Lapseni kaverit eivät saa tulla meille koska meillä on kolme isoa koiraa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voiluoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ollut tapana laittaa koirat vierailun ajaksi tarhaan, jos vieras pelkää isoja koiria (mummoni) tai jos tulee vaikka lapsia kylään, jotka ei ole tottuneet koirien kanssa olemaan. Varmuuden vuoksi. En mä koirieni käytöstä epäile mutta niiden vieraiden, varsinkin lasten.

Mikset vaikka soita näille vanhemmille ja kerro, että kyläilyjen ajaksi on mahdollista laittaa koirat tarhaan. Eihän siitä iso vaiva ole, toisille tulee rauhallisempi olo ja lapsi saa kaverit kylään; win-win? Kerran vein kesken kyläilyn koirat ulos, kun vieraana oli niin pelokas lapsi että koiratkin oli selvästi ymmällään; lapsi pelkäsi (vanhemmat pelotelleet?) koiraa lähes hysteerisesti vaikka koirat olivat minun kanssani olohuoneessa, lapset toisessa huoneessa ja yhdessä koiran kanssa kävin vain vieraan "tervehtimässä".

Rakastan koiria ja ne on meidän perheenjäseniä, mutta ei noista periaatekysymystä kannata tehdä. Jotkut vihaa koiria, toiset pelkää jotain rotikoita kaikkia vaikka olisi miten koulutettu. Ei me sille mitään voida. Meillä siis myös näitä kammotusrotuisia useampi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Voiluoja:
Koirat ovat irti sekä pihalla että irti. Jos on paljon vieraita, esimerkiksi syntymäpäivät, laitan koirat silloin tarhaan. Mutta en ymmärrä miksi parin muksun takia pitäisi koirat laittaa tarhaan, minun kanssa ne koirat kuitenkin ovat. Ja pidän huolen ettei lapset koske niihin ilman lupaa eivätkä koirat mene tekemään tuttavuutta jollei lapsi itse halua.

Onko tuommoinen elämä oikeasti kivaa?

Meillä on koira ja lapsi totutetaan alusta asti siihen miten koiraa silitetään ja miten sen kanssa ollaan. En kyllä minä ainakaan haluaisi päästää lapsiani tuollaiseen kyläpaikkaan, vaikka koirista tykkään enkä pelkää isojakaan koiria, naapurissa asuu maailman suloisin rotikka jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en antaisi lapsiani kylään sellaiseen paikkaan, jossa esim. koira olisi sisällä lasten leikkiessä tai pihalla irti.
Pitäisi muuten "hyvän kouluttajan" tietää, ettei koskaan, ikinä voi eläimeen luottaa.
Ei varmaan moni jotain tappamista sentään pelkää, mutta se , että koira voi purra, on ihan aiheellinen. Voihan lapsikin käyttäytyä huonosti ja koira siten puolustaa itseään. Ja usein koirat purevat lapsia kasvoihin, kun ovat just siinä koiran hampaiden tasolla.

Olen samaa mieltä. Ja ne vieraat lasten vanhemmat eivät voi tietää miten olette kouluttaneet koiranne ja kuinka koiranne käyttäytyvät. Jos meillä olisi esim joku tosi läheinen tuttavaperhe joilla vastaava määrä isoja koiria, niin lapsemme saisi todennäköisesti mennä kyllään. Mutta puolituttujen koirien luokse en kyllä päästäisi lapsiani. Koirille oma lauma on se jolle se ei tee mitään. Mutta mitäs jos vieras "ilkeä" lapsi tulee kiljumaan suoraan korvaan ja huitoo kepillä koiraa kun leikkii ritaria. Niin miten koirasi käyttäytyy, jos vaikka olet juuri silloin vessassa käymässä, etkä ole vahtimassa? Vieraat lapset eivät välttämättä ole ollenkaan tottuneet isoihin koiriin tai lemmikkeihin eivätkä tiedä miten niiden kanssa tulee käyttäytyä tei leikkiä. Ja saattavat siksi vaikka oikeasti miekkailla koiran kanssa tai jotain yhtä älytöntä.

