Lapset vaan valvoo - mikä neuvoksi?!

On aika hauskaa, että tähänKIN aiheeseen on saatu mukaan tuo "huono äiti"-maininta. Kuten moni tuossa sanoi niin lapset eivät tosiaan nukahda käskemällä - tuskin kukaan muukaan? :eek:

Kyse on siis ensisijaisesti siitä, että isomman lapsen annetaan nukkua päiväunet ja sitten tämä tyttönen yllyttää pikkuveljeään tekemään sitä ja tätä vaikka pitäisi nukkua.

Itse lastenhoitajana päiväkodissa töissä olevana (nyt ä.lomalla) tiedän, että käytännöt vaihtelee päiväkodeittain todella paljon. Mun omassa työpaikassa isommat lapset kuuntelee sadun jonka jälkeen voi nousta piirtämään tai tekemään jotain rauhallista hommaa (mistä ei lähde ääntä...) ja ne jotka nukahtaa - nukahtaa. Ja jos vanhemmat on sanoneet, että lapsi saa nukkua vaikka vaan tunnin niin sitten lapsi herätetään ja joku aikuinen on lapsen kanssa. Mun lasten pk:ssa näyttää olevan käytäntö "mennään sieltä mistä aita on matalin" eli annetaan "vahingossa" lapsen nukahtaa jottei häntä tarvitse vahtia ja näin voidaan olla "omassa rauhassa" enemmän. Sinäänsä sairasta, koska töissähän he ovat. Se on sitä työtä mitä sinne mennään tekemään :eek:
Päiväkodeissa syödään aina samaan aikaan kuin lapset ja iltapäivän kahvitauolla käydään vuorotellen. Tämän tuolla joku jo mainitsikin.

Ehkä mä sitten olen huono äiti, kun mun lapset ei tottele mua... :whistle: Onneksi on sitten näköjään niitäkin jotka ovat niin täydellisiä, että lapset tekee juuri niinkuin sanotaan. Mietin vaan, että mitähän keinoja moinen vaatii, että lapsi ei ikinä uhmaa vanhempiaan :/ Itse en uhmannut äitiäni, koska hänellä oli vähän taipumusta käyttää fyysistä rangaistusta, jos julkesin häntä uhmata....

Aion nyt ottaa asian JÄLLEEN puheeksi hoitajien kanssa ja toivoa, että tilanteeseen tulee jonkinlainen tolkku.

Kiitos niille kaikille jotka asiallisesti kommentoivat aihetta. Nämä harmaat varmaan ovat niin kiireellisiä kiilloittaessaan sädekehäänsä, että kiitokset eivät perille pääse :saint:

Mukavaa viikonloppua kaikille B)
 
hoitaja
Hoitajat tekevät töitä kokoajan nukkuvat lapset tai eivät, teemme palkatta kotona ne työt mitä emme töissä ehdi tehdä eli suunnittelu ja valmistelu, mitä ei vuorottaisen kahvihetken takia voi yhdessä tehdä. Syömme ruokamme kiireessä kylmänä koska ruokailu menee siihen että kaadamme vuorotellen itse kullekkin maitoa, voitelemme leipää, autamme astioiden kanssa ja siivoamme kaatuneet ruuat, syötämme jne. Sitten onkin jo juostava ensimmäistenm valmiiden kanssa käsien pesulle ja valmistautumaan nukkariin menoon. Kasvtuskeskustelut ovat myös nukkariaikaan , koska muulloin ei liikene aikaa. Minusta on ihan järkevää yrittää järjestää kokonaisuus toimivaksi, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä että kaikki lapset on sen 45 min nukkarissa. Otit esiin vain tuon päiväkodin syynä etteivät lapset nukahda. ulkoiletteko tarpeeksi, saavatko lapset purkaa energiaa päivän aikana? Päiväkodissa meillä on yli 20 lasta nukkarissa ja helposti se menee pelleilyksi, mutta kuitenkin lapset rauhoittuvat kun se on rutiini ja tietävät mitä nyt tapahtuu ja mitä heiltä odotetaan. Jopa ne lapset toimivat näi jotka eivät nuku. Miksi se ei onnistu kahden lapsen kanssa kotona? en tiedä mikä syy teillä on tähän ongelmaan, ehkä saatte välittömän avun jos päiväkodissa muuttavat käytäntöään, toivotaan että vastaus olisi näinkin yksinkertainen.
 

Yhteistyössä