsenlapsistaan. Eikä edes siitä omasta lapsesta kun se on jo täysi-ikäinen.

Näin on. Mutta varsinkin niiltä isovanhemmilta, jotka itse on aikoinaan saaneet runsain mitoin lastenhoitoapua, odottaisi että puolestaan antaisivat sitä edes joskus omille lapsilleen, mutta joiltakin taitaa tuo hoivavietti puuttua kokonaan. Toisaalta on itsekästä ajatella, että se hoitaminen olisi velvollisuus, joillekin se on etuoikeus ja mahdollisuus, toisille pakkopullaa ja kolmansia ei kiinnosta.

Huomaa tosiaan kenestä itsestäänkin tulee mukavia mummoja.
Omituista ajattelua "lapset on jo hoidettu aikuisiksi niin ei niistä väliä enää" joillakin. Mä ajattelen niin että mun VELVOLLISUUS ja OIKEUS on olla lastenlasteni elämässä sitten joskus. Mä en aio olla sellainen nykyajan mummo joka on sitä mieltä että lapset hoidetaan itse. Mun äitini rakastaa lapsenlapsiaan ja hoitaa niitä mielellään, ja samoin aion itsekin tehdä.

Ei mikään kirjoitettu laki, mutta luonnonlaki kylläkin. Naiset elää vielä kauan senkin jälkeen, kun eivät enää voi lisääntyä ja yksi biologinen syy siihen on se, että nainen näin pystyisi huolehtimaan lastensa jälkeläisistä. Ja näinhän se on mennytkin, silloin kun vielä luontaisesti laumoissa ja yhteisöissä elimme.

Kaksipiippuinen juttu.

Tavallaan olen sitä mieltä että mummon ei tarvitse maksaa lasten ruokia, mutta toisaalta taas... itsehän se haluaisi ne luokseen viikoksi. Eli miten sen nyt ottaa.

Jos olisin itse pyytänyt hoitoapua mummolta, ja vielä viikoksi, niin varmasti korvaisin sen, veisin ruokaa ja voisin antaa rahaakin jne (vaikka meidän mummo ei kyllä ottaisi mitään vastaan, se on kunniatehtävä hänelle jos hän voi lapsia vartoa). Mutta jos mummo pyytäisi lapset luokseen ja pyytäisi ruokarahaa niin pitäisin sitä kyllä tosi outona. Ja veisin sitten sen ruokakassin. Mutta en rahaa, jos hän itse on pyytänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Huomaa tosiaan kenestä itsestäänkin tulee mukavia mummoja.
Omituista ajattelua "lapset on jo hoidettu aikuisiksi niin ei niistä väliä enää" joillakin. Mä ajattelen niin että mun VELVOLLISUUS ja OIKEUS on olla lastenlasteni elämässä sitten joskus. Mä en aio olla sellainen nykyajan mummo joka on sitä mieltä että lapset hoidetaan itse. Mun äitini rakastaa lapsenlapsiaan ja hoitaa niitä mielellään, ja samoin aion itsekin tehdä.

Sää varmaan tarkoitit mua. Mä en oo kyllä ajattele omista lapsistani, et ei niillä väliä, kun ovat täysi-ikäisiä (enkä myöskään mahdollisista lapsenlapsistani), mutta se ei ole kenenkään velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Ei ketään voi pakottaa sihhen jos ei kerran halua. Ei lapsia voi tehdä niin, että "kyllä mummit ja kummit tarvittaessa hoitaa ne".

Ei lapsia voi tehdä niin, että "kyllä mummit ja kummit tarvittaessa hoitaa ne".

Taitavat olla aika vähissä ne vanhemmat, jotka näin ajattelevat lapsia "hankkiessaan". On aika eri asia viedä lapset hoitoon kerran pari vuodessa ja vielä isovanhempien pyynnöstä kuin ajatella että "kyllä se mummo sitten hoitaa"...