Meillä on ollut tapana laittaa koirat vierailun ajaksi tarhaan, jos vieras pelkää isoja koiria (mummoni) tai jos tulee vaikka lapsia kylään, jotka ei ole tottuneet koirien kanssa olemaan. Varmuuden vuoksi. En mä koirieni käytöstä epäile mutta niiden vieraiden, varsinkin lasten.

Mikset vaikka soita näille vanhemmille ja kerro, että kyläilyjen ajaksi on mahdollista laittaa koirat tarhaan. Eihän siitä iso vaiva ole, toisille tulee rauhallisempi olo ja lapsi saa kaverit kylään; win-win? Kerran vein kesken kyläilyn koirat ulos, kun vieraana oli niin pelokas lapsi että koiratkin oli selvästi ymmällään; lapsi pelkäsi (vanhemmat pelotelleet?) koiraa lähes hysteerisesti vaikka koirat olivat minun kanssani olohuoneessa, lapset toisessa huoneessa ja yhdessä koiran kanssa kävin vain vieraan "tervehtimässä".

Rakastan koiria ja ne on meidän perheenjäseniä, mutta ei noista periaatekysymystä kannata tehdä. Jotkut vihaa koiria, toiset pelkää jotain rotikoita kaikkia vaikka olisi miten koulutettu. Ei me sille mitään voida. Meillä siis myös näitä kammotusrotuisia useampi. :)

fiksu koiranomistaja olet. Tulisin mitsekin teille kylään vain jos koirat olisivat aitauksessa. En inhoa koiria tms. meilläkin ollut lapsuuden perheessä koira.

Voisin tietenkin laittaa tarhaan, mutta silti ihmetyttää kun leimataan heti rotikat ja sakut tappokoneiksi ja että 100% varmuudella puree jokaista. Helvetti en kai minä kävisi näyttelyissä niiden kanssa jos ne olisivat jotenkin hankalia.

Voisin tietenkin laittaa tarhaan, mutta silti ihmetyttää kun leimataan heti rotikat ja sakut tappokoneiksi ja että 100% varmuudella puree jokaista. Helvetti en kai minä kävisi näyttelyissä niiden kanssa jos ne olisivat jotenkin hankalia.

Ei ne 100% varmuudella pure mutta jokainen täysijärkinen tajuaa senkin ettei voi taata 100% varmuudella etteivät pure. Vähän sama kuin lapsella pyöräilykypärä, ihan varmuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Markiisi de saden:
enemmän mä oisin huolissani lattiarätti koirista :/ monikaan ei kouluta edes niitä :headwall:

Ja miksi ihmiset ei oikeasti koskaan myönnä että nämä pikkupupet on tosi häiriintyneitä! Luonnevikoja vaikka muille jakaa ja 16-vuotiaat pentutehtailee chihuja kun ne on niin söpöjä ja saa vähän kaveritkin koiria ja kakarat taskurahaa, eikä koiran koulutuksesta, edes sisäsiistiksi koulutuksesta ole mitään hajua.

Luonnevikoja on ihmisilläkin, joka toisella on mielenterveysongelmia yms. Sitä se elämä on.

Pitäähän niiden 16vuotiaisden kokeilla miltä se toisen hoivaaminen tuntuu, kun on kova hoivavietti, ja vauvaa ei vielä uskalla tehdä. Leikkiköön ennemmin niillä koiravauvoilla kuin oikeilla vauvoilla, ja oikean lapsen kasvatuksella...

Mutta olen kyllä tosissaan oikeesti vähän samaa mieltä sun kanssa, mutta toin vain nämä ajatuksetkin tähän, että ei se asia niin mustavalkoista ole...

