Lapsen sukunimen vaihtamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilla

Vieras
Erosin miehestäni 3 vuotta sitten ja meillä on yhteinen lapsi. Muutin oman sukunimeni pian eron jälkeen tyttönimekseni, mutta lapsella on luonnollisesti edelleen mieheni sukunimi. Asia vaivaa tyttöä itseään, sillä häntä ei huolita mukaan miehen sukuun (suku syrjii tyttöä, ei tervehdi tai huomioi) ja vaikka hän tapaakin isäänsä joka toinen viikonloppu, heillä ei ole varsinaista toimivaa yhteyttä.

Tyttö toivoisi, että hänellä voisi olla sama sukunimi kuin minulla. Asummehan samassa taloudessa ja onhan hän enemmän tekemisissä minun sukuni kanssa. Eri sukunimemme ovat aiheuttaneet joskus myös sekaannuksia ulkomailla, kun olen esimerkiksi kirjannut alaikäisen lapseni hotelliin eri nimillä kuin itseni. Meidät on joskus laitettu eri huoneisiin jne.

En löydä mistään kunnon vastausta siihen, voiko tytön sukunimen muuttaa samaksi, kuin minun. Toivon, että te voisitte auttaa. Isälle on puhuttu asiasta, hän ei oikein sano mitään. Tytöllä on ikää pian 16 vuotta.

Isältä saatava suostumus asiaan... viranomaistahoa en muista missä vaihdos tapahtuupi... maistraatti tms. Kaverini vaihtoi lastensa nimet samaksi kuin omansa (erosivat kun olivat avoliitossa) Mutta kerro tyttärellesi että hänen mukanaan kulkee myös se vanha sukunimi.... eli Maija Meikeläinen o.s. Keikeläinen...

omaan tyttönimeeni isän sukunimestä. Maistraatissa hoitui, siitä meni muistaakseni noin 100 euron maksu.. Mutta koska meillä oli siinä vaiheessa yhteishuoltajuus exän kanssa, tarvittiin hakemukseen myös hänen allekirjoituksensa. Nyt kun olen yh, nimiasia hoituisi ilman tuota exän allekirjoitustakin. Ja kun teillä tyttö tuon ikäinen, varmasti hänenkin mielipiteensä merkitsee, meillä lapsi oli vasta 3v kun sukunimi vaihdettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isältä saatava suostumus asiaan... viranomaistahoa en muista missä vaihdos tapahtuupi... maistraatti tms. Kaverini vaihtoi lastensa nimet samaksi kuin omansa (erosivat kun olivat avoliitossa) Mutta kerro tyttärellesi että hänen mukanaan kulkee myös se vanha sukunimi.... eli Maija Meikeläinen o.s. Keikeläinen...

Ahaa, eli esimerkiksi jos minun sukunimeni olisi nyt Lehtinen ja hänen isänsä (ja tytön oma nykyinen nimi) Virtanen, niin nimenmuutoksen jälkeen hän olisi Maija Lehtinen os. Virtanen?

Ei kai tässä auta, kuin käydä maistraatissa kysymässä ja hoitamassa asia :)

ja edelliseen vielä.. Vanha isän sukunimi seuraa lähinnä lomakkeissa, joissa kysytään kaikki edelliset nimet, muutoin ei tarvitse vanhaa sukunimeä enää mihinkään merkitä. Eli esim. virallisissa henkilöpapereissa ei mitään vanhasta sukunimestä.

ja edelliseen vielä.. Vanha isän sukunimi seuraa lähinnä lomakkeissa, joissa kysytään kaikki edelliset nimet, muutoin ei tarvitse vanhaa sukunimeä enää mihinkään merkitä. Eli esim. virallisissa henkilöpapereissa ei mitään vanhasta sukunimestä.

Aa aivan, hyvä tietää. En ollut ajatellut koko asiaa. :) Kiitos tiedosta!

Onko aina ollut noin, että isältä tarvitaan suostumus? Ei mun isältä mitään ees kysytty, nimi vaihdettiin kun olin 12v ja itse halusin. Kerroin toki isälle siitä sitten. Mun enon ex myös vaihtoi lasten sukunimet kertomatta enolle. Onkohan tilanne eri yksinhuoltajuudessa ja yhteishuoltajuudessa?

Ap:lle neuvoks, että maistraatti hoitaa nuo nimiasiat.

omaan tyttönimeeni isän sukunimestä. Maistraatissa hoitui, siitä meni muistaakseni noin 100 euron maksu.. Mutta koska meillä oli siinä vaiheessa yhteishuoltajuus exän kanssa, tarvittiin hakemukseen myös hänen allekirjoituksensa. Nyt kun olen yh, nimiasia hoituisi ilman tuota exän allekirjoitustakin. Ja kun teillä tyttö tuon ikäinen, varmasti hänenkin mielipiteensä merkitsee, meillä lapsi oli vasta 3v kun sukunimi vaihdettiin.

No tuossa se vastaus tulikin :)

Eli yksinhuoltaja saa päättää asiasta yksin.

