Lapset hoitoon?

Meillä aloitettiin pph:lla 9.5kk-ikäisenä. Ihan hyvin sujui: aluksi sai nukkua päiväunia oman rytmin mukaan, mutta aika pian siirtyi "normaaliin" päivähoitorytmiin. Paino nousi ihan hyvää vauhtia, joten kotiruoka varmasti kelpasi, me annoimme lisäksi hoitajalle vauvanruokapurkit päivän toista lämmintä ateriaa varten. Poikapainotteisen seuran vaikutuksesta sanat "auto ajaa" tulivat hyvin nopeasti sanavarastoon ja autot olivat lempilelu.
 
meillä esikko meni pph:lle ollessaan 10 kk ja kaikki meni todella loistavasti... normaalit iän tuomat kinat tietty käytiin eli 2v:nä ei halunnut koskaan lähteä kotiin... vai oman aikansa ´vähän ajan päästä tultiin taas juosten...
meille ei koskaan tullut sitä "tää jatkuukin joka päivä"-huuto aikaa joka kuulemma aika monelle tulee kun huomaavat että onkin jatkuva järjestely...

kotiutumis vaiheessa täytyy vain varata hetki aikaa pelkästään lapselle sylikkäin istuskeluun yms. yhdessä touhuumiseeneli vaatii hyvin suunnitellut ja valmiiksi tehdyt ruoat illalle... ainakin alkuun...
 
mietin ihan samaa kuin ap. meillä olisi tammikuun lopulla tuo hoitohomma edessä. Silloin pojalla ikää reilu 10kk.
Jospa tämä tämän hetkinen "eroahdistus" siihen mennessä vähän jo väistyisi. Vielä ei tosin ole hoitopaikasta tietoa,toivottavasti saataisiin mukava hoitopaikka ja hoitaja :heart:
 
Meillä esikoinen meni pph:lle kun ikää oli 10kk. Todella hienosti meni siellä! Lapsia oli se 4, joten hyvin yksilöllistä hoitoa. Hoitaja teki itse ruoat, osti tuttelit, nukutti parvekkeella jne. Kun sitten myöhemmin, pojan ollessa n.2-vuotias jouduimme vaihtamaan hänet vuoropäiväkotiin molempien iltatöiden vuoksi tuntui se itsestä aivan kamalalta... vaan hyvin poika sopeutui päiväkotiinkin, eikä ole loppukädessä paljoa enempää sairastellut. Tosin edelleen haluaisi mennä tuolla pph:lle hoitoon...
 
Ja siis piti vielä muistaa sanoa, että en itse koe jääneeni lapsen kehityksestä ollenkaan paitsi, vaikka töihin lähdinkin. Ihan yhtä lailla kuulin ensisanat, näin ensiaskeleet yms. Ja omalle pääkopalle teki niin hyvää päästä välillä tekemään töitä myös aikuisten parissa, ja voi sitä iloa, kun taas näki rakkaan lapsensa työpäivän jälkeen!!
 
Itse olen päiväkodissa töissä ja voin luvata, etteivät lapset siellä saa yhtä paljon huomiota kuin mitä oma äiti voi antaa. Ja varhainen vuorovaikutus on ihan oikeasti erittäin tärkeätä! Kun esimerkiksi kaksi hoitajaa vessattaa+pukee 13 alle 3-vuotiasta lasta, siihen menee kauan aikaa (etenkin kurahoususäällä). Arvatkaa tuntuuko pahalta, kun ei pukemisen yhteydessä voi vastata pienempien itkuun (kuin hetkellisesti). Se on nimittäin mahdottomuus pitää sylissä yhtä pientä ja pukea toisia. Jos vaan mitenkään mahdollista, pitäisin alle 2-vuotiaan lapsen kotona. Oma äiti on lapsen paras hoitaja!
 
Lanella
Ajattelen samalla tavalla kun hippu, vaikken oo ollu ihan pienten ryhmässä ikinä opiskeluaikoina. joudun omani kuitenkin varmaan syksystä laittamaan hoitoon, jotta elintaso ei ois näin helkkarin tiukalla :(
 
Täällä sanotaan, että päiväkoteja ei suositella alle 1.5 v. Enkä laittaisi itse, konttaava lapsi jää jalkoihin eikä osaa ilmaista vielä itseään kovin hyvin joten huomio on vähällä ja pieni lapsi ei pihallakaan pysy oikein mitään tekemään.
 
Onks noilla pph:lla joku tietty aika mihin asti ne pitää lapsia hoidossa? Vai onks se sopimus kysymys.. Ite varmaan joudun kans vajaan vuoden ikäisen laittaa hoitoon, mut mun työt loppuu yleensä siinä klo 17-18 aikaan ja mies on 2-vuorotöissä..
 

Yhteistyössä