Lapset ja uusi mies.. isä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Ootko kysynyt mitä mieltä sun nykyinen on asiasta? Hänen kantansa asiaan ratkaisee varmaan aika paljon.

Tykkää siitä..koska ei voi luultavasti biologisia lapsia saada.

Varmaan tykkääkin ja lapset ovat se huomanneet ja haluavat ilahduttaa. Tykkäämistä ja rakastamista voi osoittaa muullakin tavalla kuin nimittämällä "isäksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Nuo on höpöhöpöä, miesystävä ei ole isi ja parempi olla sellaiseksi kutsumatta.

peesi. voihan niitä lapsia ohjeistaa että ei tää oo teidän isi, vaan teidän isipuoli. kaverini löysi uuden miehen erottuaan ja tätä uutta miestä lapset kutsuvat etunimellä, vaikka pitävät ihan isänään. tietävät kyllä että isää asuu uuden naisensa kanssa eri osoitteessa ja viettävät isänsä kanssa aikaa aina tasaisin väliajoin.

Lapsi sanoo välillä miestäni isiksi ja välillä nimellä. Ihan itse on alkanut sanomaan isiksi, enkä ole lasta kieltänyt. Lapsen oikea isä on tekemisissä lapsen kanssa n. 2 kertaa kuukaudessa, mutta isä hän ei ole muuten kuin biologiassa. Meillä tullaan luultavasti joka tapauksessa puhumaan tulevaisuudessa biologisesta isästä nimellä.

Mä olen penskasta asti kutsunu "äidin miesystävää" isäksi.On asunut meillä siitä asti kun olin n.3vuotta.Biologista isäänikin tapasin kyllä usein,mutta ei se asiaa miksikään muuttanut.Samoin neljä sisarustani kutsuvat isäpuoltamme isäksi.Mun mielestä täysin ok,jos se lapsista ja tästä miehestä tuntuu hyvälle.Me ollaan sisarusten kanssa aina ajateltu että meillä on kaksi isää...Enkä ole koskaan ollut tästä asiasta erityisen hämmentynyt..

Meillä näin: Tytön biologista isää kiinnosta tytär yhtä paljon kuin kilo p*askaa.. Minulla on uusi mies, jota kutsuu isäksi. Hän enempi isä tytölleni kuin biologinen isä ikinä on ollut.

Sinun tapauksessasi loukkaat yhdessä lastesi oikeaa isää sallimalla tuon. Parhain neuvo näissä vastauksissa on ollut tuo: Miltä sinusta tuntuisi jos lapsesi kutsuisi exäsi uutta äidiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ystäväni lapsi kutsuu isäpuoltaan "koti-isäksi" ja isä on sitten se mies, joka ei enää asu kotona =)

Niin .. mietin että täytyis saada joku ratkaisu kaikkien hyväksi..
mitäs sitten jos sanon et tää on "pekka"..
ja sitten lapset sanoo että eikun me halutaan kutsua isiks.. pitäis vaan sanoo ettei se nyt oo sun isis ..vai ennemmin niin että sitten isi asuu siellä ja siellä.. ja voit sanoa "pekkaa" miksikä itse haluat?

Koska lasten oikea isä on aktiivisena kuvioissa, minusta hänen mielipiteensä on tärkeä. Minusta hänen hyväksyntä täytyy asialle saada! Se jää muuten hiertämään ja voi vielä jossain vaiheessa noustaa asiaksi...

Lapset kasvaa ja kehittyy ja työstävät kokoajan juttujaan. Näin meillä ainakin on ollut. Ensimmäinen mieheni kuoli lasten ollessa 6v, 5v ja 3 v. Puolentoista vuoden päästä astui nykyinen mieheni elämäämme. Esikoinen lähti silloin kouluun. Paljon on näiden vuosien aikana käyty läpi suhdetta nykyiseen mieheen ja isän kuolemaan. Lapsilla on aina olut hyvä suhde nykyiseen mieheen ja hän on heille tosi tärkeä ja lapset miehelle. Suhde on ihan samanlainen kun isällä ja lapsilla.
Nämä positiivisetkin tunteet voivat aiheuttaa kriisejä kasvavalla lapsella. Lapsen kasvaessa hänen tunnneälynsä kehittyy ja hän alkaa vähitellen ymmrtämään miten eri asiat voivat aiheuttaa pahamieltä... Silloin voi tulla syyllisyyttä ja ahdistusta... Lapsethan eivät aina tule aikuisille puhumaan näistä vaan se pitää osata kaivaa. Meillä esim kaikki ovat jossainvaiheessa kokeneet syyllisyyttä siitä kun pitävät nykyisestä miehestä. Meinasivat, että se olisi jotenkin oikean isän muistón loukkaamista.
Lapsilla saattaa siis jossainvaiheessa nousta tämä isäksi kutsuminen uudestaan esiin ja asian merkitystä pohditaan syvemmin. Silloin on tärkeää, että oikea isäkin on asian hyväksynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Lapset on 6v 5v ja 2v7kk ..
uuden miehen kanssa vakavalla pohjalla suhde ja asutaan nyt yhdessä..
Lapset on isällänsä joka toinen vkl ja näkee muutenkin jos tämä ei oo töissä.
Ja hyvät välit on mullakin siihen.

