Lapset häihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

morsian

Vieras
Mielestäni häät ovat perhejuhla ja kaikki vieraat kutsutaan perheineen, eli lapset mukaan. Kuitenkin muiden morsioiden kanssa jutusteltuani olen törmännyt siihenkin, että kaikki eivät halua lapsia häihinsä. Mitä mieltä olette? Ja jos lapset eivät mielestänne kuulu häihin, niin mielelläni kuulisin perusteluja.

No kyllä minäkin kunnioittaisin toivetta, mutta kai ihmetellä silti voi. Itse en ole onneksi törmännyt yhteenkään henkilöön, joka ei olisi lapsia häihinsä halunnut/kutsunut.

En ois osannut kuvitellakaan meidän häitä ilman lapsia..! Siis omia ja vieraiden. Pari kaveria tuli 2kk ikäisten vauvojen kanssa :)
Mutta jos meille tulis kutsu että vain vanhemmat, ei lapsia, kyllä mä sitä kunnioittaisin, itseasiassa ihan mielellään lähdettäis kaksistaan.

Kyllä se pittää toisten toiveita kunnioittaa vaikka ihekään en kyllä ihmettelemättä nielisi. Vaan mie rakastan lasten kalkatusta, kaikki ei ja se on jokkaisen oma asia.

Voiphan vaikka häissä olla sen verta raju meno, että lasten on sen takia parempi pysyä poissa?

Alkuperäinen kirjoittaja TaikaWiitta-77:
Alkuperäinen kirjoittaja munsta:
Minä kunnioitan hääparin toiveita eli jos on lapsettomat häät, niin silloin se on heidän tahto. Ei siinä sen kummempaa.

Juurikin näin :)

Tätä on pakko minunkin peesata. Kukin pari järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa (tai voivat olla järjestämättä). Minä (tai lapset) voimme mennä tai olla menemättä. Simppeliä.

Itse ollaan aikanaan oltu kaverin häissä kun tyttö oli vasta 1kk vanha ja ihan kivasti meni kun siellä oli järjestetty rauhallinen paikka imetykselle ja vaipanvaihdolle kun tiesivät että ollaan tulossa vauvan kanssa. Ei oltais kyllä päästy koko häihin jos ei oltais voitu vauvaa ottaa mukaan. Mutta nyt jos tulisi kutsu häihin niin ehkä tuolle meidän 2v pojalle yritettäisiin järjestää hoitaja että meillä vanhemmillakin olisi rauha nauttia juhlasta... Me vanhemmat ja lapset ollaan kaikki erilaisia niin että joskus olis kyllä ihan paikallan jättää lapset kotiin jos ovat ihan "villejä" mutta taas hyvin käyttäytyvät rauhalliset lapset taas on ihan eri asia kun eivät juokse ja melua niin että muutkin kuulevat jotain...

pakko tunnustaa, että ennen tälle palstalle eksymistäni ei tullut edes mieleenkään, että hääkutsusta voisi rajata lapset pois. ei ole tämmösiä kutsuja meille tullut koskaan, eikä omissa häissä ollut mitään rajoituksia. aateltiin, että totta kai ne joilla on lapsia tulee niiden lastensa kanssa.

ihan omaa mukavuuttamme ollaan kyllä monet kaverien häät menty ilman lapsia, vaikkei olekaan kielletty tuomasta. sen verran harvoin on tilaisuutta olla miehen kanssa kahdestaan missään, että ollaan sitten hyödynnetty näitä juhlia.

Itse jäin pojan kans vapaa-ehtoisesti viimekesänä kotiin kun miehen serkku meni naimisiin. koko perhe oli kyllä kutsuttu, mut ajattelin et menköön mies edustamaan meitä kun tiesin et juhlista tulossa "melko kosteat", ja sen verran pitkän matkan päässä et ei olis ollut mahdollista lähteä esim aikaisemmin pois mun ja pojan, kun ei mitään paikkaa missä odotella miestä. Miehen suku oli kovasti toivonut meidän tulevan ja olivat lähetelleet meille paljon terveisiä, mut ei siellä muitakaan lapsia kyl ollut ollut. Minusta jos on suunniteluut sellaiset häät, missä tarjoillaan vaik enemmän alkoholia tai ohjelma muuten aikuisille enmmänkin, niin siitä voi ihan reilusti ilmoittaa. Mun serkun häissä oltiin koko perheellä ja siellä oli paljon muita muksuja kans, hälinä oli kans sitä luokkaa mut oli mukava kun tunnelma oli rento ja lapslle järjestetty oma leikkinurkkaus leluineen. Aikuisetkin saivat nauttia häistä.