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän alle nelivuotiaatkin kuluttaa, maitoa jne, ja ruokaakin. Ei tulisi mielen viereenkään laittaa heidän ruokiaan toisen maksettaviksi. Hienoa kun ottaa hoitoon. Ruuat maksaisin ilman muuta ja vähän palkkaakin. Vai kuvitteliko ap että laittaa ruuasta säästyneet eurot omiin menoihinsa? Käsittämättömän röyhkeää odottaa että muut maksaa omien muksujen menot.

Palkkaa mummolle lasten hoitamisesta? What?

tämä on kyllä jo huippu! Maksaako joku siitä mummolle, että mummo haluaa lapsenlapsensa kylään. Ihan käsittämätöntä.

ei pida hoitaa ja elättää, vaan saa hoitaa ja elättää jos haluaa. mitä pakkoa ja velvollisuutta ei ole. jokainen kun katsos tekee lapset itselleen, ei mummoille ja vaareille. ja jokainen on velvollinen omansa elättämään

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
ei pida hoitaa ja elättää, vaan saa hoitaa ja elättää jos haluaa. mitä pakkoa ja velvollisuutta ei ole. jokainen kun katsos tekee lapset itselleen, ei mummoille ja vaareille. ja jokainen on velvollinen omansa elättämään

Elättämisestä en puhunut, vaan hoitamisesta ja hoivaamisesta, SILLOIN TÄLLÖIN. Se sukupolvien ketju ei katkea niihin omiin lapsiin, vaan jatkuu lapsenlapsissa.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:

Siis tätä mä yritin sanoa, mut en osannut. Siis että ei voi pakottaa, eikä automaattisesti olettaa isovanhempien hoitavan.

Mulla ei olisi varaa elättää kahta lasta viikon ajan enkä edes jaksaisi omalla lomallani ottaa kahta koko ajaksi, milloin muka itse lepään. Hoidan kyllä yökylässä tarvittaessa ja muutenkin enkä silloin pyydä mitään mutta viikkoon joutuu monet pöperöt maksamaan.
Luulis muuten jo viikossa tulevan lapsillekin ikävä.

Kyllähän alle nelivuotiaatkin kuluttaa, maitoa jne, ja ruokaakin. Ei tulisi mielen viereenkään laittaa heidän ruokiaan toisen maksettaviksi. Hienoa kun ottaa hoitoon. Ruuat maksaisin ilman muuta ja vähän palkkaakin. Vai kuvitteliko ap että laittaa ruuasta säästyneet eurot omiin menoihinsa? Käsittämättömän röyhkeää odottaa että muut maksaa omien muksujen menot.

Kyllä minä kysyn joka hoitokerran jälkeen, että paljonko ollaan velkaa. Eivät tosin suostu rahaa ottamaan, mutta ilomielin maksaisin, jos katsoisivat jotain tarvitsevansa.

En myöskään itse loukkaannu, jos minulle tarjotaan rahaa lasten hoidosta. Enkä myöskään siitä, jos ei tarjota. Minusta ele on ihan kohtelias, varsinkin, jos ei itse pysty tarjoamaan vastavuoroisesti apua. Vaikka sitten siitäkin syystä, ettei toinen mitään apua sillä hetkellä tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

tämä on kyllä jo huippu! Maksaako joku siitä mummolle, että mummo haluaa lapsenlapsensa kylään. Ihan käsittämätöntä.

Niinpä! Käsittämätöntä! Määku luulin, että hyväntahtoinen mummo haluaa ilahduttaa jopa lapsenlapsia muutamalla kolikolla tai edes karkkipussilla kun tulee kylään, mutta että heille joutuisi siitä maksamaan!!

Eivät taatusti ole maksaneet omille äideilleen kun mummot teitä hoiti. Se kuulu asiaan, että isovanhemmat pitävät lapsenlapsiaan, jos vaan asuvat sillain lähettyvillä ja on kunto ok.

Hui kun menee kummalliseksi maailma! Itsekeskeiseksi ja rahaa ylistetään yli kaiken..

