Pitäskö mun huolestua tästä?!? ja tämä voi olla selitys lapseni käytökseen..

Hattara-Auroora

Aktiivinen jäsen
29.04.2007
2 689
1
36
Tyttöni 2v6kk itkeskeli tänään ja kysyin että mikä hätänä. Hän vastas että "maija" lyö minua tarhassa. "Maija on omaa tytärtäni hieman nuorempi samassa ryhmässä oleva tyttö. Olen aina luullut että he ovat kavereita mutta nyt keskustelin lapseni kanssa ja Maija on on ilmeisesti väkivaltainen.
Oma lapseni on myös alkanut olla väkivaltainen ja saattaa ihan yhtäkkiä tempasta nyrkillä. Olenkin ihmetellyt että miten lapsi on keksinyt nyrkillä lyödä, nyt sillekin tuli ilmeisesti selitys.. Otan asian puheeksi aamulla kun vien lapsen tarhaan... :/

Juu, ota puheeksi tarhassa tuo asia. Siihen on puututtava jos kerran lapsesi siitä kärsii. Jos tämä Maija on kovinkin pieni, ei tiä mitä tilanteelle voi tehdä. Mut hoitajat voivat olla skarppina kun kuulevat sinulta asiasta.

Kysy ihmeessä, onko tarhassa huomattu jotain. Yllätyksiinkin kannattaa varautua; itse olen muutaman kerran kuullut että oma lapsi osaa pitää puolensa vallan mainiosti, vaikka kotona kertoo olevansa se lyöty osapuoli... :)

Kuule. Pienet lapset lyö ihan ilman oppimistakin. Eivät ne ymmärrä, että se on väärin. Omani ei ollut koskaan missään hoidossa, eikä todellakaan ollut nähnyt lyömistä (meillä ei ollut edes tv:tä...). Ja silti uhmakohtauksen saatuaan löi, potki, puri ja huusi. NÄin ne tekee.

Sama toisten lasten kanssa. Kun lapset suuttuu, ne tönii ja lyö, ellei niitä ole koko ajan ohjaamassa, ettei niin saa tehdä.

Lapsen leimaaminen väkivaltaiseksi tuollaisen perusteella on hysteriaa.

Ei mitenkään pahalla, mutta ihan hyvin oma tyttösi on voinut olla se, joka Maijaa enemmän lyö. Jos kerran lyömisongelmaa on.

Juttelemalla huomenna saat ehkä selvyyttä tilanteeseen, mutta kannattaa pitää mielessä se, että vaikka oman lapsen joutuminen toisen väkivallan kohteeksi tuntuu pahalta yhtä pahalta Maijan vanhemmista tuntuu heidän lapsensa kohdalla sinun lapsesi lyöminen.

Toki sen voi puheeksi ottaa, mutta just tuonikäisillä usein on käsitys että se toinen lyö tai kiusaa ja hoitajat ehkä osaa kertoa asian vähän totuudenmukaisemmin. Mut toki kannattaa kertoa...

Yhteistyössä