Kukaan ei välitä minusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minävaantäällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minävaantäällä

Vieras
On uudenvuoden aatto tai uudenvuoden yö. Istun yksin koneella. Lapseni nukkuu makkarissa. Sydämeeni sattuu. Olen niin yksin. Kukaan ei välitä minusta. En ole minkään arvoinen. Mietin kuinka kauan vielä jaksan. En enää kauaa.

Katson puhelinta. Ei yhden yhtä uudenvuoden viestiä tai toivotusta. Ei vanhemmiltani. Ei siskoltani. Kaikki ovat juhlimassa tahoillaan. Tämä on kymmenes uusivuosi yksin. Kun sain lapsen. Tänään lapseni kysyi, miksi erosin hänen isästä. Koska isä oli uskoton ja hänellä oli useita muita naisia. Ja kun erosin, isä hylkäsi lapsensa. Lapsi ei ole nähnyt isäänsä 9 vuoteen, eikä tunne häntä ollenkaan, mutta osaa kaivata isää elämäänsä ja miettii miksi isä hylkäsi. Isän vanhemmat eli lapsen isovanhemmat hylkäsivät lapseni myös.

Minulla oli yksi ihmissuhde sen jälkeen..vuosia kestävä, mutta jälleen minua kohdeltiin huonosti. Minä olin auttaja ja ymmärtäjä. Vietin uuteni vuoteni silti yksin lapsen kanssa. Mies juhli muualla.

Olen sairastunut sittemmin fyysisesti vakavasti ja olen työkyvytön. Sairaus on krooninen johon ei ole hoitoa eikä helpostusta. Se ei näillä näkymin ole tappava, mutta kärsimystä aiheuttava ja myös syrjäyttänyt minut kaikesta työ ja sosiaalisesti elämstä. En myöskään pysty juuri liikkumaan ihmisten ilmoilla, saatika missään harrastuksissa tai viihteellä. Minulla ei ole enää ystäviä. Ainoat "vertaiskaverit" löytyvät netistä/facebookista, mutta en pidä heitä oikeina ystävinä sinänsä. Tärkeä tuki, mutta asuvat kaukana.

Vietin jouluni yksin, vietin tämän uudenvuoden yksin lapsen kanssa. No joku sanoisi, onhan sinulla lapsi. Tiedän on. Ja olen siitä kiitollinen vaikka ei siltä kuulostaisi. Lapsi ei silti voi olla aikuisen tukena tai aikuisen kaveri. Minä huolehdin hänestä. Se on äidin roolini. Lapsi ei auta yksinäisyyden tunteeseeni että olen yksin eikä kukaan aikuinen otus tässä maailmassa välitä minusta.

Ainoa siskoni kertoi vasta hetki sitten että muuttaa parin viikon päästä ulkomaille. Kuvastaa välejämme. On meillä ikäeroa. Siskolle kaverit tärkeimpiä. Minä kun soittelen hänelle, tunnen olevani riesa. Niin olen vanhemmillenikin. Sairastava riesa, hajalla oleva ihmisraunio.

Viimeisillä rahoillani tapaan psykiatria kerran viikossa. Ja takana useita terapioita. Sekin itkettää. Ainoa ihminen joka minusta välittää ja joka minua kuuntelee ja sekin pitää ostaa rahalla.

Ihmiset ovat minuun yhteydessä kun tarvitsevat minulta jotakin. Olen hyvä kuuntelija. Vanhat ystävät soittavat kun tarvitsevat kuuntelijaa - minulle uskotaan paljon asioita. Sitten kun heillä pyyhkii hyvin, kukaan ei soita.

Katson uutta vuotta juhlivia ihmisiä. Kukaan ei ole ehdottanut minulle että juhlittaisiinko uutta vuotta yhdessä. Vanhempani muistivat kyllä soittaa, voisinko taas vahtia heidän lemmikkiään että he pääsevät juhlimaan. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa kieltäydyin.

Nyt uuden vuoden alussa facebook täytyy ihmisten kuvakoosteista kuinka kuluvana vuonna on matkusteltu, juhlittu, käyty siellä ja täällä, saavutettu asioita, menty ehkä naimisiin tai kihloihin. Katsoin millainen kuvakooste minulle tuli. Kuvia metsästä ja kahteen otteeseen letuista jotka lapseni kanssa paistoin.

Mistä löytää voimia jatkaa. Niinkuin kerroin. Apua olen hakenut. Rahalla saan lääkärin joka kuuntelee kerran viikossa. Rahaa sairaana yksinhuoltajana ei ole, eikä tule. Ei ole toivoa. Mutta pitäisi jaksaa vammaisen lapsen kanssa - yksin täällä kotona, yksin tässä elämässä.

Kukaan aikuinen ei välitä minusta.

isä hylkäsi lapsen,isän puolen isovanhemmat ovat hylänneet lapsen. Sinä et voi tappaa itseäsi ja hylätä lastasi, et saa tehdä hänelle niin!

Mikä vamma lapsellasi on?

