Lapset vaan valvoo - mikä neuvoksi?!

meillä ei myöskään päiväkodissa kuunneltu yhtään kun sanoin että viisivuotias tyttö ei tarvitse päikkäreitä, illat venyy ja aamulla ei meinaa jaksaa nousta.

monesta pyynnöstä huolimatta, laittoivat lapsen päiväunille. Heillä kaikki vauvasta lähes eskari-ikäiseen menevät unimaahan. Siihen ei ollut vastaansanomista.

Pienempi tyttö on toisessa päiväkodissa ja siellä menee alle kolmevuotiaat päiväunille, sitä vanhemmat sitten tarpeen ja vanhempien toiveen mukaan. Isommat rauhoittuvat sitten patjoilla makoillen ja lukien, satua tai musiikkia kuunnellen.

En tiedä onko meillä pk:ssa joku pienten kanssa koko ajan kun nukkuvat, mutta jos onkin niin mikä estää sitten lämmittämästä/hakemasta sitä ruokaa kun ipanat nukahtavat ja syödä siellä? Ja samoin siellä isompien kanssa oleva voi rauhoittua ja syödä, juoda kahvit tai mitä vaan kun lapset pötköttelevät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meillä ei myöskään päiväkodissa kuunneltu yhtään kun sanoin että viisivuotias tyttö ei tarvitse päikkäreitä, illat venyy ja aamulla ei meinaa jaksaa nousta.

monesta pyynnöstä huolimatta, laittoivat lapsen päiväunille.
Lapsellahan on oikeus päivälepoon ja mun kokemuksen mukaan myös ne lapset, jotka eivät nuku, tarvitsevat sen rauhoittumishetken. Jos nukahtaa, niin nukahtaa, mutta siihen pitäisi hoitajien kuunnella vanhempien toiveita, että miten kenenkin lapsen kanssa menetellään.
Mä siis olen parhaillaan päiväkodissa harjoittelussa liittyen lähihoitajan opintoihin ja siellä hyvin yksilöllisesti noudatetaan vanhempien toiveita nukkumisesta. Toiset eivät nuku koskaan, toiset nukkuvat vain vähän, toisia herätellään tietyn ajan jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meillä ei myöskään päiväkodissa kuunneltu yhtään kun sanoin että viisivuotias tyttö ei tarvitse päikkäreitä, illat venyy ja aamulla ei meinaa jaksaa nousta.

monesta pyynnöstä huolimatta, laittoivat lapsen päiväunille.
Lapsellahan on oikeus päivälepoon ja mun kokemuksen mukaan myös ne lapset, jotka eivät nuku, tarvitsevat sen rauhoittumishetken. Jos nukahtaa, niin nukahtaa, mutta siihen pitäisi hoitajien kuunnella vanhempien toiveita, että miten kenenkin lapsen kanssa menetellään.
Mä siis olen parhaillaan päiväkodissa harjoittelussa liittyen lähihoitajan opintoihin ja siellä hyvin yksilöllisesti noudatetaan vanhempien toiveita nukkumisesta. Toiset eivät nuku koskaan, toiset nukkuvat vain vähän, toisia herätellään tietyn ajan jälkeen.
ei mulla mitään lepohetkeä vastaan ole. Mutta kun pk:n täti iltapäivällä hymyillen kehuu miten onnistui nukuttamaan meidän 5v tyttösen niin olo itselläni on jotakuinkin tällainen: :headwall: :headwall: :kieh: :kieh:
 
höpö
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Niin on, mutta niillä hoitajilla on myös ruokatauko silloin :eek:
Onko oikeesti? Niissä päiväkodeissa missä itse olen ollut töissä, on hoitajat syöneen silloin kun lapsetkin. Kahvitauko on ollut päiväuniaikaan ja sielläkin käyty vuoronperään, että aina on joku joka katsoo hereillä olevien perään.
 
