lapsen vuoroviikko asumisen järjestely?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
Ihan kyselen, että saisin erilaisiakin näkökulmia asiaan.
Ero tulossa ja lapsi himpun alle 3v. Olemme ajatelleet vuoroviikko systeemiä. Teen itse 2-vuorotyötä joten luonnollisesti lapsi olisi minulla aamuviikot ja miehellä minun iltaviikot.
Iltavuoroni on 14-00 ja pe vapaa joten mies toisi iltaviikon pe aamuna lapsen minulle eikä hoitoon ja siitä lapsi olisi minulla seuraavan viikon perjantaihin jolloin olisi vaihto hoitopäivän jälkeen. Miltä kuulostaa? Olemme ihan sovussa ja jos menoja viikonloppuisin niin voidaan sumplia, harmittaa vain itseä kun on tuo iltaviikon 4päivää etten voi nähdä yhtään lasta, tosin nykyään näen aamuisin n.3h ennen hoitoon viemistä. Kun taas aamuviikolla voidaan hyvin lapsen kanssa tulla isin luo kylään tms. Mietitty on myös, että voidaan silti viettää aikaa kolmisin esim. huvipuistoreissut yms, mutta meneekö lapsi siitä vain sekaisin jos välillä ollaankin yhdessä kaikki, mutta silti isä/äiti asuu eri osoitteissa? Kokemuksia.

En suosittele vuoroviikko systeemiä noin pienelle lapselle. Sekasinhan se pieni siinä menee. Tosin iltavuoro viikko aiheuttaa lisä haastetta. Voitko esim. tehdä jonkin aikaa vain päivävuoroa? Tai sitten vuoropäiväkoti ja mahd. paljon lapsi myös isällään, mutta lapselle selkeästi yksi paikka jossa asuu.

Todella hankalaksi menee jos yritän päästä töissä päivävuoroon, enkä oikeastaan edes sitä halua. Yritän saada aamuvuoron (6-14) vaihdettua 8-16 kun en voi viedä lasta noin aikaisin hoitoon, on perhepäivähoitajalla ja muutan niin lähelle, ettei hoitopaikkaa tarvitse vaihtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä;24062905:
Vuoroviikkosysteemi ei ole hyväksi lapselle, ei pienelle eikä isolle!!

Saisinko perustelut? Ja mielellään vielä, että mikä sitten olisi parempi? että näkisi toista vanhempaansa vain jokatoinen viikonloppu vaikka molemmat ollaan tiivisti oltu lapsen elämässä heti pienestä.

[QUOTE="toivoton";24062918]Saisinko perustelut? Ja mielellään vielä, että mikä sitten olisi parempi? että näkisi toista vanhempaansa vain jokatoinen viikonloppu vaikka molemmat ollaan tiivisti oltu lapsen elämässä heti pienestä.[/QUOTE]

Voi kun muistaisin mistä lehdestä luin, ihan nyt viime aikoina kuitenkin. Mutta joku professori, oiskohan ollut se Liisa Keltinkangas-Järvinen, joka muutenkin usein puhuu lasten asioista piti sitä pienille todella huonona vaihtoehtona.

[QUOTE="minä";24062916]Onko se ero ihan välttämätön? Jos kuitenkin noin hyvissä väleissä olette, niin kannattaisiko kokeilla vielä onnistuuko suhteen pelastaminen?[/QUOTE]

Tätä on nyt vuosi jahkattu ja kun kerran kumpikaan ei ole onnellinen eikä kummallakaan riitä voimia/kiinnostusta yrittää tehdä suhteen eteen mitään, niin ei se lapsi tästä hirveän hyvää parisuhteen mallia saa. Ja onhan se parempi jos molemmat vanhemmat on onnellisia kuin että väkisin yhdessä ja kokoajan ahdistaa.

[QUOTE="toivoton";24062918]Saisinko perustelut? Ja mielellään vielä, että mikä sitten olisi parempi? että näkisi toista vanhempaansa vain jokatoinen viikonloppu vaikka molemmat ollaan tiivisti oltu lapsen elämässä heti pienestä.[/QUOTE]

Parempi on se'että lapsella on yksi pysyvä koti ja vanhemmat saa rampata mielinmäärin. Onko vaan kaksi vaihtoehtoa; vuoroviikko ja jokatoinen viikonloppu?

[QUOTE="toivoton";24062935]Tätä on nyt vuosi jahkattu ja kun kerran kumpikaan ei ole onnellinen eikä kummallakaan riitä voimia/kiinnostusta yrittää tehdä suhteen eteen mitään, niin ei se lapsi tästä hirveän hyvää parisuhteen mallia saa. Ja onhan se parempi jos molemmat vanhemmat on onnellisia kuin että väkisin yhdessä ja kokoajan ahdistaa.[/QUOTE]

Mutta lapsen vuoksi kokeilkaa vielä hakea ammattiapua. Ehkä suhteeseenne on vain tullut alkuhuuman jälkeen arki.

Vuoroviikko on paljon parjattu suomessa,osaksi se on täällä vielä hyvin tuntematon järjestely. Länsinaapurissa kumminkin hyvin yleinenkin käytäntö.

Teet niinkuin sydän sanoo, ja katsotte miten lapsi siihen reagoi. Minä kyllä pidän vuoroviikkosysteemiä parempana kuin viikonloppuvanhemmuutta tai jatkuvaa ramppaamista edes takaisin.

[QUOTE="vieras";24062968]Vuoroviikko on paljon parjattu suomessa,osaksi se on täällä vielä hyvin tuntematon järjestely. Länsinaapurissa kumminkin hyvin yleinenkin käytäntö.

