Lapset suurella ikäerolla on synti ja häpeä

• Viestiketjun aloittaja hedelmättömyyskriisi
  • Ensimmäinen viesti
hedelmättömyyskriisi
Ainakin pienin ikäeroin lapsensa saaneitten silmissä. :(

Viimeisin muistutus tästä asiasta tuli meandi-kutsuilla kun tein lapsilleni vaatetilauksen. Toinen on jo koulussa ja tilasin hänelle sitten niitä isompien vaatteita. Pienempi on vielä käytännössä vauva.
Myyjä kummasteli tilaamieni vaatteitten kokoa. :(
Teki mieli sanoa tosi pahasti, mutta nielin sanat viime tipassa.
Tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen, eikä viimeinen kerta, kun lastemme ikäeroa on kauhisteltu.
Siitä vasta riemu repeääkin, kun kuulevat että lapset on samalle isälle.

Pitäkää huoli omista asioistanne ihmiset! :(

Rukoilijasirkka
No hei, meillä on ihan tahallaan lapsilla 5 vuotta ikäeroa. saa kummastella, mutta niin mä halusin. En ymmärrä muutenkaan kummastelua asioista, jotka ei muille kuulu. Mullakin on siskoon ikäeroa 9 vuotta. Ihan vaan kun äiti ja isä halusi sittenkin vielä yhden lapsen.

..
Jaa, ei mulle ole mitään kukaan kommentoinut, vaikka ikäeroa on 10 vuotta. Esikoisella vaatteet kokoa 164 ja kengät 40, vauvalla vaatteet 56. Hittoako se kenenkään napaa kaivaa jos on vähän reilumpi ikäero. Minusta ei olisi ikinä ollut pienen ikäeron sisarussarjan äidiksi, näin on hyvä. Harmi, että sulle on joku kuittaillut asiasta, mutta oletko myös ihan varma, että sinulle ollaan oltu ilkeitä? Saahan sitä ihmetellä, jos on iso ikäero, mutta ei se sanoja välttämättä ole pahalla tarkoituksella liikenteessä.

vieras
En ole törmännyt tai sitten en vaan huomaa kun olen itse niin tyytyväinen :) Ainoastaan se joskus hymyilyttää kun luullaan yhden pienen lapsen äidiksi kun vanhempi ei ole joka paikassa mukana. 'Kyllä kohta huomaat miten aika kuluu nopeasti kun vauva oppii liikkumaan' jne. :D

milla
Onkohan sulla itselläs joku ongelma asian kanssa ja kuvittelet että se on muillekin ongelma..?Koska mun mielestä tää kuulostaa vaan ihan pimeelle..Ei mua ainakaan kiinnosta muitten lasten ikäerot.Lapset tulee ku tulee.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Miten tuo kummastelu sitten käytännössä ilmeni?
Myyjä varmisti, että 'tilaathan nyt varmasti oikeat koot', 'oi joi, teillä on noin iso ikäero lapsilla, ei niistä taida toisille edes seuraksi olla'.
Minulle tuo on suoraa v'ttuilua.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Onkohan sulla itselläs joku ongelma asian kanssa ja kuvittelet että se on muillekin ongelma..?Koska mun mielestä tää kuulostaa vaan ihan pimeelle..Ei mua ainakaan kiinnosta muitten lasten ikäerot.Lapset tulee ku tulee.
On ongelma, ei ole minun valinta noin suuri ikäero. Luonto päätti ensin jättää meidät yksilapsisiksi ja piiiiitkän yrittämisen ja hoitojen jälkeen tuli toinen. :(

No sit mie oon syntinen :saint: .
Esikko 12v on 173cm pitkä teini ja taapero 2 v ,on 92cm pitkä vaahtosammutin.
Poikia molemmat :) .
Elä välitä,mie saisin sit varmaan porttikiellon meandi-kutsuille :whistle:
Kieltämättä ihmiset kahtoo,kun kuljen poikieni kanssa kaupassa,teini on jo päätä minuu pidempi ja toinen "rattaissa työnnettävä".

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Myyjä varmisti, että 'tilaathan nyt varmasti oikeat koot', 'oi joi, teillä on noin iso ikäero lapsilla, ei niistä taida toisille edes seuraksi olla'.
Se on harhaluulo, ettei eri ikäisistä olisi toisilleen seuraksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Niinpä se on. Itse olen sen tässä havainnoinut, että hyvin tulevat toimeen keskenään, vaikka ikäeroa onkin noin paljon.

Voi! Mää tykkäisin jos mulla olis isolla ikäerolla lapset. Mut ku aloitin niiin myöhään tämän perheenperustamisen niin ei oo varaa pitää pitkiä välejä joten nyt niin pienillä ikäeroilla kuin mahdollista jotta kerkiää saamaan lapsiluvun täyteen ennen kuin kroppa sanoo itsensä hommasta irti ;)

Rukoilijasirkka
Niinpä se on. Itse olen sen tässä havainnoinut, että hyvin tulevat toimeen keskenään, vaikka ikäeroa onkin noin paljon.
Mun käsittääkseni riippuu paljon siitä, miten vanhemmat opettaa lapsia.

vieras
Mulla on lapset 14, 4 ja 1. Monesti liikun vaan noiden pienten kans ja olen usein saanut ihmettelevän kysymyksen, että kuka se Ville on? kun on puhuttu esikoisesta. Tai sitten ihmiset on kysyneet pojan nähdessä, että kenen toi on? No mun :) Poika on kyllä jo niin iso ja miehistynyt, että monesti luulevat vähän vanhemmaksi ja toisaalta mua usein luullaan nuoremmaksi kuin olen, ehkä se vähän hämmentää ihmisiä.