saara
Meillä auttoi tuohon iltojen rauhoittumiseen se, että lapset ei saa olla tietokoneella tai kattoa telkkaria tai videoita kuuden jälkeen illalla. Oli oikeesti melkoista taistelua illat ja tuo on vaikuttanut selvästi. Aikaisemmin varsinkin tuo 5v saattoi valvoa yhteentoistakin, eikä vaan nukahtanut, mutta nyt nukahtaa helposti. Ja meillä on kaikki lapset samassa huoneessa, kun tilaa ei vielä ole enempää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja höpö:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Niin on, mutta niillä hoitajilla on myös ruokatauko silloin :eek:
Onko oikeesti? Niissä päiväkodeissa missä itse olen ollut töissä, on hoitajat syöneen silloin kun lapsetkin. Kahvitauko on ollut päiväuniaikaan ja sielläkin käyty vuoronperään, että aina on joku joka katsoo hereillä olevien perään.
meillä muuten myös hoitajat syö yhdessä lasten kanssa. Sehän antaa lapsille luontaista esimerkkiä miten ruokapöydässä ollaan ja toimitaan.
 
ränttis..
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Olisit opettanut ne kunnioittaan sua ihan pienestä asti. Uskomatonta, että ton ikäset ei mene nukkumaan, kun on sen aika.
hmm.. melkein niskakarvat nousi pystyyn... Nukahdatko sinä itse kun joku käskee? Nuijanukutus kun on kait lailla kiellettyä?!?

Meillä tosiaan helpotti se että sovittiin päiväkodin kanssa että ei nukuteta (ennen silittivät kunnes nukahti) ja jos nukahtaa niin saa nukkua puol h.
5-vuotias tyttö siis kyseessä ja aina mahdoton nukkumaan, mutta kun arkisin kukkui vielä puol ykstoista ylhäällä, sänkyyn oli laitettu jo kahdeksalta ja herätys 5.45 niin jotain oli tehtävä..

Nykyään nukahtaa ysin jälkeen, on aamullakin heti paljon pirteämpi eikä niin kiukkuinen...



 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
ei mulla mitään lepohetkeä vastaan ole. Mutta kun pk:n täti iltapäivällä hymyillen kehuu miten onnistui nukuttamaan meidän 5v tyttösen niin olo itselläni on jotakuinkin tällainen: :headwall: :headwall: :kieh: :kieh:
Mainitsepa hänelle jotain kasvatuskumppanuudesta ja lapsen edusta sekä tarpeista. Eiväthän päiväunet kuitenkaan palvele sitä tarkoitusta, että lapsi saisi riittävän yöunen, jos ne viivästyvät päiväunien vuoksi.
 
Ensinnäkin joillekin voisi huomauttaa, että ihminen ei käskystä nukahda B) Oli minkäikäinen tahansa.

Olis parasta jos ap jotenkin saisi valtataistelun pois nukkumaanmenoasioissa. Varmasti auttaisi jos päikkärit jäis välistä jotta lapset olis väsyneempiä ns nukkumaanmenoaikaan.
 
kuria pitävä äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ränttis..:
hmm.. melkein niskakarvat nousi pystyyn... Nukahdatko sinä itse kun joku käskee? Nuijanukutus kun on kait lailla kiellettyä?!?
Ei mun lapset nukahda kun käsken mutta ne on kyllä hiljaa sängyssä kun sanon että niiden pitää olla hiljaa eikä huuda tai riehu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
ei mulla mitään lepohetkeä vastaan ole. Mutta kun pk:n täti iltapäivällä hymyillen kehuu miten onnistui nukuttamaan meidän 5v tyttösen niin olo itselläni on jotakuinkin tällainen: :headwall: :headwall: :kieh: :kieh:
Mainitsepa hänelle jotain kasvatuskumppanuudesta ja lapsen edusta sekä tarpeista. Eiväthän päiväunet kuitenkaan palvele sitä tarkoitusta, että lapsi saisi riittävän yöunen, jos ne viivästyvät päiväunien vuoksi.
siellä ei ihan oikeasti auta sanoa ei mitään. Ne on päättäny että kaikki nukkuu ja sillä hyvä. En tiiä miksi mutta ne ei jousta yhtään siitä.

samoin kun kieltäytyvät vastaanottamasta terveydenhoitajan käsihygieniakoulutusta...

tai antamasta xylitol-pastilleja, kun ne on niin hankalia...

tai ystävällisesti lupaavat etteivät kerro kenellekään jos lapselta on löytynyt kihomatoja...

