Lapset ja sikainfluenssa rokote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko edes hyötyä....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko edes hyötyä....

Vieras
Jos olen ihan oikein käsittänyt lapset tarvitsevat kaksi sikainfluenssarokotetta jotta teho olis mahdollisimman hyvä. Minkä ikäiset lapset sitten kuuluu siihen? alle 13v? alle 18v? vai minkä ikäisiä tarkoitetaan? Koskahan se toinen piikki sitten laitetaan?? Ja kuinka paljon tämä eka piikki suojaa??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai tarviiko siihen toisenki rokotteen? En oo kuullukkaan.. Tänään käytiin lapsille ottaan sikainfluenssa- ja tavallinen influenssarokote.

Niin ja se tavallinen influenssarokote laitettiin kaks kertaa alle vuoden ikäsenä.

Lasten rokottamisesta vielä kysymys vanhemmille. Eli jos lapsella on epäilty sikainflua nyt lähiaikoina ja on aloitettu esim. tamiflu ilman testejä (tai ei aloitettu) ja olitte aikoneet ottaa rokotteen lapselle/lapsillenne: mitä teette nyt, kun terveitä lapsia aletaan rokottaa. Uskon, että monet perheet ovat kysymyksen äärellä.
meillä esim. 3v.pojalla nousi nopeasti kova kuume, valitti päätä ja hengitys outoa, muttei hengenahdistusta ja yskä. Ei normiflunssan räkäisyyttä ollenkaan. Lääkäri määräsi suoraan tamiflun ja sanoi olettavansa, että korkeat kuumetaudit ilman tulehduksia ovat joko sikaa tai normiinflua tällä hetkellä kaikki. No, tamiflun ja kuumelääkeiden ansiosta jäi tauti pojan kohdalla 2-3 päiväiseksi sairastamiseksi ja hyvässä kunnossa ollut koko ajan. Itse en ole ollenkaan vakuuttunut sikainflusta ilman testejä pojan tapauksessa ja aion maalaisjärkeä käyttäen todennäköisesti rokottaa pojan. Mites muut ovat ajatelleet samankaltaisissa tapauksissa?
Jos olisi testein todettu tauti en ottaisi rokotetta tietenkään.
Ja mietin myös taiflun vaikutusta, jos tamiflu loppuu ja lapsi on silloin kutakuinkin terve niin kuinkakohan pian sen rokotteen voi ottaa, ilman että tamiflu heikentää rokotteen tehoa?
Kaikkea hullua sitä joutuukin miettiään!

joo toinen ns, tehoste pitäis antaa, mut tottakai se yksikin rokete auttaa vähäsen. luultavammin taudin sairastaa lievemmin jos rokote on kerennyt vaikuttaa ennen sairastumista. onhan tavallisissakin rokotteissa se tehoste rokote muutaman kk päästä ekasta!

Alkuperäinen kirjoittaja öööh..:
auttaa vähäsen? millanen suoja se sit on... 30% 50% 70% 90%?

sitä en tiedä ja ei kai sitä voi sanoakkaan kun tää rokote vaikuttaa jokaiseen erinlailla. mut jossain mun mielestä jossain oli et teho on 80% 2 viikon päästä rokotteen saamisesta, mut se kuin kauan tää suoja pysyy ei ole tietoa!

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Alkuperäinen kirjoittaja öööh..:
auttaa vähäsen? millanen suoja se sit on... 30% 50% 70% 90%?

sitä en tiedä ja ei kai sitä voi sanoakkaan kun tää rokote vaikuttaa jokaiseen erinlailla. mut jossain mun mielestä jossain oli et teho on 80% 2 viikon päästä rokotteen saamisesta, mut se kuin kauan tää suoja pysyy ei ole tietoa!

jostain kuin että 70-80% mutta oliko tää aikuisten vai lasten kohdalla? koska aikuisille riittää kuulemma yks piikki...

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi missään ei ole kerrottu yleisesti,että pitäisi ottaa toinenkin rokote?

ku ei haluta paljastaa kui retuperällä tää koko rokotus homma on...

No,joo,mä en kyllä "luota"rokotteeseen,enkä ehkä vie lapsia piikille.Itseni joudun rokotuttaa työnipuolesta..Missäköhän tuo tehoste laitetaan ja milloin uusinnat alkaa,minä kun en ole tuohon asiaan aikaisemmin "törmännyt"??

Meillä ainaskin kun saivat kausi-infulenssarokotuksen niin kuukauden päästä saivat toisen.
Perustelivat sillä, että lapset ei ole sairastaneet infulenssaa niin tarvitsee tehosteen, mutta aikuiselle riittää yksi koska joskus on kumminkin ollut infulenssa ja on sitten jonkinlainen vastustus kyky.

Toisaalta tuon perustelun mukaan ihmisellä joka on jonkin infulenssan joskus sairastanut niin pitäisi sitten olla vastustus kyky jo omasta takaa. Ota noista nyt selvää.

Meillä tyttö 5v sai tänään sikainfulenssa diagnoosin kun labrakokeista ja nieluviljelystä ei mitään löytynyt. Noilla samoilla oireilla on aikaisemmin saanut nielutulehdus dg:n joten kovin heppoisesti tuntuvat tuota sikatauti diagnoosia jakelevan. Tamiflun kuurin sai.

Yhteistyössä