Lapseni 12 v lakannut syömästä lihaa...Voiko koulusta pyytää hänelle vaihtoehtoista ruokaa lihapäivinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koulut eivät myönnä peruskouluikäisille lapsille omaa kasvisruokaa. Oikeus kasvisruokaan on vain aikuisilla. Uskonnolliset syyt huomioidaan, mutta perinteistä kasvissyöntiä eettisestä näkökulmasta ei hyväksytä. Omaa kokemustakin aiheesta.

hohhoijaa, mikähän se tuokin on ? jos eettisistä syistä väittää olevansa lihaa syömättä, niin nauraisin päin naamaa jos sanoo että syö kuitenkin kanaa ja kalaa :P

ainakin kasvisvaihtoehtoon on oikeus jos sanoo että on vegetaristi niin sitten ottaa aina sitä kasvisruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä;24024501:
Koulut eivät myönnä peruskouluikäisille lapsille omaa kasvisruokaa. Oikeus kasvisruokaan on vain aikuisilla. Uskonnolliset syyt huomioidaan, mutta perinteistä kasvissyöntiä eettisestä näkökulmasta ei hyväksytä. Omaa kokemustakin aiheesta.

minä sain kasvisruokaa, samoin veljeni, koko yläasteen ja lukion.

Kyllä meidän ylä-asteella ainakin sai syödä kasvisruokaa jos halusi,ilman mitään uskonnollisia syitä mutta sitä piti syödä sitten joka päivä eikä vaan silloin kun halusi.

Minä sanoisin lapselleni, että siellä tarjotaan mitä tarjotaan. Jos ei maistu, niin oma moka. Minulla on useampi tuttu, joka on testannut tuota kasvis-linjaa nuoruuden hömpötyksissä, ja palanneet kaiken kattavan sekaravinnon pariin aikuistuttuaan.

hohhoijaa, mikähän se tuokin on ? jos eettisistä syistä väittää olevansa lihaa syömättä, niin nauraisin päin naamaa jos sanoo että syö kuitenkin kanaa ja kalaa :P

ainakin kasvisvaihtoehtoon on oikeus jos sanoo että on vegetaristi niin sitten ottaa aina sitä kasvisruokaa.

Varsinkin kun kana on ainakis suomessa huomattavasti epäeettisempää syötävää kuin punainen liha. Naudatkin saavat laiduntaa pellolla koko kesän, kanat ei vois edes haaveille sellaisesta tilasta kun ne mahtuu juuri ja juuri kääntymään...

[QUOTE="Vieras";24024541]Minä sanoisin lapselleni, että siellä tarjotaan mitä tarjotaan. Jos ei maistu, niin oma moka. Minulla on useampi tuttu, joka on testannut tuota kasvis-linjaa nuoruuden hömpötyksissä, ja palanneet kaiken kattavan sekaravinnon pariin aikuistuttuaan.[/QUOTE]

hohhoi. kasvisruokavalio oikein ajateltuna on monipuolinen ja ravitseva.
veljeni siirtyi lukiossa vegaaniksi (ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita) ja on sillä tiellään avopuolisonsa kanssa yhä. Totesi aikoinaan että kun oppi syömään oikein ja monipuolisesti kasvisruokaa, alkoi ensin lihoa ennenkuin oppi säännöstelemään syömiset oikein :D

oikeanlainen kasvisruokavalio ei ole vain perunaa, salaattia jne.

(minä olin kasvissyöjä 10 vuotta jostain syystä, ehkä sitten aikuistuin - heh, tai itseasiassa esikoistani odottaessa iski kamala hinku saada jauhelihaa ja olipa se hyvistä :D)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="heips";24024544]Varsinkin kun kana on ainakis suomessa huomattavasti epäeettisempää syötävää kuin punainen liha. Naudatkin saavat laiduntaa pellolla koko kesän, kanat ei vois edes haaveille sellaisesta tilasta kun ne mahtuu juuri ja juuri kääntymään...[/QUOTE]

Mä kyllä haluaisin nähdä sen tilan joka laiduntaa sonneja. Lehmät saavat olla ulkona, mutta ne menevät lihaksi vasta kun eivät enää lypsä tarpeeksi tai eivät tule kantaviksi.