:headwall:
 
kun taas toisessa päiväkodissa jossa toi meidän pienempi on, siellä on ihan erilaiset asenteet ja kaikki. Käsihygieniasta huolehditaan, koulutusta otetaan, asioista keskustellaan vanhempainilloissa jne. Meiltä kysyttiin että saako lapselle antaa pastillin ruuan jälkeen jne. Ne on kuin yö ja päivä nämä kaksi päiväkotia täällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
siellä ei ihan oikeasti auta sanoa ei mitään. Ne on päättäny että kaikki nukkuu ja sillä hyvä. En tiiä miksi mutta ne ei jousta yhtään siitä.

samoin kun kieltäytyvät vastaanottamasta terveydenhoitajan käsihygieniakoulutusta...

tai antamasta xylitol-pastilleja, kun ne on niin hankalia...

tai ystävällisesti lupaavat etteivät kerro kenellekään jos lapselta on löytynyt kihomatoja...

:headwall:
Kuulostaapa ikävältä :/ Minusta tuo olisi jo peruste ottaa yhteyttä ylempään tahoon, ensin pk:n johtaja ja sitten päivähoidon johtaja kunnassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
siellä ei ihan oikeasti auta sanoa ei mitään. Ne on päättäny että kaikki nukkuu ja sillä hyvä. En tiiä miksi mutta ne ei jousta yhtään siitä.

samoin kun kieltäytyvät vastaanottamasta terveydenhoitajan käsihygieniakoulutusta...

tai antamasta xylitol-pastilleja, kun ne on niin hankalia...

tai ystävällisesti lupaavat etteivät kerro kenellekään jos lapselta on löytynyt kihomatoja...

:headwall:
Kuulostaapa ikävältä :/ Minusta tuo olisi jo peruste ottaa yhteyttä ylempään tahoon, ensin pk:n johtaja ja sitten päivähoidon johtaja kunnassa.
pk:n johtaja on siellä ite suuna päänä ensimmäisenä vastustamassa kaikkea...

musta tuntuu että ihmiset on jo niin tottuneita tuohon ettei kukaan välitä. Oikeastaan ei munkaan tarttis enää välittää kun tyttö on nyt eskarissa eikä oo siellä enää hoidossa.

Mutta kun se touhu vaan ottaa päähän niin totaalisesti.
 
samaaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Kysyy tyhmä :ashamed:

Meidän 6,5 ja 4 vuotiailla tuo nukkumaanmeno on alkanut olemaan aikamoista taistelua. Tälläkin hetkellä kummatkin edelleen hereillä, joten niin valvon myös minä :eek: :ashamed:

Miten ihmeessä nuo sais nukkumaan aikaisemmin?
Olen kokeillut olla huoneessa, mutta ei auta - en jaksa olla siellä loputtomiin. Puhuttu on - pyydetty on... Ei tulosta.
Yksi mikä tähän varmasti vaikuttaa on se, että tämä eskarilainenkin nukkuu vielä päiväunet pyynnöistäni huolimatta, koska hoitajat eivät voi kuulemma yhtä lasta pitää hereillä ja muut kuulemma nukkuu. Tyttö kuulemma aina ehtii nukahtaa sadun aikana (jännä juttu, kun valvoo tähän asti!!!!!!!).

Ja aamulla nämä sankarit herää viimeistään puoli 7 - on sitten päiväkotipäivä tai ei.
ihan kuin mun kirjoittama :O
meillä on 4v poika ja 6v tyttö
itse olen "jäähyllä makkarissa oven takana lepuuttamassa hermoja ja isäntä "ottaa taas aikaa kauanko kerrallaan pytytään olemaan hiljaa"...
ei olla vielä keksitty ratkaisua
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
.