En ole Facebookissa mutta ennemmin katsoisin sinun lettukuvia kuin muiden matkakuvia.

Tiedän tuon tunteen kun ainoa kuka kuuntelee on psykiatri, ainoa joka välittää ja sekin välittäminen on ostettu rahalla. No,onneksi on edes se välittäminen olemassa!

Jeesus välittää sinusta, mene johonkin vapaakirkkoon tai Luther-säätiön kirkkoon (Lähetyshiippakunta).Sley myös ok.

Siunausta sinulle ja lapsellesi!

No, ei mullakaan niin mahtavasti mene. Täällä vietän uutta vuotta kahden lapseni kanssa. He ovat nukkumassa, itse istun tässä koneella ja juon kaljaa. Mies on, mutta emme asu yhdessä. Hän ei halunnut tulla tänne, koska meille tuli taas riitaa pikkujutusta. Muutenkin suhde vetää viimeisiään. Minä myös katselen kuvia facebookista, sellaisia, joissa ollaan kokoonnuttu viettämään iloista juhlaa ystävien kanssa. On näyttävät napostelut ja juomat. Ollaan kauniita ja niin bling bling. Minä olen lihava enkä jaksa huolehtia itsestäni. odotan että työt alkaa ja arki. Silloin saa taas tuntea olevansa elävä, oikea ihminen.

Olen sairastunut sittemmin fyysisesti vakavasti ja olen työkyvytön. Sairaus on krooninen johon ei ole hoitoa eikä helpostusta. Se ei näillä näkymin ole tappava, mutta kärsimystä aiheuttava ja myös syrjäyttänyt minut kaikesta työ ja sosiaalisesti elämstä. En myöskään pysty juuri liikkumaan ihmisten ilmoilla, saatika missään harrastuksissa tai viihteellä.
Vähän jo epäilen provoksi mutta sori epäilyni, jos tämä ei ole provo...

Miten sä haet ruokaa tai asioit, jos et pysty liikkumaan ihmisten ilmoilla? Ja mikä on semmoinen sairaus missä ei voi liikkua esim. sähköpyörätuolissa ihmisten ilmoilla?

Miten sä haet ruokaa tai asioit, jos et pysty liikkumaan ihmisten ilmoilla? Ja mikä on semmoinen sairaus missä ei voi liikkua esim. sähköpyörätuolissa ihmisten ilmoilla?
ehkä se itse sairaus ei estä, mutta sen aiheuttama huonommuuden tai häpeän tms. tunne voi estää liikkumisen ihmisten ilmoilla

• Tykkää
Reactions: Echo
Jeesus välittää sinusta, mene johonkin vapaakirkkoon tai Luther-säätiön kirkkoon (Lähetyshiippakunta).Sley myös ok.

Kyllä ihan luterilaiseen kirkkoonkin voi mennä ja saa apua ja kuulee sanaa. Ei tarvitse olla vapaakirkko tai Luther-säätiön toimintaa.
Jeesus todellakin välittää ap:sta, se on totta.

Ihana että on se psykiatri jonka kans ilmeisesti hyvä hoitosuhde.
Minulla myös ei lähintä omaista, ap:lla lapsi mutta tosiaankin, lapsi ei voi hoitaa vanhempaansa.

Olisko jotain vertaistukitoimintaa sielläpäin?

Tuskin se psykiatri kotiin tulee, joten kyllä ap ihmisten ilmoilla liikkuu.

Miten sinulla on varaa tavata psykiatri kerran viikossa? Kun yleensä se terapeutti on psykiatrinen sairaanhoitaja tai psykologi.

Kun et kerran töissäkään käy.

Lemppaa psykiatri, he ovat pillereitä syöttäviä mafian jäseniä. Mikäli tarvitset terapiaa, hakeudu psykologille. Tärkeämpää olisi luoda sosiaalinen verkosto. Uskalla lähteä kämpästä ulos, hakeudu kaltaistesi ihmisten seuraan ja pyri luomaan hyviä ihmissuhteita. Niillä pärjäät jo pitkälle.

Lemppaa psykiatri, he ovat pillereitä syöttäviä mafian jäseniä. Mikäli tarvitset terapiaa, hakeudu psykologille. Tärkeämpää olisi luoda sosiaalinen verkosto. Uskalla lähteä kämpästä ulos, hakeudu kaltaistesi ihmisten seuraan ja pyri luomaan hyviä ihmissuhteita. Niillä pärjäät jo pitkälle.

Miksi kaltaistensa? Masentuneiden, ahdistuneiden? Joukkovoimaa, niinkö? Monta huonoa on yhdessä tosi hyvä? Tuskinpa. Meinaatko, ettei muille "kelpaa"?

Sinänsä ihmissuhteet on hyvä juttu, mutta ensin pitää saada omassa päässä asiat ees johonki järjestykseen, että pystyy ihmisuhteita luomaan/ylläpitämään.

