Lapsen sukunimestä vääntöä :(

  • Viestiketjun aloittaja tuskanhiki
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Minä antaisin lapselle oman sukunimeni. Jos koko perheelle halutaan sama sukunimi, niin voihan mies ottaa vaimonsa sukunimen.
Mutta kun se mieskin haluaisi lapselle oman nimensä... En minä voi tosta noin vaan päättää, että minun nimeni on se joka annetaan... Mies ei missään tapauksessa voi ottaa minun nimeäni, kuulostaisi ihan hullulta ulkomaisen etunimensä kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole ikinä kuullutkaan että ois lapsella äidin sukunimi!
Ehdottomasti miehen siis!

Kannattais sinunkin se hyväksyä ja ottaa itselle sama!
Niin on moni muukin tehnyt. Yhdistelmänimet ovat kauheita.
Ja minä ainakin rakastan miestäni ja haluan olla hänen kanssaan saman
sukuniminen.
Mun siskonpojalla on äitinsä sukunimi... Mitä ihmeellistä siinä on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Jos lapsesta tulee suomen kansalainen, niin ei kai silloin lapsen tuplanimi ole edes mahdollinen? Vai joustetaanko noista, kun isä on ulkomaalainen?
Juu, lapsesta tulee kaksoiskansalainen. Pitääkin tutkia voidaanko antaa nimi pelkästään nykyisen asuinmaan lakien puitteissa, vai pitääkö sukunimen totella myös Suomen käytäntöjä. Uskon tosin, ettei Suomen lainsäädännöstä ole välia, koska kyllähän Suomen kansalaisuuden voi saada vaikka 50-vuotias ulkomaalainen, jolla nimi saattaa olla mitä tahansa.

Riittaa asuinmaan saannot. Meilla on koko perheella (siis myos miehellani ) kaksi sukunimea - emme siis asu Suomessa, mutta lapset kaksoiskansalaisia.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ei edes pahemmin keskusteltu kumpi sukunimi lapselle tulee, oli itsestään selvää että isän. Nyt ollaan jo naimisissa ja en jäänyt kaipaamaan omaa sukunimeäni. Sen veran kai vanhanaikanen :)
Kyllä minäkin voisin miehen nimenottaa naimisiinmentäessö, jos se sopisi etunimeeni (eli olisi suomalainen), mutta kun se tässä meidän tapauksessa on ulkomaalainen, enkä halua nimekseni "Tiina Chevalier". Ajatuskin jo puistattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, lapsesta tulee kaksoiskansalainen. Pitääkin tutkia voidaanko antaa nimi pelkästään nykyisen asuinmaan lakien puitteissa, vai pitääkö sukunimen totella myös Suomen käytäntöjä. Uskon tosin, ettei Suomen lainsäädännöstä ole välia, koska kyllähän Suomen kansalaisuuden voi saada vaikka 50-vuotias ulkomaalainen, jolla nimi saattaa olla mitä tahansa.
Voidaan.
Lapsi syntyy ulkomailla, ja saa samantien synnyinmaansa kansalaisuuden. Te annatte hänelle nimen asuinmaanne lakien mukaan, ja haette sitten suomen kansalaisuutta sen ja sen nimiselle lapsellenne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Jos lapsesta tulee suomen kansalainen, niin ei kai silloin lapsen tuplanimi ole edes mahdollinen? Vai joustetaanko noista, kun isä on ulkomaalainen?
Joustetaan. Tai siis sitenhän se homma usein etenee, että ensin lapselle annetaan nimi, ja haetaan vasta sitten kansalaisuutta jonka lapsi tottakai saa, eikä kukaan joudu muuttamaan nimeään kansalaisuuden saadakseen :)
Mulla on kaveri joka on naimisissa ulkomaalaisen naisen kanssa. Kun heille syntyi lapsi niin he hakivat lupaa yhdistelmänimelle ja saivat sen. Eli kansalaisuus oli kyllä ennen nimeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä minäkin voisin miehen nimenottaa naimisiinmentäessö, jos se sopisi etunimeeni (eli olisi suomalainen), mutta kun se tässä meidän tapauksessa on ulkomaalainen, enkä halua nimekseni "Tiina Chevalier". Ajatuskin jo puistattaa.
Mun mielestä taas on tosi cool olla "Tiina Chevalier" :D
No, jos mieheni sukunimi olisi jotenkin nolo (vaikkapa Kulli) tai ihan liian eksoottinen (vaikkapa Hussein tai bin Laden) niin olisin todellakin pitänyt tyttönimeni :snotty:
 
