lapsesi pph:lla käy vieraita- mitä tykkäät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en kauheasti halua "vieraita" päivän aikana kotiini, eli työpaikalleni. Vierailla tarkoitan sellaisia ihmisiä, joka vaatisivat kahvitteluja tms. Toiset hoitajat ryhmineen kuitenkin ovat tervetulleita kyläilemään ja leikkimään.

Jos vieraaksi tulee äidin kanssa lapsia leikkimään muiden lasten kanssa, niin ok, mutta mielestäni muut vierailut hoidetaan työajan ulkopuolella. Perhepäivähoitajat eivät näytä tajuavan, että heille todellakin maksetaan siitä TYÖSTÄ. Ei muillakaan työpaikalla ravaa tuttuja kahvittelemassa.

[QUOTE="mie";24947234]No ei sinulla sairaalassa työpäivän aikana varmaan onnistu pyykkien peseminen tai oman pihan haravointi, mutta pph:lla onnistuu. Nämä on ammatinvalinta kysymyksiä...
[/QUOTE]

Sen takia pph:lla on palkkakin pienempi

Ok, jos on leikkikavereita lapselle-ajatus. Mutta pelkät aikuisvieraat muulloin kun päiväuni-aikaan pitäs olla aika harvinaisia, niiden ei mun mielestä pitäs kuulua pph:n työpäivään. Toi sisko kylässä 1x/vk on tosi paljon, jos mukana ei ole lapsia.

Jos vieraaksi tulee äidin kanssa lapsia leikkimään muiden lasten kanssa, niin ok, mutta mielestäni muut vierailut hoidetaan työajan ulkopuolella. Perhepäivähoitajat eivät näytä tajuavan, että heille todellakin maksetaan siitä TYÖSTÄ. Ei muillakaan työpaikalla ravaa tuttuja kahvittelemassa.

Osalla "ravaa". Osan työnantaja jopa maksaa siitä, että he vievät niitä tuttujaan syömään tai kahville. Työpaikkoja ja työnkuvia kun on niin monenlaisia.

Oikein kiva, meilläkin on välillä viikonkin hoitajan lapsi lapsineen hänen luonaan vierailulla. Meidän lapset ovat samanikäsiä ja kovasti tykkäävät puolin ja toisin. Äitini oli pph ja kyllä siellä kylässä sai käydä ihan päivälläkin, ja jos eivät pihalla olleet, sai kyllä kahviakin ja peliseuraa laumasta lapsia. Tosin lapset eivät olleet pienimmästä päästä, että viihtyivät hetken ilman seuraakin ja osasivat leikkiä päinsä. Ja olen minä äitini luona yöpynytkin, vaikka on arki, ei kukaan ole mitään puhunut tai moittinut. Mutta me asutaankin maalla...

Olen itse nyt kotona kuopuksen ollessa pieni ja kaksi isompaa on kotona kanssani. Silloin tällöin käydään kylässä yhden kaverin luona, jolla samanikäinen oma lapsi, kuin meidän esikoinen ja lisäksi 2 hoitolasta. En ole koskaan ajatellut, että siinä olisi mitään outoa. Minun lapsistani on seuraa hänen hoitolapsilleen ja samalla me naiset saamme vähän juoruttua.

Samoin tämän tutun isä käy heillä kylässä tosi usein (vähintään kerran tai kaksi viikossa) ja tiedän hänen hoitolapsienkin suhtautuvat häneen kuin "varaukkiin". Ja olen tosiaan ymmärtänyt, että niin hoitolapset kuin heidän vanhempansa ovat tosi tyytyväisiä. Viime kesänä esim rakensivat ja maalasivat kaverini pihalle leikkimökin "ukin" kanssa

[QUOTE="Sini";24947462]Viime kesänä esim rakensivat ja maalasivat kaverini pihalle leikkimökin "ukin" kanssa[/QUOTE]

Ihana :)

Mun mielestä ihan ok, kunhan hoitaja vaan tekee työnsä eli huolehtii lapsista, eikä esimerkiksi passita eri huoneeseen olemaan hiljaa ja juorua kahta tuntia kaverinsa kanssa kahvipöydässä sillä aikaa kun lapset hipsii salaa pihalle ja karkaa :D

Krooh....
Sanotaan nyt sitten, että YLEENSÄ työpaikalla ei ravaa kavereita norkoilemassa....