Miksi kaltaistensa? Masentuneiden, ahdistuneiden? Joukkovoimaa, niinkö? Monta huonoa on yhdessä tosi hyvä? Tuskinpa. Meinaatko, ettei muille "kelpaa"?

Sinänsä ihmissuhteet on hyvä juttu, mutta ensin pitää saada omassa päässä asiat ees johonki järjestykseen, että pystyy ihmisuhteita luomaan/ylläpitämään.

Vertaistuki, eli ihmiset, jotka ovat läpikäyneet saman ja osaavat neuvoa sekä ymmärtävät mitä sinä olet läpikäymässä. Voit ajatella asiaa vaikka niin, että jos terapeutilla tai lääkärillä ei itsellään ole lapsia, niin hän ei välttämättä osaa neuvoa sinua lastenhoidossa. Eli jos ei ole läpikäynyt samaa, ei välttämättä voi auttaa.

Tai vähän samaan tapaan kuin tutkimuksessa, jossa erityislasten äitien telomeerien todettiin lyhenevän stressissä (-> johtaa vanhenemisen nopeutumiseen -> sairauksiin) ja kun he saivat iloa elämään tapaamalla muita erityislasten äitejä, saivat tukea ja neuvoa (ei psykoterapiaa), niin telomeerit pitenivät ja vanhenemisprosessi pysähtyi.

Tuntuu aivan hirveälle että täällä arvostellaan että pitääkö minun pystyä käymään ulkona vai ei. Minä en ole velvollinen selventämään sairauteni yksityiskohtia teille, mutta en pysty käymään ulkona ilman kasvosuojainta. Ihmiset katsovat ja ihmettelevät. Se on nöyryyttävää. Käyn kaupassa klo 20 jälkeen kun on mahdollisimman vähän ihmisiä. En saa olla ihmistungoksissa.. paitsi voin yrittää suojaimen kanssa. Kyseessä ei ole henkinen sairaus mutta kiitos siihenkin tuomitsemisesta.

Tyypillistä ajattelua että sairaus näkyy jotenkin ulospäin. Onnellinen onkin se joka pyörätuolin avulla voi liikkua. Hävytön vastaus!

Tuntuu aivan hirveälle että täällä arvostellaan että pitääkö minun pystyä käymään ulkona vai ei. Minä en ole velvollinen selventämään sairauteni yksityiskohtia teille, mutta en pysty käymään ulkona ilman kasvosuojainta. Ihmiset katsovat ja ihmettelevät. Se on nöyryyttävää. Käyn kaupassa klo 20 jälkeen kun on mahdollisimman vähän ihmisiä. En saa olla ihmistungoksissa.. paitsi voin yrittää suojaimen kanssa. Kyseessä ei ole henkinen sairaus mutta kiitos siihenkin tuomitsemisesta.

Sinun pitää voittaa pelkosi ja olla arvostelijoiden yläpuolella. Aika moni hiljenee, kun arvostelijalle latasee päin näköä "jos et pidä minusta, tapa itsesi". Siihen ei ole vasta-argumenttia, vaikka kuulostaakin hullulta.

Tai vähän samaan tapaan kuin tutkimuksessa, jossa erityislasten äitien telomeerien todettiin lyhenevän stressissä (-> johtaa vanhenemisen nopeutumiseen -> sairauksiin) ja kun he saivat iloa elämään tapaamalla muita erityislasten äitejä, saivat tukea ja neuvoa (ei psykoterapiaa), niin telomeerit pitenivät ja vanhenemisprosessi pysähtyi.
Tuliko heistä kuolemattomia? :confused:

isä hylkäsi lapsen,isän puolen isovanhemmat ovat hylänneet lapsen. Sinä et voi tappaa itseäsi ja hylätä lastasi, et saa tehdä hänelle niin!

Mikä vamma lapsellasi on?

En ole Facebookissa mutta ennemmin katsoisin sinun lettukuvia kuin muiden matkakuvia.

Tiedän tuon tunteen kun ainoa kuka kuuntelee on psykiatri, ainoa joka välittää ja sekin välittäminen on ostettu rahalla. No,onneksi on edes se välittäminen olemassa!

Kiitos. Ainoa järkevä vastaus. (muut epäilevät onko elämäni totta..se tuntuu oudolta ja satuttaa) Olen kiitollinen ja se lämmittää sydäntäni. Kyynel silmässä olen :) Lapsen takia yritänkin jaksaa. Hän ei ole ansainnut tällaista tilannetta. Taistelen hänen vuokraan kyllä kuin leijonaemo niin kauan kuin jaksan ja pystyn. Olen kyllä rukoillut useasti ja pyytänyt vastausta. En ole saanut. Siksi on niin vaikea uskoa, mutta halusin. Rukoilen silti..ei ole muutakaan.

Täällä palstalla on ollut kasapäin provoja, milloin lapsi viruu ties missä ja aloittajalla vähintään 5 syöpää.
Joten pahoittelut jos kaikki tarinat ei mene ihan suoraan läpi. Mutta uskon nyt että ap ei ole provo.

Yhteistyössä