Lapseni ryhmishoidossa hoitajat ei välitä minun toiveistani ja pyynnöistäni, miten saada muutosta hoitajien käytökseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pipsa"

Vieras
En tiedä miksi teen just nyt tämän aloituksen, tulipa vaan juttu äsken mieleeni ja ajattelin kysyä neuvoja, miten voisin puhua tilanteesta ryhmäperhepäiväkodissa.

Eli lapseni 1,5v ja 5v ovat olleet pari viikkoa hoidossa ryhmiksessä ja muuten olen tyytyväinen hoitoon ja hoitajiin mutta alusta asti olen kiinnittänyt huomiota ulkopukeutumiseen. Joko lapsillani (ja muillakin lapsilla) on haalari miten sattuu eli vetskari osin auki, lahkeet huonosti tai sitten hanskat on tipahtamaisillaan/väärissä käsissä/tms. tai sitten ei ole kaikkea vaatetta puettu päälle mitä olen pyytänyt laittamaan tai vaihtoehtoisesti on laitettu enemmän, niin että lapset on hiestä märkänä ulkona pakkasessa. Olen kertonut miten haluan lapseni puettavan ja olettaisin, että muutenkin tarkastetaan ulos lähtiessä että lapsen haalari (tms. vaatteet) ovat kunnolla päällä, lahkeet kenkien päällä ja vetskarit kiinni jne. mutta lähes joka kerta hakiessani lapsia hoidosta huomaan, että kaikki ei ole ok. En tiedä olenko sitten liian tarkka ja valitan turhasta, mutta mielestäni ei ole ok, että lapsille tulee kylmä kun niska/rinta/nilkka on paljaana.

Kun olen tästä "valittanut" tai siis keskustellut, niin vastaus on ollut usein "ei meillä ole aikaa tarkkailla koko ajan miten lasten vaatteet ovat" tai "eikö se ole pääasia että lapset on ulkona ja niillä on suurinpiitein vaatteet päällä". Ja kun olen seurannut tilanetta ollessani paikan päällä, huomaan että vaikak hoitajat huomaavat jollain lapsella olevan lahkeet tms. huonosti niin mitään ei tapahdu. Minun mielestäni ei ole niin, vaan vaatteet on oltava kunnolla jotta lapset pysyvät terveenä. Mitä voin tehdä kun puhe ei mene perille?

ainut täysin varma keino olisi ottaa lapset pois hoidosta.. Kuulostaa siltä, että kysysmys on enemmin jaksamisesta tai kiinnostuksen puuttesta kuin ajan puutteesta. Tottakai on tärkeää, että lapsi on asianmukaisesti puettuna.

Onhan vaatteet varmasti sellaisia että ne myös pysyy hyvin päällä? joillakin kun esim. lenksut ei pysy millään paikoillaan vaikka aina laittais.

Noin muuten outoa, saisin itse kilarit jos oma lapsi puettaisiin huonosti eikä mun palautteeseen reagoitaisi. Ottaisin varmasti yhteyttä ryhmiksen johtajaan.

[QUOTE="Vieras";27417098]Kysy ylempää, täytyyhän heilläkin joku pomo olla ja pomolla pomo. Vaida pois ja tarhaan.[/QUOTE]

Pomo on erään päiväkodin johtaja, joka ei välitä mitään. Olen jo ottanut häneen yhteyttä ja hän vain sanoi, ettei puutu asiaan kun ei ole ollut näkemässä tilannetta.

Toki vaihtaisin päiväkotiin lapseni, mutta ei kuulemma ole yhtään vapaata paikkaa sellaisessa päiväkodissa missä kumpikin lapseni voisi olla eli olisi kummallekin iänmukainen ryhmä.

[QUOTE="lastenhoitaja";27417128]Onhan vaatteet varmasti sellaisia että ne myös pysyy hyvin päällä? joillakin kun esim. lenksut ei pysy millään paikoillaan vaikka aina laittais.