ap
Edelleen kaipailen ideoita siihen, miten saan myytya miehelleni ajatuksen siitä, että vauvallemme annetaan vain minun nimeni. Yksi idea on se, että sanon tämän olevan Suomen käytännön, jos vanhemmat eivät ole naimisissa. Muitakin perusteluja saatetaan tarvita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Me emme olleet naimisissa esikoisen syntyessä joten edessä oli käynti lastenvalvojan luona isyydentunnustamiseksi. Silloin v.-92 kesti se lastenvalvojan luokse pääsy sen verran pitkään että meillä ehti olla ristiäiset ja silloin ainoa vaihtoehto on äidin sukunimi. Eikä sitä alettu enää myöhemmin vaihtamaan miehen sukunimeen joten sillä perusteella kaikki meidän lapset on minun sukunimellä. Ja kun menimme naimisiin 7 vuotta sitten pidin oman sukunimeni koska olisi pitänyt vaihtaa sekä oma että lasten sukunimet eikä se rumba houkutellut yhtään :D
Jos ne on teen yhteisiä, niin nimilaki sanoo, että kaikki lapset on samalla nimellä. Ei siis voi olla niin, että esimerkiksi poika on isän nimellä ja tyttö äidin nimellä.

Ja mun tietääkseni Suomessa ei myöskään voi antaa lapselle yhdyssukunimeä, vaikka toisella vanhemmalla sellainen olisi. Kaveri yritti tätä noin 5 vuotta sitten ja ei ainakaan silloin saanut.
 
toinen
Meillä on hieman samanlaiset lähtökohdat. Eli mä olen 'Kuitunen' ja mies on 'Chevalier'. :)

Mutta se ero on, että mun mielestä ei ole ollenkaan hassua, jos toinen vanhempi on eriniminen kuin lapsi. Mä olen lähes koko elämäni kulkenut eri sukunimellä kuin äitini, eikä se ole koskaan ongelmia aiheuttanut tai häirinnyt mitenkään.

Meidänkin lapsesta tulee kaksoiskansalainen ja mekään emme asu Suomessa. En tiedä noista lakiasioista, mutta eipä minun nyt tarvitsekaan tietää. Nimemme ovat niin erilaset, etteivät ne kuulosta yhdistelmänä yhtään hyvälle. Joten me olemme päätyneet siihen, että lapset saavat miehen sukunimen. Mulle ei lopulta ole niin paljon väliä sillä enkä aio vaihtaa nimeäni edes jos menemme naimisiin.

Miehen sukunimi istuu kuitenkin paremmin niiden nimivaihtoehtojen kanssa, joita olemme miettineet. Ja hänen kielellään minun sukunimeni on vaikeampi lausua kuin suomeksi on hänen sukunimensä.

Toivottavasti pääsette ratkaisuun!
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, lapsesta tulee kaksoiskansalainen. Pitääkin tutkia voidaanko antaa nimi pelkästään nykyisen asuinmaan lakien puitteissa, vai pitääkö sukunimen totella myös Suomen käytäntöjä. Uskon tosin, ettei Suomen lainsäädännöstä ole välia, koska kyllähän Suomen kansalaisuuden voi saada vaikka 50-vuotias ulkomaalainen, jolla nimi saattaa olla mitä tahansa.
Voidaan.
Lapsi syntyy ulkomailla, ja saa samantien synnyinmaansa kansalaisuuden. Te annatte hänelle nimen asuinmaanne lakien mukaan, ja haette sitten suomen kansalaisuutta sen ja sen nimiselle lapsellenne.
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ei edes pahemmin keskusteltu kumpi sukunimi lapselle tulee, oli itsestään selvää että isän. Nyt ollaan jo naimisissa ja en jäänyt kaipaamaan omaa sukunimeäni. Sen veran kai vanhanaikanen :)
Meilläkin näin ja lisäpontta tolle toi,kun en omasta tyttönimestäni niinkään pitänyt ja miehellä harvinainen sukunimi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
Ja mun useamman suomalaisen ystävän lapsi on syntynyt ulkomailla, saanut synnyinmaansa kansalaisuuden, ja suurlähetystöön on sitten ilmoitettu että tällainen lapsi on syntynyt silloin ja silloin & hänelle haluttaisiin Suomen kansalaisuus :)
Äideillä toki itsellään kaksoiskansalaisuus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, lapsesta tulee kaksoiskansalainen. Pitääkin tutkia voidaanko antaa nimi pelkästään nykyisen asuinmaan lakien puitteissa, vai pitääkö sukunimen totella myös Suomen käytäntöjä. Uskon tosin, ettei Suomen lainsäädännöstä ole välia, koska kyllähän Suomen kansalaisuuden voi saada vaikka 50-vuotias ulkomaalainen, jolla nimi saattaa olla mitä tahansa.
Voidaan.
Lapsi syntyy ulkomailla, ja saa samantien synnyinmaansa kansalaisuuden. Te annatte hänelle nimen asuinmaanne lakien mukaan, ja haette sitten suomen kansalaisuutta sen ja sen nimiselle lapsellenne.