Mutta kun se touhu vaan ottaa päähän niin totaalisesti.
Soita vaan kunnan johtavalla päivähoidon esimiehelle. Millä nimikkeellä lieneekin sitten missäkin kunnassa =)

Yleensäkin päivähoidon puolestapuhujiksi tarvitaan vanhempia. Mikään ei muutu päivähoidon työntekijöiden kitistessä vaikeuksistaan, mutta kun vanhemmat alkaisivat ajaa asiaa lapsensa hoidon puolesta, niin voisi olla, että päättäjätkin heräisivät todellisuuteen.
 
Tää johtaja on molempien päiväkotien johtaja ja mä väännän kättä sen kanssa mm. aiheesta lapsen ilta/viikonloppuhoito. Ite olen hoitoalalla ja teen kaksivuorotyötä, viikonloppuja myös. Mies on poromies/yrittäjä. Toisin sanoen tekee työtä paljon tunturissa porojen kanssa, kelloon tai viikonpäivään katsomatta. Päiväkodilla on velvollisuus järjestää hoitoa kun vanhemmat ovat molemmat töissä. No pk:n johtaja on sitä mieltä, että meille ei tartte järjestää ilta/viikonloppuhoitoa koska mun miehen ei tarvi olla töissä silloin kun minä olen :eek: että kun ei ole kelloon sidottuja työaikoja... no ei ole ei, siksipä se joutuukin olemaan töissä silloin kun siellä tarvitaan. Ehkä mahdollisesti iltahoito järjestyy jos siitä sovitaan kaksi viikkoa ennen. No miehen työn luonteen vuoksi, en voi tietää kahta viikkoa ennen onko hän kotona vai ei kun minulla olisi iltavuoro...
 
Ränttis
Lapset on erilaisia ja musta on väärin että hyvien nukkujien äidit tulee tänne puhumaan kurista ym kun eivät oikeasti tiedä mitä on kun ei saa lasta nukkumaan... ihan vaan välipointtina tähän..
 
ihan vaan välipointtina
Alkuperäinen kirjoittaja Ränttis:
Lapset on erilaisia ja musta on väärin että hyvien nukkujien äidit tulee tänne puhumaan kurista ym kun eivät oikeasti tiedä mitä on kun ei saa lasta nukkumaan... ihan vaan välipointtina tähän..
Mistäpä sinä tiedät miten hyviä nukkujia kenelläkin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan välipointtina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ränttis:
Lapset on erilaisia ja musta on väärin että hyvien nukkujien äidit tulee tänne puhumaan kurista ym kun eivät oikeasti tiedä mitä on kun ei saa lasta nukkumaan... ihan vaan välipointtina tähän..
Mistäpä sinä tiedät miten hyviä nukkujia kenelläkin on.
Huonojen nukkujien äidit eivät tule tänne selittämään mitään auktoriteetin puutteesta, he ymmärtävät ettei kyse ole todellakaan siitä.
 
ihan vaan välipointtina
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan välipointtina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ränttis:
Lapset on erilaisia ja musta on väärin että hyvien nukkujien äidit tulee tänne puhumaan kurista ym kun eivät oikeasti tiedä mitä on kun ei saa lasta nukkumaan... ihan vaan välipointtina tähän..
Mistäpä sinä tiedät miten hyviä nukkujia kenelläkin on.
Huonojen nukkujien äidit eivät tule tänne selittämään mitään auktoriteetin puutteesta, he ymmärtävät ettei kyse ole todellakaan siitä.
Huono nukkuja vai huono tottelemaan? Eri juttuja! Minun 5 v poikani herää yhä ainakin 4 kertaa joka yö mutta ei rieku sen jälkeen kun on käsketty mennä sänkyyn. En voi pakottaa nukahtamaan tai olemaan heräämättä öisin, mutta tiukalla kurilla voi kitkeä riekkumiset pois silloin kun on aika olla hiljaa.
 
juu
meillä samaa ongelmaa. eivät kyllä kunnioita mua pätkääkään, en saa ääntäni kuuluville ja sitten karjun. ollut masennusta ja kaikkea vaikeutta, joten en ihmettele jos eivät ole oppineet. tai isompi jo tottelee, eskarilainen, mutta tuo pienempi, 4v yllyttää isompaa. mä olen poikki.
 

Yhteistyössä