Lisään vielä, että jos äitini pyytäisi minulta rahaa, niin antaisin, mikäli itselläni vain olisi mistä antaa. Ei tarvitsisi edes syytä sanoa. Tunnen äitini ja tiedän, ettei syyttä pyytelisi.

Olen itse saanut rahallista ja muutakin apua aina, kun olen sitä tarvinnut - ja välillä pyytämättäkin. Miksi en antaisi jotain takaisin, jos kerran voin?

Ja lisäänpä vettä myllyyn kertomalla, että sama koskee anoppiani myös.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Lisään vielä, että jos äitini pyytäisi minulta rahaa, niin antaisin, mikäli itselläni vain olisi mistä antaa. Ei tarvitsisi edes syytä sanoa. Tunnen äitini ja tiedän, ettei syyttä pyytelisi.

Olen itse saanut rahallista ja muutakin apua aina, kun olen sitä tarvinnut - ja välillä pyytämättäkin. Miksi en antaisi jotain takaisin, jos kerran voin?

Kysymys oli ap:n kohdalla siitä, että anoppi ei sitä rahaa tarvitse. Jos tarvitsee, se on tottakai ihan eri asia.

Ja jos ero tulee ja miniä ei anna tavata lapsia, ei isovanhemmilla ole mitään oikeuksia.
Miksi sitten velvollisuus hoitaa niitä?

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

Näin mäkin tekisin, koska eivät ikimaailmassa pyytäisi rahaa, jos ei ihan todellista tarvetta olisi. Jos pyytäisi, huomaisin ilman kysymistäkin, että nyt on totaalisesti rahat loppunut...

Toistaiseksi olen vain tarjonnut jossain ravintoloissa ruokaa/kahvia tjms. jos selkeesti huomaan, etteivät he ottaisi mitään (=rahasta hieman pulaa).

Alkuperäinen kirjoittaja mummi:
Ja jos ero tulee ja miniä ei anna tavata lapsia, ei isovanhemmilla ole mitään oikeuksia.
Miksi sitten velvollisuus hoitaa niitä?

Kun olet mummi, niin etkö tosiaan HALUA hoitaa lapsenlapsiasi?? Pidätkö sitä velvollisuutena vai teetkö sen iloiten? Vai jätätkö vallan hoitamatta, koska koet ettei se oo sun velvollisuutes (vaivas).

En ikinä ole maksanut mun lapsen mummolle siitä että menee sinne hoitoon tai kun mennään käymään siellä! Esim äitini oikein odottaa käyntejämme siellä ja lähdetään heti kauppaan kun tulemme.. Voin siis itse näyttää hänelle mitä meiän neiti syö! Eikä kertaakaan ole rahaa multa pyytänyt! Nyt tulee koko lokakuuksi meille katsomaan meiän neitiä, minä meen ite töihin, eikä hän suostu ottamaan palkkaa siitä.. Hänen mielestään sen on hänelle kunnia että luotan häneen niin paljon että saa tulla hoitamaan. Silloin kyllä minä oon aatellut maksella ruuat, mutta varmaan menee loppujen lopuksi fifty-fifty.

Jäin miettimään sitä, että kuinka paljon pienen lapsen ruoka oikeasti minimissään viikossa maksaa.
Maitoa saa 1,5 litraa eurolla ja kymmenen ruisleipä"reissumiestä" maksoi eilen 1,19 euroa.
Viikossa noita menee ehkä 2 satsia eli siis reilu 2 euroa.
Keittoa (vaikka sitten makkara, herne- tai jauheliha-) saa tehtyä ison kattilallisen neljällä eurolla. Pieni lapsi syö siitä viikon. Ja esimerkiksi perunaa saa kilon 60 sentillä. Kalapuikkopaketti maksaa huimat 59 senttiä. Tähän sitten margariinit, kurkut ja muut päälle.

Minimillään pärjää siis noin 10 eurolla viikko per lapsi. Eikö köyhilläkään mummeilla oikeasti ole satunnaisesti laittaa 20 euroa lasten ruokaan? Voiko joku oikeasti olla noin tiukilla?