Lapsen sukunimestä vääntöä :(

  • Viestiketjun aloittaja tuskanhiki
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[
Ei mun sisko kyllä oo tehny. Mut se poika on tosiaan syntyny 1990-luvulla, olisko käytäntö muuttunut?
Mites se lapsi muuten olis lisätty Suomen väestörekisteriin?
En minä vaan tiiä, mut mun sisko on Suomen kansalainen, asui pojan syntyessä ulkomailla ja poika on suomalainen. Olisi ollut mahdollisuus hakea sen synnyinmaankin kansalaisuutta. Tosin tästä on aikaa yli 10 vuotta. Mun sisko sai myös lapsilisät silloin Suomesta.[/quote]

Toki siskosi lapsi siis on suomalainen (suomalaisen äidin ulkomailla syntyvä lapsi saa kansalaisuuden automaattisesti), mutta ei Suomen maistraatti mikään ajatustenlukija ole, kyllä siskosi on ilmoittanut Suomeen (tai suurlähetystöön), että hänelle on lapsi ulkomailla syntynyt.
 
fdfdf
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Entä jos isä saa valita etunimet ja sinä sukunimen?
Hänen mielestään olisi hauska antaa perussuomalainen nimi kuten Ukko, Jussi tai Pekka. On lukenut Kalevalaa vähän liikaa :) Ei ehkä kuitenkaan...
Ukkoa en sanoisi perussuomalaiseksi nimeksi. Jussi ja Pekka sen sijaan ovat ja ihania nimiä ovatkin.
 
dfdfgf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen nimi! En myöskään tiedä ketään avoliitossa syntynyttä lasta, joka olisikin saanut äitinsä nimen. Kaikenlisäksi ulkomaalainen sukunimi on vain plussaa!
Missähän tynnyrissä sinä elät.

Jos ette kerran ole naimisissa, niin ilman muuta äidin sukunimi lapselle. Menee Suomessa automaattisesti niin lain mukaan. Ulkomaalaisessa sukunimessä ei ole mitään plussaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dfdfgf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen nimi! En myöskään tiedä ketään avoliitossa syntynyttä lasta, joka olisikin saanut äitinsä nimen. Kaikenlisäksi ulkomaalainen sukunimi on vain plussaa!
Missähän tynnyrissä sinä elät.

Jos ette kerran ole naimisissa, niin ilman muuta äidin sukunimi lapselle. Menee Suomessa automaattisesti niin lain mukaan. Ulkomaalaisessa sukunimessä ei ole mitään plussaa.
Tiedän, että menee automaattisesti äidin nimi. Mutta sanoinkin, että EN TIEDÄ ketään kuka ei olisi silti antanut isän nimeä! Lähipiirissäni on paljon avoliitossa eläviä (itsekin esikoisen synnyttyä) ja kaikki ovat antaneet isän nimen.
Tässähän kysyttiin kai mielipiteitä....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole ikinä kuullutkaan että ois lapsella äidin sukunimi!
Ehdottomasti miehen siis!

Kannattais sinunkin se hyväksyä ja ottaa itselle sama!
Niin on moni muukin tehnyt. Yhdistelmänimet ovat kauheita.
Ja minä ainakin rakastan miestäni ja haluan olla hänen kanssaan saman
sukuniminen.
Mun lapsella on mun (äidin) sukunimi.
 
Jos molemmat haluatte antaa lapselle oman sukunimenne, niin mielestäni reiluinta oli arpoa se. Siis ihan oikeasti, sillä lailla toiselle ei tule olo että on joutunut alistumaan toisen tahtoon, vaan molemmilla on yhtälainen mahdollisuus saada lapselle oma sukunimi.