Hääparin tahto, ja sen mukaan mennään. Esimerkiksi me jätämme tästä syystä (niinkuin moni muukin suvustamme) yhdet häät elokuussa väliin. Mihin me lapset laitettais, ja varsinkin kun silloin mulla on todennäköisesti kuukauden ikäinen vauvakin, niin sen ikäistä en kuuna kullan valkeana päivänä jättäis edes minnekkään vielä!!! ;)

nautin aina kun pääsen lapsettomiin häihin. inhoon kun kirkossa/maistraatissa kaikki arvokkuus muuttuu irvokkuudeksi ja juhla muuttuu lastentarhaksi.

Me tehtiin aikanaan sellainen ratkaisu että lapset olivat tervetulleet kirkkoon ja juhliin, ilmoittautumisen yhteydessä tiedusteltiin paikalle tulevien lasten määrä ja sitten palkkasimme tarpeellisen määrän MLL:n hoitajia paikalle, osa ilmoitti että lapset lähtevät kotiin klo xx ja he jäävät sitten vielä juhlimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me tehtiin aikanaan sellainen ratkaisu että lapset olivat tervetulleet kirkkoon ja juhliin, ilmoittautumisen yhteydessä tiedusteltiin paikalle tulevien lasten määrä ja sitten palkkasimme tarpeellisen määrän MLL:n hoitajia paikalle, osa ilmoitti että lapset lähtevät kotiin klo xx ja he jäävät sitten vielä juhlimaan.

Tuossa on kyllä hienosti aateltu perheellisiä!

Ymmärrän hyvin, ettei jokainen halua lapsia häihinsä kun monille äideille täälläkin palstalla on vieras käsite se, että lapset olisivat kirkossa joko hiljaa tai ulkopuolella. Joittenkin mielestä on ihan ok, että sen hääparin yksi ja ainoa alttarilla seisomiskerta kruunautuu lasten itkulla tai hillumisella pitkin kirkkoa.

Joten kun itse haluan nähdä kesähäistä alttariosuuden, tyttö tulee mukaan vasta juhlapaikalle (onneksi on hoitajat juhlapaikan lähellä). Muutoin olisin mennyt riskillä kirkkoon ja mahdollisesti joutunut poistumaan, jos tyttö ei jaksaisi keskittyä tapahtumaan.. Ikää tulee olemaan tuolloin 11kk. Ja iltaisin pienten lasten nukkumaanmenoajat alkaa lähestyä, meillä typy lähtee illan myötäkin sitten hoitoon eli on sen iltapäivän juhlissa mukana :)

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:

Itseasiassa olimme lapsettomia silloin ja meidän ajatus oli se että lapsellisetkin saavat rauhassa juhlia meidän kanssa - mun äiti tuota ehdotti

Alkuperäinen kirjoittaja meidän häissä juhli vain aikuiset:
nautin aina kun pääsen lapsettomiin häihin. inhoon kun kirkossa/maistraatissa kaikki arvokkuus muuttuu irvokkuudeksi ja juhla muuttuu lastentarhaksi.

Mielenkiintoista :whistle: meillä oli kyllä maistraatissa hiljaista ja lämmin tunnelma, vaikka lapsia oli mukana useampia, 2kk-4v. Aika tympeetä, jos jotkut ei siedä lapsia kirkossakaan, irvokkaampaa se on, että aikuiset ihmiset istuu kuin paskat housussa hiiren hiljaa, vaikka juhlan aihe on iloinen =)

Jokainen pitää sellaiset häät kuin haluaa. Itse olemme menossa häihin tässä kuussa, jonne pyydettiin saapumaan ilman lapsia. Mulle asia oli heti ihan ok, en sitä sen enempää ihmetellyt. Tosin perustelut oli hyvät myös. :)

Jokainen järjestäköön juhlansa kuten haluaa, mutta hyväksyköön sitten myös sen, että läheskään kaikki kutsutut eivät pääse tai halua tulla jos lapsia ei saa ottaa mukaan. Häät ovat perhejuhla, ja uskoisin aika monen hääparin huomaavan viimeistään saadessaan omia lapsia, kuinka lapsellista on viettää häitä vain aikuisten kesken koska lapset "häiritsevät" - kannattaakohan niitä omiakaan lapsia sitten hankkia kun asenne on tuo. Silloin kannattaisi ostaa liput kaukomaille ja viettää viimeisen päälle romanttiset häät jossain hiekkarannalla.