Ja silti työpaikat ovat samanlaisia ja ihan hassua vaatia vaikka myyntipäälliköltä, sidosryhmäviestintää harjoittavalta tiedotusvastaavalta tai perhepäivähoitajalta tms. että hoitaisi työnsä jäykemmin vain siksi, että sairaalassa tai tehdastyössä toisenlaiset työn reunaehdot.

:)

Ja silti työpaikat ovat samanlaisia ja ihan hassua vaatia vaikka myyntipäälliköltä, sidosryhmäviestintää harjoittavalta tiedotusvastaavalta tai perhepäivähoitajalta tms. että hoitaisi työnsä jäykemmin vain siksi, että sairaalassa tai tehdastyössä toisenlaiset työn reunaehdot.

Mielestäni se ei ole mitään vaatimusta siitä, että pitäisi jotenkin JÄYKEMMIN hoitaa työnsä. Haluan vain, että myös perhepäivähoitaja keskittyy siihen työhönsä, sen sijaan että juoruaa kavereidensa kanssa. Ymmärrän hyvin, että joillekin ihmisille on vaikeaa keskittyä työntekemiseen, mutta tällaisten ihmisten kannaattaakin hakeutua sitten niihin hommiin, missä ne kaverit voivat ravata siellä "työmaalla". Valitettavasti perhepäivähoitajan työ ei vain ole sellainen, eikä ole mikään muukaan lastenhoitotyö. En myöskään haluaisi, että tarhassa ravaisi työntekijöiden kavereita kahvittelemassa.

Mielestäni se ei ole mitään vaatimusta siitä, että pitäisi jotenkin JÄYKEMMIN hoitaa työnsä. Haluan vain, että myös perhepäivähoitaja keskittyy siihen työhönsä, sen sijaan että juoruaa kavereidensa kanssa. Ymmärrän hyvin, että joillekin ihmisille on vaikeaa keskittyä työntekemiseen, mutta tällaisten ihmisten kannaattaakin hakeutua sitten niihin hommiin, missä ne kaverit voivat ravata siellä "työmaalla". Valitettavasti perhepäivähoitajan työ ei vain ole sellainen, eikä ole mikään muukaan lastenhoitotyö. En myöskään haluaisi, että tarhassa ravaisi työntekijöiden kavereita kahvittelemassa.

Noh. Eri mieltä ollaan.
Minusta vain mukavaa jos lapsi joka on laitettu kodinomaiseen hoitoon, saa myös kodinomaista hoitoa johon sisältyy myös niin lasten kuin aikuistenkin normaalit sosiaaliset kontaktit.

Mukavaa minunkin mielestäni! Lapsi tutustuu uusiin ihmisiin ja varsinkin, jos leikkikavereita, aina parempi. En katso pahalla, jos vieraita pph:llamme. Hän tekee muutenkin jo pitkää päivää ja varmasti saa vaihtelua päivään aikuisessa seurassa ja jaksaa lasten kanssa paremmin. Ainakin mulle teki hyvää nähdä muitakin kuin lapsia, kun olin kotona :)

Ja rikosrekisterin tarkastus... Tuskin se hoitaja vieraita yksin jättää lasten kanssa? Vai oletteko tarkastaneet miehenne ja omat sukulaisenne? Sieltäkin saattaa löytyä vaikka mitä :o

Siis perhepäivähoitajan hommaahan on elää normaalia perhe-elämää ja hyvää hyvyyttään on ottanut siihen jonkun ulkopuolisenkin muksun pyörimään. Korvaus on niin mitätön, ettei sitä kannata palkaksi kutsua, eikä koti ole työpaikka, vaan koti, jossa eletään niinku perheet elää. Ei ole tarkoitus, että pph olisi vaan töissä ja keskittyisi hoitolapseen, vaan hoitaa siinä samalla kotia, tekee ruokaa, siivoaa, hoitaa mahdollisesti omia lapsiaan, kahvittelee vieraitten kanssa, haravoi pihaa ja ulkoiluttaa vaikka koiraansa jne. Ei pph:n hommaa voi ajatella samanlaisena kuin kaupan kassan työtä.

