Lapseni ei suostu syömään puuroa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sisero

Jäsen
05.07.2008
115
0
16

Tämän takia olen jopa itkenyt Mulla poika 8kk, joka ei kertakaikkiiaan suostu syömään puuroa aamulla ja illalla (ei myöskään mitään vellejä. Kääntää pään pois ja aklkaa huiskamaan käsillään ja jopa itkee ja huutaa jos yritän antaa puuroa. Kaikkia makuja ja lajeja olen kokeillut, tehnyt itse ja soseuttanut sauvasekoittim,ella. Hetken aikaa suostui syömään pari lusikallista kaupan valmista vadelmakaurapuuroa, mutta nyt ei sitäkään.
Onko tämä jotenkin ravitsemuksen kannalta huono juttu? Toisinaan olen antanut yötä vasten sittemn hedelmäsosetta, että edes jotain söis ja jaksais nukkua paremmin. Masentaa ja väsyttää! Onko jollain apuja?

siis miksi puuroa pitäisi syödä jos se ei maistu? :o ei se mitenkään haitaksi ole ravitsemuksen kannalta jos ei puuroa syö! annat vaan jotain muuta mikä maistuu :) iltapalaksi voit antaa myös jonkun ihan kunnon ruoan jos pysyy maha täynnä pidempään niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
siis miksi puuroa pitäisi syödä jos se ei maistu? :o ei se mitenkään haitaksi ole ravitsemuksen kannalta jos ei puuroa syö! annat vaan jotain muuta mikä maistuu :) iltapalaksi voit antaa myös jonkun ihan kunnon ruoan jos pysyy maha täynnä pidempään niin.

Tuon ikäiset ei yleensä syö viljaa tarpeeksi jos eivät syö puuroa. Siksi suositellaan vahvasti puuroja tuossa vaiheessa. Eri asia on jos saat kahdeksankuisen syömään esim. kaksi leipää päivässä, silloin ei tietenkään sitä puuroa tarvita. Kunnon ruoka ei korvaa iltapalalla sitä vilja-annosta.

Sun lapses tietää parhaiten. Luultavasti saa sitä pahan olon. Valitettavasti viljat ei ole terveellisiä ja vielä valitettavampaa on, että niitä vieläkin tyrkytetään melkein väkisin terveellisyyden varjolla.. Keksi jotain parempaa siihen tilalle.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:

Tuon ikäiset ei yleensä syö viljaa tarpeeksi jos eivät syö puuroa. Siksi suositellaan vahvasti puuroja tuossa vaiheessa. Eri asia on jos saat kahdeksankuisen syömään esim. kaksi leipää päivässä, silloin ei tietenkään sitä puuroa tarvita. Kunnon ruoka ei korvaa iltapalalla sitä vilja-annosta.

voihan sitä antaa pastaruokaa jos viljoista on huolissaan :whistle: tuo puuron tuputus,se on ennemminkin suomalaisten juttu.

ootko tehny äidinmaitoon tai korvikkeeseen sen puuron? Voisko se auttaa? Mä hienonnan kaurahiutaleet ite ensin ihan jauhoks ja sit teen puuron nanniin. Syötän jonku herkkusoseen (päärynä tms) kanssa. Ehkä oot jo kokeillukkin kaikkea.... :ashamed:

Aappa mitenniin viljat ei oo terveellisiä? Eiks kuitu oo kuitenkin aika oleellisen tärkeetä suoliston hyvinvoinnille?

Meillä kans aina taistellu neidin kanssa tuosta puuron syönnistä. toisinaan on kausia ettei oo puhettakaan että menisi, toisinaa menee illalla mutta ei aamulla. Aamuisin olen sitten korvannut usein sillä vellillä pullosta, joskus uppoo joskus ei. Nyt löysin sitten sellaisen hedelmäsoseen jossa on viljaa mukana ja sitä neiti syö innolla aina aamuisin. on ainakin vähän parempi kun pelkkä hedelmäsose tai jugurtti (jota siis myös olen aamuisin antanut). Leipää meillä ei vieläkään syödä kunnolla (ikää vähän vajaa 1v), mutustaa ja sylkee tai sitten vain pilkkoo käsissään.
itse olen ainakin päättänyt että jos ei mee, niin sitten ei mee. Tovin annan jotain aivan muuta tilalla (jugurtti, hedelmäsose+vilja tms) ja sitten kokeillaan taas myöhemmin josko menisi jompikumpi puuro tai molemmat.
Onnea ja hermoja peliin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ElinaMaria:
ootko tehny äidinmaitoon tai korvikkeeseen sen puuron? Voisko se auttaa? Mä hienonnan kaurahiutaleet ite ensin ihan jauhoks ja sit teen puuron nanniin. Syötän jonku herkkusoseen (päärynä tms) kanssa. Ehkä oot jo kokeillukkin kaikkea.... :ashamed:

Aappa mitenniin viljat ei oo terveellisiä? Eiks kuitu oo kuitenkin aika oleellisen tärkeetä suoliston hyvinvoinnille?

