Lapsen sukunimen vaihtamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Kolmevuotias toivoo sukunimensä vaihtoa koska ei koe saavansa toimivaa yhteyttä isänsä sukuun?

Okei.

Kyse oli kylläkin 16- vuotiaasta ei 3- vuotiaasta

Juu, en minä ihan pienen lapsen mielipidettä tässä kuulisi. Tietyn iän jälkeen alkaa lapsellakin olla sananvaltaa asioihin, minusta on ihan ok, että hän perustellusti toivoo sukunimen vaihtamista. Hänelle tämä on hyvin tunteellinen asia, vaikka olenkin sanonut, ettei sukunimi ole mitenkään leimaava eikä sen käytännössä tarvitse liittää häntä olennaisesti sukuun. Mutta ymmärrän myös hänen ahdistuksensa, sillä hänen isänsä suvun maine ei ole mitenkään imarteleva täällä pienellä paikkakunnalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Hilla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Virtanen:
Jos sukunimen vaihtaa lapsella niin ei todellakaan tule mihinkään virallisiin papereihin mainitaa siitä edellisestä nimestä :laugh: t. Virtanen jonka sukunimi on lapsena vaihdettu Meikäläisestä ja myöhemmin avioliiton kautta muuttunut Niemiseksi mulla lukee vaan Nieminen os. Virtanen mitään mainintaa ei ole siitä alkuperäisestä Meikäläisestä missään virallisessa paperissa. (nimet muutettu)

kyllä muuten lukee.itse olen vaihtanut omani ja lapseni sukunimen hänen ollessaan 1 vuotias.esim sairaalan epikriisissä on lapsen aiempi sukunimi.

ap:lle 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää sukunimestään.

Eli nyt kun tyttö on yli 15, voidaanko nimi vaihtaa ilman isän suostumustakin? Vai mitä tarkoittaa, että hän saa itse päättää nimestään?

jos tyttö haluaa sukunimensä vaihtaa hän voi sen tehdä vaikka jompikumpi sitä vastustaisi.eli ei tarvitse isän suostumusta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Virtanen:
Jos sukunimen vaihtaa lapsella niin ei todellakaan tule mihinkään virallisiin papereihin mainitaa siitä edellisestä nimestä :laugh: t. Virtanen jonka sukunimi on lapsena vaihdettu Meikäläisestä ja myöhemmin avioliiton kautta muuttunut Niemiseksi mulla lukee vaan Nieminen os. Virtanen mitään mainintaa ei ole siitä alkuperäisestä Meikäläisestä missään virallisessa paperissa. (nimet muutettu)

kyllä muuten lukee.itse olen vaihtanut omani ja lapseni sukunimen hänen ollessaan 1 vuotias.esim sairaalan epikriisissä on lapsen aiempi sukunimi.

ap:lle 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää sukunimestään.

Mutta kun EI lue. EI nimittäin lue mun eikä mun siskon missään papereissa tuota isän sukunimeä :) että aivan kakkapuhetta että näkyy :)

Yhteistyössä