Lapset tunnin yksin yöaikaan,mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joopa";29735330]Ai nyt te ette näe eroa yöllä ja päivällä..? :laugh:

Ekaluokkalainenkin on eri, kuin kuusivuotias. Saati että vastuutetaan lapsi huolehtimaan vielä pienemmästä lapsesta. Ja hei, lakkautettaisko eka- ja tokaluokkalaisten aamu- ja iltapäiväkerhot, turhaa rahanmenoa kun voisivat olla ihan vaan itsekseen kotona..? Miksiköhän lie moisia kerhoja edes keksitty pienille?[/QUOTE]

Yöllä nukutaan, joten itsensä telomisriski on pienempi kuin päiväsaikaan.

Ja mikä hätä yöllä nukkuessa on? Toki tulipalo voi syttyä, mutta niin voi käydä päivälläkin.

Oma lapseni on muuten ekaluokalla vielä hyvän tovin 6v..

[QUOTE="minttu";29735329]Eli ei muuta kuin äitit kotiin töistä, niin kuin sinäkin teet. Alle kouluikäisen ei sovi koskaan olla hetkeäkään yksin kotona ;)

Hassua sinällään että neuvolastakin antavat ohjeistusta jossa 6v tulisi olla kotona ensin lyhyitä ja sitten vähän pidempiäkin hetkiä yksin ;) Luo lapselle itsevarmuutta kun huomaa pärjäävänsä hetken yksin - jos 6 tuntee kovin turvattomaksi olonsa kotona yksin ( sen max tunnin, vallankin jos isosisarus on kotona) niin kyllä kodin perusturvallisuudessa on jotain pahasti perseellään.

Itsellä juu, ei ole tarvetta yöaikaan jättää lapsia yksin. Mutta kyllä päivällä ton ikäisen voi isompien kanssa hetkeksi jättää ihan surutta - ilman traumoja. Toki toisten 6v:t voi olla avuttomampia...silloinkin vanhemmat voipi katsoa peiliin ;)[/QUOTE]

Käyn töissä. En jätä pieniä yksin ja vastuuseen toisistaan. Kannan itse vastuun.

Kysynpä ensi kerralla neuvolassa, että olisiko tosiaan kuusivuotias jätettävä yöllä yksikseen oppimaan itsevarmuutta, mitähän ne mulle vastaa?

Oikeasti: kumman kodin perusturvallisuudessa on vikaa: sen jossa lapsia ei jätetä keskenään yksin vai sen jossa jätetään?

Kuusivuotias on vielä pieni. Eikö sinusta sen ikäinen saa olla vähän avuton ja ehkä pelätäkin yksinoloa? Minkä ikäisenä sun lapsesi pitää "aikuistua", viisi-seitsenvuotiaana?

Omatpahan on lapsenne. Sen kun selittelette tuon yksinjättämisenkin vaikka maailman parhaaksi asiaksi lapsillenne, mutta totuus on silti toinen. Ihan niinkuin et itsekin sen tietäisi. Mutta teepä mitä lystäät, asiat tärkeysjärjestyksessä ja noin eespäin.

[QUOTE="joopa";29735330]Ai nyt te ette näe eroa yöllä ja päivällä..? :laugh:

Ekaluokkalainenkin on eri, kuin kuusivuotias. Saati että vastuutetaan lapsi huolehtimaan vielä pienemmästä lapsesta. Ja hei, lakkautettaisko eka- ja tokaluokkalaisten aamu- ja iltapäiväkerhot, turhaa rahanmenoa kun voisivat olla ihan vaan itsekseen kotona..? Miksiköhän lie moisia kerhoja edes keksitty pienille?[/QUOTE]

Kulta pieni - onko sinusta tunti sama asia kuin 5 tuntia? ;)

Ja kannattaa vastuullisena aikuisen opetella olemaan pelkäämättä yö- nimistä mörköä. Se ei poikka päivästä muuten kuin että silloin yleensä aika vietetään unten mailla ja voi olla pimiäää...

Mun mielestä on ok, kun noi ei ole mitään ihan pikkulapsia enää. Kyseessä on vain tunti, lapsilla luultavasti kännykkä joilla saa vanhempiin yhteyden, todennäköisesti nukkuvat sikeästi. Tietysti lapsille pitää puhua asiasta, että siihen ja siihen aikaan yöllä vanhemmat ei oo kotona, mutta tulevat X.00.

