Lapseni lyö ja potkii

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton äiti"

Vieras
Olen 5-vuotiaan pojan yh. Poika on jostain syystä alkanut muuttumaan aggressiiviseksi, ennen oli kiltti ja fiksu. Nyt lyö minua, potkii ja lyö tarhassa muita poikia, vetää tyttöjä hiuksista ja on raapinut pienten puolen 2-vuotiaita. Kieltämistilanteissa käy kuulema myös hoitajien kimppuun ja kun oli hakenut kärryä keittiöltä ja keittäjä oli sanonut juoksemisesta sisällä (ihan aiheesta siis) niin lapsi oli käynyt keittäjän kimppuun.

Ikinä en ole lastani kurittanut fyysisesti, eikä hän saa pelata tietokoneella eikä katsoa väkivaltaisia piirrettyjä, joten mistä lie on mallin ottanut tällaiseen käytökseen?

Lapsellani oli ennen kavereita päiväkodissa eikä häntä kiusattu, mutta nyt kukaan ei enää uskalla leikkiä hänen kanssaan, mikä on kyllä ymmärrettävää!

Hoitajien kertoman perusteella lapseni käy muiden kimppuun usein ilman että toinen edes mitenkään on ärsyttänyt tai tehnyt ylipäätään mitään. Joskus tilanteet alkavat myös siitä että poikani on hävinnyt jossain pelissä ja suuttunut siitä tai jos toinen lapsi on esim. etuillut vessajonossa niin poikani on ylireagoinut ja paiskannut etuilijan päin seiniä.

Olen aikalailla neuvoton tilanteessa. Onko kellään muulla samanlaisia ongelmia?

Poikani on normaalia ikäistään kookkaampi ja fyysisesti minua voimakkaampi, vaikka on vasta 5-vuotias.

Raavittuaan 2-vuotiasta naamasta (tapahtunut useamman kerran) oli vastannut kysyttäessä miksi niin oli tehnyt, että oli halunnut nähdä kuinka kovaa vauva itkisi tms.

Millaisia muutoksia teidän arjessa on tapahtunut? Onko lapsi sännöllisesti myös isän kanssa? Miten 5 v. Voi olla aikuista vahvempi, hieman nyt ryhtiä, pelkäätkö lastasi ja näytät sen hänelle?

Jos lapsi on sinua voimakkaampi niin on aika lähteä salille. Ota yhteys perheneuvolaan myös, aika erikoista että tuossa iässä käytöshäiriö puskee pintaan jossei mitään elämänmuutosta ole lapsella. Onko mahdollista että joku lasta hoitava aikuinen käyttäytyy 'väärin', mummu/kummi tms , onko joku uudi pk hoitaja tms joka voisi harjoittaa fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa?

Arjessa ei ole mielestäni tapahtunut mitään selittävää. Ei mitään isoja muutoksia. Isän kanssa ei ole ollut koskaan tekemisissä, isänsä on naimisissa eikä halua vaimonsa tietävän pojastaan.

[QUOTE="neuvoton äiti";29921771]Arjessa ei ole mielestäni tapahtunut mitään selittävää. Ei mitään isoja muutoksia. Isän kanssa ei ole ollut koskaan tekemisissä, isänsä on naimisissa eikä halua vaimonsa tietävän pojastaan.[/QUOTE]

Pojallasi alkaa olla ikää ja älliä enemmän, saattaapi oireilla ihan tätäkin asiaa; ymmärtää että hänelläkin on isä joka ei häntä halua nähdä. Mistään mallista oppimisesta ei varmasti ole kyse, kyllä nämä ovat oireilua jostain lasta repivästä asiasta. Lapseperhepsykologin pakeille mars! Ja ei, laspesi ei ole sinua voimakkaampi.

Yhteistyössä