Lapset viikoksi mummolaa- mummo pyytää ruokarahaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
No voi hyvänen aika, tottakai pitää antaa ruokarahaa, mikä velvollisuus sillä mummolla on elättää sun lapsia viikko ja vielä hoitaa niitä??? On varmaan ihan omat lapsensa ruokkinnu ja hoitannu, eli oman hommansa hoitannu.
Tiedän paljon vanhuksia jotka kituuttaa eläkkeen varassa ja on semmoisia jotka joutuu vielä muutaman tunnin pvässä käymään töissä että saavat pitää katon päänsä päällä. Ei ihan itsestään selvää että ilmaiseksi niitä on luvannut hoitaa. Joutuisithan lapsille kotonakin sen viikon ruokaa antamaan, vai syötetäänkö teidän lapset vain jokatoinen viikko?? Tai loma aikaan ei ollenkaan???
En ymmärrä mikä tässä oli ongelma, muutakuin apn pihiys????

Jos mummo kutsuu luokseen hän myös emännöiköön. Eli tarjoilkoon vieraileville lapsenlapsilleen ruuan.

Jos ap:n lapset ovat päiväkodissa hän saisi sieltä lapsilleen aterian kolmesti päivässä. Ja vaikka lapset sieltä viikon ovatkin poissa niin kuukausimaksu menee silti.
Mummo itse kutsui lapset luokseen.

Onpa outoja kommentteja, sillä ruoka kyllä maksaa melkoisesti ja vaikka kyseessä olisi anopin omituisuus, ihmettelen näitä kommentoijia, tuskinpa heillä kaikilla on omituiset anopit. Heittelettekö itse rahaa taivaan tuuliin? Tai haetteko te itse pelastusarmeijasta lapsillenne ruokaa?

Mun mummin kans oltiin häissä tässä ja käytiin ennen kaupassa ostaa sämpylää ja juotavaa sen kanssa, niin mun mummi halus et kustannan puolet.. voi että voi olla pihi mummi mulla, kun vielä tietää että mä elän kauheessa taloudellisessa ahdingossa.

Kyllä mä veisin kuule ruokakassin ilomielin ja vielä viheltelisin onnesta mennessäni. Me saadaan lapsiamme enää harvoin hoitoon ja silloin toooooosi harvoin kun ovat yhdenkin yön hoidossa äidilläni, vien mennessäni maitopurkin, jogurttia, hedelmiä, leipää ym. (itse hän sitä vielä pyytää, mut mä oon jo tottunut). Meillä siis kaksi lasta. Ja seuraavana päivänä kyllä saa kuulla kuinka paljon on kitisty ja milloin mistäkin asiasta, monetko vaipat on joutunut vaihtamaan ja "hyvä että tulitte hakemaan" tms. Mä sanoisin sellasen neuvon, että arvostakaa tosissaan sitä että joku viitsii lapsianne hoitaa, vaikka siitä jotain "korvausta" vähän pyytäisikin.

no juu anoppeja on joka lähtöön en tollasta ihmettelis omaltani yhtään B)
ei ole ikinä muksuja ees kortilla muistanu ja selittelee sukulaisille et kyllä hän mummin hommia hoitaa :laugh: kerran tos käydessään antoi 2? jokaiselle ja kailotti et kattokaas mitä mummi teille antaa B)

Niin kyllähän sitä voi nähdä asiat monelta kantilta. Tässä tapauksessa vähän ihmettelen jos kuitenkin hyvätuloinen mummo... Meillä ei ole enää mummoloita ollenkaan jonne viedä, mutta silloin kun oli niin erittäin köyhä mummo halusi lapset sinne eikä suostunut ottamaan ruokarahaa. Joskus vein väksin kassin ruokaa mukanani. Ja köyhä mummo koetti säästä rahoajaan, ja sitten välillä soitti meille että tarvitaanko me rahaa... Voi että meinaa itku tulla kun niinkin hyväsydäminen ihminen lähti alle 60-vuotiaana...

Alkuperäinen kirjoittaja urpo68:
ei ole ikinä muksuja ees kortilla muistanu ja selittelee sukulaisille et kyllä hän mummin hommia hoitaa :laugh: kerran tos käydessään antoi 2? jokaiselle ja kailotti et kattokaas mitä mummi teille antaa B)

Onkohan meillä sama anoppi??? :laugh:
Lupailee myös ties mitä, muttei sitten pidä lupauksiaan. Siksei saakaan enää puhua lapsille. Eikä kyllä muutenkaan meille tarvii...