Ja mä voin hyvin työajalla tavata kavereita. Useimmiten kuitenkin juttelen puhelimessa kavereiden kanssa tuntitolkulla työnantajan piikkiin ja vielä työajalla. Kunhan saan työt tehtyä, niin sama kai se, mitä muun ajan puuhastelen. Olen siis tiiminvetäjänä it-alan yrityksessä.

pph:n työ on kodinomaista hoitoa. Eikö teillä koskaan käy siis kotona vieraita, te siis jotka ette tykkää jos niitä käy..

Itse olen pph ja kyllä, joskus käy vieraita. Joskus lasten kanssa ja joskus ilman. Outoa jos se on jollekkin ongelma.

Mukavaa minunkin mielestäni! Lapsi tutustuu uusiin ihmisiin ja varsinkin, jos leikkikavereita, aina parempi. En katso pahalla, jos vieraita pph:llamme. Hän tekee muutenkin jo pitkää päivää ja varmasti saa vaihtelua päivään aikuisessa seurassa ja jaksaa lasten kanssa paremmin. Ainakin mulle teki hyvää nähdä muitakin kuin lapsia, kun olin kotona :)

Ja rikosrekisterin tarkastus... Tuskin se hoitaja vieraita yksin jättää lasten kanssa? Vai oletteko tarkastaneet miehenne ja omat sukulaisenne? Sieltäkin saattaa löytyä vaikka mitä :o

No se oli huumoria :)
(mutta kyllä minä ainakin sukulaisteni rikoshistorian tunnen, siis liikennesakkoja isommat rötöstelyt)

Me käytiin kesälomalla miehen sukulaisten luona. Perheen äiti on pph, joten hoitolapsi siellä oli päivällä paikalla. Oltiin monta tuntia ja eipä sille hoitolapselle juuri huomiota herunut, kun kerran vuodessa nähdään niitä sukulaisia, niin toki siinä oli juteltavaa. En kyllä edes osannut ajatella, että perheen äiti oli siinä samalla töissä, kun meille kahveja laitteli ja muuten puuhasteli ihan niinku ihmiset yleensäkin kotonaan. Se lapsi siellä jossain haahuili ja kävi välillä jotain selittämässä, mutta en sitä edes juurikaan noteerannut.

En kyllä muutenkaan ajattele pph:n työtä samalla tavalla työnä kuin kodin ulkopuolella tehtävää työtä. Eihän siitä saa kunnollista palkkaakaan :D Siinä vaan pari ulkopuolista mukeloa pyörii jaloissa, kun touhutaan perheen kotihommia. Niiden vanhemmat on töissä ja halusivat johonkin lapset laittaa siksi aikaa. Päiväkotiin laitetaan sitten, jos halutaan jotain kehittävää ohjelmaakin lapselle.

Miksi ihmeessä menette tuntikausiksi jos on hoitolapsia???Olisiko kannatanut mennä kylään työpäivän jälkeen...

Siis perhepäivähoitajan hommaahan on elää normaalia perhe-elämää ja hyvää hyvyyttään on ottanut siihen jonkun ulkopuolisenkin muksun pyörimään. Korvaus on niin mitätön, ettei sitä kannata palkaksi kutsua, eikä koti ole työpaikka, vaan koti, jossa eletään niinku perheet elää. Ei ole tarkoitus, että pph olisi vaan töissä ja keskittyisi hoitolapseen, vaan hoitaa siinä samalla kotia, tekee ruokaa, siivoaa, hoitaa mahdollisesti omia lapsiaan, kahvittelee vieraitten kanssa, haravoi pihaa ja ulkoiluttaa vaikka koiraansa jne. Ei pph:n hommaa voi ajatella samanlaisena kuin kaupan kassan työtä.

Ja mä voin hyvin työajalla tavata kavereita. Useimmiten kuitenkin juttelen puhelimessa kavereiden kanssa tuntitolkulla työnantajan piikkiin ja vielä työajalla. Kunhan saan työt tehtyä, niin sama kai se, mitä muun ajan puuhastelen. Olen siis tiiminvetäjänä it-alan yrityksessä.

Peesi. Jos pph:lta aletaan vaatia samanlaisten sääntöjen noudattamista kuin vaikkapa juuri sairaanhoitajalta, niin kyllä tuntipalkankin olis syytä melkein tuplaantua. Nykyäänhän pph:n "työ" on lähinnä hyväntekeväisyyttä, ei sillä palkalla makseta edes kuluja senkokoisesta "liiketilasta", mikä tuon ammatin harjoittamiseen vaaditaan, muusta välttämättömästä puhumattakaan.