Tämä on siis minun mielipiteeni, ja yksiinkään häihin emme menisi jos koko perhettä ei sinne huolittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Jokainen järjestäköön juhlansa kuten haluaa, mutta hyväksyköön sitten myös sen, että läheskään kaikki kutsutut eivät pääse tai halua tulla jos lapsia ei saa ottaa mukaan. Häät ovat perhejuhla, ja uskoisin aika monen hääparin huomaavan viimeistään saadessaan omia lapsia, kuinka lapsellista on viettää häitä vain aikuisten kesken koska lapset "häiritsevät" - kannattaakohan niitä omiakaan lapsia sitten hankkia kun asenne on tuo. Silloin kannattaisi ostaa liput kaukomaille ja viettää viimeisen päälle romanttiset häät jossain hiekkarannalla.

Tämä on siis minun mielipiteeni, ja yksiinkään häihin emme menisi jos koko perhettä ei sinne huolittaisi.

Mä ajattelen näin että ehkä toiset hääparit ajatteevat myös sitä etä lase eivät viihdy, jos aiotaan perus-suomalaisee tyyliin vetää perseet olalle. Silloin on mun mielestä viisainta olla kutsumatta lapsia!

Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Hääparin tahto, ja sen mukaan mennään. Esimerkiksi me jätämme tästä syystä (niinkuin moni muukin suvustamme) yhdet häät elokuussa väliin. Mihin me lapset laitettais, ja varsinkin kun silloin mulla on todennäköisesti kuukauden ikäinen vauvakin, niin sen ikäistä en kuuna kullan valkeana päivänä jättäis edes minnekkään vielä!!! ;)

Lapset voi jättää kotiin, joku vieras hoitamaan tai toinen vanhemmista.
Viime syksynä oli häät ja oli ilman muuta selvää, että jäin lapsen kanssa kotiin ja mies sai mennä häihin. Hänen puolen sukulaistensa häät, joten harvoin tapaa serkkujaan ja muuta sukua eli tätejä, setiä jne.

Meillä ei ole koskaan ollut sellaista meininkiä, että jos koko perhettä ei kutsuta niin sitten ei mene ketään. Tosin tällaisia kutsuja ei ole edes tullut, mutta jään mieluummin lapsen kanssa kotiin jo senkin takia että en halua lapsen näkevän kauhesti viinan kanssa läträämistä.

Häät on hääparin juhla ja täysin ymmärrän että kaikki eivät lapsia halua mukaan kutsua. Kyllähän se tympii kun vihkitoimituksesta ei useinkaan kuule puoliakaan, kun lapset joko itkee tai huutaen juosta tömistelee pitkin toimituspaikkaa. Ja vanhemmilla ei oo sen vertaa älliä että veisivät häiriköt pois...
Juhlapaikalla sama meno jatkuu ja lapset juoksee jaloissa. Tanssimisesta ei tule mitään kun lapset valtaa lavan ja juoksevat taas jaloissa. Juu ei kiitos. Itse siis olen saanut tollasia kokemuksia kun lapset on olleet häissä mukana.
Kyllä ne parhaat juhlat on olleet lapsettomat, joissa juhlitaan aikuisten tavalla. Eikä se aina meinaa perseitten vetämistä... Onpahan vaan kaikkien mukava relata, kun ei tarvii lapsista huolehtia. Ne jotka eivät saa hoitajaa, jäävät kotiin, mutta eipä ole kovinkaan moni jättänyt käyttämättä mahdollisuutta juhlia ilman lapsia. Ihan perheelliset ovat kiitelleet kun pääsevät joraamaan keskenään. Näin siis mun lähipiirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:

Itseasiassa olimme lapsettomia silloin ja meidän ajatus oli se että lapsellisetkin saavat rauhassa juhlia meidän kanssa - mun äiti tuota ehdotti
Oli kenen tahansa idea, niin todella hyvä idea onkin! Kertakaikkiaan loistava idea! Kaikki voivat olla juhlissa mukana,ja vanhemmillakin on hieman aikaa keskittyä varsinaiseen juhlaan. Toki en tarkoita että kaikkien tarvitsee noin juhlansa järjestää, onhan se myös kustannuskysymys. Mutta jos on varaa ja halua järjestää kaikille "avoimet" juhlat, niin näin se onnistuu läheisiä rasittamatta :)

Yhteistyössä