[QUOTE="jee";24024555]Mä kyllä haluaisin nähdä sen tilan joka laiduntaa sonneja. Lehmät saavat olla ulkona, mutta ne menevät lihaksi vasta kun eivät enää lypsä tarpeeksi tai eivät tule kantaviksi.[/QUOTE]

on niitäkin, parilla luomulihatilalla lomittamassa käyneenä olen tällaisenkin asian bongannut :) toki lihakarjan kanssa saa olla varovaisempi koska käsittely vähäisempää.
Lihakarja voi elää pihatossa (mahdollisesti kylmäsellaisessa) ja saada sitenkin liikuntaa.

[QUOTE="jee";24024555]Mä kyllä haluaisin nähdä sen tilan joka laiduntaa sonneja. Lehmät saavat olla ulkona, mutta ne menevät lihaksi vasta kun eivät enää lypsä tarpeeksi tai eivät tule kantaviksi.[/QUOTE]

Suomessa on pakko ulkoiluttaa nautakarjaa jos ei ole pihattoa. Että siitä vaan katsomaan mitä tahansa nautatilaa....

hohhoi. kasvisruokavalio oikein ajateltuna on monipuolinen ja ravitseva.
veljeni siirtyi lukiossa vegaaniksi (ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita) ja on sillä tiellään avopuolisonsa kanssa yhä. Totesi aikoinaan että kun oppi syömään oikein ja monipuolisesti kasvisruokaa, alkoi ensin lihoa ennenkuin oppi säännöstelemään syömiset oikein :D

Joo, just niin kuin Ranskassa, niiden yhden vegaanivanhempien lapsi kuoli. Oli pahoin aliravittu, kun äiti oli luottanut maitonsa parantavaan voimaan, mutta eihän se litku riittänyt vauvaa ravitsemaan.

En aio pakottaa lasta syömään lihaa. Koulussa lihapäivinä otakoon sitten salaattia enempi =).
Juu ja ihan itse alkanut tähän "hömpötykseen"...Pitäköön, ilman nautaa ja porsastakin elää tiettävästi. Voi mennä joskus ohikin tämä, tai sitten ei. Minä saan kyllä lapselle kotona valmistettua ruokaa ilman lihaa....Mietin vaan, onko koulussa ala-asteella vaihtoehtoa, mutta vastauksista päätellen ei taida yleensä olla...:(

[QUOTE="vieras";24024564]Suomessa on pakko ulkoiluttaa nautakarjaa jos ei ole pihattoa. Että siitä vaan katsomaan mitä tahansa nautatilaa....[/QUOTE]

Siis maitokarjaa. Eikä niitäkään kaikkia tarvitse pihalle päästä. Riittää, kun tiettynä aikana on tarpeeksi jälkiä siitä, että lypsykarjaa on ulkoilutettu.

Ainakin täällä meillä päin Itä-Suomessa myös lihakarja on laitumella kesäisin!

Ainakin Helsingin kouluissa, lähes kaikissa, yksityisistä en tiedä, saa vapaasti linjastossa päättää, ottaako liha- vai kasvisruokaa. Siis VAPAASTI valittavissa. Ei kai nyt Suomessa ole sellaista perähikiää, ettei kasvisruokaa saisi ollenkaan??

Kyllä kai kasvisruokaa saa nykyään ala-asteillakin ihan yleisesti, mutta tuohan ei todellakaan ole kasvissyöntiä, jos kanaa ja kalaa syö. Jos sille linjalle lähdetään, että koulun pitää tarjota sitä lihaa mitä lapsi syö, niin esim. ne perheet, joissa ei syödä kalaa voisi vaatia kalatonta vaihtoehtoa...

Omat ala-asteikäiset ovat vegejä. Koulussa on aina kasvisruoka tarjolla joten ottavat sitä. Kasvisruoka on käsittääkseni myös laktoositonta jne. että palvelee muitakin erityisruokavalioita. Olisi niin hankalaa tehdä kymmentä eri sorttia.

Uusimmat

Yhteistyössä