[QUOTE="niinpä";24948067]Miksi ihmeessä menette tuntikausiksi jos on hoitolapsia???Olisiko kannatanut mennä kylään työpäivän jälkeen...[/QUOTE]

Meillä on kanssa sukulaistäti pph ja samassa taloudessa asuu kaksi polvea aikuisia ja teinityttö, kaksi näistä lastemme kummeja. Jos siellä käydään, niin ei me kyllä olla etukäteen kyselty mihin aikaan hoitolapset lähtee, vaan mennään kylään silloin kun aikataulut sopii - yleensä samalla reissulla tehdään erinäisiä asioita,ja kahvilla käydään kun ehitään. Poika on ollut siellä yökylässäkin viikolla ja oli hurjan kivaa kun pääsi lasten kaa leikkimään. Eikö se vähän niinkun kuulu kauppaan jos valitsee perhepäivähoidon: lapsi on mukana hoitajan perheen elämässä kodinomaisissa olosuhteissa? Mutta tästä syystä itse olen valinnut lapselleni päiväkodin hoitomuodoksi, sillä pph:n pitäisi olla sellainen jonka elämäntyyliin ja perhepiirin tunnen!

Mieheni on viety pph:n toimesta mm. srk:n kokouksiin (ateistin lapsi) ja hän vastustaa pph:lle vientiä omien henk.koht. kokemustensa pohjalta.

Ihan hyvä, tietysti olettaen että pph samalla huolehtii niistä hoitolapsistaan. Meilläkin on työpaikalla käynyt vieraita (esim entisiä työkavereita poikkeamassa jne) ja heidän kanssaan on voitu kahvitella, samoin kuin työkavereiden kesken muutenkin.

Lapsia on hoidossa myös päiväkodeissa joissa varmasti henkilökunta juttelee keskenään myös päivän aikana. Pitäisin ihan hyvänä että pph:llakin olisi myös muuta aikuista seuraa välillä, voisi käydä rankaksi olla koko päivät vain lasten kanssa. Tietysti sen vierailijan on myös syytä ottaa huomioon että pph on "töissä", eli ei pysty keskittymään vieraisiinsa samoin kuin muuten.

Meillä on kanssa sukulaistäti pph ja samassa taloudessa asuu kaksi polvea aikuisia ja teinityttö, kaksi näistä lastemme kummeja. Jos siellä käydään, niin ei me kyllä olla etukäteen kyselty mihin aikaan hoitolapset lähtee, vaan mennään kylään silloin kun aikataulut sopii - yleensä samalla reissulla tehdään erinäisiä asioita,ja kahvilla käydään kun ehitään. Poika on ollut siellä yökylässäkin viikolla ja oli hurjan kivaa kun pääsi lasten kaa leikkimään. Eikö se vähän niinkun kuulu kauppaan jos valitsee perhepäivähoidon: lapsi on mukana hoitajan perheen elämässä kodinomaisissa olosuhteissa? Mutta tästä syystä itse olen valinnut lapselleni päiväkodin hoitomuodoksi, sillä pph:n pitäisi olla sellainen jonka elämäntyyliin ja perhepiirin tunnen!

Mieheni on viety pph:n toimesta mm. srk:n kokouksiin (ateistin lapsi) ja hän vastustaa pph:lle vientiä omien henk.koht. kokemustensa pohjalta.

Täällä on ihan yleinen käytäntö että hoitajat menee seurakunnan avoimeen päiväkerhoon lasten kanssa. Eikä se ole millään tavalla vahingoittanut lasta vaan rikastuttanut lapsen elämää.

TOTTAKAI pph:lla saa käydä vieraita. Saahan kotiäidilläkin käydä vieraita. Ja perhepäivähoito on NIMENOMAAN KODINOMAISTA hoitoa. Minusta kodin normaaliin arkeen kuuluu myös vieraat. Kuten myös kotityöt. Jos sitä ei hyväksy, niin voi viedä lapsensa hoitoon päiväkotiin. Joskin sielläkin hoitajat juttelee ja kahvittelee keskenään...

Yhteistyössä