En minä väitä etteikö ne voisi purra. Ja lapsella on ollut pienenä "vähän" rajut leikit, ja lapsi on esimerkiksi vahingossa semmoisella autolla törmänny koiraan. Ja koira on vain vaihtanut paikkaa. Eli eivät hermostu pienistä.

Vastasin tuossa pidempään, meillä siis myös näitä usein pelättyjä rotuja..

Monesti noissa on median kanssa tekemistä; yksikin juttu tietystä rodusta ja siitä jaksetaan puhua. Jos ihminen ei tiedä koirista mitään eikä osaa sillä tavalla "suodattaa" sitä tietoa se lukee vain "Rottweiler puri..." ja sitten Iltasanomien jutun lopusta sen montako rotikkaa on purrut lasta viimeisen 150 vuoden aikana jne..

Sitten jos vähän tietää koirista, tietää että nuo rodut vaativat kuitenkin hy-vän koulutuksen, pitkäjänteisyyttä, auktoriteettia.... Siihen ei kaikista koiranomistajista ikävä kyllä ole. Plus tietävät usein sen, että näiden rotujen edustaja kun puree, siinä tulee yleensä pahaa jälkeä.

Ja se on vain sellainen alkukantainen tarve suojella omaa pientään, ei sille mitään voi. Tiettyyn rajaan asti sitä pitääkin kunnioittaa; et säkään pistäisi lastasi vaaralliseen paikkaan. Jotkut vanhemmat vain näkee tuon kiellon riskien minimointina. Siihen me taas itse voidaan vaikuttaa sopimalla siitä, että koirat ovat tarhassa sen aikaa, kun heidän lapsensa on kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja riippa:
Luonnevikoja on ihmisilläkin, joka toisella on mielenterveysongelmia yms. Sitä se elämä on.

Pitäähän niiden 16vuotiaisden kokeilla miltä se toisen hoivaaminen tuntuu, kun on kova hoivavietti, ja vauvaa ei vielä uskalla tehdä. Leikkiköön ennemmin niillä koiravauvoilla kuin oikeilla vauvoilla, ja oikean lapsen kasvatuksella...

Mutta olen kyllä tosissaan oikeesti vähän samaa mieltä sun kanssa, mutta toin vain nämä ajatuksetkin tähän, että ei se asia niin mustavalkoista ole...

Juu en tosiaan tarkoittanut että jokaisella pikkukoiralla olisi päänsisäisiä ongelmia, mutta niillä ihmisillä kyllä jotka kuvittelevat ettei sellaista koiraa tarvitse ollenkaan kouluttaa koska ei pienen koiran purema satu. Ja tämän kyseisen argumentin lähes sanasta sanaan olen kuullut useammalta pikkurakin omistajalta ja voin sanoa että mieli tekisi todellakin vastata jotain vähä-älyisyydestä..

Ja tuosta hoivaamisesta, kyllä vanhemmillakin pitäisi jotain vastuuta olla ettei anneta lasten leikkiä tuollaista. Eläviä olentoja ne koiratkin on ja pentutehtailu on ihan tarpeeksi iso ongelma ammattimaisissa piireissä, huonoja kasvattajia löytyy osaavammastakin porukasta, ei siihen tarvita mitään teinejä leikkimään kotia pikkukoirilla. Sen ymmärrän ettei lapset tajua, eivätkä vähän vanhemmatkaan nuoret, mutta aikuisten pitäisi tajuta.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Koirat ovat irti sekä pihalla että irti. Jos on paljon vieraita, esimerkiksi syntymäpäivät, laitan koirat silloin tarhaan. Mutta en ymmärrä miksi parin muksun takia pitäisi koirat laittaa tarhaan, minun kanssa ne koirat kuitenkin ovat. Ja pidän huolen ettei lapset koske niihin ilman lupaa eivätkä koirat mene tekemään tuttavuutta jollei lapsi itse halua.