Meillä esikoisella ja keskimmäisellä on 10 vuoden ikäerosta huolimatta tosi läheiset välit, jotka ihmisetkin on huomanneet. Monesti oon saanut palautetta, että ihanat välit teidän pojilla, vaikka ikäeroa noin paljon.

Kuulostaa kieltämättä kummalliselta myös mun korvaan.

Ihan toistuvastiko tuollaista saat kuulla?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kuulostaa kieltämättä kummalliselta myös mun korvaan.

Ihan toistuvastiko tuollaista saat kuulla?
No en nyt ihan toistuvasti, mutta melko usein. Ja eri tahoilta.
Mulla on varmaan sellainen naama, että mulle kestää sanoa mitä sylki suuhun tuo.

Piika-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Voi! Mää tykkäisin jos mulla olis isolla ikäerolla lapset. Mut ku aloitin niiin myöhään tämän perheenperustamisen niin ei oo varaa pitää pitkiä välejä joten nyt niin pienillä ikäeroilla kuin mahdollista jotta kerkiää saamaan lapsiluvun täyteen ennen kuin kroppa sanoo itsensä hommasta irti ;)
Yksi ihana juttu on esimerkiksi se, että isot järjestävät pienen juhliin mielellään ohjelmaa. Viime juhlissa oli monimutkainen ja huippukiinnostava aarrejahti ja kun tulevana perjantaina on 3-vuotis juhlat, meillä esiintyy isoveljien ja heidän ystäviensä bändi, joka on luvannut vetää kaksi 15-20 minuutin settiä lastenlauluja juhlien ohjelmana.

Puhumattakaan arjen jokapäiväisestä yhteisestä olemisesta, siitä miten isot lapset saavat paijata pieniä halipulan iskiessä ja miten pienet rakastavat isompiaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Yksi ihana juttu on esimerkiksi se, että isot järjestävät pienen juhliin mielellään ohjelmaa. Viime juhlissa oli monimutkainen ja huippukiinnostava aarrejahti ja kun tulevana perjantaina on 3-vuotis juhlat, meillä esiintyy isoveljien ja heidän ystäviensä bändi, joka on luvannut vetää kaksi 15-20 minuutin settiä lastenlauluja juhlien ohjelmana.

Puhumattakaan arjen jokapäiväisestä yhteisestä olemisesta, siitä miten isot lapset saavat paijata pieniä halipulan iskiessä ja miten pienet rakastavat isompiaan.
Toi on niin totta! Meillä isompi on niin innoissaan järjestämässä pienille ohjelmaa ihan arkisinkin, mikä helpottaa arjen pikkujutuissa. Ja on aina joku "ylimääränen" halittava. Ja minkä mä huomasin kesälomalla, oli se, että mökillä teini sai olla ihan vapaasti lapsellinen ja lapsi, kun peuhas pikkusten kans. Se oikein nautti kaikista lapsellisuuksista, mitä ei kotona enää pääse tai kehtaa tossa kerrostalon pihassa tehdä.

Voishan sitä ihminen ostaa vaikka isommalle kummilapselleen vaatetta, kyllä on myyjällä otsaa ihmetellä tollasta :eek: tai sitten se vaan varmisti että olet täyttänyt blanketin huolellisesti...

Non compos mentis
Ja sit meikäläistä komennetaan sosiaalisemmaksi. :headwall: Ei paljon inspiroi viettää iltapäivää jollain vaatekutsuilla noin tyhjäpäisiltä kuulostavien ihmisten kanssa. Hohhoijaa.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ja sit meikäläistä komennetaan sosiaalisemmaksi. :headwall: Ei paljon inspiroi viettää iltapäivää jollain vaatekutsuilla noin tyhjäpäisiltä kuulostavien ihmisten kanssa. Hohhoijaa.
Kauheeta kärsimystä muutenkin noi naisten kutsut, voi ääk, en viihdy kans ollenkaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kauheeta kärsimystä muutenkin noi naisten kutsut, voi ääk, en viihdy kans ollenkaan. :/
Ja siellä on aina sellanen kankea ilmapiiri. Plärätään kuvastoja hädissään ja etsitään sieltä sitä halvinta, kun ei tilaamattakaan kehtaa olla :D Meandi-kutsuilla en ole ollut, mutta partyliteissä juuri tällaista menoa.

bella
Mikä se iso ikäero sitten on ? Onko esim 5 vuotta ?
Mun poikani ovat sillä ikäerolla ja toisistaan on kyllä seuraa silloin kun haluavat, on tietenkin eri kiinnostuksen kohteita mutta hauska on seurata miten pienempi jo osaa ja ymmärtää sellaisia asioita joista esikoisella ei ollut hajuakaan samassa iässä.
Minä liikun paljon tämän pienen kanssa kahden perhekerhoissa yms ja isompi koulussa. Joskus olen saanut neuvoja mitä lapsen kanssa elämässä tuleman pitää ja hämmästys on suuri kun kerron että isoveli on jo koulussa.
Itse en olisi tykännyt että lapset pienellä ikäerolla, silloin se pikkulapsiaika on nopeasti ohitse ja ei ehti nauttia kaikista ikävaiheista kun ne menee niin pikapikaa ohitse.
Uusien kehitysvaiheiden oppimisestakaan ei nauti niin paljon kun sen on vastikään nähnyt isommalla sisaruksella, näin olen kuullut sanottavan.
Tässä kun iso ikäero on ehtinyt jo siinä välissä jotain unohtaa ja on ihanaa taas kaivella vauvakamat esiin ja aloittaa uusiksi :)

Yhteistyössä