Teet niinkuin sydän sanoo, ja katsotte miten lapsi siihen reagoi. Minä kyllä pidän vuoroviikkosysteemiä parempana kuin viikonloppuvanhemmuutta tai jatkuvaa ramppaamista edes takaisin.[/QUOTE]

Mä taas nään työni puolesta ne levottomat lapset, jotka eivät tiedä aina minne ovat hoidosta menossa. Isälle vai äidille. Koska he menevät kotiin?

[QUOTE="vieras";24062968]Vuoroviikko on paljon parjattu suomessa,osaksi se on täällä vielä hyvin tuntematon järjestely. Länsinaapurissa kumminkin hyvin yleinenkin käytäntö.

Teet niinkuin sydän sanoo, ja katsotte miten lapsi siihen reagoi. Minä kyllä pidän vuoroviikkosysteemiä parempana kuin viikonloppuvanhemmuutta tai jatkuvaa ramppaamista edes takaisin.[/QUOTE]

Jep, sitä parjaa monet asiantuntijatkin. Oletko ikinä pysähtynyt miettimään että miksi?

Ainoa joka sitä on Suomessa parjannut on Keltinkangas-Järvinen, mutta se nyt parjaa vähän kaikkea, myös lasten päivähoitoa. ;)

Tutkimukset sen sijaan puoltavat vuoroviikkoa, joka toisen vkl:n sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24062990:
Mä taas nään työni puolesta ne levottomat lapset, jotka eivät tiedä aina minne ovat hoidosta menossa. Isälle vai äidille. Koska he menevät kotiin?

Minä olen hoitanut myös lapsia jotka ovat vuoroviikkosysteemillä ja ovat aina hyvinkin tietoisia siitä kumpaan kotiin on menossa, etenkin tuossa 5-ikävuoden tienoolla alkavat tiedostaa hyvinkin. Eräskin poika aina iloissaan kertoi että tänään meen isin luo ja tehdään siellä tätä ja tätä isin ja sen markuksen (velipuoli) kanssa ja plaaplaaplaa. Lapset on hyvin sopeutuvaisia.

Tuo "isin ja äidin luo, milloin kotiin?" - on minusta enemmän aikuisen keksimää dramatisointia jolla yritetään vedota tunteisiin.
Heillä on koti sekä isän että äidin luona, ja niillä joiden vanhemmat ei ole eronneet on koti isän ja äidin luona myös. Koti on mielestäni ensisijaisesti läheisten ihmisten luona, ei niiden tiettyjen seinien tai tiettyjen tavaroiden luona.

Jokaisella tietysti on oikeus mielipiteeseen, enkä aio tästä jauhaa sen enempää. Siksi sanoinkin ap:lle että tekee niinkuin sydän sanoo että on lapsen parhaaksi. Selvästi hän lapsen parasta miettii ensisijaisesti. Järjestystä voi myös muuttaa jos se ei toimi, tai kun lapsi kasvaa niin hän voi alkaa itse päättäämään enemmän asioistaan. (missä haluaa olla ja asua ja millä systeemillä)

[QUOTE="vieras";24062994]Jep, sitä parjaa monet asiantuntijatkin. Oletko ikinä pysähtynyt miettimään että miksi?[/QUOTE]

Keltikangas taitaa olla se yksi näkyvin ja yksi harvoja asiantuntijoita Suomessa. Miksi luottaisin sokeasti vain hänen sanomisiin? hän kritisoi paljon muutakin mistä en ole samaa mieltä.. ja maailmassa on kumminkin pilvin pimein muita asiantuntijoita, ei kannata rajoittaa tietämystään vain yhteen koska se on suomalainen.

Työni puolesta olen tavannut vuoroviikko -lapsia, eikä yksikään heistä ole ollut tyytyväinen tilanteeseen. Kyseessä olevat lapset siis 5-6 vuotiaita. Jolkainen heistä on puhunut olevansa " isäviikolla " jonka jälkeen menevät kotiin. Puheista kuultaa väsymys.

Joku rytmi ja etukäteissopimus yhdessäolosta/tapaamisesta pitäisi kumminkin olla. Hieno ajatus "saa tavata koska tahtoo" on arjessa aika hankala. Aina erikseen sopimista, toiveita, haaveita, huonoa omaatuntoa siitä ettei ehdi kaikkea. Vaikka olisi sovittukin tapaamiset/yhdessäolo, ei se estä kysymästä "lähdetkö tänään uimaan", mutta sopimus antaa luottamusta siihen että sitä yhdessäoloa tulee ja tiedon siitä mihin asti ikävää pitää kestää.

[QUOTE="vieras";24063061]Keltikangas taitaa olla se yksi näkyvin ja yksi harvoja asiantuntijoita Suomessa. Miksi luottaisin sokeasti vain hänen sanomisiin? hän kritisoi paljon muutakin mistä en ole samaa mieltä.. ja maailmassa on kumminkin pilvin pimein muita asiantuntijoita, ei kannata rajoittaa tietämystään vain yhteen koska se on suomalainen.[/QUOTE]

Ja Sinkkonen, lisäksi työkentällä kuulee yhden jos toisen ammattilaisen arvostelevan tota järjestelyä, mutta mitäpä sokeat vanhemmat haluaisivat totuutta nähdä

[QUOTE="vieras";24063066]Työni puolesta olen tavannut vuoroviikko -lapsia, eikä yksikään heistä ole ollut tyytyväinen tilanteeseen. Kyseessä olevat lapset siis 5-6 vuotiaita. Jolkainen heistä on puhunut olevansa " isäviikolla " jonka jälkeen menevät kotiin. Puheista kuultaa väsymys.[/QUOTE]

Väsymys ja levottomuus, surullista

Yhteistyössä