Meillä on koira ja lapsi totutetaan alusta asti siihen miten koiraa silitetään ja miten sen kanssa ollaan. En kyllä minä ainakaan haluaisi päästää lapsiani tuollaiseen kyläpaikkaan, vaikka koirista tykkään enkä pelkää isojakaan koiria, naapurissa asuu maailman suloisin rotikka jne..

No tuskin tuossa tarkoitetaan, että perheen oma lapsi ei saa koiriin koskea:). Vieraiden lasten kanssa varovaisuus on ainoastaan fiksua, koska lapsissakin on kaikenlaisia kummajaisia olemassa. Eräänkin mielestä oli fiksu idea ottaa koiraa korvasta kiinni ja huutaa 15 cm päästä niin kovaa kun keuhkoista lähti...

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Juu en tosiaan tarkoittanut että jokaisella pikkukoiralla olisi päänsisäisiä ongelmia, mutta niillä ihmisillä kyllä jotka kuvittelevat ettei sellaista koiraa tarvitse ollenkaan kouluttaa koska ei pienen koiran purema satu. Ja tämän kyseisen argumentin lähes sanasta sanaan olen kuullut useammalta pikkurakin omistajalta ja voin sanoa että mieli tekisi todellakin vastata jotain vähä-älyisyydestä..

Ja tuosta hoivaamisesta, kyllä vanhemmillakin pitäisi jotain vastuuta olla ettei anneta lasten leikkiä tuollaista. Eläviä olentoja ne koiratkin on ja pentutehtailu on ihan tarpeeksi iso ongelma ammattimaisissa piireissä, huonoja kasvattajia löytyy osaavammastakin porukasta, ei siihen tarvita mitään teinejä leikkimään kotia pikkukoirilla. Sen ymmärrän ettei lapset tajua, eivätkä vähän vanhemmatkaan nuoret, mutta aikuisten pitäisi tajuta.
Minua on purrut chihahua, ja se ei kyllä sattunut, eikä edes iho mennyt rikki. Ei niillä ole purentavoimaa leuoissa. Joku mäyräkoira taas varmasti sattuisi kovastikin, kun on metsästyskoira ja vahvat leuat. Puhumattakaan keskikoisista koirista.
Minäkin allekirjoitan siis sen että aivan minikoirien (2-4kg) puremat ei satu. Niinkuin ei aivan pienen kissankaan purema. Mutta ison 10kg kissan pureman sen sijaan jo tuntuu ja paljon. Kokeiltu on sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Jos ymmärrät lukemasi, kannattaa lukea muita kirjoittamiani viestejä tietäisit että lapsi leikkii koirien kanssa pihalla ja saattaa jopa nukkuakin niiden kanssa lattialla! Hui kamalaa!

Mutta muistakaa että ihminen on maailman suurin peto ja se tappaa ja vahingoittaa ylivoimaisesti kaikkein eniten ihmisiä koko maailmassa...joten en olisi niinkään huolissani koirista.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mutta muistakaa että ihminen on maailman suurin peto ja se tappaa ja vahingoittaa ylivoimaisesti kaikkein eniten ihmisiä koko maailmassa...joten en olisi niinkään huolissani koirista.

Niin kauan kun mun lapseni liikkuvat täällä eivätkä esimerkiksi Afganistanissa sotatoimialueella, olisin kuitenkin kouluttamattomista tai m*nanjatkeiksi otetuista koirista enemmän huolissani. Näin JOS lastemme jokapäiväistä, arkista turvallisuutta ajatellaan.

Samoin tupakka tappaa 10 kertaa enemmän kuin liikenne eli turha käyttää lapsilla turvaistuinta tai turvavöitä! :D

Minua on purrut chihahua, ja se ei kyllä sattunut, eikä edes iho mennyt rikki. Ei niillä ole purentavoimaa leuoissa. Joku mäyräkoira taas varmasti sattuisi kovastikin, kun on metsästyskoira ja vahvat leuat. Puhumattakaan keskikoisista koirista.
Minäkin allekirjoitan siis sen että aivan minikoirien (2-4kg) puremat ei satu. Niinkuin ei aivan pienen kissankaan purema. Mutta ison 10kg kissan pureman sen sijaan jo tuntuu ja paljon. Kokeiltu on sekin.