Mun lapset on nyt alkanut sanomaan nykyiselle "sä oot mun isi", ja halailee jne.
Tykkää paljon koska nykyinen puuhailee lasten kans jne.
Tietävät kyllä että isi ei asu tässä ja ymmärtänee asian kuitenkin ettei nykyinen ole niitten isä.Miten menettelisitte.. korjaisitteko asian että tämä on "pekka" ja isi asuu muualla.. vai antaisitteko lasten ite päättää miten sanovat tätä "pekkaa"? Jos niillä on jotain asiaa "pekalle" niin sanovat kyllä esim. "pekka" tuu kattoo jne. Mut sitten usein toistavat tätä "sä oot mun isi"..
Enimmäkseen nuo isommat , mutta nyt pieninkin tietty matkii sitten.

No mitäs tykkäisit kun lapset ovat isällään, ja kutsuisivat siellä ollessaan hänen naisystäväänsä äidiksi.

Meillä poika oli 7v kun aloin nykyisen miehen kanssa seurustella. Heti alkuun juttelin pojan kanssa siitä, että mies on äidin miesystävä eikä yritäkään viedä isän paikkaa täällä kotona. Korostin myös, että pojalla on vain yksi iskä ja hyvä iskä onkin.
Joskus harvoin poika vahingossa on sanonut miestäni isäksi, mutta korjannut sen heti perään. Mies ei oma-aloitteisesti esim. halaa poikaa tai ota tätä syliin, mutta toki mielellään silloin pitää poikaa sylissä, jos tämä siihen itse tahtoo. Ovat kuitenkin enemmän kavereita ja tekevät kaikenlaisia "miesten hommia" yhdessä.

No mun lapset sanoo että niillä on kaks isää. Aviomieheni, lasten isäpuoli, tykkää kun isäksi sanotaan. Eikä myöskään haittaa biologista isää. Itse totesi, että "aika luonnollista" kun tästä kerroin aluks. Ja juu, olen miettinyt miltä tuntuisi jos lapset kutsuis exän avoa äidiks. Toisaalta hyvin kaukaa haettua, kun eivät säännöllisesti ole yhteydessäkään. Ja kun ovat kuitenkin mun kanssani elämänsä jokaisen päivän viettäneet. Mutta äitipuoli sopii hyvin. Ja meidän lapset on kouluikäisiä ja itse ovat päättäneet ketkä kaikki on saaneet isän-kunniamaininnan :D Sitäpaitsi, enemmän tämä mun mieheni on isä kun biologinen; hän on asunut lasten kanssa saman katon alla useamman vuoden kuin exä ja mun kanssani yhteistuumin näitä lapsia kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja siru:
No mun lapset sanoo että niillä on kaks isää. Aviomieheni, lasten isäpuoli, tykkää kun isäksi sanotaan. Eikä myöskään haittaa biologista isää. Itse totesi, että "aika luonnollista" kun tästä kerroin aluks. Ja juu, olen miettinyt miltä tuntuisi jos lapset kutsuis exän avoa äidiks. Toisaalta hyvin kaukaa haettua, kun eivät säännöllisesti ole yhteydessäkään. Ja kun ovat kuitenkin mun kanssani elämänsä jokaisen päivän viettäneet. Mutta äitipuoli sopii hyvin. Ja meidän lapset on kouluikäisiä ja itse ovat päättäneet ketkä kaikki on saaneet isän-kunniamaininnan :D Sitäpaitsi, enemmän tämä mun mieheni on isä kun biologinen; hän on asunut lasten kanssa saman katon alla useamman vuoden kuin exä ja mun kanssani yhteistuumin näitä lapsia kasvattaa.