Noin muuten outoa, saisin itse kilarit jos oma lapsi puettaisiin huonosti eikä mun palautteeseen reagoitaisi. Ottaisin varmasti yhteyttä ryhmiksen johtajaan.[/QUOTE]

On ne haalarit ja muut vaatteet sellaisia. Ja ei ole tosiaan kyse vain minun lapsistani vaan muidenkin lapsista ja niiden haalareistaa/vaatteista.

Tee ilmoitus päivähoidon päällikölle. Kyllä lapset pitää pukea hyvin. On kyllä kasvatuskumppanuus hukadsa heillä. :( Rohkeasti viet asiaa eteenpäin ja ehkä voisit ottaa toisten vanhempien kanssa puheeksi tai vanhempsin illassa. Alkaa pomoaki kiinnostaa ku tulee useammilta samaa palautetta.

No mä olen ollut myös ryhmiksessä töissä, pk:n johtaja oli meidän pomo, mutta ryhmiksillä oli myös kaikilla yhteinen päällikkö ( pomojen pomo) sille voi viime kädessä soittaa, mut yritä vielä puhua ryhmän hoitajille uudestaan, jospa se siitä, kerta niin vähän aikaa ootte siellä ollu. Joskus auttaa vaan hoitopaikan vaihto, valitettavasti. Mutta pysy tiukkana, en mä ainakaa kelpuuttais tollasia vastauksia nielemättä.

5v pukeutuu jo itse. eivät varmasti ehdi katsella jotain lahkeiden asentoa. Älä nyt ole naurettava. 1,5v laitat sellaiset ulkoiluvaatteet, että tarkenee.

Ei siinä ole mitään naurettavaa, jos haluaa, että lapset ovat kunnolla puettuja. Kyllä meillä tarkistetaan miten vaatteet ovat lasten päällä.

AP, ota aina vain ylemmäs yhteyttä, jos asia ei ratkea.

Ainakin tänään pihallamme mitä omia ja naapureiden lapsia kattelin, niin yhdellä jos toisella oli lahje huonosti, hanskat tippumassa tms. ja tiedän, ettei olleet siinä vaiheessa, kun ulos tulivat. Kyllähän ne voivat mennä huonosti siinä leikkiessä, vaikka olisikin alunperin puettu hyvin.

Olin viime viikon lasten kanssa tutustumassa päiväkotiin ja olen pöyristynyt siitä miten lapset oli siellä puettu. Tai miten huonosti. Hanskat oli melkein jokaisella haalarin päällä ja eihän ne siinä pysy vaan ranteet näkyi jokaiselta. Omilleni olen aina pukenut hanskat haalarin alle ja aina pysyneet moitteetta.

Huivit oli kaulassa suurinpiirtein ja repsottivat miten sattui. Eivät kyllä lämmitä yhtään niin ja samantien voisi jättää kokonaan pois. Ei se huivi siellä kaulassa varmaan pysy jossei sitä kunnolla laita. Mutta pysyy kyllä kun hyvin laittaa.

Varmaan joka toiselta lapselta oli vähintään toinen lahjelenkku pois kengän alta ja lahje ylhäällä. Ja muita vastaavia havaintoja on enemmänkin, mutten jaksa kirjoittaa.

Lisäksi ulkona lapset saivat riehua mielestäni hieman liikaa. Kiipeilytelineellä toiset sai potkuja päähän, tönittiin ja lyötiin eikä tädit nähneet mitään. No minä ehdin kyllä nähdä paljonkin. :) Tädeillä (oli yksi mieshoitajakin) oli päähommana keskustelu toistensa kanssa. Ei paljon kiinnostanut vahtia lasten tekemisiä.

Ja yksi asia. Eikä niitä vihreitä nenistä roikkuvia räkätappeja tosiaan huomannut kukaan muu kuin minä... :)

Hiukan hirvittää ajatus lasten jättämisestä ko paikkaan. Olin luottavaisin mielin ennen tutustumista, mutta nyt on ajatukset hieman ristiriitaiset.

Sillä tätä kirjoitat, että on samanlaisia havaintoja täällä

Yhteistyössä