Lapsen sukunimen vaihtaminen - APUA KAIPAAN!!

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
juu..mulla kans olis sama prosessi edessä ja kun en ole ollenkaan väleissä lapsen isän kanssa ni ei ole helppoa.ja meilläkin yhteishuoltajuus..kyllä sitä voi olla tyhmä..siis minä ku menin antamaan yhteishuoltajuuden..:)
 
  • Tykkää
Reactions: Oubou
nappi
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Joo, voit anoa nimenmuutosta. Maksaa 91 euroa muistaakseni. Yksinhuoltaja voi itse hakea nimenmuutosta maistraatista.
Juu. Etkä tarvitse virkkaria, sieltähän ne maistraatista näkee sen koneelta.
Eli yh jos olet niin täytät ja allekirjoitat hakemuksen. Ja huom! Hakmukseen pitää perustella miksi haluat vaihtaa nimen.
 
m
Riittääköhän toi perusteeksi: nykyinen sukunimi on isän, joka ei ole tekemisissä lasten kanssa kovin paljon joten haluan vaihtaa lapsille oman sukunimeni jo käytännön asioidenkin takia?

Vai olisiko parempia ehdotuksia?
 
siru
mulla on ollut samanlainen tilanne ja olen vaihtanut kahden lapseni sukunimen ex:n nimestä omakseni, ei tarvinnut mitään liitteitä, täytetään vaan sellainen kaavake maistraatissa... jos teillä on yhteishuoltajuus tarvit isän luvan, mulla onneksi yksinhultajuus joten en tarvinnut sitäkään!!! en ole katunut päivääkään, vaihdosta aikaa muutama vuosi jo! Näin parempi lapselle, tuntee kuuluvansa perheeseen, eikä sukuun jota hänellä ei ole!!!
 
hei
Et tarvitse lupaa, jos sulla on yksinhuoltajuus.

Mä vaihdoin, kun olin vielä alaikäinen. Tai molemmat vaihdettiin, äiti sekä minä.

Ei tarvinnu mitään lupia faijalta, mutsilla oli kanssa yksinhuoltajuus.
 
churri
Ei sinne mitää todistuksia tartte. Sun yksinhuoltajuuden ne varmistaa omalta koneeltaan. Muutama kuukausi sitten vaihdoin ja noilla kaikilla edellä jo mainituilla syillä. ja kun se maksetaan hakemusta jätettäessä nii tuskimpa sitä koskaan ollaan hyväksymättä..
 
KUISKATEN kerron sen
Alkuperäinen kirjoittaja hentsu84:
juu..mulla kans olis sama prosessi edessä ja kun en ole ollenkaan väleissä lapsen isän kanssa ni ei ole helppoa.ja meilläkin yhteishuoltajuus..kyllä sitä voi olla tyhmä..siis minä ku menin antamaan yhteishuoltajuuden..:)
Tapaako lapsi isäänsä? Jos ei niin saat helposti yksinhuoltajuuden :)
 
vierailija
Ilmeisesti useat exät pyrkivät katkaisemaan viimeisetkin siteet lapsen ja isän välillä viemällä nimenkin pois?Sillä ei ole mitään tekemistä käytännön asioiden kanssa jos lapsella on isän sukunimi..ja jos äiti menee uudelleen naimisiin niin vaihtuuko jälleen sukunimikin???
Kannattaisi joskus miettiä asioita järjellä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Ilmeisesti useat exät pyrkivät katkaisemaan viimeisetkin siteet lapsen ja isän välillä viemällä nimenkin pois?Sillä ei ole mitään tekemistä käytännön asioiden kanssa jos lapsella on isän sukunimi..ja jos äiti menee uudelleen naimisiin niin vaihtuuko jälleen sukunimikin???
Kannattaisi joskus miettiä asioita järjellä...

onko sitten mukava selitellä lapselle, että "sulla nyt vaan on sen miehen nimi, joka virallisesti on sun isäsi, mutta ei sua halua tavata tms." Itse kun ajattelisin itseni lapsen asemaan, en todellakaan tahtoisi kuulla tai edes joutua ihmettelemään!
 
Tellus
Itsekin painin saman ongelman kanssa. lasten isä ilmoittanut ettei halua olla missään tekemisissä lastensa kanssa, ei siis yhtään missään ja mä mietin että miksi lasten pitää kantaa sukunimeä johon heillä ei oloe mitään sidettä. Mulla yksinhuoltajuus joten ajattelin nimet vaihtaa.

Ei se side siihen nimeen katkea, se on katkennut jo aikoja sitten. Siinä vaiheessa kun lasten isä päätti unohtaa lastensa olemassaolon.
 

Yhteistyössä