[QUOTE="jepp";29735363]Kulta pieni - onko sinusta tunti sama asia kuin 5 tuntia? ;)

Ja kannattaa vastuullisena aikuisen opetella olemaan pelkäämättä yö- nimistä mörköä. Se ei poikka päivästä muuten kuin että silloin yleensä aika vietetään unten mailla ja voi olla pimiäää...[/QUOTE]

Mä en oo sulle mikään kulta pieni.

Olenko väittänyt pelkääväni? Mutta jos lapsi pelkää, niin mitä ajattelit tehdä, pakottaa olemaan pelkäämättä, vai?

[QUOTE="joopa";29735361]Käyn töissä. En jätä pieniä yksin ja vastuuseen toisistaan. Kannan itse vastuun.

Kysynpä ensi kerralla neuvolassa, että olisiko tosiaan kuusivuotias jätettävä yöllä yksikseen oppimaan itsevarmuutta, mitähän ne mulle vastaa?

Oikeasti: kumman kodin perusturvallisuudessa on vikaa: sen jossa lapsia ei jätetä keskenään yksin vai sen jossa jätetään?

Kuusivuotias on vielä pieni. Eikö sinusta sen ikäinen saa olla vähän avuton ja ehkä pelätäkin yksinoloa? Minkä ikäisenä sun lapsesi pitää "aikuistua", viisi-seitsenvuotiaana?

Omatpahan on lapsenne. Sen kun selittelette tuon yksinjättämisenkin vaikka maailman parhaaksi asiaksi lapsillenne, mutta totuus on silti toinen. Ihan niinkuin et itsekin sen tietäisi. Mutta teepä mitä lystäät, asiat tärkeysjärjestyksessä ja noin eespäin.[/QUOTE]

Hienosti olet mantrannut itsellesi syyn olla menemättä töihin. Sehän tässä paistaa ensimmäisenä läpi.

Kaikkilla asiat ei ole niin yksiselitteisiä. Kaikkien työt ei vaan jousta. Omani joustaa, samoin mieheni. Olemme onnekaita. Mutta sillei oikeaa elämää eläneenä tiedän että kaikilla ei ihan niin helppo tuo ole. Ja kaikille vastaus ei ole vuosikausien kotiäitiys ;)

Nyt puhutaan tunnista. Yhdestä tunnista. Ja sillä oletuksella että lapset tietävät olevansa hetken yksin.

Itse tuomitsit tuolla päivälläkin yksin olemisen ;)

[QUOTE="joopa";29735391]Jos tuo on teistä ok, niin kai teistä olis ok silloin yöllä käydä tunti vaikka lähipubissa ottaan yks olut? Samalla lailla ne lapset olis kotona yksin.[/QUOTE]

Sul on elämän realiteeti kyllä kadoksissa ja pahasti. Ei ole ihan sama jos ollaan kaljaa kittaamassa kuin vaikka se että isä on tulossa töistä ja äiti menossa. Jos et eroa tajua, niin KULTA PIENI en voi sille mitään.

Ja lasten öinen pelko muuten kuvastaa lapsen turvattomuutta kotonaan noi muutoinkin, että edelleen, kurki peiliin jos lapsi pelkää mörköjä

[QUOTE="joopa";29735314]Ei ole eroa onko yö vai päivä. Tunti keskenään on liikaa sekä päivällä että yöllä. 11-vuotias pärjää yksin päivällä tunnin jos toisenkin, mutta kuusivuotiaasta pitää olla vastuussa joku muu kuin se 11-vuotias.

Ja kyllä vaan yö ja pimeä on peikko jopa monelle aikuisellekin! Helvetti sentään, jotkut aikuiset naisetkin ovat paniikissa, jos mies on yön pois kotoa ja pitäisi pärjätä keskenään lasten kanssa![/QUOTE]

Rauhoitu hyvä ihminen ettet ala hyperventiloimaan. Uskotaan vähemmälläkin että Sinä ainakin olet paniikissa jos joudut olemaan yksin yöllä, hui kauheeta :O Kaikkee sitä... Ihmisistä on tullut ihan hirveitä hysteerikkoja, mistähän se mahtaa johtua? Pumpulissa kasvatettujako?

[QUOTE="joopa";29735391]Jos tuo on teistä ok, niin kai teistä olis ok silloin yöllä käydä tunti vaikka lähipubissa ottaan yks olut? Samalla lailla ne lapset olis kotona yksin.[/QUOTE]

Kaljan kittaaminen on kuitenkin hieman eri asia kuin perheen taloudesta huolehtiminen.