Mua on kyllä purrut pienikin kissa ja kyllä se sattui aika pirun paljon. Riippuu varmastikin millä mielenlaadulla kimppuun käydään. Tämä oli hiukan raateluvimmainen ehkä kilon-1,5 painava pentu :) On edelleenkin aika äkkipikainen katti joka puree sekä omaa laumaa että vieraita paljon todennäköisemmin kuin noi isot koirat :D

Ystävälläni on kiinan karvaton harjakoira, jonka laskisin näihin saman kokoluokan minikoiriin, ja kyllä vain sen purema ainakin kaveria sattui. Niillä on myös todella huonot hampaat ja usein pahoja bakteereja suussa mitkä ei tee kovin hyvää ihmiselle, joten voivat aiheuttaa pahempiakin tulehduksia. Näin on mua valaistu, en tiedä todennäköisyyksiä saada puremasta jotain. Ei tee itse mieli kokeilla :)

Niin kauan kun mun lapseni liikkuvat täällä eivätkä esimerkiksi Afganistanissa sotatoimialueella, olisin kuitenkin kouluttamattomista tai m*nanjatkeiksi otetuista koirista enemmän huolissani. Näin JOS lastemme jokapäiväistä, arkista turvallisuutta ajatellaan.

Kaupunkialueella on todennäköisempää että lapsesi joutuu liikenneonnettomuuteen kuin koiran suihin ja liekö pedofilia lisääntynyt vai noussut vain julkisuudessa niin näkyviin, että vaikuttaa myös tapauksia laskiessa jo yhtä todennäköiseltä että lapsi joutuu aikuisen uhriksi kuin koiran kynsiin. Tai kenties koulusurman tmv. uhriksi, nekin kun tuntuvat lisääntyvän eksponentiaalisesti. Ei siihen sotatilaa ikävä kyllä tarvita :/

Tuollaiset isot koirat voivat tappaa ja syödä lapset milloin tahansa kun sattumalta niiden päässä sattuu napsahtamaan. Kaikki ovat vaarassa. Myös oman perheen lapset.

"Koira puri vauvan jalan lähes irti
23.06.2010 14:30

Auton sisään hypännyt perheen paimenkoira kävi autossa olleen seitsenkuisen vauvan kimppuun ja raateli tältä lähes jalan irti Shropshiressa Britanniassa viime viikolla.

Vauvan äiti oli jättänyt pojan Vauxhall Vectraansa, kun käväisi pojan isovanhempien kotona pikaisesti.

Vanhemmat havahtuivat lapsen kirkaisuihin, kun 6-vuotias bordercollie raateli lasta autossa.

Vauva lennätettiin ambulanssihelikopterilla sairaalaan, jossa harkittiin jalan amputointia vakavien vammojen vuoksi. Jalka saatiin kuitenkin pelastettua hätäleikkauksella.

- Se oli aivan hirvättävää! Poikaa oli purtu yltympäriinsä. Kirurgit tekivät ihmeen onnistuessaan pelastamaan jalan. Nyt täytyy ristiä sormet ja toivoa pojan toipuvan, kiitteli vauvan isä Chris Jaundrell lääkäreitä.

Bill-koiraa luonnehdittiin tavallisesti ystävälliseksi ja se oli tottunut olemaan vauvan seurassa.

- Sille tuli joku hulluuskohtaus. Ehkä koira oli mustasukkainen vauvalle, arveli vauvan isoisä Daily Mailille.

Koiralle teko merkitsi välitöntä lopettamista.
IS"

Tuollaiset isot koirat voivat tappaa ja syödä lapset milloin tahansa kun sattumalta niiden päässä sattuu napsahtamaan. Kaikki ovat vaarassa. Myös oman perheen lapset.

