Äiti juomassa, lapset yksin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä mieltä olette: usean lapsen Äiti juo joka viikonloppu pe ja la, Lapset yksin yöt tuolloin kotona. Iältään 8-14v. Tätä jatkunut jo kauan, vuosia. Liian pieniä olemaan yöt yksin.
Lapset monesti itkeneet ettei Äiti lähtisi juomaan ja pyytäneet olemaan kotona.
Mitä sossut tekevät tälläisessä tilanteessa? Miten he lähtevät toimimaan?

No ovatko oikeasti liian pieniä olemaan yksin yön? 8 v on ehkä vähän alakanttiin (mutta toisaalta taas sellainen, jolle tuskin enää myönnettäisiin paikkaa vuoropäiväkodista vaikka äiti olisi öisin töissä). 14 v taas aivan varmasti pärjää yksin ja osaa samalla huolehtia pienemmistä. 14-vuotiaita palkataan aika yleisesti lapsenvahdeiksi pienemmille jos vanhemmat ovat poissa.

Kysehän ei ole pelkästään siitä, voiko olla yksin vai ei. Kyseessä on törkeä lasten laiminlyönti, joka on lastensuojelu asia.
Minkälaisessa kodissa nämä lapset kasvavat? Turvattomassa ennalta aavistamattomassa, äiti valitsee kapakan lasten edelle. Kuka tietää miten lasten muistakaan tarpeista huolehditaan?
Ehkä tämä on palstalaisille arkipäivää ja samaistuvat tähän, minä tekisin lastensuojelu ilmoituksen HETI.

• Tykkää
Reactions: m1es
Tiedän äidin joka tekee yötyötä ja lapsi kotona yksin 5 yötä viikosta.
En ymmärrä miksei tuohon ole puututtu, vaikka käy lapsen kanssa koulukuraattoreilla, opettajien juttusilla ja psykologeilla. Kaikki varmasti tietävät mitä tekee työkseen, eikä kotona ole toista aikuista.

Tiedän äidin joka tekee yötyötä ja lapsi kotona yksin 5 yötä viikosta.
En ymmärrä miksei tuohon ole puututtu, vaikka käy lapsen kanssa koulukuraattoreilla, opettajien juttusilla ja psykologeilla. Kaikki varmasti tietävät mitä tekee työkseen, eikä kotona ole toista aikuista.
Mitä sossun pitäisi tuolle mielestäsi tehdä? Pakottaa äiti huostaanoton uhalla sanomaan itsensä irti, jonka jälkeen tulot pienenevät alennetun toimeentulotuen tasolle? Sitä lienee ainakin turha odottaa, että sossu korvaisi menetetyn työtulon harkinnanvaraisella toimeentulotuella...

Kysehän ei ole pelkästään siitä, voiko olla yksin vai ei. Kyseessä on törkeä lasten laiminlyönti, joka on lastensuojelu asia.
Minkälaisessa kodissa nämä lapset kasvavat? Turvattomassa ennalta aavistamattomassa, äiti valitsee kapakan lasten edelle. Kuka tietää miten lasten muistakaan tarpeista huolehditaan?
Ehkä tämä on palstalaisille arkipäivää ja samaistuvat tähän, minä tekisin lastensuojelu ilmoituksen HETI.
Joo, ehdottomasti pahinta tässä on se, että äiti käyttää ALKOHOLIA. Turmiolan Tommeilta lapset pois!!!! :mad::mad:

Työssäkäynti on eri asia kuin ryyppääminen. Jos lapset eivät ole halukkaita viettämään ryyppäämisen takia kumpaakin viikonlopun yötä joka viikonloppu ilman aikuista se on lastensuojelun asia. Ja vaikuttaahan se krapula seuraavan päivän kulkuunkin kunnes taas party party.

Työssäkäynti on eri asia kuin ryyppääminen. Jos lapset eivät ole halukkaita viettämään ryyppäämisen takia kumpaakin viikonlopun yötä joka viikonloppu ilman aikuista se on lastensuojelun asia. Ja vaikuttaahan se krapula seuraavan päivän kulkuunkin kunnes taas party party.
En tiennytkään, että lasten vanhemmilta on ryyppääminen ja krapulassa olo kielletty, jos se aiheuttaa pienintäkin haittaa tai epämukavuutta lapsille. Poissaolo muista syistä on ok, mutta jos kuvioon liittyy alkoholipitoisen aineen nauttiminen, niin se on huostaanottoasia.

Epäilen tosin, että monessa tapauksessa sosiaalitoimiston on oikeudenkäynnissä vaikea osoittaa toteen vanhemman harjoittama alkoholijuoman nauttiminen jos tämä itse kieltää asian ja sanoo nauttineensa esimerkiksi oluen sijasta kotikaljaa.

No ovatko oikeasti liian pieniä olemaan yksin yön? 8 v on ehkä vähän alakanttiin (mutta toisaalta taas sellainen, jolle tuskin enää myönnettäisiin paikkaa vuoropäiväkodista vaikka äiti olisi öisin töissä). 14 v taas aivan varmasti pärjää yksin ja osaa samalla huolehtia pienemmistä. 14-vuotiaita palkataan aika yleisesti lapsenvahdeiksi pienemmille jos vanhemmat ovat poissa.
Minä olen ollut 14-vuotiaana vastuussa 6- ja 12-vuotiaista sisaruksista isän ryyppyreissujen aikana, oli turvaton, hylätty, epävarma ja ahdistunut olo. Vaikka kyse oli sellaisista "ilmestynee neljän pintaan" eikä se pidemmistä. Yhtä lailla painoi vastuu molemmista sisaruksista, tuntui että minun hommani on huolehtia että heillä on turvallinen olo, ettei ovesta tule ketään, entä jos jompikumpi sairastuu yöllä... entä jos isä ei tule, entä kun se tulee ja on kännissä... isä ei edes ollut yhtä myöhempää poikkeusta lukuun ottamatta väkivaltainen, mutta se huojuvan, ivallisesti virnistelevän känniääliön läsnäolo puristi silti rintaa ja kirveli silmiä.