Ilman kaljaa pärjää kyllä, ilman töitä voi olla heikompaa.

Kyllä mä olen ihan työssäkäyvä ihminen.

Enkä jättäisi päivälläkään 6-vuotiasta 11-vuotiaan vastuulle. 11-vuotias osaa olla vastuussa itsestään jo melko hyvin, mutta tarviiko siinä iässä olla vastuussa pikkusisaruksesta? Minusta vaan ei.

Ekaluokkalaisella on aamu- ja iltapäiväkerhot juuri siksi, ettei tarvitse olla yksin kotona.

Olen osannut järjestää asiani niin, ettei lasteni tarvitse aamuyöllä pärjätä tuntia keskenään eikä päivälläkään olla toisista vastuussa ilman vanhempien valvontaa. Vaikka käyn jopa töissä, ajatella!

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta ensinnä en jättäisi. Nimenomaan en, koska nukkuvat. Tulipalo kun iskee niin sinne jäävät. Ei ole harvinaista, eikä leikin asia.

Eihän tuo 11-vuotias ole vastuussa nuoremmista. Vanhemmat on tietenkin vastuussa, olivat sitten missä tahansa. Ja ihan hienoa, että toiset ei halua jättää lapsiaan yksin, toisilla vaan ei ole paljon valinnanvaraa ja sekin on ok. Ja kyllähän nuo lapset nyt nukkuvat keskellä yötä/aamuyötä. Tässä maailmassa kun on aika paljon pahempiakin "laiminlyöntejä".

[QUOTE="joopa";29735437]Kyllä mä olen ihan työssäkäyvä ihminen.

Enkä jättäisi päivälläkään 6-vuotiasta 11-vuotiaan vastuulle. 11-vuotias osaa olla vastuussa itsestään jo melko hyvin, mutta tarviiko siinä iässä olla vastuussa pikkusisaruksesta? Minusta vaan ei.

Ekaluokkalaisella on aamu- ja iltapäiväkerhot juuri siksi, ettei tarvitse olla yksin kotona.

Olen osannut järjestää asiani niin, ettei lasteni tarvitse aamuyöllä pärjätä tuntia keskenään eikä päivälläkään olla toisista vastuussa ilman vanhempien valvontaa. Vaikka käyn jopa töissä, ajatella![/QUOTE]

Meillä 6-vuotias jopa HALUAA välillä päivisin jäädä yksin kotiin. Ja hän saa jäädä. Puhelin hänellä on ja on juteltu miten yksin ollessa ollaan, esim. ovea ei avata tuntemattomille.

Oma koti on kuitenkin niinkin turvallinen paikka, että kyllä lapsen hetkeksi voi jättää yksinkin.

[QUOTE="Okei";29735409]Sul on elämän realiteeti kyllä kadoksissa ja pahasti. Ei ole ihan sama jos ollaan kaljaa kittaamassa kuin vaikka se että isä on tulossa töistä ja äiti menossa. Jos et eroa tajua, niin KULTA PIENI en voi sille mitään.

Ja lasten öinen pelko muuten kuvastaa lapsen turvattomuutta kotonaan noi muutoinkin, että edelleen, kurki peiliin jos lapsi pelkää mörköjä[/QUOTE]

Selitäpä, miksei ole sama? Okei, jos ei pubissa niin vaikka kaverin luona käväisemässä, sen tunnin. Onko ok? Perustele?

Ja rakas kusipää, typerää sinulta vetää olettamuksia että olisin milloin kotiäiti, milloin pimeääpelkäävä saati lapseni mörköjäpelkäävä. Olettamuksesi menevät niin metsään. Pahoittelen, satun vain osaamaan ajatella asiaa sellaistenkin lasten kannalta, jotka todellakin saattavat pelätä -joilla saattaa tosiaan olla kotona jotain pelättävää! Vaikkapa se, että ne jätetään öisin yksin. Koitapa sinäkin joskus miettiä asioita pienten lasten kannalta. Sellaista se vanhemman elämä on, sitä joutuu ottamaan vastuun muustakin kuin itsestään.

Koko ketju on niin epäselvä että en jaksa lukea vastauksia. Mutta erittäin VASTUUTONTA jättää 6-vuotias yöllä yksin. Voit aiheuttaa pysyvät traumat lapselle, jos hän jonain yönä herää juuri silloin! Minulle on täysin samantekevää mikä sinun syysi taikka tekosyysi on jättää lapsia yksin keskellä yötä. Mutta jos syynä on esim työ, niin sellaista työtä ei vaan pidä ottaa vastaan , jossa joudut olemaan yöllä pois lastesi luota, jos heillä ei ole lapsenvahtia.Asia on hyvin yksinkertainen, ja on uskomatonta jos et itse tajua tätä!