Ja antoihan exä (meillä yhteishuoltajuus) vaihtaa lapsille mieheni sukunimenkin kun menimme naimisiin :)

En edes lukenut koko ketjua mutta tyrkkään vastaukseni tähän.
Siis keneltä se on pois jos lapsen elämässä on useampi tärkeä ihminen?? mun tilanne tää.. lapsen biologinen isä katosi kuvioista lapsen ollessa 4kk. Sen jälkeen 3 vuotta pois lapsen elämästä kokonaan!! Tapasin uuden miehen puolentoista vuoden yksinolon jälkeen. Lapsi alkoi itse kutsumaan uutta miestäni isäksi kun puhumaan oppi. Ja senki varmaan oppi tarhassa kun toiset lapset huutelivat isiään. Uutta miestä se ei haitannut ja olihan hän ollut jo lapsen elämässä mukana. Noh yllättäen tällä biologisella isällä heräs halut tavata lasta. sen jälkeen siis kun kuuli meidän olevan menossa naimisiiin ja kuuli kun lapsi sanoi uutta miestäni isäksi!! Noh sit käytiin tastelut siitä onko oikein että kun "oikea" isä haluaa tavata lasta nyt heti niin pitääkö mun antaa lapsi viikon varoitusajalla tapaamiseen! En tietenkään antanut koska eihän laspi tuntenut koko ihmistä!
Kumpihan tässä´kin tilanteessa on näyttänyt enemmän isän osaa?? ja nyt tämä että lapseni sanoo miestäni isäksi ei todellakaan ole paha asia!!! Hemmetti vie jos löysin ihmisen joka haluaa huolehtia lapsesta joka ei vielä ole oma ja jos sit pitäs lasta kieltää sanomasta tätä isäksi ja lapsi rakastaa tätä miestä niin miksi kieltäisi???? ja mulle on kuule tässä tilanteessa ihan sama mitä se biologinen isä siitä tykkää!! ite teki ratkaisun häipyä lapsen elämästä ja valitsi viinan, väkivallan ja hauskan pidon ilman vastuuta niin olkoon!! nyt kyllä tapaa lastaan mutta on ihan turha tulla vinkuu jos lapseni sanoo toista miestä isäksi ja biologista isää nimellä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja no haloo!!:
En edes lukenut koko ketjua mutta tyrkkään vastaukseni tähän.
Siis keneltä se on pois jos lapsen elämässä on useampi tärkeä ihminen?? mun tilanne tää.. lapsen biologinen isä katosi kuvioista lapsen ollessa 4kk. Sen jälkeen 3 vuotta pois lapsen elämästä kokonaan!! Tapasin uuden miehen puolentoista vuoden yksinolon jälkeen. Lapsi alkoi itse kutsumaan uutta miestäni isäksi kun puhumaan oppi. Ja senki varmaan oppi tarhassa kun toiset lapset huutelivat isiään. Uutta miestä se ei haitannut ja olihan hän ollut jo lapsen elämässä mukana. Noh yllättäen tällä biologisella isällä heräs halut tavata lasta. sen jälkeen siis kun kuuli meidän olevan menossa naimisiiin ja kuuli kun lapsi sanoi uutta miestäni isäksi!! Noh sit käytiin tastelut siitä onko oikein että kun "oikea" isä haluaa tavata lasta nyt heti niin pitääkö mun antaa lapsi viikon varoitusajalla tapaamiseen! En tietenkään antanut koska eihän laspi tuntenut koko ihmistä!
Kumpihan tässä´kin tilanteessa on näyttänyt enemmän isän osaa?? ja nyt tämä että lapseni sanoo miestäni isäksi ei todellakaan ole paha asia!!! Hemmetti vie jos löysin ihmisen joka haluaa huolehtia lapsesta joka ei vielä ole oma ja jos sit pitäs lasta kieltää sanomasta tätä isäksi ja lapsi rakastaa tätä miestä niin miksi kieltäisi???? ja mulle on kuule tässä tilanteessa ihan sama mitä se biologinen isä siitä tykkää!! ite teki ratkaisun häipyä lapsen elämästä ja valitsi viinan, väkivallan ja hauskan pidon ilman vastuuta niin olkoon!! nyt kyllä tapaa lastaan mutta on ihan turha tulla vinkuu jos lapseni sanoo toista miestä isäksi ja biologista isää nimellä!!!