Joo, me ei asuta kummankaan meidän kotimaassa vaan eräässä toisessa EU-maassa. EU:n sisällä suhtaudutaan aika nihkeästi näihin monikansallisuuksiin, joten jos haluaisimme tämän synnyinmaan kansalaisuuden lapselle, meidän pitäisi sitä erikseen hakea. Emme todellakaan aio. Haemme vain Suomen ja isän kotimaan kansalaisuudet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Meillä on hieman samanlaiset lähtökohdat. Eli mä olen 'Kuitunen' ja mies on 'Chevalier'. :)

Mutta se ero on, että mun mielestä ei ole ollenkaan hassua, jos toinen vanhempi on eriniminen kuin lapsi. Mä olen lähes koko elämäni kulkenut eri sukunimellä kuin äitini, eikä se ole koskaan ongelmia aiheuttanut tai häirinnyt mitenkään.

Meidänkin lapsesta tulee kaksoiskansalainen ja mekään emme asu Suomessa. En tiedä noista lakiasioista, mutta eipä minun nyt tarvitsekaan tietää. Nimemme ovat niin erilaset, etteivät ne kuulosta yhdistelmänä yhtään hyvälle. Joten me olemme päätyneet siihen, että lapset saavat miehen sukunimen. Mulle ei lopulta ole niin paljon väliä sillä enkä aio vaihtaa nimeäni edes jos menemme naimisiin.

Miehen sukunimi istuu kuitenkin paremmin niiden nimivaihtoehtojen kanssa, joita olemme miettineet. Ja hänen kielellään minun sukunimeni on vaikeampi lausua kuin suomeksi on hänen sukunimensä.

Toivottavasti pääsette ratkaisuun!
Tarkoitin alussa että olisi tosi outoa, jos minä olen Kuitunen, mies on Chevalier, ja lapsemme olisi Kuitunen-Chevalier tai toisinpäin. Ihan kuin lasta olisi rankaistu lykkäämällä moinen nimi hirviö, jota kukaan muu ei kanna. Jonkinmoinen identiteettikriisi siis kyseessä, minulla ja miehellä, kun ei haluta vauvasta luopua edes nimen osalta...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
Ja mun useamman suomalaisen ystävän lapsi on syntynyt ulkomailla, saanut synnyinmaansa kansalaisuuden, ja suurlähetystöön on sitten ilmoitettu että tällainen lapsi on syntynyt silloin ja silloin & hänelle haluttaisiin Suomen kansalaisuus :)
Äideillä toki itsellään kaksoiskansalaisuus.
Näin se menee vaikka äidillä olisi vain Suomen kansalaisuus. Eli jos ulkomailla syntyy ja haluaa suomalaiseksi, pitää suurlähetystöön tehdä ilmoitus.
 