Ja olen ollut 14-vuotiaana ihan palkkatöissä hoitamassa 1-5v lapsia naapurissa, päiväsaikaan ja sellaisen puhelinnumeron kera johon voi soittaa jos mikään mietityttää. Se oli ihan eri asia.

Tossa on semmoinen juttu, että duunivuoro voi olla minä kellonaikana hyvänsä ja kouluikäiset lapset sen ajan kyllä pärjää. Duunivuoron jälkeen kumminkin kotona on selväjärkinen aikuinen. Vaikkakin ehkä väsynyt.

Jokaviikonloppuinen ryyppääminen ja sitä seuraavat kankkuspäivät taas siirtävät vastuuta lapsille.
Rippikouluikäinen voi ihan mainiosti silloin tällöin toimia lastenvahtina. Mut lapsi ei saa joutua kantamaan vastuuta kaikesta.

Tossa on semmoinen juttu, että duunivuoro voi olla minä kellonaikana hyvänsä ja kouluikäiset lapset sen ajan kyllä pärjää. Duunivuoron jälkeen kumminkin kotona on selväjärkinen aikuinen. Vaikkakin ehkä väsynyt.

Jokaviikonloppuinen ryyppääminen ja sitä seuraavat kankkuspäivät taas siirtävät vastuuta lapsille.
Rippikouluikäinen voi ihan mainiosti silloin tällöin toimia lastenvahtina. Mut lapsi ei saa joutua kantamaan vastuuta kaikesta.

Kuinka on voiko alakoululainen olla silloin tällöin yksin kotona vanhemman / vanhempien ollessa töissä? Miten lastensuojelu asiaan suhtautuu?

Olen itse absolutisti.
Mutta en silti käsistä tätä kaksinais moralismia. Töiden takia voi lapset olla ilman vanhempia 8h?+työmatkat, jotka te toimiston sääntöjen mukaan ovat kohtuulliset jos ne on yhtteensä himpun alle 3h/päivä. Eli lähes 11tuntia voi tokaluokkalainen lapsi olla töiden takia ilman vanhempia. Mitä merkitystä syyllä on sille voiko lapset olla ilman vanhempia?
Itse olin kaverin kanssa maalla viikonloput kahdestaan ,omasta tahdosta 12v iästä. Siellä oli puulämmitys, itse sytytin tulet pesään , lämmitin myös puusaunan , hoidettiin kissat koirat poni ja jyrsijät. Tarvittaessa pilkoin puut pienemmäksi, ite käytiin lähikaupassa, tehtiin ruoka jne. Eikä kukaan soitellut perään. Eikä yhtään kertaa sattunut mitään. Kaverin en tosin antanut tulta sytyttää kun se oli kaupunkityttö . Ja kauhistelijat, me asuttiin maalla, ja olin jo vuosia osannut esimerkiksi sen puusaunan pistää tulille. Ja hoitaa eläimet sekä laittaa ruuan.

En kyllä itse oo jättänyt omia lapsia kuin kaupassa käynnin ajaksi (ala-asteella)

Mitä mieltä olette: usean lapsen Äiti juo joka viikonloppu pe ja la, Lapset yksin yöt tuolloin kotona. Iältään 8-14v. Tätä jatkunut jo kauan, vuosia. Liian pieniä olemaan yöt yksin.
Lapset monesti itkeneet ettei Äiti lähtisi juomaan ja pyytäneet olemaan kotona.
Mitä sossut tekevät tälläisessä tilanteessa? Miten he lähtevät toimimaan?

Olen itse absolutisti.
Mutta en silti käsistä tätä kaksinais moralismia. Töiden takia voi lapset olla ilman vanhempia 8h?+työmatkat, jotka te toimiston sääntöjen mukaan ovat kohtuulliset jos ne on yhtteensä himpun alle 3h/päivä. Eli lähes 11tuntia voi tokaluokkalainen lapsi olla töiden takia ilman vanhempia. Mitä merkitystä syyllä on sille voiko lapset olla ilman vanhempia? )
Syyllä on iso merkitys. Työstä palaava vanhempi on yleensä suhteellisen hyvinvoiva ja pystyy reagoimaan lasten tarpeisiin tarvittaessa. Ryyppäämästä palaava vanhempi voi käyttäytyä, miten tahansa ja tehdä mitä tahansa. Hän ei reagoi lapsen tarpeisiin tai reagointi ei ole asianmukaista. Mielestäni suurin ongelma ei ole poissaolo lasten ollessa jo näin isoja, vaan nimenomaan se, miten vanhempi on ja toimii ollessaan kotiona. Joidenkin käytös humalassa / laskuhumalassa on niin sekopäistä, agressiivistä tai ahdistunutta, ettei siinä pitäisi olla mukana minkäänikäisiä lapsia.