Minulla on eri sukunimi kuin aviomiehelläni, mutta lapsen sukunimi ei ollut minulle mitenkään tärkeä joten lapsi sai miehen sukunimen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Jos molemmat haluatte antaa lapselle oman sukunimenne, niin mielestäni reiluinta oli arpoa se. Siis ihan oikeasti, sillä lailla toiselle ei tule olo että on joutunut alistumaan toisen tahtoon, vaan molemmilla on yhtälainen mahdollisuus saada lapselle oma sukunimi.
Kiitos hyvästä ideasta! Eipä ollut tullut mieleenkään. Lisääkin saa ehdotella, vaikka joudunkin nyt itse poistumaan paikalta, katselen huomenna mitä olette kirjoitelleet.
 
Lakimies
Kannattaa katsoa lakikirjasta, ei tarvitse spekuloida.
Linkki oikeusministeriön sivulle:
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Puolisonsukunimijalapsensukunimi/Lapsensukunimisyntymanperusteella

Jos lapsi on au-lapsi hänet voidaan kastaa isän sukunimelle, jos isyys on tunnustettu ja myös merkitty väestötietojärjestelmään kasteeseen mennessä. Jos lasta ei ole tunnustettu kasteeseen mennessä, lapsi on kastettava äidin sukunimelle. Kun isyys on vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään, lapsen sukunimi voidaan muuttaa isän sukunimelle ilmoitusluontoisesti.
 
UGH
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies:
Kannattaa katsoa lakikirjasta, ei tarvitse spekuloida.
Linkki oikeusministeriön sivulle:
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Puolisonsukunimijalapsensukunimi/Lapsensukunimisyntymanperusteella

Jos lapsi on au-lapsi hänet voidaan kastaa isän sukunimelle, jos isyys on tunnustettu ja myös merkitty väestötietojärjestelmään kasteeseen mennessä. Jos lasta ei ole tunnustettu kasteeseen mennessä, lapsi on kastettava äidin sukunimelle. Kun isyys on vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään, lapsen sukunimi voidaan muuttaa isän sukunimelle ilmoitusluontoisesti.
ei kai tässä tartte sitä Finlexiäkään lukea kun ap asuu eri maassa ja siellä pyyhitään persettä suomalaisen lakimiehen viisaudella.

:D
 
puddighinu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
Ja mun useamman suomalaisen ystävän lapsi on syntynyt ulkomailla, saanut synnyinmaansa kansalaisuuden, ja suurlähetystöön on sitten ilmoitettu että tällainen lapsi on syntynyt silloin ja silloin & hänelle haluttaisiin Suomen kansalaisuus :)
Äideillä toki itsellään kaksoiskansalaisuus.
Näin se menee vaikka äidillä olisi vain Suomen kansalaisuus. Eli jos ulkomailla syntyy ja haluaa suomalaiseksi, pitää suurlähetystöön tehdä ilmoitus.
riittää ihan ilmoitus äidin viimeisen kotikunnan maistraattiinkin, apostillella varustetun syntymätodistuksen kanssa. Tai siis riittää se syntymätodistus, ei siihen muuta tarvita. 2kk sisällä syntymästä pitää ilmoittaa. Kotiin tulee sitten ote väestörekisteristä mistä näkee sen sos. turvatunnuksen esimerkiksi.

Ja meidän lapsella on isänsä sukunimi ihan sen takia kun ollaan animisissa, muuten olisi tullut äidin sukunimi automaattisesti.
 
Viitasalo
en ole ikinä kuullutkaan että ois lapsella äidin sukunimi!
Ehdottomasti miehen siis!

Jestas mikä taulapää. Suorastaan oksettaa.

Pitkät yhdistelmänimet niin naisella, miehellä kuin lapsella ovat kömpelöitä, epäluontevia.

Kun lapselle valitsee joko äidin tai isän sukunimen, niin miten olisi, jos valitsee sen, joka on kauniimpi (esim. "Kanerva" versus "Kämäräinen"), sen joka on persoonallisempi ("Kämäräinen" versus "Mattila") tai... Makuasioita tosiaan.

Entä jos valitsee sen sukunimen, joka on harvinaisempi ja siksi ehkä katoamassa (esim. "Ahvensalmi" versus "Korhonen").
 

Yhteistyössä