[QUOTE="V ieras";29735458]Meillä 6-vuotias jopa HALUAA välillä päivisin jäädä yksin kotiin. [/QUOTE]

Nyt jos heittäytyisin yhtä alatyyliseksi kuin sinä, voisin kommentoida jotain todella rumaa siitä, että miksiköhän lapsi mielummin olis yksin kuin sun kanssas... :whistle: Get the point?

[QUOTE="joopa";29735464]Selitäpä, miksei ole sama? Okei, jos ei pubissa niin vaikka kaverin luona käväisemässä, sen tunnin. Onko ok? Perustele?

Ja rakas kusipää, typerää sinulta vetää olettamuksia että olisin milloin kotiäiti, milloin pimeääpelkäävä saati lapseni mörköjäpelkäävä. Olettamuksesi menevät niin metsään. Pahoittelen, satun vain osaamaan ajatella asiaa sellaistenkin lasten kannalta, jotka todellakin saattavat pelätä -joilla saattaa tosiaan olla kotona jotain pelättävää! Vaikkapa se, että ne jätetään öisin yksin. Koitapa sinäkin joskus miettiä asioita pienten lasten kannalta. Sellaista se vanhemman elämä on, sitä joutuu ottamaan vastuun muustakin kuin itsestään.[/QUOTE]

Samaa mieltä tämän kanssa! Se on ihan sama onko äiti baarissa vai töissä, mutta yöllä ei jätetä lapsia yksin!!! Yksin heräävä lapsi voi pelästyä todella pahasti.
MIksi tällaiset ihmiset edes tekevät lapsia, jos eivät ymmärrä ajatella asioita lapsen kannalta????

[QUOTE="V ieras";29735463]Eikö teillä ole palohälyttimiä?
Entä onko lasten kanssa käyty läpi, mitä tulipalon syttyessä tehdään?[/QUOTE]

Just joo, että sekin lapsen vastuulle. Että noin sitten pitää tehdä jos tulipalo syttyy -ja oletetaan, että siinä mahdollisessa todellisessa paniikkitilanteessa se lapsi tosiaan sitten osaa toimia ohjeiden mukaan...

Kun aina hätääntyneet aikuisetkaan ei osaa.

[QUOTE="joopa";29735477]Nyt jos heittäytyisin yhtä alatyyliseksi kuin sinä, voisin kommentoida jotain todella rumaa siitä, että miksiköhän lapsi mielummin olis yksin kuin sun kanssas... :whistle: Get the point?[/QUOTE]

Sinäkö et koskaan halua olla yksin?
Mä uskoisin, että jokaiselle tulee välillä hetkiä, jolloin on ihan kiva olla hetki yksikseen. Jopa sille 6-vuotiaalle.

Ja neuvolassa olen muuten tästä maininnut, ihan ok juttu.

Ja sille joka sanoi, että sellaista työtä ei saa ottaa vastaan missä lapset joutuisivat olemaan hetken keskenään kotona.. Millaista vaihtoehtoa ehdotat, karenssia, työttömyyttä? Nehän hyviä vaihtoehtoja perheen kannalta onkin.

[QUOTE="joopa";29735493]Just joo, että sekin lapsen vastuulle. Että noin sitten pitää tehdä jos tulipalo syttyy -ja oletetaan, että siinä mahdollisessa todellisessa paniikkitilanteessa se lapsi tosiaan sitten osaa toimia ohjeiden mukaan...

Kun aina hätääntyneet aikuisetkaan ei osaa.[/QUOTE]

Kyllä meillä on käyty läpi, mitä missäkin hätätilanteessa tehdään. Eikö teillä ole?

Nyt luin ketjun kokonaan. Hulluja äiti-ihmisiä tässä ketjussa. Selittävät itselleen ja muille, että olilsi hyväksyttävää jättää lapset yksin. Törkeetä. Mutta pakkohan se on itselle selitellä ettei vaan tuu syyllinen olo. Vähätellään asiaa, joka on todella vakava. Lapsen heitteillejättö. Soittaisin poliisit jos tietäisit ketä nään kaikki on joiden mielestä on ok jättää 6-vuotias yöllä kotiin ilman vanhempia. HUH HUH!

Yhteistyössä