Auton sisään hypännyt perheen paimenkoira kävi autossa olleen seitsenkuisen vauvan kimppuun ja raateli tältä lähes jalan irti Shropshiressa Britanniassa viime viikolla.

Vauvan äiti oli jättänyt pojan Vauxhall Vectraansa, kun käväisi pojan isovanhempien kotona pikaisesti.

Vanhemmat havahtuivat lapsen kirkaisuihin, kun 6-vuotias bordercollie raateli lasta autossa.

Vauva lennätettiin ambulanssihelikopterilla sairaalaan, jossa harkittiin jalan amputointia vakavien vammojen vuoksi. Jalka saatiin kuitenkin pelastettua hätäleikkauksella.

- Se oli aivan hirvättävää! Poikaa oli purtu yltympäriinsä. Kirurgit tekivät ihmeen onnistuessaan pelastamaan jalan. Nyt täytyy ristiä sormet ja toivoa pojan toipuvan, kiitteli vauvan isä Chris Jaundrell lääkäreitä.

Bill-koiraa luonnehdittiin tavallisesti ystävälliseksi ja se oli tottunut olemaan vauvan seurassa.

- Sille tuli joku hulluuskohtaus. Ehkä koira oli mustasukkainen vauvalle, arveli vauvan isoisä Daily Mailille.

IS"

Tuossa mitä todennäköisimmin kyllä koira mennyt "tervehtimään"/vartioimaan lauman pienintä eli vauvaa, vauva tarttunut voimalla vaikka koiran naamasta kiinni ja sitten käynyt noin. Kun koira ensin jalkaan napannut, lapsi potkinut ja koiraan sattunut lisää jne....

Väärin tehty vanhemmilta jättää vauva autoon vartioimatta mutta niin että koira päässyt vauvan luo!! Mutta tähän ketjuun tuo ei liittynyt mitenkään.

IS"

Tuossa mitä todennäköisimmin kyllä koira mennyt "tervehtimään"/vartioimaan lauman pienintä eli vauvaa, vauva tarttunut voimalla vaikka koiran naamasta kiinni ja sitten käynyt noin. Kun koira ensin jalkaan napannut, lapsi potkinut ja koiraan sattunut lisää jne....

Väärin tehty vanhemmilta jättää vauva autoon vartioimatta mutta niin että koira päässyt vauvan luo!! Mutta tähän ketjuun tuo ei liittynyt mitenkään.

Niinpä. Tosi vastuutonta vanhemmilta. Niiden syytä. :(

Minä en kyllä ymmärrä tällaisten ketjujen alkuajatusta ollenkaan.
Miksi ap:lle on ongelma se että jos lapsen kaverin vanhemmat ei halua päästää lastaan teille? Ok. se on heidän päätöksensä. Kun itse sitten olet päättänyt oman kantasi (esim. koiria pidetään normaalisti eikä kenekään vuoksi viedä tarhaan) ja seisot sanojesi takana, on asia käsitelty ja elämä jatkuu.

Mä tunnen yhden ihmisen jolla on ollut useampia isoja koiria. Tämä ihminen on harrastanut näiden koirien kanssa mm.suojelua ja jäljitystä ja on koko ajan jossain koulutuksis nitten koirien kanssa. Omien puheidensa mukaan hän on erittäin taitava koirien kouluttaja ja hänen koiransa tosi hyvin koulutettuja. Kuitenkaan hän saa koirat tottelemaan vain karjumalla ja monesti esim. ottaa niskasta kiinni. Koirat ovat kaikki olleet kovia "häsläämään", sielä on rasittava käydä kyläs kun koirat hyppii ja pyörii jalois koko ajan.
Eli minä en luota siihen jos koiran omistaja sanoo koirien olevan kilttejä/hyvin käyttäytyviä/tottelevia. Ja esim. rotikka vaatii kyllä enemmän ja paremman koulutuksen kuin vaikka kultsi.

Tässä kirjoituksessa on järjen sana!

Yhteistyössä