Alkuperäinen kirjoittaja kjeh:

Onkohan meillä sama anoppi??? :laugh:
Lupailee myös ties mitä, muttei sitten pidä lupauksiaan. Siksei saakaan enää puhua lapsille. Eikä kyllä muutenkaan meille tarvii...

heh ainakin samaa sukua voi olla =) no olen kyl nykyään katsonut viisaimmaksi jättää hanet ulkopuolelle kun lapsetkin sanoi et ei tartte tulla B)

heh ainakin samaa sukua voi olla =) no olen kyl nykyään katsonut viisaimmaksi jättää hanet ulkopuolelle kun lapsetkin sanoi et ei tartte tulla B)

No meillä valitettavasti vielä niin pieniä, että kyselevät milloin vois mummilla käydä :( No, ollaan ainakin kai sitten onnistuttu siinä ettei se ole sekoittanut niiden päätä jutuillaan. Ja meilläkin anoppi kehuu tutuilleen että hänellä on 3 ihanaa lastenlasta, vaikkei ole kahta niistä edes nähnytkään :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kjeh:

No meillä valitettavasti vielä niin pieniä, että kyselevät milloin vois mummilla käydä :( No, ollaan ainakin kai sitten onnistuttu siinä ettei se ole sekoittanut niiden päätä jutuillaan. Ja meilläkin anoppi kehuu tutuilleen että hänellä on 3 ihanaa lastenlasta, vaikkei ole kahta niistä edes nähnytkään :laugh:

meillä alkoi tässä vaimon sairastaessa sit anoppi pyörimään ja muksuille selvittään kaikkea omasta päästään.arveli että on otollinen hetki manipuloida lapset puolelleen niin katsoin parhaaksi puhaltaa pelin poikki :(

Juu, oishan se kohteliasta viedä ruokakassi tai antaa rahaa, jopa vaikka mummolla sitä olisi niin, ettei paskalle taivu...
Paitsi, että, jos mummo tosiaan itse on varta vasten ruinuttanut lapsia kylään viikoksi, eikä niitä olla sinne omasta halusta työntämässä hoitoon, niin on toi mun mielestä hiukan kummaa.

Ollaanpa täällä tiukkoja! Mistä te tiedätte toisen menoista, vaikka tulot olisivatkin hyvät? Minut on ainakin opetettu aina maksamaan ruoat, bensat ja muut. Jos ajatellaan, että ottaisi vaikka MLL:n lapsenvahdin viikoksi, niin se maksaisi aivan mielettömästi. Kernaasti voisin osallistua kustannuksiin viikon ajalta, ja itse asiassa osallistunkin vastaavissa tilanteissa.

En ole mikään hyväksikäyttäjä.

Ei tulisi koskaan mun äitillä mieleen pyytää ruokarahaa jos likkaa pitää pidemmän aikaa. Itte hän alunperin ehdottanut sellaista systeemiä, että ottaa likan vähintään kerran kuukaudessa viikonlopuksi. Ja tämä oli siis likan ollessa aika pieni.

Jos ruokarahaa pitäisi antaa, niin kyllä sitten pitäisin likan kotona ja sillä ruokarahalla tekisin meille kummallekin ruokaa. Varsinkin kun toinen vapaaehtoisesti haluaa likkaa hoitaa.

Kuinkahan ap:n anoppi olisi toiminut tässä tilanteessa: mummu haluaa vapaaehtoisesti viedä lapsenlapsen Powerparkkiin ja itte siis ehdottanut koko juttua. Ap:n anoppi varmaan pyytäisi tuostakin rahaa...

Viet ruokaa mukana, ja kun anoppi seuraavan kerran tulee teille kahveelle, sanot kahvittelun jälkeen tyynesti että "se tekis sitten 5 euroo 85 centtiä"

Mutta joo, outo anoppi sulla. Jos siis ite on lapsia sinne pyytänyt.

jos lapset kerta itse kylään pyytänyt niin on tosi ihmeellistä, että alkaa ruokarahaa pyytämään. Tuon ikäiset tuntien niin syövät hirveän vähän, joten ruokaahan anoppi varmaan laittaa itsellekin, joten samasta ateriasta syö noin pienet lapsetkin.