Ulkosuomalainen
Asumme ulkomailla, joten painottaisin kansainvälisyysnäkökohtaa. En ole myöskään yhdistelmänimien fani enkä varsinkaan kansainvälisen ja supisuomalaisen yhdistelmän kannalla.
Eli kansainvälisempää vaihtoehtoa kannattaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
Ja mun useamman suomalaisen ystävän lapsi on syntynyt ulkomailla, saanut synnyinmaansa kansalaisuuden, ja suurlähetystöön on sitten ilmoitettu että tällainen lapsi on syntynyt silloin ja silloin & hänelle haluttaisiin Suomen kansalaisuus :)
Äideillä toki itsellään kaksoiskansalaisuus.
Näin se menee vaikka äidillä olisi vain Suomen kansalaisuus. Eli jos ulkomailla syntyy ja haluaa suomalaiseksi, pitää suurlähetystöön tehdä ilmoitus.
Ei sitä synnyinmaan kasalaisuutta lapselle lykätä, jos haluaa vain Suomen ja toisen maan kansalaisuudet. Eli meidän lapsesta ei tule tämän asuinmaamme kansalainen (ei mitään hyötyä että olisi kolmen eri EU-maan kansalainen) vaan vain Suomen ja miehen kotimaan.

Muutama vuosi sitten EU:n sisällä ei saanut edes kaksoiskansalaisuutta hevillä, nyt se on käsittääkseni onneksi muuttunut niin että lapsi voi saada molempien vanhempien kansalaisuudet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole ikinä kuullutkaan että ois lapsella äidin sukunimi! Ehdottomasti miehen siis!

Kannattais sinunkin se hyväksyä ja ottaa itselle sama!
Niin on moni muukin tehnyt. Yhdistelmänimet ovat kauheita.
Ja minä ainakin rakastan miestäni ja haluan olla hänen kanssaan saman
sukuniminen.
No nyt kuulet meillä poitsulla on miun sukunimi. Ja vaikka joskus sattuisinkin menemään naimisiin niin oman sukunimeni pidän enkä ota mieheni saati sitten yhdistelmänimeä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei pidä paikkaansa. Mun kummipoika on syntynyt Tanskassa ja hänen äitinsä asui silloin siellä. Pojan äidin kansalaisuus oli kuitenkin Suomen. Lapsen kansalaisuus menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Erikseen voi anoa toisen maan kansalaisuutta.
Ja mun useamman suomalaisen ystävän lapsi on syntynyt ulkomailla, saanut synnyinmaansa kansalaisuuden, ja suurlähetystöön on sitten ilmoitettu että tällainen lapsi on syntynyt silloin ja silloin & hänelle haluttaisiin Suomen kansalaisuus :)
Äideillä toki itsellään kaksoiskansalaisuus.
Näin se menee vaikka äidillä olisi vain Suomen kansalaisuus. Eli jos ulkomailla syntyy ja haluaa suomalaiseksi, pitää suurlähetystöön tehdä ilmoitus.
Ei sitä synnyinmaan kasalaisuutta lapselle lykätä, jos haluaa vain Suomen ja toisen maan kansalaisuudet. Eli meidän lapsesta ei tule tämän asuinmaamme kansalainen (ei mitään hyötyä että olisi kolmen eri EU-maan kansalainen) vaan vain Suomen ja miehen kotimaan.
No juu, ehkäpä kolmannessa maassa syntyminen sekoittaa vähän käytäntöä. Mutta hakeahan se Suomen kansalaisuus pitää, suurlähetystöstä ilmoitusmenetelmällä. Mitenhän sitten kävisi, jos mitään hakemuksia ei tekisi kumpikaan vanhemmista? Annettaisiinko silloin automaattisesti vain tuon kolmannen maan kansalaisuus? Jonkun maan kansalainenhan sen lapsen lienee oltava jo syntyessään...?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkosuomalainen:
Asumme ulkomailla, joten painottaisin kansainvälisyysnäkökohtaa. En ole myöskään yhdistelmänimien fani enkä varsinkaan kansainvälisen ja supisuomalaisen yhdistelmän kannalla.
Eli kansainvälisempää vaihtoehtoa kannattaisin.
No olisiko se tuo "Chevalier" sen kansainvälisempi, kyllähän sekin yhdestä maasta juurtaa juonensa. Ei sitä Kiinassa sen paremmin osata lausua kuin Kuitustakaan.

Hankalaa tämä on...
Olen nyt vähän sillä kannalla, että lapsen nimeksi joko ainoastaan miehen nimi tai minun nimeni, ei yhdistelmää. Tuntuisi kuitenkin orvolta luopua nimen osalta lapsesta, asummehan jo miehen kotimaassa, joten minulla ei sitten olisi mitään omaa täällä...
 

Yhteistyössä