Yhteishuoltajuudessa tarvitaan isältä suostumus, yksinhuoltajuudessa ei tarvita suostumusta. Mutta tosiaan itsellä tyttö oli 3v kun sukunimi vaihdettiin, eikä hänen omaa mielipidettään siis kysytty. Asia tosin hoitui lomakkeella, enkä huomannut katsoa oliko siinä jotain kohtaa vanhemman lapsen allekirjoitukselle, kun meillä se ei ollut olennaista.

Jos sukunimen vaihtaa lapsella niin ei todellakaan tule mihinkään virallisiin papereihin mainitaa siitä edellisestä nimestä :laugh: t. Virtanen jonka sukunimi on lapsena vaihdettu Meikäläisestä ja myöhemmin avioliiton kautta muuttunut Niemiseksi mulla lukee vaan Nieminen os. Virtanen mitään mainintaa ei ole siitä alkuperäisestä Meikäläisestä missään virallisessa paperissa. (nimet muutettu)

Alkuperäinen kirjoittaja Virtanen:
Jos sukunimen vaihtaa lapsella niin ei todellakaan tule mihinkään virallisiin papereihin mainitaa siitä edellisestä nimestä :laugh: t. Virtanen jonka sukunimi on lapsena vaihdettu Meikäläisestä ja myöhemmin avioliiton kautta muuttunut Niemiseksi mulla lukee vaan Nieminen os. Virtanen mitään mainintaa ei ole siitä alkuperäisestä Meikäläisestä missään virallisessa paperissa. (nimet muutettu)

Äläpä naura. Mulla on vahdettu sukunimi kun olin 6- vuotias ja niin vain jostain ihmeestä löydettiin äitiysneuvolan papereihin myös tämä lapsuusaikainen sukunimi vaikka paikkakunta on ihan eri kuin silloin aikoinaan ja tiedot on muutenkin kiertäneet monen paikkakunnan kautta. En tosin itsekkään mihinkään papereihin entistä sukunimeä merkitse.

Ap asia hoituu maistraatissa ja muistaakseni yli 15- vuotiaan kohdalla ei tarvita molempien vanhempien lupaa, kun lapsi itse haluaa nimensä muuttaa. meillä ei nimen muutos äidin sukunimestä isän sukunimeen maksanut mitään ja olen luullut että kerran saa lapselta ilmaiseksi nimen muuttaa. Helpointa on kuitenkin mennä tytön kanssa maistraattiin ja selvittää asia siellä.

Juuri kesällä vaihdoin meidän tyttöjen sukunimet minun tyttönimeksi jonka itsekin otin eron jälkeen käyttöön.
10v kohdalla se riitti kun minä ilmoitin ja allekirjoitin mutta 15v kohdalla piti olla vielä hänen oma allekirjoitus siinä paperissa koska hänen oma suostumus tarvittiin asiaan.
Mitään ei tarvitse isältä kysellä.
Perusteluiksi laitoin, että halutaan olla samalla sukunimellä koko perhe eikä sieltä mitään naputusta tullut maistraatista.

kyllä muuten lukee.itse olen vaihtanut omani ja lapseni sukunimen hänen ollessaan 1 vuotias.esim sairaalan epikriisissä on lapsen aiempi sukunimi.

ap:lle 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää sukunimestään.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

Onko aina ollut noin, että isältä tarvitaan suostumus? Ei mun isältä mitään ees kysytty, nimi vaihdettiin kun olin 12v ja itse halusin. Kerroin toki isälle siitä sitten. Mun enon ex myös vaihtoi lasten sukunimet kertomatta enolle. Onkohan tilanne eri yksinhuoltajuudessa ja yhteishuoltajuudessa?

No ei tosiaan ole näin. Os eli omaa sukua tarkoittaa tyttönimeä. Sillä ei ole mitään tekemistä lapsen sukunimen vaihtamisen kanssa. Lapsesta tulee Meikäläinen, ei mikään os Kekäläinen. Näin on näreet ja tämä on varma tieto.

Alkuperäinen kirjoittaja varma tieto:

No ei tosiaan ole näin. Os eli omaa sukua tarkoittaa tyttönimeä. Sillä ei ole mitään tekemistä lapsen sukunimen vaihtamisen kanssa. Lapsesta tulee Meikäläinen, ei mikään os Kekäläinen. Näin on näreet ja tämä on varma tieto.

Lisään vielä että mun sukunimikin on joskus vaihdettu ja vanhaa sukunimeä ei käytetä eikä sitä lue missään.

kyllä muuten lukee.itse olen vaihtanut omani ja lapseni sukunimen hänen ollessaan 1 vuotias.esim sairaalan epikriisissä on lapsen aiempi sukunimi.

ap:lle 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää sukunimestään.

Eli nyt kun tyttö on yli 15, voidaanko nimi vaihtaa ilman isän suostumustakin? Vai mitä tarkoittaa, että hän saa itse päättää nimestään?

Se onkin ed. Kekäläinen virkatodistuksessa. Tunnen tapauksen, joka on virallisissa papereissa Lahtinen, os. Virtanen ed. Nieminen. Hänellä on lapsena sukunimi vaihdettu.

osittain totta.os todellakin tarkoittaa tyttönimeä eli omaa sukua.
lapsen nimi muutettaessa papereissa lukee entinen kekäläinen.
aiempi sukunimi seuraa mukana virallisissa papereissa

Yhteistyössä