En veisi rahaa vaan ruokaa.. munkin on pitänyt viedä ruokaa anopille jos meidän tyttö on ollut siellä yötä tai muutaman tunnin ( ja ollut onneksi vain kaksi kertaa ) + että samalla on pitäny viedä sen toiselle lapsen lapselle ruokaa, jos siellä samaan aikaan on sattunut olemaan |O

kyllä me tiedetään anopin taloudellinen tilanne oikein hyvin. Käy normaalisti töissä, kun on hiukan päälle 50v joten vanhuksesta ei ole kysymys. Siitä, että lapset menee pitkäksi aikaa on ihan omat syynsä, matka pitkä, näkevät harvoin ja ei kannata muutamaksi päiväksi 600km ajaa. Halusi ehdottomasti lapset sinne viikoksi. Päätin, että vien ruokaa kassikaupalla ja tuliaisia anopille. Eiköhän se riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä me tiedetään anopin taloudellinen tilanne oikein hyvin. Käy normaalisti töissä, kun on hiukan päälle 50v joten vanhuksesta ei ole kysymys. Siitä, että lapset menee pitkäksi aikaa on ihan omat syynsä, matka pitkä, näkevät harvoin ja ei kannata muutamaksi päiväksi 600km ajaa. Halusi ehdottomasti lapset sinne viikoksi. Päätin, että vien ruokaa kassikaupalla ja tuliaisia anopille. Eiköhän se riitä.

Näin minäkin tekisin muutenkin. Ei kyllä anoppi viikkoa vahtisi, kun yökin tekee tiukkaa. Olisin kiitollinen, jos noin pitkäksi aikaa joskus tosiaan hoitoon saataisiin ja maksaisin esim. ruoat ilomielin. Mutta ei todellakaan saada.

Kyllähän alle nelivuotiaatkin kuluttaa, maitoa jne, ja ruokaakin. Ei tulisi mielen viereenkään laittaa heidän ruokiaan toisen maksettaviksi. Hienoa kun ottaa hoitoon. Ruuat maksaisin ilman muuta ja vähän palkkaakin. Vai kuvitteliko ap että laittaa ruuasta säästyneet eurot omiin menoihinsa? Käsittämättömän röyhkeää odottaa että muut maksaa omien muksujen menot.

jos anoppi on lapset itse sinne viikoksi halunnut, niin sit on outoa jos pyytää vielä ruokarahaa. mutta jos olet itse pyytänyt, että ottaisko lapset, niin sillon siinä ei ole mitään ihmeellistä. vaan sun täytys siinä tapauksessa itse ottaa asia puheeksi, että tuotko lapsille ruokaa tullessasi, vai annatko lasten elättämiseen rahaa

Minustakin on tosi outo asetelma, jos lapsen mukana pitää mummolaan viedä rahaa tai ruokaa. Taitaisi oma äitini ainakin järkyttyä, jos moista ehdottaisinkin...

Kun hän on tullut poikaa meille hoitamaan pariksi päiväksi, olen toki hommannut kaappiin ruokaa, mutta en ole kyllä ikinä edes tätä ruoka-asiaa ajatellut, kun poika on mummolaansa hoitoon mennyt. Aina kyllä vien kukkia tai muuta kivaa tuliaiseksi.

Jos teille tulee joku sukulainen tai kaveri kylään, pitääkö ruoka tuoda mukana tai maksaa siitä? Meillekin on tulossa nyt kaveri ulkomailta melkein viikoksi enkä todellakaan oleta, että hän ruuastaan mitään maksaa, vaan ilomielin tarjoan hänelle ihan vieraanvaraisuuttani.

Aina välillä on näin normaalisti ansaitsevana työssäkäyvänä ihmisenä vaikea ymmärtää, että toiset elää vielä 50-vuotiainakin niin kädestä suuhun, että palkka on mennyt ennen tietoa seuraavasta ja pitää saada rahaa lapsenlasten ruokkimiseen. Näitäkin varmasti on (tosin ei ilmeisesti ap:n tapauksessa) ja se on toki eri asia, jos rahat ovat vähissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän alle nelivuotiaatkin kuluttaa, maitoa jne, ja ruokaakin. Ei tulisi mielen viereenkään laittaa heidän ruokiaan toisen maksettaviksi. Hienoa kun ottaa hoitoon. Ruuat maksaisin ilman muuta ja vähän palkkaakin. Vai kuvitteliko ap että laittaa ruuasta säästyneet eurot omiin menoihinsa? Käsittämättömän röyhkeää odottaa että muut maksaa omien muksujen menot.

Palkkaa mummolle lasten hoitamisesta? What?

Mäkin veisin ruokaa, vielä sellaista jota joutuu valmistamaan, eli esim perunoita, porkkanoita, joku lihaköntti vaikka stroganofiin. Jos mummi ihmettelis et miks tälläsiä ruokia niin sanosin että lapset on tottunu kotona tehtyyn ruokaan, ei mihinkään valmiisiin lihasuikaleihin saatikka jauhomuusiin :D. Mut hyvähän on että ottaa lapset hoitoon.