Kuitu on toki tärkeää, mutta sitä saa myös muualta kuin viljoista. Marjat, hedelmät, kasvikset näin ensin tulee mieleen... Jos vaan pystyy pureskelemaan, omenat ja muut kuorineen, appelsiinit ym. välikalvoineen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja toiveikasäiti:
Meillä kans aina taistellu neidin kanssa tuosta puuron syönnistä. toisinaan on kausia ettei oo puhettakaan että menisi, toisinaa menee illalla mutta ei aamulla. Aamuisin olen sitten korvannut usein sillä vellillä pullosta, joskus uppoo joskus ei. Nyt löysin sitten sellaisen hedelmäsoseen jossa on viljaa mukana ja sitä neiti syö innolla aina aamuisin. on ainakin vähän parempi kun pelkkä hedelmäsose tai jugurtti (jota siis myös olen aamuisin antanut). Leipää meillä ei vieläkään syödä kunnolla (ikää vähän vajaa 1v), mutustaa ja sylkee tai sitten vain pilkkoo käsissään.
itse olen ainakin päättänyt että jos ei mee, niin sitten ei mee. Tovin annan jotain aivan muuta tilalla (jugurtti, hedelmäsose+vilja tms) ja sitten kokeillaan taas myöhemmin josko menisi jompikumpi puuro tai molemmat.

Mitä sellainen hedelmäsose on? Minkä merkkistä ja mistä saa?

Minä olen niinä kausina kun puuro ei ole maistunut tehnyt niin, että olen sekoittanut hedelmäsoseen joukkoon pikakaurahiutaleita. Vähän aikaa annan olla jääkaapissa ja hyvin maistuu :p Nykyään sekoitan vajaa 1-veelle viilinkin sekaan välillä hiutaleita vaihtelun vuoksi. Suosittelen :)

Onneks ei oo maailmanloppu, jos puuroja ei suostu syömään....onhan sitä muutakin aamu- ja iltapalaa olemassa! Meniskö hiutaleet alas esim hedelmäsoseen joukossa, tai kokeile jotain kaupan valmista jugurttia/hedelmäsosetta, jossa on hiutaleita joukossa....tai leipää, hedelmiä, marjoja, tavallista ruokaa....

Alkuperäinen kirjoittaja sisero:

Oisko ollut nestlen, löytyy ruokakaupasta sieltä missä on muutkin vauvan ruuat/hedelmäsoseet. myydään sellaisissa paketeissa missä 4purkkia (niinkuin 4jugurtti purkkia pahvin sisällä).

Ja tuo mullekkin on tullut mieleen että laittaisi leseitä tms jugurtin joukkoon mutta on jäänyt päähän joku joka sanoi sellaista ei sais antaa. varmaankin liittyi ihan pieniin vauvoihin se kielto, ei aavistustakaan miksi ei sais antaa mutta sellaisen kuitenkin muistan. Niin kun kielto oli näille ns.tuorepuuroille (ei siis keitetä hiutaleita vaan laitetaan vaan hedelmien/marjojen/jugurtin/maidon kanssa sekaisin).

Alkuperäinen kirjoittaja sisero:

Oisko ollut nestlen, löytyy ruokakaupasta sieltä missä on muutkin vauvan ruuat/hedelmäsoseet. myydään sellaisissa paketeissa missä 4purkkia (niinkuin 4jugurtti purkkia pahvin sisällä).

Ja tuo mullekkin on tullut mieleen että laittaisi leseitä tms jugurtin joukkoon mutta on jäänyt päähän joku joka sanoi sellaista ei sais antaa. varmaankin liittyi ihan pieniin vauvoihin se kielto, ei aavistustakaan miksi ei sais antaa mutta sellaisen kuitenkin muistan. Niin kun kielto oli näille ns.tuorepuuroille (ei siis keitetä hiutaleita vaan laitetaan vaan hedelmien/marjojen/jugurtin/maidon kanssa sekaisin).

Tietenkään sellaisia hiutaleita, jotka vaativat vähän enemmän kypsentämistä ei kannata antaa soseen seassa. Eikä leseitäkään, sillä eihän pienen maha sellaista sulattaisi. Siksi itse laitankin pikahiutaleita, ne kun ovat jo valmiiksi osittain "kypsiä". Ajattelen niin, että on vähän sama asia tuo kuin jos aikuinen syö mysliä.

Uskoisin, että tuo tuorepuurokielto koskee nimenomaan pikkuvauvoja ja viljojen aloitusvaihetta. Ainakin meillä ollaan vielä hyvissä voimissa vaikka tuorepuuroja on syötykin =)

Yhteistyössä