No kuule tuo on vähän eri asia kuin meillä, koska exä on tyttärensä elämässä mukana ja näkee häntä useamman kerran viikossa. Isä on tytölle hyvin tärkeä ja tyttö on hyvin tärkeä isälleen.

Mahdollisesta uudesta miehestäni voi tulla tytölle läheinen, mutta oikean isän paikkaa hän ei tulisi koskaan viemään. Aivan kuten ei exän nykyinen avovaimo vie mun paikkaa, vaikka onkin tytölle tärkeä.

Ja antoihan exä (meillä yhteishuoltajuus) vaihtaa lapsille mieheni sukunimenkin kun menimme naimisiin :)

Mä taas en koskaan vaihtaisi tytöltä isänsä nimeä pois vaikka itsellä vaihtuisi sukunimi avioliiton myötä. Likka saa sitten itse vaihtaa sen jos menee joskus naimisiin.

aika kiivaita vastauksia :whistle:

meillä poika sanoo mun miestä nimellä ja isiä isiks. mä saisin raivarit jos poika puhuttelis exän akkaa äidiks :x
mutta miehen serkku on vaimonsa edellisen liiton lapselle "pekka-isi" ja sit sillä lapsella on oikee isi ja se on kaikille ok.
kaikki on erilaisia ja suhtautuu erilailla. neuvoisin kanssa puhuun isän kanssa asiasta,mut en osaa muuta sanoa...
paitsi että onnea rutkasti kaveli,häät ja kaikkee???
:D :hug:

Lapset eivät herkästi anna sellaisia arvonimiä aikuisille kuin äiti/isä.

On todella kömpelöä loukata lasta osoittamasta luottamusta vanhemman vakituista ystävää kohtaan. Eri asia, jos kyseessä olisi viikonloppu hoito tai jokin villitys(jollaisia lapsien tiedossa ei pitäisi edes olla!!).

Uskon, että hiukan kirpaisisi jos joskus erotessamme lyyli kutsuisi uutta naista äidiksi. Toisaalta, se ei ole minulta pois, vaan kertoo siitä, että hän hoitaa lastani kuin omaansa. Minä tietäisin, ettei hän satuttaisi lastani, sillä lapset harkitsevat tarkasti kehen luottavat ja kenelle nämä kunnianimet voidaan antaa.
Pienisieluista, jos lasta ojennetaan moisesta. Aikuisten on mentävä itseensä.

Minä en haluaisi, että lapseni kutsuisivat miestäni isäksi. Tosin olivatkin niin isoja tavatessamme, että ei tullut heille mieleenkään.

Kaverini uuden miehensä kanssa opettamalla opettivat lapset sanomaan miestä isäksi. Kun lapset sanoivat nimellä, korjattiin heti, että "ei kun isä"... :/

Jos lapseni haluaisivat uutta kumppaniani kutsua isäksi, saisivat kutsua. Ja jos exän nyxää, haluavat äidiksi sanoa, sanokoot.(Lähetin nyxälle äitienpäivänä onnittelut) Jos lapsi itse haluaa, isäksi tai äidiksi sanoa, ei kai siinä mitään pahaa ole?

Tuttuni antaa lapsensa kutsua uutta miestään isiksi, vaikka lapsen isä on lapsen elämässä mukana. Varmaan siitä tuntuu asia tosi kivalta, sillä lapsi kutsuu kuulemma oikeaa isäänsä etunimellä ja uutta niljaketta isiksi.
TÖRKEÄÄ MIELESTÄNI, en voi ymmärtää. Isä on isi, eikä mikään uus heila voi olla isi, helvetti sentään!! :headwall:

Mä sanon mun äidin miestä isäksi, hän on myös lasteni pappa! Siittäjääni kutsun nimellä ja lapseni myös. Näin siksi koska isä-titteli ansaitaan, ei panemalla, vaan olemalla ISÄ! Näin meillä... Muuten en osaa neuvoa, ehkä antaisin kutsua isäksi, jos kutsuvat.

Haluan perustelua miksi uusi "heila" äidin/isän ei voi lapselle olla "äiti" tai "isä".
Miksi ei?
Mitä isäksi kutsuminen on pois biologiselta isältä, olisi lapsen elämässä mukana tai ei..Entä mitä se on pois äidiltä?
Mitä sinulta olisi pois, jos lapsesi kutsuisi jotakin toista naista lisäksesi äidiksi?
Kieltäisitkö lastasi jyrkästi, silläkin uhalla, että se loukkaisi hänen(lapsen) tunteitaan?

Yhteistyössä